Furcsa egy cím igaz? A marketing bája, hogy a rossz hírekből is lehet jót faragni, csak megfogalmazás kérdése. Így járunk a ma bemutatott Canon EOS 5Ds és 5Ds R kamerák esetében is. R, mint Revolutionary. Ebből a pár sorból azt hiszem kiderül, hogy nem vagyok maradéktalanul elégedett, pedig a Canon olcsón kínálja a megapixeleket.
Tisztázzuk is hamar az elején. Az új gépek idén júniusban lesznek csak elérhetők, a Canon 5Ds 3700 dollár áron jön, a Canon 5Ds R (kiiktatott AA-szűrővel) 3900 dolláros áron. Ez átszámolva, forintosítva kb 1.3millió és közel 1.4millió Ft lesz. Összehasonlításképpen a Nikon D800 és D800E 3000/3300 dolláros áron, a Nikon D810 3300 dolláros áron jött annak idején. Mivel a D800E-ben és a D810-ben sincs AA szűrő, ezért az 5Ds R verziót érdemes hasonlítgatni hozzá (de ha nagyon akarjuk, hasonlíthatjuk az 5Ds-t a D800-hoz is, de nem lenne korrrekt hiszen három év van köztük). Ebből látható, hogy jócskán drágább lesz a Canon, mint a Nikon hasonló masinája. Tudtuk, de mégis keserű a szánk. Egészen addig, amíg a marketinges azt nem mondja, hogy a Canon 5Ds R 78 dollár/megapixel, a Nikon D810 98 dollár /megapixel. A legolcsóbb középformátum, a Pentax 645Z pedig 170 dollár/megapixel. Ha így nézzük, tiszta akciós nem? :D
Hát nem. Ugyanis a Canon a mai bejelentésen azt árulta el, hogy az 5Ds tulajdonképpen egy 5D Mark III csak nagyobb felbontással (meg persze körítésnek néhány extra funkcióval, úgymint crop mód, jobb fénymérés, jobb autofókusz, precízebb tükör, ezekről később szólok, de valljuk be, ez csak porhintés, ha valamiben komolyabban előre kellett volna lépni, akkor az a szenzortechnológia a Sonyhoz képest). A Canon azt ígéri, hogy dinamikatartományban az 5Ds meg fog egyezni az 5D Mark III-mal, zajkezelésben pedig a 7D Mark II-vel. Hát ez nem nagy truváj szerény véleményem szerint, illett volna az 50 megapixel mellé nagyot durrantani egy teljesen új szenzorral, ami felveszi a lépést a Sonyval. Pláne ennyi pénzért. Az alábbi DxO Mark összehasonlításból látszik, hogy mennyivel jobb a Sony/Nikon szenzor jelenleg, mint a Canon. Valamivel jobb a színmélység, fényévekkel jobb a dinamikatartomány és sokkal jobb az ISO teljesítmény. A sajtóközleményből és interjúkból az tűnik ki, hogy az 5Ds-ben ugyanaz a technológia van, mint a 7D Mark II-ben (pixelsűrűség és processzor). Emiatt betettem alulra az APS-C összehasonlítást is a Nikonnal, 7DII vs. D7100. Ugyanaz a helyzet. Nagyon kíváncsi leszek tehát az 5Ds DxO tesztjére, de van egy olyan érzésem, hogy csalódnunk kell.
Az ISO teljesítmény jelen esetben pont hidegen hagy, bár nyilván ha magas ISO-n jobban teljesít egy gép, akkor jó eséllyel alacsonyabb ISO-n is szebb képet ad, mint a gyengébb társa. Ezt leszámítva – mint már említettem korábbi cikkekben – az 5Ds egy stúdiógép lesz. A Canon leírása szerint legfőképpen tájképre, továbbá építészeti fotózásra, stúdióra, divatfotóra és stockfotóra ajálnja (esküvőt is emlegetnek, de gondolom esküvő alatt elsősorban a kreatív képekre gondolnak, nem az éjjel 1-ig tartó lagzira). Egyszóval olyan területekre, ahol eleve alacsony ISO-n dolgozunk az elérhető legjobb minőség érdekében, szükség esetén pedig mesterségesen világítunk. Ez esetben tehát megbocsátható a 6400-as ISO maximum (kiterjesztve 12.800), épp ugyanaz, mint az új CMOS szenzoros középformátumok teljesítménye. Elég.
De ha már azt mondjuk, hogy a középformátumú világgal kacsintgató fotósokat célozzuk meg, akkor legyen már bitang színmélység és dinamikatartomány, hiszen ezek a fotósok nem csak az 50 megapixel miatt mozdulnának felfelé, hanem a jobb képminőség miatt is. A Sony a szenzoraival már alulról nyaldossa a KF képminőséget, de hol van a Canon? Itt volt a nagy lehetőség, erre azt mondják, hogy az 5Ds hozza az 5DIII képminőségét??? Hát még jó hogy hozza vazze, ne legyünk már erre olyan büszkék! Ha a konkurencia képminőségét hozná, na az lenne az igazán nagy szó, bár tekintettel az idestova kb 3 éves technológiai lemaradásra, már talán az se. Már talán csak az lenne nagy szó, ha leköröznék.
Félreértés ne essék nem olyan rosszak a Canon gépei, és ez sem lesz egy rossz masina. Itt inkább üzletről, marketingről, technológiai versenyről beszélek. Azok akik megveszik majd ezt a gépet, 80%-uk sosem fogja kihasználni az adottságait, szóval tök mindegy mit tud, tök mindegy lenyomja-e a Sony/Nikon párost. Ellenben az eladást az segíti, ha papíron (DxO) jobban teljesít a gép, és ebben a Canon elmarad, jóllehet az a rengeteg Nikonra váltó annak idején a 36 megapixel miatt váltott Nikonra elsősorban és csak kevesek azért mert a Nikonban jobban ketyegett a szenzor. Nem tudom, furcsa dolog ez, én speciel nem vagyok elégedett, itt illett volna nagyobbat durrantani, pláne 3 év lemaradás után. Épp úgy, ahogy a 7D Mark II-vel sikerült, merthogy erről a gépről olyanokat hallok, hogy emberek 1D X-eket akarnak lecserélni 7D Mark II-re, mert annyira jó az autofókusz benne. Hihehetlennek hangzik, de volt ilyen.
Annak idején sok ember váltott Canonról Nikonra a 36 megapixel miatt. Időközben ők rájöttek, hogy elég ritka esetben van szükség 36 megapixelre, cserébe viszont vehettek új számítógépet, új memóriakártyát és új külső vinyót a megnövekedett adatállományhoz. Gondolja bárki is, hogy ezek az emberek most visszajönnek a Canonhoz az 50 megapixel miatt? Dehogy jönnek! Ha a Canon most azt mondaná, hogy középformátumot közelítő dinamikát és színkezelést kínálunk (ÉS még 50 megapixelt), akkor lehet hogy a fele visszajönne. De így csak megy az egyhelyben topogás az előre haladás helyett.
És akkor ott vannak még az objektívek. Milyen obik rajzolják ki az 50 megapixelt “kisfilmen”? Egyesek szerint semelyik, a Canon erre azt mondta, hogy később leközölnek egy listát az általuk javasolt objektívekről, mert nem mind a 72db objektívük lesz jó ehhez a géphez. Ha neked olyan obid is van, ami csak fizikailag jó erre a gépre, de kiszolgálni ezt a felbontást nem tudja, adhatod el azt is, és vehetsz helyette jóval drágábban egy másikat. Szóval ez a gép nem 1.400.000 Ft-ba fog kerülni, hanem 1.4mio + objektívek + memóriakártyák + külső vinyó + izmos számítógép. Ezt tartsuk szem előtt.
