Újabb leg-leg DSLR: Itt a Nikon D4S

A Nikon ma reggel útjára indította a korábban már bemutatott D4S kamerát, mely a csúcskategóriát képviseli a cég kínálatában.

A Nikon D4S a korábbi D4-et váltja a palettában, tehát utóbbi nem marad forgalomban. A Nikon D4 épp most januárban volt két éves, de ha visszanézzük az egyszámjegyű Nikon szériát, láthatjuk, hogy korábban is nagyjából kétévente frissítette a Nikon őket az 1999-ben bemutatott D1 óta, ráadásul a D3 óta mindegyik típus fullframe szenzoros volt. Ezzel szemben a Canonnál kicsit másképp működött a gépezet, mert a fullframe szenzoros 1Ds Mark III-at 2007-ben adták ki, az APS-H szenzoros 1D Mark IV-et 2009-ben, a mindkettőt leváltó, fullframe 1D X-et pedig 2012-ben. Ha a Nikon logikáját nézzük akkor idén várható az 1D X Mark II, ha a Canonét, akkor inkább jövőre.

No de ne a Canonról beszéljünk egy Nikon posztban! :)

Sokan azt várták, hogy a D4 utódja majd akkora felbontást – vagy nagyobbat – kap, mint a D800. Hát tévedtek, bizonyára lesz előbb utóbb egy D4X, ami ilyen lesz, de a D4S a hagyományokhoz igazodva az elődmodell frissített változata. A gép 16,3 megapixeles fullframe szenzort kapott, ellenben ISO bajnok, ugyanis a natív ISO tartománya 100-25.600-ig terjed, és a világon elsőként lehet 409.600-ig kiterjeszteni. A 16 megapixeles fullframe szenzor miatt el is tudom képzelni, hogy ebben a tartományban is használható képet ad, vagyis a Nikon a gyorsaságra és a gyenge fényben működésre helyezte a hangsúlyt a felbontás helyett.

Tipikusan sport-, természet és riportfotó gép, erről árulkodik a természetesen tökéletesen szigetelt, elpusztíthatatlan váz, és a 11 fps sorozatteljesítmény követő fókusz üzemmódban. Ehhez igazították az autofókusz rendszert, mely a Nikon szerint a kategóriájában a legjobb. Ún. “csoportos AF mező” módot is tud, ha ez a zónákat jelenti, számomra furcsa, hogy csak most került bele (az 1D X-ben és az 5D Mark III-ban már van ilyen, de talán még a 7D-ben is), de javítsatok ki, ha nem így van. Az AF rendszer egyébként 51 fókuszpontot tartalmaz és -2 FÉ-ig működőképes.

“Csoportos AF mező: gyorsan mozgó témák követése nagy távolságból is lenyűgöző precizitással. Csoportos AF mező módban a fényképezőgép folyamatosan figyel öt különböző AF-mezőt, így jobb témabemérésre és háttér-elkülönítésre képes olyan esetekben, ahol a téma viszonylag kisméretű, és közel helyezkedik el nagy kontrasztú vagy zavaró háttérhez. Ha a kompozíció megkívánja, az ötpontos AF mező eltolható az 51 pontos területen belül. (Nikon Magyarország)”

A Nikon választ adott a korábbi D4-et és a D800-at ért kritikákra is, miszerint zöldes tónusú az LCD kijelzőjük. A D4-ben elsőként mi magunk állíthatjuk az LCD kijelző színegyensúlyát és persze a fényerejét is.

A zárszerkezet is azt sugallja, hogy ez a gép egy csataló, 400.000 expora tervezett zár, 1/8000s maximális záridő, 1/250s maximális vakuszinkron idő, 42ms-os zárkésleltetési idő. A zárlamellák anyaga egyébként kevlár-szénszál kompozit.

Ami a formátumot illeti, a gép értelemszerűen 14bites RAW, TIFF-et és JPEG tud készíteni, de immáron lehetőség van 12bites kisméretű RAW file készítésére is, mely a gyorsan dolgozó riportereket, sportfotósokat szolgálja majd. Emlékezzünk csak az Olimpián dolgozó sportfotósokra, akiknek a jégkorongmeccsen két harmad között 14 percük van áttölteni a képeket, leválogatni, szerkeszteni és elküldeni az ügynökségnek/szerkesztőségnek, majd felkészülni a következő harmadra. Ehhez a Nikon D4 azzal járul hozzá, hogy nem csak USB porton keresztül csatlakoztathatjuk a gépet, hanem Gigabit 100/1000TX Ethernet csatlakozón keresztül is. A képek CF és (a D4-ben 2012-ben bemutatkozott, de az elmúlt két évben nem igazán terjedő) XQD kártyára kerülnek.

Ami a videózást illeti, a D4S-nek itt sincs szégyenkeznivalója, FullHD felbontásban 50/60p rátát bír, ISO200-tól 409.600-ig tolhatjuk az érzékenységet, felvétel közben állíthatjuk a záridőt, a rekeszt és a hangerőszintet. A HDMI csatlakozón tömörítetlen broadcast minőségű képet kínál. Képes egyidejűleg rögzíteni teljes felbontású HD videókat a fényképezőgéppel és HDMI-kapcsolattal bekötött külső felvevővel, a biztonságos csatlakozás érdekében pedig HDMI-kábelkapocs is jár a fényképezőgéphez.

A gombkiosztás némileg változott, de a háttérvilágításuk hasonló az elődmodellhez képest, továbbá az ergonómián is finomhangolt a Nikon.

Árról egyelőre még nem tudunk.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot