Canon bácsi, azt szeretném kérni, hogy…

…szedjétek össze magatokat. Nem vagyok sem geek, sem techbuzerátor, de már én is látom, hogy kilóg a lóláb.

Oké vannak jó gépeitek. Imádom a 6D-met, de ugyanazzal a fókuszrendszerrel dolgozom, mint 5 évvel ezelőtt a 30D-mben, ami már akkor 3 éves volt. 5+3=8. 8 év a digitális technikában tudjátok milyen hosszú idő. A szeretett 50/1.4-es objektívem 20 éves konstrukció. Még filmes vázakhoz fejlesztettétek!

Oké vannak jó gépeitek. Fullos szerkezet az 5D Mark III, mindent tud szinte, amire egy fotósnak szüksége lehet. De “csak” 22 megapixel. Persze mire nem elég 22 megapixel, mondhatjátok. Szinte mindenre. De valamire mégiscsak jobb a 36. Valamiért mégiscsak létezik 50-80 megapixeles középformátum. Oké, a képeink többsége a netre kerül. De még a neten is látszik egy magas ISO-s képen, ha picit erősebben meg lett vágva. Ha egy rendezvényen picit messzebb történt valami és épp a nagylátó volt fent. Persze kivágjuk, de a kép egészéhez képest a zaj megnő és sokkal jobban látszik. Gyönyörű képe van a gépeiteknek már ISO3200-6400-on is, de csak full felbontás mellett. Aztán ott vannak a reklámok. Van hogy a nagy egészet fotózom le, de egy részlet is önálló életet élne, ami csak később derül ki. Ilyenkor mégiscsak jobb 36 megapixelből kivágni, mint 22-ből. Vagy ott van a makrofotózás. 100-as makro objektívvel még 22-es rekesszel is macera egy apróbb tárgyat úgy lefotózni, hogy minden éles legyen rajta, ilyenkor nincs más lehetőség mint hátrébb menni és utólag levagdosni a képről a felesleget. Canon bácsi tudod te, hogy ilyenkor milyen hamar lesz 6-7 megapixeles kép a 20-22-ből? Magam sem gondoltam volna, épp csak megüti a mikrostock oldal minimális elvárását.

Körülbelül

Oké vannak jó gépeitek. Brutális csataló az 1DX, de nem mindenkinek van szüksége egy ilyen nagy és nehéz csatalóra, pláne nem ennyiért. Meghát a 18 megapixellel újra elmondhatnám a fentieket hatványozva. Könyörgöm, a konkurenciánál már a belépőszintű gépek is 24 megapixelesek. Persze kell a 18 megapixeles iso-bajnok-low-light-monster is, de ez opció legyen és ne kötelező választás.

Mi történik mindemellett? A fő konkurrensetek kb 2 éve elhúzott. Lehet, hogy az összes fullframe gépetek ISO világbajnok, de a Nikon/Sony páros szenzorai alig maradnak el érzékenységben, ellenben dinamikatartományban, színmélységben viszik a prímet. Csúnyán! Már egy aprócska kis MILC is lenyomja a Canon gépeket, lásd Sony A-széria. Egy Sony! Nem értitek??? Az hagyján, hogy a Nikon két éve elhúzott és a D800 megjelenésekor számos hívetek pártolt át hozzájuk csak és kizárólag a jobb képminőség és a 36 megapixel miatt (meg egy kicsit a fókuszrendszer miatt is), de két év alatt nem reagáltatok semmit. A Nikon most kidobta a D810-et, vélhetőleg még jobb szenzorral. Így még nagyobb lesz a szakadék, pedig régen fej-fej mellett haladtatok, most meg picit mintha aludnátok.

Régen egy Sigma a fasorban sem volt. Most jobb objektívet csinál, mint Ti és még olcsóbban is adja. Nem kicsit jobbat és nem kicsit olcsóbban.

Ébresztő!!! Hogyan juthat idáig egy piacvezető cég? Nem stabilizátort kellene pakolni fényerőtlen objektívekbe és a 20 éves konstrukcióhoz képest dupla áron kínálni. Ez nem vezet semmire! Az emberek meg vannak őrülve az f/1.8, f/1.4, f/1.2-es objektívekért! Nem f/2.8IS-t kell csinálni, hanem a gépvázba ISO 32-t meg 64-et tenni, lásd Nikon D810, hogy azt az f/1.2-es rekeszt napsütésben is lehessen használni ND szűrő hiányában is.