Ja és az 5Ds R-ben VAN aluláteresztő szűrő, DE olyan, aminek nincs élsimító (anti-alias) hatása (angolul úgy írják cancelled out, tehát kiiktatva). Azért nem távolították el teljesen, mert azzal módosították volna a fény optikai útját a gépvázban, ezért két külön konstrukciót kellett volna építeni, ami a gyártás bonyolultságát hozta volna magával.
Na a sok kesergés után nézzünk néhány jó dolgot. Az egyik a tükörmechanika. A Canonnál feltalálták a spanyol viaszt, rájöttek (amire a D8X0 tulajok már rég rájöttek), hogy ekkora felbontásnál baromi könnyű berázni a gépet (berázzunk más gépet is, de ennél látszik is). A reciprok szabályt már úgy ahogy van elfelejthetjük (bátran szorozzuk meg 2-vel), de ezen felül még a tükörmozgás is bejátszat, berázhatja a képünket. Emiatt az 5Ds-be speciális tükörmechanika került, pontosabban elektronika, ugyanis a tükör felcsapás és lehúzás is motoros, emiatt felcsapásnál lassítani tudják a mozgását, nem csapódik úgy neki az ütközőknek, emiatt kevésbé rezonál. Ezt még kombinálhatjuk egy késleltetett expozícióval is. Az előzetes tükörfelcsapásnál eddig ugye kétszer kellett nyomni az expogombot, egyszer a tükörfelcsapáshoz, egyszer az expozícióhoz. Ha ezt a 2mp-es önkioldóval társítottuk, akkor csak egyszer, mivel gombnyomásra felcsapott a tükör, 2mp-et visszaszámolt a gép, majd exponált. 2mp viszont olykor sok, ezért ezt egy új funkcióval oldotta meg a Canon. Lenyomjuk az expogombot és a használt obi gyújtótávolságától függően ő számolja ki a tükörfelcsapás utáni késleltetést, és mihamarabb elexponálja a gépet. Ha fél mp múlva, fél mp múlva, ha 2mp múlva 2mp múlva (egyébként 1/8s – 2s-ig terjed). Azt nem tudni, hogy ez valami számításon alapul, vagy esetleg giroszkóp, ami a portéállásért és a vízszint kijelzésért felel. Az alábbi videóban látható egy rövid illusztráció a tükörmechanikáról is:
Közben nézem a videókat az új gépről, van egy nagyon vicces is a Canontól, ezt muszáj megosztanom, hagyjuk a technikát a fenébe, délelőtt 11-van, a bejelentés reggel 7-kor volt, a Dpreviewtól a Pixinfóig már úgyis mindenki megírta a száraz tényeket. De itt ez a videó, amin jót mosolyogtam. Georges Antoniról szól, aki egy Canon MASTER (!!! -értitek, kenonmájszter!), és aki kapott egy Mission Impossible-t. Tanakodik asszisztensei garmadájával, hogy az új projekthez valami speckó gép kellene, mert billboardra (óriásplakátra) menne a kép, tehát nagy felbontás, de projektort használnának víz fölött felfüggesztett modellel, sötétben, ezért kell az jó ISO és AF teljesítmény is. Teljes a (mű)tanácstalanság. Mígnem Georges a fotózás napján meglepi őket egy 5Ds R masinával, ami frissen érkezett hozzá a Canon gyárból. (mű)Döbbenet az arcokon. Ezek után belefognak a projektbe, és csinálnak egy olyan hitvány fotót, amire jóérzésű ember csak azt kérdezi: “Mit akart mondani a művész?”. A videó végén pedig legördítik a hatalmas vásznat egy kiállításon a fotóval, jelezvén, hogy milyen nagyban ki lehetett nyomtatni. Bravó! Nézzétek meg ezt a zseniális színészi alakítást:
Végezetül pedig itt egy interjú Chuck Westfallal a Canon nagykutyájával, aki elmondja, hogy milyen jól jártak a tájképfotósok és építészeti fotósok ezzel a géppel, és azt hogy az esküvősök miatt került bele az mRAW és az sRAW funkció, továbbá a fejlett autofókusz az 5Ds-be és 5Ds R-be: