Magukat szívatták a Canon júzerek

Aki lemaradt volna a tegnapi őrületről, elmeséljük. Nem, nem a Canon szívatta a felhasználóit, hanem a felhasználók szívatják magukat. Szerintünk…

A történet annyi volt, hogy a Canon készített egy weboldalt, amin hangzatos teaser marketingdumát találhatott az odatévedő, “Látjuk a lehetetlent” végszóval, mindezek alatt pedig pörgött egy visszaszámláló óra. A kelleténél jóval többen hitték azt, hogy a Canon most aztán feltalálja a fluxuskondenzátort, vagy egy teleportáló fényképezőgépet dob piacra. Néhány rosszmájú Nikon júzer persze azzal viccelődött, hogy csak egy új fénymásolót mutatnak be, néhány megcsömörlött Canon júzer pedig egy 50mm f/8 IS objektív eljövetelét jósolta meg. Jómagam (mondjuk úgy realista canonosként) a fénymásoló mellett tettem le a voksomat, de abban biztos voltam, hogy inkább valami üzleti vonalon fognak bejelenteni.

Végül mindannyian tévedtünk, de a rutinosabbak egy dologban nem. Miszerint ne várjunk egy ilyen teasertől sem 1DX Mark IV-et, sem 45 megapixeles Canont, se 5D Mark IV-et, se multilayer szenzort. Egyrészt már rég kiszivárgott volna legalább a termékbejelentés híre, de nagy eséllyel a full specifikációk is már, másrészt most mutatták be a mérföldkőnek szánt 7D Mark II-t, kizárt dolognak tartottam, hogy két hét múlva bemutatnak még egy mérföldkövet.

A Canon csak egy új marketing eszköz, egy új microsite elindítását harangozta be, melyen a termékeik használatát promotálják különféle rövidfilmekkel. Oszt’ ennyi. Csalódtatok? Miért? A Canon már csak a gigantikus, forradalmi és korszakalkotó eszközeit harangozhatja be teaserrel? Alig 2-3 éve jelent meg az 5D Mark III, az 1DX és a 6D, idén a fullos 7D Mark II. Most miért is nem jó ez? Azért nem, mert a Nikon számai kicsit jobbak (DxO Mark szerint 12 vs 14 FÉ dinamikatartomány, 23 vs 25 bit színmélység)? Ugyanmár! Megkockáztatom, hogy azon emberek, akik most háborognak, hogy “a Canon szenzor lemaradt fejlesztésben”, azok 90%-a az életben nem venné észre a 23 vs 25 bit színmélység közti különbséget, de a 12 vs. 14 FÉ dinamikatartomány különbséget is alig. Ezek 14bit-es RAW fájlok, csókolom! Majd ha 16bites középformátummal dolgozunk, és a képeinket pro eszközzel, pro szoftverrel kalibrált, pro monitoron nézzük (200ezer alatt még mindig nem kapható), továbbá a kamerát is profilírozzuk, továbbá a mai digitális technikának megfelelően exponálunk, RGB hisztogram alapján ítéljük meg az expozíciót, a RAW feldolgozást is megfelelően végezzük, és nem Facebookon meg 500px-en mutogatjuk a képeinket, hanem kiváló minőségű printben prezentáljuk, na akkor beszélhetünk a színekről meg a tónusokról.

Vagy az a baj, hogy a Nikon gépe 36 megapixeles, a Canon meg csak 22? Mutatom a különbséget, páran lehet meg fogtok lepődni, hogy mennyivel nagyobb csak egy 36 megapixeles kép egy 22 megapixelesnél, és hogy milyen elenyésző különbség van a Canon féle 20-22 megapixel, és a Nikon féle 24 megapixel között:

A Canon 5D Mark III-nál a 36 megapixel kb 1,6x nagyobb képméret. Egyrészt ritka az olyan felhasználás, ahová a 22 megapixel ne lenne elég (kivéve, ha vagdosnunk kell a fotóból), másrészt, ha mégis szükség lenne 1,6x nagyobb képméretre, fogjuk a Photoshopot és felnagyítjuk a képet. 1,6x-osára, ügyes élesítéssel gyakorlatilag észrevehetetlen a nagyítás okozta minőségromlás. Az alább látható két kép közül az első még kisebb kiindulási alap volt, ugyanis egy 6D 20 megapixeles képét látjuk. A bal szélén az eredeti fotó, tőle jobbra a 100%-os nagyítások a kép különböző területeiről. Az alatta lévő képsorozatból az eredeti kép lett felnagyítva 36 megapixelesre, és Photoshop Smart Sharpennel, 90/1,2 beállítással lett élesítve, jobboldalon a 100%-os nagyítások. Nem azt mondom, hogy fabadkát sem ér a nagyobb felbontás, de nem olyan látványos a különbség, amiért hisztizni kéne, pláne úgy, hogy azokat a nyomatokat, ahová ekkora felbontás szükséges, jó eséllyel olyan messziről nézik az emberek, hogy nem fognak tudni különbséget tenni a natív 36 megapixel és a felméretezett 36 megapixel között. Ha olyan ügyfeleink vannak, akik látják a különbséget, akkor mi olyan fotósok vagyunk, akik nem 5D Mark III-mal fotóznak, de még csak nem is Nikon D810-zel…

Tehát a Canon minden lépése hisztit kell okozzon, ami nem arról szól, amit a (gyártók által) elkényeztetett geekek elvárnának? Szerintem fotózzunk inkább hisztizés helyett, aztán majd idővel jön aminek jönnie kell, ha kell egyáltalán… Az hogy minden bejelentés előtt álmatlan éjszakái vannak egyes Canon fanboyoknak, azzal csak magukat szívatják, a Canon csak végzi a dolgát, akkor is ha mérföldkövet vezet be, akkor is, ha csak egy microsite-ot.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot