Bréking: Itt vannak a Canon nagymegapixeles gépei!

Hát ezt is megértük kéremszépen! Vége a várakozásnak, vége a találgatásnak, itt van a két új Canon EOS 5D, 50 azaz ötven megapixellel!

Rég hozott lázba ennyire fototechnikai hír, komolyan mondom. Ma reggelre a CanonWatch.com kiszivárogtatta az új 5D-k fotóját és specifikációját. Két verzió jön, a Canon EOS 5Ds és a Canon EOS 5Ds R. Íme:

5dsSpecifikációk (vastagon szedve néhány új infó):

  • 50.6 megapixeles FullFrame 24x36mm CMOS szenzor (összesen 53MP, ebből 50.6 vesz részt a tényleges képalkotásban, állítólag Canon fejlesztés és nem Sony)
  • Az 5Ds R verzióban nincs aluláteresztő (AA) szűrő, tehát hasonló a koncepció, mint anno a Nikon D800 és D800E esetében
  • Magnéziumötvözet váz
  • Por és nedvesség álló
  • Dupla Digic 6 processzor
  • Natív érzékenység: ISO100-6400 (kiterjesztve gondolom 50-25600, vagy felfelé és/vagy lefelé még +1 FÉ, ezt nem írják) kiterjesztve 12800
  • Sorozatteljesítmény: 5 kép/mp
  • Nagy precizitású 61 pontos AF (ebből 41 keresztszenzoros)
  • EOS iTR autofókusz (ld. 1DX és 7D Mark II)
  • 150.000pixeles RGB + IR fénymérő szenzor
  • Fine detail (finom részletek) mód a jpget érintő Picture Syle-ok (képstílusok) között
  • 1.3x és 1.6x crop üzemmód
  • Egyénileg variálható Quick Control képernyő (Q-mód)
  • Time-lapse üzemmód, intervalométer
  • Anti-flicker mód (villódzó pl neon fényforrások esetén, ld. 7D II)
  • B-időzítő
  • Nem lesz füllhalgató kimenet
  • Nem lesz Dual-Pixel Auto Focus
  • Nem lesz tömörítetlen HDMI kimenet (hogy ne konkuráljon az 5DIII videós képességeivel)

Na mit szóltok? Vajon mennyi lesz az ára? (1-1.2millióra saccolom itthon) Sony szenzor ketyeg-e a gépben? Lesz-e olyan jó, mint a Nikon és a Sony szenzorok? Mekkora árkülönbség lesz a sima és az R verzió között?

Egy biztos, ez egy vérbeli stúdiógép, bár az 1.3 és 1.6-os szorzójú képkivágás funkció inkább a nagytelézőknek lesz áldás.

UPDATE: egyes vélemények szerint az ISO 6400 maximális érzékenység azért van, mert ebben a gépben erősebb Bayer szűrő lesz, aminek köszönehetően a Canon gépek közül az 5Ds-nek lesz a legjobb a színvisszaadási képessége.

 

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen hazai stúdióvilágítással foglalkozó blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Mester

    Az (AA) szűrő Anti Aliasing szűrő, nem alulátersztő szűrő.
    Kicsit hozzáértőbben kérném-szépen.

    • “Low-pass filters exist in many different forms, including electronic circuits (such as a hiss filter used in audio), anti-aliasing filters for conditioning signals prior to analog-to-digital conversion, digital filters for smoothing sets of data, acoustic barriers, blurring of images, and so on. ” (Wikipedia – low-pass filter)

      http://en.wikipedia.org/wiki/Low-pass_filter

      “In the case of optical image sampling, as by image sensors in digital cameras, the anti-aliasing filter is also known as an optical lowpass filter or blur filter or AA filter.” (Wikipedia – anti-aliasing filter)

      http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-aliasing_filter

  • emprise

    És szerinted az Anti Aliasing szűrő micsoda? Egy aluláteresztő szűrő…
    Kicsit hozzáértőbben kérném-szépen.

