Mire jó az 50 megapixel, és miért lesz végül igaza a Canonnak?

Ezek a kérdések mocorogtak bennem, pontosabban ezekre a kérdésekre vonatkozó válaszok fogalmazódtak a fejemben az elmúlt napokban, ezért leírom, mert bizonyára sok embert érdekel, hogy van-e értelme az 50 megapixelnek, és az is, hogy belebukhat-e a Canon abba, hogy – elméletileg – túl nagy fejlesztést nem eszközölt az új 5Ds és 5Ds R gépeken.

Azért odatettem a szót, hogy elméletileg, merthogy nem tudjuk még pontosan mit tud a két masina. Azt ugye elárulta a Canon szóvívője, hogy a dinamikatartomány hozza az 5D III szintjét, a zaj pedig a 7D Mark II színvonala lesz, de senki nem tesztelte még a gépekett, amelyekben új fejlesztésű szenzor van, ami a 7DII-ben debütált, de ott csak APS-C méretben, szóval meglátjuk majd mit tud fullframe méretben, ám véleményem szerint túl sok jóra ne számítsunk, továbbra is a közepes színvonalat fogja produkálni, ahogy az összes Canon. Legalábbis a DxO szerint, ld lejjebb.

Fullframe “kisfilm” vs. középformátum

Mint leírtam már, ez szerény véleményem szerint nem volt túl szép húzás a Canontól. Ha már egyszer a középformátum “támadása” a céljuk a kisfilmes gyártóknak (ld. 36 megapixeles Nikon, 50 megapixeles Canon, és hát nem is olyan rég a középformátumú gépek még 22 meg 40 megapixelesek voltak), akkor illene nem csak a megapixel háború frontjain támadni őket, hanem a képminőség frontján is. Épp ahogy a Nikon/Sony teszi, hiszen az új Nikon masinák például közel 15 FÉ dinamikatartományt tudnak produkálni a DxO Mark labortesztjei szerint. Ezzel szemben a Canon 5D Mark III és a 7D Mark II csak 11,7FÉ-et produkált ugyanitt. És hogy mennyi tud egy középformátumú digitális gép? A Phase One adatlapjai szerint 12.5, 13 és 14 FÉ-et, típustól függően.

Mindezen a számokat viszont ne vegyük készpénznek, és meg is mondom, miért nem. Az egy dolog, hogy a DxO-t – hiába független labor elvileg -, sokan megvádolják azzal, hogy Nikon párti és Canon ellenes. De… Az a furcsa nekem velük kapcsolatban, hogy gyakorlatilag 2011 óta nem teszteltek középformátumú gépet. Fogalmunk sincs miért, azóta rengeteg Phase One, Hasselblad, Mamiya-Leaf és Pentax KF gép kijött már, de egyiket sem tesztelték. Csak a miheztartás végett, a DxO szerint a 2010-es, 2011-es KF gépek 12-13 FÉ dinamikatartományt produkáltak (Phase One IQ180, Pentax 645D).

Screen Shot 2015-02-08 at 18.45.37

Aztán vannak ám más tesztek is, nem csak a DxO létezik a világon. Az Amateur Photographer internetes szaklap is végez dinamikatartomány teszteket újabban, az ő méréseik szerint például a Nikon D810 “csak” 12,86 FÉ, a 7D Mark II pedig 12,7FÉ, bár utóbbira azt írták, hogy valós körülmények között nem teljesít olyan kiemelkedően, mint amit a laborszámok mutatnak. Ellenben az csak egy APS-C kamera.

Náluk a Canon 5DIII 11,7 FÉ, a Canon 6D 12 FÉ, de ezeknél nem tudni, hogy az ő mérésük szerint-e, vagy máshonnan vett teszteredményt írnak a cikkükben, ugyanis az újabb gépeknél komplett grafikont prezentálnak a dinamika tartományról ISO értékekre lebontva és kihangsúlyozva, hogy saját mérés, addig a régebbi gépeknél csak egy-egy számot írnak a szöveges részben. Mivel ez a szám lényegében megegyezik, a DxO eredményekkel, ezért gyanítható, hogy akkoriban még nem végeztek saját tesztet, csak beírták a cikkbe a DxO-ról vett eredményt.