Egy szó mint száz, kellene valami nagyon komoly fejlesztés már. Szenzorban mindenképpen. Ha az 5DIII fókuszrendszerét belepakoljátok még pár gépbe, az elég, de a 30D fókuszrendszerét mostmár tessék elfelejteni. Hiába brutáljó a 6D középső fókuszpontja, a mai világban ezzel már csak kinevettetitek magatokat. Ha a fókuszrendszerrel rendben vagyunk, tessék modern technológiájú objektíveket is kiadni hozzá, mert a 20 éves konstrukció ma már valljuk be ciki. Lehet az penge obi optikailag, de ha mai szemmel nézve gagyi a technológia ami benne van, akkor csak vintage darabnak titulálhatjuk. Pont mint egy öreg Zeisst vagy egy Heliost. Mit kezdjek vele, ha 10-ből 5x mellélő? El lehet bohóckodni vele, de ha a megélhetésem múlik rajta ne csodálkozzunk, ha fotózás közben (és után) néha megremeg az arcizmom.

Kellene egy új szenzor. 30 megapixel fölött egy új gépvázba, ami a Nikon D810-nek állít konkurenciát. Felbontásban, színben, dinamikában, ISO-ban. Képminőségben! A D810-be raktak 9 megapixeles sRAW-t. Eddig ez sem volt, de ezzel sem lesznek előrébb a Nikonosok. A Canonban legyen mRAW és sRAW is, mint eddig, az mRAW legyen 18-20 megapixel, az sRAW 8-10. És tessék úgy megoldani, hogy ez tényleg RAW legyen, ne egy olyan humbug, mint az eddigi mRAW/sRAW, ami inkább már egy JPEG kép tologatható fehéregyensúllyal, botrányos képminőséggel, dinamikával és zajjal. Legyen egyforma és hadd döntse el a fotós, hogy milyen felbontásban szeretne fotózni. Ha kell a 30-40 megapixel felbontás, akkor azzal, ha elég a 18-20, akkor azzal.

Ha ez megvan, bele lehet ugrani a jelenleg alig több mint állóvíz középformátumba, hiszen fotózás fronton ez lesz a jövő. Ott is ki lehet adni egy megfizethető árú verziót, mint annak idején a fullframe piacon volt az 5D, és elindítani vele egy új trendet.

Ha most kiadtok egy új DSLR-t mérsékelten fejlesztett fotós képességekkel, de 4K videóval, akkor tudjuk, hogy a videósok lettek az új célközönség. Az 5D Mark II-vel bejött a dolog, és rajta ragadtatok. Nincsen semmi gond, de akkor mondjuk ki, és mi fotósok, akik még HD videót sem használunk, lelépünk.

Nekem ez a véleményem. Hát Ti mit gondoltok? Lesz itt még Canoánaán? :)

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Kavita

    Nekem anno is megfordult a fejembe mikor eladtam 50D, 20D-met és az összes optikát nagylátotól teléig hogy Nikonra váltok. Nikon d600 szimpatikus volt, de porosodás az elbizonytalanított. Maradt a 6D. Szeretem is meg utálom.
    Az expozíciós értékeket úgy dobálja mint bolond a mákot. Hol alul expos, hol túl expózza, de hogy nem találja el mindig a helyes expot az is biztos. Sok 6d tulaj mondta ugyanezt. A kis szaros Samsung NX 200 jobban mér fényt és pontosabban, nem mellesleg képminőségben veri canon 60D-t. Akkor itt ráfűznék arra hogy a Canon mennyire el van már maradva ezen a téren is. Mindegyik gyártó elhúzott mellettük. Oly, Pany új szenzorai kisebb méretem verik a Canon sok apsc- szenzorait. Sony, Samsung is ! A Sonynál végre eldöntenék mit akarnak fejleszteni és végre ráállnának egy fajta csatlakozó rendszerre és elkezdenének hozzá obikat is tervezni, gyártani nem csak gépeket, akkor Nikon/ Canon páros felköthetné a gatyáját. ( Amúgy itt halkan jegyezném meg hogy a magyar fotós médiában még mindig a DSLR-ket tolják, pedig a MILCek sok apsc szenzorú DSLR-t megelőztek. Spanyolban sokkal nagyobb teret kaptak a MILCek. Én szeretek a kis samuval fotózni. Munkára kompromisszumos!
    A sony új FF gépei ígéretesek, optikák kellenének.
    A Fuji rendszere is tetszik és ahogy látom komolyan gondolják ők is, és elég jó kis optikákat terveznek.
    A Canon évek óta egy helyben topog! Canon 5d II óta. Én leszarom nagy ívben a videózást, számomra teljesen felesleges. A fejembe nincsen egy gomb, egy kallantyú mint a gépen hogy csak átállítom a fejembe és átállok én is videos gondolkodásra. Valljuk meg őszintén a fotós és videos látás mód más. Ez olyan mint a forma 1 és egy rally ! Kocsik kocsik, de mégsem ugyanaz.
    Szóval a videózás hidegen hagy. Számomra ami fontos lenne egy olyan szenzor ami a fotózásra van kihegyezve, aminek nagy a dinamika tartománya, jó a színmélysége és “helyes” és ne legyen zaj. Amúgy látva teszteket a CAnon gépek már rég nem zaj bajnokok, max iso bajnokok, de ki nem szarja le hogy iso 102 505060 on is tudok vele fotózni. Nem fogok. Állványról szoktam iso 100-on legtöbbször és sajnos HDR-ezni hogy meglegyen minden, mert a szenzor dinamika átfogása egy rakás szar.
    Tetszene az is ha a szenzorra integrált szürke szűrök lennének és be lehetne állítani hogy meddig terjedjen az átmenet :))
    A napokban újra panaszkodtam egy szintén 6d tulajnak, hogy lehet el kellene adni és váltani. Sok ismerős váltott anno nikon d800 ra, akik canon 5d II-vel nyomultak.
    Az optikák amik kijönnek tényleg annyi történik hogy kicsivel jobbak, de dupla áron. Ebben a Nikon-t utolérte a canon de le is körözte már.
    Nem tetszik a Canon üzlet politikája, de lelkük rajta. Az biztos még a 6d marad egy darabig, de 1-2 év múlva ha nem lesz Canon rendszerben normális alternatíva én lépek tőlük. Utána baromi nehéz lesz meggyőzni hogy vissza jöjjek, és sokan vannak így.

  • scarbantia

    Értem amit mondasz, de azért egy kicsit hisztisen hangzik így a D810 után egy nappal. Amúgy meg egy 6D mellől hasonlítasz egy milliós D810-et. Persze ettől a 6D-nek még vannak gázos dolgai.
    Szerintem alapvetően nincs nagy para. A szenzorokban lemaradtak egy kicsit, de az 5D MkIII egy nagyon korrekt gép lett minden szempontból. Jövőre aktuális az utód, meglátjuk mi kerül bele. Objektívek terén az 50-esekkel kéne nagyon kezdeni valamit(mindegyikkel!), de amúgy nemigen lehet panasz. Szenzor terén minden fejlesztést előrébb tartok, mint a felbontásnövelést. Majd ha a többivel minden nagyon tuti, akkor jöhet az is.

    Nézd csak: http://www.canonrumors.com/2014/06/patent-canon-5-layer-uv-ir-rgb-sensor/
    Kíváncsi vagyok. Szerintem több téren is fognak nagyot dobbantani. Legfeljebb mégse. :P

  • FrenkyPub

    A Canon mostanaban nagyon a videosok kedvere tesz. De szerintem ez fokent azert van mert az uj szenzortechnologiai fejlesztesuk megakadt esetleg zsakutcaba jutott es ujra kellett kezdeniuk. Aztan osszeraktak a 70D szenzorat amit veletlenul hirtelen megkapott az osszes EOS C szeria. Szoval egyertelmuen nem fotos szenzorrol beszelunk. Majd mos talan valtozik a helyzet, mert elvileg a 7D MKII-brn debutal egy uj szenzor. Mar ha tenyleg uj lesz es nem +2MP es ha tenyleg jon az MKII. Ha megjelenik utana majd a felsobb kategoriakba is bekerulhet es akar kis mazlival lesz egy 36+ MPs gep a Canonosoknk is. Szamomra nagy csalodas volt az 5D MKIII MPben. Ezert is vettem 6Dt mert a felarat mar nem erte meg a tobbi extra. Inkabb a GPS es a Wifi. Ez is mekkora szegyen, hogy karacsonyfat kell az 5D MKIIIbol csinalni hogy GPS es Wifi is legyen. Bar ezen a teren a Nikon csak a kompaktabb merettel jar elorebb.
    A Canon objektivek felbontasa meg elegge siralmas lehet ezert nem merik kihozni a 36MP koruli vazat, mert nincs objektivuk ami kirajzolna.
    Mindenesetre jelenleg csak abba remenykedhet a Canon, hogy a fotosok mivel rendelkeznek mar egy EF obiparkkal es egy Canon vazzal igy nem adjak el mert sokat buknanak rajta inkbb vennenek egy gyengebben teljesito am meg elfogadhato gepet. En is ezt tettem vettem egy 6Dt egy D800 helyett. Megbanni ugyan nem bantam meg bar teny, hogy vannak furcsasagai es joparszor ugy kell osszepakolnom a kepeket mert keves az MP, de azert szeretheto gep.

