Érdekes hírek reppentek fel a Pentax háza tájáról. Idén ugyanis jön az új középformátum, ráadásul követi a kialakult KF trendet.
Több szempontból is érdekes lesz az idén várható Pentax bejelentés. Az egyik dolog az, hogy a márkának van középformátumú gépe a 645D személyében, de fullframe (mármint kisfilmes méretben értendő fullframe, a.k.a. 24x36mm) szenzoros váza a mai napig nem létezik, pedig a Pentax hívek évek óta várják, mint a messiást. Most úgy tűnik, hogy FF váz továbbra sincs, de az idén tavasszal 4. születésnapját ünnepló középformátumú masinájukat, a 645D-t megújítják.
A másik dolog ami miatt érdekes lesz a Pentax bejelentés az az, hogy a pletykák szerint ugyanaz a szenzor fog ketyegni benne, mint a nemrég bejelentett Hasselblad H5D-50c-ben, és a szintén nemrég bemutatott Phase One IQ250 hátfalban, vagyis egy 50 megapixeles CMOS szenzor. Ergo ez is követi az új trendet, miszerint a középformátumú gépek is áttérnek a CCD szenzorról a CMOS-ra, aminek köszönhetően gyorsabbak lesznek, magasabb ISO teljesítményre lesznek képesek és lehetővé válik az élőkép és a videó szolgáltatás, a távvezérlés, a multiexpo és még néhány finomság, ami erre a szegmensre eddig nem volt jellemző. Az elgondolkodtató rész az az, hogy a Pentax jelenleg kapható 40 megpixeles 645D-je 1.8 millió Ft (csak váz), és igaz nem tudni, az új verzió mennyibe fog kerülni, de elég széles a mozgásterük, mivel a Phase One új IQ250 hátfala 7,5 millió, és a Hasselblad sem lesz vélhetőleg sokkal olcsóbb. Márpedig ha mindhárom masinában ugyanaz a szenzor ketyeg…
A harmadik dolog, ami miatt érdekes ez a masina, hogy amint fentebb is említettem ugyanez az 50 megapixeles CMOS szenzor dobog lassan minden újonnan kiadott KF gép szívében. Ezt a szenzort pedig a hírek szerint a Sony gyártja, vagyis minden jel szerint a középformátum piacán már megkerülhetetlen a márka. Legjobb tudomásom szerint már csak a Mamiya-Leaf és a Leica maradt ki a sorból, illetve a Sinar, de ők nem adtak ki új hátfalat, mióta a Kodak (a korábbi nagy CCD-szenzor gyártó) lehúzta a rolót.
Pár szó erejéig visszatérnék azonban a fullframe szócskára. Ezt a kifejezést ugye a köznyelv kisfilmes formátum esetén mondja a 24x36mm-közeli szenzorméretekre. Full Frame, vagyis teljes képkocka, magyarán a szenzor mérete akkora, mint a régi Leica-méretű filmkocka. Minden ennél kisebb szenzorméretet cropposnak hívunk, és az objektívek esetén gyújtótáv-szorzóval kell számolnunk. Nincs ez azonban másképp a középformátumú (KF) gépek terén sem, vagyis ott is létezik fullframe, és nem, nem minden KF gép fullframe, ahogy a most tárgyalt Pentax sem az. Ugyanis egy középformátumúnak nevezett filmkocka a rollfilmből kiindulva 6cm magas (a nominális mérete kb 5,6cm), ez a kiindulási alap, a Pentax például azért adta a régi kamerájának a 645 nevet (amiből aztán lett a 645D is), mert 6×4,5cm méretű képet készített a masina. Egyes KF gépek négyzet formátumú fotókat készítettek, amik így 6x6cm-esek voltak, de létezik 6×7-es és 6×9-is (meg még hosszabb panorámakockák is). Namármost, ha KF terén beszélünk fullframe vázról vagy hátfalról, az azt kell jelentse, hogy a szenzormérete ezekhez a méretekhez kell igazodjon.
Jelentem nem igazodik. Épphogy a legkisebb KF mérethez közelítenek a 6×4,5-höz, melynek nominális mérete kb 5,6×4,1cm. A Phase One hátfalai kb 5,4x4cm-es szenzorral bírnak, ezt tekinti az iparág FullFrame-nek, az objektívek gyújtótáv szorzója 1-es. Ellenben a most bemutatott 50 megapixeles CMOS szenzorok bizony croppos szenzorok, méretük kb 4,4×3,3cm, a gyújtótáv szorzójuk 1,3, tehát se a Hasselblad H5D-50c, se a Phase One IQ250, se az idén érkező Pentax 645D nem lesz fullframe középformátum.
Hogy ez mit számít? A fene tudja, sosem használtam még középformátumú digit gépet, csak filmes Mamiya volt a kezemben. Nyilván a gyújtótáv szorzóval számolni kell, nyilván mélységélességet tekintve is valamennyire bejátszik, de hogy képminőségben van-e jelentősége, nem tudom. Azt viszont sejtem, hogy a croppos KF szenzor akár még a jövő zenéje is lehet, belépőszint egy felsőbb kategóriába, egyre megfizethetőbb alternatíva azon fotósok számára, akik szeretnének kiemelkedni a tömegből, miután a fullframe DSLR-ek egyre elérhetőbbek a nagy tömegek számára, és már a MILC kategóriába is “leszivárgott” a 24×36-os szenzor. Nyilván nem ördögtől való dolog ez, mondhatni most kezd helyreállni a rend, ugyanis a filmes időszakban jóformán mindenki 24x36mm méretű filmkockára fotózott még a családi nyaraláson is, a profik és a művészek pedig középformátumot és nagyformátumot használtak. Ergo tulajdonképpen azt az időszakot várjuk, amikor reális alternatíva lesz egy ilyen felsőbb kategóriás gép azok számára, akik komolyabban veszik a fotózást. Persze amíg egy felső kategóriás autó árába kerül mindez, addig nem lesz alternatíva, de a Pentax jó úton jár. Ha azt vesszük hogy a top kategória (PhaseO és Hassy), ami újonnan 6-8 millió Ft, használtan 2-3 millió, sőt egy régebbi Hassy H3D már 1,5 millióért is elérhető az eBayen, vajon menyi lesz egy Pentax 645D használtan, ha újonnan 1,8millió? Ugyanennyibe kerül a Canon 1DX és a Nikon D4 is, kb ugyanennyibe kerültek az elődjeik is, szóval a használtpiacról lehet következtetni. Igen sajnos csak következtetni, mert hiába 2010-es a Pentax 645D korábbi verziója egy nyomorult darabot nem találtam használtan az eBayen. Vajon miért nem terjedt el a jelenleg elérhető legolcsóbb középformátumú gép?
Na és hogy mikor jön az új Pentax? Állítólag a CP+ Show-n mutatják be a jövő héten, tavasztól pedig a boltokba kerül.