  • scarbantia

    Hát őszintén szólva valahogy engem nem hoz lázba. Kb. ez a három pont ragadott meg:

    Nagy precizitású 61 pontos AF (tud-e -3 Fé-et?, van-e olyan mint a 7D2-ben?)
    EOS iTR autofókusz (ld. 1DX és 7D Mark II) (tekeri-e olyan gyorsan az AF motort, mint az 1D széria?)
    150.000pixeles RGB + IR fénymérő szenzor (nekem lehet akármilyen izé, de legyen nagyon okos és pontos)

    Jó tudom, ez a gép nem arra van. De remélem lesz még 5D Mark IV, max. 26 megapixellel, 8FPS, alacsony zaj, stb.
    Nemtom miként lesz, szerintem hülyeség volt kihozni az R nélküli változatot. Ki kell szolgálni ebben a kategóriában a videósokat(Dual Pixel AF?), a nagy felbontásra vágyókat, meg akik egy kicsit riportosabb gépre vágynak, de ennyi vázat nem fog kiadni a Canon.

    A SONY szenzor meg… Hát biztos jó, de akkor a jövőben egyeduralkodó szenzorgyártó lesz a nagyobbak között? Mi van a Canon multilayer szenzorával? Szóval hosszú távon nem lesz jó ez így…

    ui.: “Oszt meg ezt a posztot” – He? :D

    • – mínusz 3 FÉ: talán tud, de sok jelentősége nincs. Ilyen ISO-val ezt a gépet nem sűrűn viszed sötétbe.
      – EOS iTR autofókusz: nem valószínű, hogy úgy tekeri mert az 1D-ben erősebb akksi van. De nem is kell neki, hiszen ez nem sportfotós meg sasfotós gép lesz.
      – Lesz még 5D Mark IV, most tettem ki a cikket
      – Sony szenzor: hát igen, teljesen jogos a felvetés!
      – Oszt: tényleg vazze, elgépeltem a fordítást. Köszi, javítom! :)

    • FrenkyPub

      Elmeletileg Canon szenzor van a gepben. Erre enged kovetkeztetni az alacsony ISO is. Sony azert jobban teljesit ISO teren. Egyes pletykaoldalak is lehoztak, hogy nagy valoszinuseggel sajat fejlesztes. Tul sok ertelmet nem is latnam Canon reszerol, hogy Sonyt pakoljon a vazba, mert akkor mar semmi ujat nem nyujthatna… hisz minden Sony lenne. Nincs bajom a Sonyval szep a dinamikai tartomanya jol birja a magasabb ISOt is, de jo ha az ember tud valasztani mast is. A Canon multilayer erzekelot mar en is nagyon varom.

      Az 5D Mark IVre kivancsi leszek megkapja-e a 4K videot, mert ha a pletyka igaz es jegelik az 1D C szeriat es helyette az 5Dbe pakoljak a dolgokat es esetleg eltorlik a 30perces korlatot is, akkor mocskosul draga gep lesz.

      Az R nelkuli valtozatot meg szerintem is hulyeseg volt kihozni.

      Reszemrol orulok hogy semmi videos nyavaja nem kerult bele az 5Ds-be. Ennyi penzert aki videozni akar vegyen az EOS C sorozatbol valamit.

  • “… bár az 1.3 és 1.6-os szorzójú képkivágás inkább a nagytelézőknek lesz áldás.”

    Akár a szerző is válaszolhat, de ha más világosít fel, hogy miért, azt is megköszönöm.

    • Mert olcsóbb bekapcsolni, mint 200-300mm-rel hosszabb telét venni?

      • Várj egy picit Márk, itt valami nagyon nem stimmel. Attól, hogy bekapcsolja a crop funkciót, a gyújtótávolság nem változik, csak a képkivágás.
        Tehát, ha feltekerek egy 70-200-as telét, az 1.6-os crop bekapcsolásával nem kapok egy 112-320-as gyújtótávú objektívet. Csak a képkivágásom lesz ennek megfelelő, de nem kerülök “közelebb” a témához. Igaz?

        • Ez biztos? Soha nem használtam még ilyen funkciót, mivelhogy eddig ilyen csak a Nikonokban volt, Nikonom meg nem volt soha. Nekem ez tűnt logikusnak, hogy olyan lesz, mint ha egy 200mm-es obit ráteszek egy APS-C gépre és ekvivalens 320mm lesz belőle, tehát “közelebb kerülünk” a témához.
          Enélkül mi értelme van a crop módnak? EF-S obit lehessen rátenni? Nem akad bele a tükör? Ezt is szokták mondani, csak azért kérdem.

          • Guest=Kutasi Kovács! Nem értem az okát…

            Az egyszer biztos, hogy ha egy aps-c kamerára ráteszel egy 200 mm-es objektívet, abból nem lesz 320, csak a képkivágás lesz megegyező a 320-as obival, de egy centit sem jutsz közelebb a témához. vlevi nagyon jól érvel és bizonyít. Próbáld ki, amit vlevi javasol.

            Szerintem ez a videó csak arra bizonyíték, hogy szoftveresen ügyesebben nagyítanak, mint hardveresen.
            Neki azt kellett volna demonstrálnia, hogy FF-en készít egy képet a 300 millissel, aztán 1.5-ös croppal is. Ezek után szerez valahonnan egy 450 mm-es obit és FF-en készít egy képet.
            És a végén a 300mm-es croppos képnek, megegyezőnek kell lennie a FF-es 450mm-es obi képével.
            Persze értem én, hogy a 300mm-1.5 crop kombó, majdnem ugyanaz, mint a FF-1.4 TC 300mm, de… Hú basszus, erre most nagyon rátekeredtem.

          • Ha kisebb lesz a képkivágás, távolabb kell menned hogy “beleférjen”. Távolabbról tudod lefotózni ugyanazt. Tehát ha úgy vesszük mégis közelebb jutottál. A videón látható, hogy a crop-mód bekapcsolásával ugyanez a helyzet. Ha tehát a madárfotós ott ül lesben, vagy a sportfotós ott áll a pálya szélén, és ugye egyiknek sincs módja közelebb menni, mit csinálnak? Vagy feltesznek egy nagyobb telét, de az pénzbe kerül, vagy feltesznek egy telekonvertert de az is pénzbe kerül és ront a képminőségen és a fényerőn, vagy bekapcsolják a crop módot és veszítenek a felbontásból. Ha egyik sem áll rendelkezésre, akkor lefotózzák ahogy van és otthon Photoshopban croppolnak, ami ugyanaz, mint a hardveres crop a kamerában. Így is úgy is veszítenek a pixelekből, de a képminőség és a fényerő megmarad, és mindkettő “ingyen” van.

          • FrenkyPub

            Tul sok ertelme nincs a crop modnak. Hiszen ha utolag vagod meg a kepet, akkor ugyan azt az eredmenyt kapod. Nikonnal azert van ertelme, mert ott fel lehet pattintani a crop obikat is az FF vazra amik nem kepesek kirajzolni az FF meretet igy, hogy ne legyen csunya peremsotetedeses szele automatikusan megvagja.
            Canonal akkor van ertelmet a crop modnak, ha egyreszt helyet szeretnenk sporolni a kartyan es madar vagy sportfotozni szeretnenk, de ha van hely boven, akkor kenyelmesebb utolag megvagni. A masik esetleg az lehet, hogy kevesebb adatot kell kiolvasnia a procinak az erzekelobol igy lehet nemi FPS toblethez juthat az ember. A tema a keresoben semmivel se kerul kozelebb. Mivel ez egy 50MP-s gep igy a pixelsurusege eleg nagy kb mint egy APS-C 20MP gepnek. Tehat ha 1,6 cropot hasznalunk hasonlo lesz a vegeredmeny, mint egy 7D MKIIvel keszult kep. De elofordulhat, hogy visszasirjuk a kidobott reszeket, mert utomunkanal szabadabban lehet megvagni nagyobb terbol tetszolegesen akar allo kepet fekvore is megvaghatsz.
            En remelem hogy a crop mod x1.3 6fpst es az x1.6 7 fpst legalabb eredmenyez; mert igy lenne a legnagyobb haszna.

          • Szerintem a Sigma ART-oknak szeretnének kedvezni ezzel a megoldással. ;)

      • Ezer bocs a sok képért. Pedig megesküdnék rá, hogy töröltem őket.

        Így talán egyszerűbb lesz.

        http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=80726090&t=9078351

  • Bob

    Nem, nem, nem és nem értem. Miért kell kevergetni a bélsárt?
    Canon egyszer már a Ds jelzőt felhasználta arra király kategóriában, hogy azzal jelölte a full-frame gépeket.

    Most bevezetik a Ds jelzőt egy, már full-frame családban az 1.3x / 1.6x crop vázakra…

    • Nem, nem, ez egy fullframe gép, amin be lehet kapcsolni a crop módot. Úgy mint a Nikon FX gépeken a DX módot. Elnézést, annyira egyértelműnek találtam hogy ez a gép fullframe lesz, hogy bele sem írtam a cikkbe, de úgy látszik ez nem volt mindenkinek egyértelmű, pláne a crop funkció miatt, ezért most beleírom.