  • Cs.András

    Nekem is 6D-m van:)) Sok rosszat nem tudok róla írni(tudom nem ez volt a kérdés,de hadd..)Ez a gép szuper szerintem ennyi pénzért,főleg hogy 3 év garival vettem akcióban.Én nem tapasztaltam,hogy rosszul mérné a fényt,egyáltalán nem alexpósak vagy túlexpósak a képek.(Az nyilván más téma,ha az ellenfény becsapja a fénymérőt,akkor máshogy kell fényt mérni vagy expót korrigálni)A szenzor nagyon jó,az egyik legzajmentesebb a világon,ha nem a legzajmentesebb.Jók a színek,nekem elég a 22mp-es felbontás.Jó a fogás,a kezelhetőség,az új gombkiosztást meg lehet szokni pár nap alatt.Két negatív dolgot tudok csak említeni a 6D-ről.Az egyik a fókuszrendszer,ami nagyon lassú-ha pl. egy rendezvényen gyorsan ide,aztán oda kell fókuszálni azt nem bírja-ezt leszámítva nincs bajom a fókuszrendszerrel.Különben ez nem csoda ,hiszen ezt a gépet a canon álló témákhoz találta ki,tehát nyilván direkt csinálta ilyenre a fókuszrendszert.A másik ami zavar,hogy egy-két gombot(pl a tárcsát) elég gagyira csinálták.Működésre nem gagyi,mert teszi jól a dolgát,csak nem tudom mért nem lehet keményebb műanyagból csinálni és szebbre,mint pl a 30D-ben-az jobb/szebb volt.Szóval minden gépnek vannak előnyei meg hátrányai,pozitív,negatív tulajdonságai-a nikonoknak is,azok sem tökéletesek.Bár abban egyetértek,hogy bizonyos területeket(pl szenzor dinamikája,stb) elhúzott a nikon.De bizonyos területeken még mindig jobban bírom a canont.(pl.kezelhetőség,objektívválaszték)Én is gondoltam párszor már,hogy mi lenne ha nikont vennék,de az objektívválaszték miatt nem vettem.Milyen jó alapzómjuk van ff-re normális áron?Szinte semmi.A 24-85 meg a 24-120 baromira torzít mindenütt,jobban mint a canon 24-105 és a széleken is elég gyenge a képminőség.Aztán ott a 24-70,az meg nekem rövid meg nem is stabis meg drága.Tényleg képtelenek kihozni egy normális alapzómot?Egy canon 24-105 ugyanakkor viszonylag olcsón megvehető és használtam is mindig árulnak.Vagy ha valaki még jobb felbontóképességet akar,ott van a 24-70f/4 IS.Az új canon fix obikba jó a stabi nagyon is,meg tök jók optikailag,de mért nem 1.4 v.1.8-ra csinálták az nem tudom-úgy vonzóbb lenne.(de az áruk már lejjebb ment,még mehetne lejjebb..)De a témára visszatérve,az hogy sony meg akármi milc lehagyja a canont-az szerintem túlzás.Miben hagyja le?Sok szempont van,még a képminőségen belül is.Ennek ellenére nagyrészt egyetértek a cikkel,hogy nem ártana egy kis(nagy) fejlesztés a cannonnál -de szerintem nem kell őket félteni:)Tíz éve canonnal fotózok(9éve DSLR-ekkel) és továbbra is nagyon szeretem,mert jó a fogásuk,kezelhetőségük,a színek,az objektívválaszték.Viszont adhatna kicsit többet a design-ra:gagyi műanyagok helyett kicsit szebb felületeket kérünk(ld nikon..)meg azt a gagyi felső lcd-t lecserélhetnék már azzal a narancsos világítással valami szebbre.:)Na jó ezek apróságok,de akkor is:)A milceket meg vegye, aki akarja,én párat próbáltam,köszönöm nem kérek belőle(max kiránduláson kattintgatni)

    • Az, hogy a MILC-ek lehagyják a szenzorra értettem. A Sony A7r és A7s gépekben lévő szenzor bizony leveri a Canon összes szenzorát színmélységben és dinamikában egyaránt, az A7s még zajban is, utóbbi a legjobb low-light kamera jelenleg a tesztek szerint, az A7r-ben meg ugyanaz a szenzor dolgozik, mint a D800-ban. Igaz sokan mondják, hogy a Sony A7 gépek RAW-ja veszteséggel tömörít és ez nem jó, mert egy RAW fájlnak veszteségmentesnek kellene lennie, de ennek ellenére minden teszten az jön ki, hogy brutál gépek. Nyilván méretüknél és kezelhetőségüknél fogva nem fognak lenyomni egy DSLR-t sem, de itt nem is erről van szó, hanem arról, hogy szenzortechnológia tekintetében lekörözték a Canon-t, holott régen mindig fej-fej mellett mentek a Nikonnal. Ugyanezt elmondhatnám egyébként a Fujifilmről is, az X-Trans szenzorok nagyon jók már!

      Ami a 6D fókuszát illeti, nekem a gyorsaságával sosem volt gondom, igaz csak a középső fókuszpontot használom. De talán a gyorsaság annyira nem is a vázon, inkább az objektív fókuszmotorjának fejlettségén múlik.

      • Cs.András

        Hát igen,a sony szenzorok több szempontból jobbak a canon szenzoroknál,de majd csak belehúz ebben is a canon.(Ettől persze egyáltalán nem rosszak a canon szenzorok)Az meg fura hogy a nikon nem gyárt szenzort és mindig sony szenzorokat pakol a gépeibe.Bár ez nem baj,csak érdekes,tekintve ,hogy az egyik legnagyobb DSLR gyártó a nikon:)Különben a profik,igényes amatőrök is raw-ban fotóznak általában ,ott nem zajmentesebb a sony A7 sem:) Canon 6D-t én általában 24-105-tel használom,én is középső fókuszponttal-próbálj úgy fotózni,hogy “kapkodva”-egyszer ide fókuszálj,egyszer oda(mint mondjuk egy rendezvényen),na azt nem szereti,lassú.Szerintem direkt csinálták ilyenre,nehogy olyan jó legyen mint az 5D mark III.Különben jó kis gép…

  • mindegyik gyártó következő fejlesztése a “share” gomb lesz! Youtube, pica, stb megosztási lehetőségekkel (mint xbox és playstation konzoloknál):D

  • tom_67

    A D810 bemutatásánál a legtöbb dologra sokallod/fölöslegesnek tartod a 36mp-t, a Canontól meg hiányolod. Akkor most kell vagy nem kell?

  • scarbantia

    http://www.canonrumors.com/2014/06/patent-1-03x-magnification-aps-c-viewfinder/

    Az új szenzortechnológiás pletyka, majd szabadalom után a nagy keresős pletykára is találtak egy szabadalmat. Igaz, nem 1.15x, csak 1.03x.
    Kíváncsi vagyok, hogy mi lesz ezekből a 7D Mk II-ben. Ha lesz… :P

  • Richárd Bóna

    Hiába a 36 megapixel nézz teszteket semmivel nem élesebb a kép. 36 megapixelhez kéne egy olyan objektív is ami azt ki is tudja rajzolni. Ráadásul a NIKON pénzért adja a gépeihez a raw feldolgozót.És sok gépében fókuszmotor sincs a vázon meg expókorrekciós sorozat ami a hdr-hez kell.

  • Richárd Bóna

    Na meg könnyű más szenzorával királykodni. Mért nem csinál saját maga szenzort a Nikon? Régen Kodak adott neki szenzort aztán a FujI most meg Sony. Ráadásul objektív parkja is kisebb mint a Canonnak. Pedig régebb óta csinál obit a Nikon.