Itt tehát már nem tapasztalunk akkora eltérést Canon és Nikon között, és ha elhisszük a Phase One-nak, a Hasselbladnak és a Pentaxnak a 14FÉ-et, amit az újabb Sony CMOS KF szenzorok produkálnak (Phase One IQ150 és 250, Hasselblad H5D-50c, Pentax 645Z), máris kijön, hogy a kisfilmes gépek még mindig a KF gépek alatt vannak, és – ami a legérdekesebb – kb egy szinten vannak egymással, de legalábbis 1FÉ-en belül van az elétérés közöttük, nem pedig 2-3FÉ, ahogy a DxO-n állítják. Simán meglehet, hogy az egész jelenlegi közhangulatot csak a DxO-nak köszönhetjük, de oké, ne bocsátkozzunk ilyen merész állításokba.

Mit akarok mindezzel mondani? Természetesen nem azt, hogy ezek a 35mm-es fullframe szenzorok már szinte ott tartanak, ahol a KF gépek, hiszen erről szó sincs. A KF gépek színkezelésben még mindig jobbak, és amíg a kisfilmes gépek max. 14-bites RAW-t állítanak elő, addig a KF gépek 16-bitest, tehát több tónusárnyalatot képesek rögzíteni, ami finom átmeneteknél bizony számít. (aztán ott van még az objektív feloldóképesség kérdése persze, meg a központi zár…). Mindezzel csak azt akartam mondani, hogy nincsenek NAGYON elmaradva képminőség ügyileg, megapixelben pedig már ugyanott tartanak a kisfilmes gépek, mint a középformátum. Joggal mondták tehát annak idején a Nikon D800-ra, hogy a “szegény ember középformátuma”. Ma is az. A Canon 5Ds és R a maga 50 megapixelével, és az “elvileg nem sokkal gyengébb, de majd meglátjuk milyen” képminőségével méginkább az lesz, és ezt a Canon is pontosan tudja. Miért? Lássuk az árakat.

Alternatívák

Először is tegyük fel, ahogy aki ilyen gépet vesz, annak szüksége is van rá, márpedig ha szüksége van rá, akkor komolyabb munkákat (pl reklám, fine-art tájkép, komolyabb stockfotózás) is végez, márpedig ha komolyabb munkákat is végez, akkor vélhetőleg van már egy komolyabb, L-es objektív parkja. Szerintem ez nem merész feltételezés. Tehát először is tegyük fel, hogy az a kiindulási alap, hogy van már egy olyan objektív parkunk, ami alkalmas az 50 megapixeles 5Ds-ekkel való használatra (most tekintsünk el attól, hogy egyesek szerint még a legjobb Zeiss kisfilmes obik sem tudnak kirajzolni 50 megapixelt). Szóval ha ezt feltételezzük, nézzük meg az árakat. Mik a lehetőségei egy fotósnak, akinek szüksége van nagy felbontásra, és AA-szűrő nélküli élesebb képre (hogy miért van rá szüksége, azt a cikk végén tárgyalom).

A verzió: vesz egy 5Ds R-t, kb 1,3 millió Ft-ért (jelen állás szerint úgy néz ki, ennyibe fog itthon kb kerülni). Ha cége van, elszámolja ugye költségként és visszaigényli az áfát, tehát nettó kb 1millió Ft-jába kerül. Probléma megoldva, megvan a szegény ember középformátuma, 50 megapixel, az AA-szűrő hiánya miatt élesebb is, obik vannak hozzá, öröm és bódottág.

B verzió: vesz egy használt Nikon D800E-t vagy D810-et és hozzá objektíveket. ÁFÁt így nem tud visszaigényelni, ezek ára 800.000 Ft körül mozog kevés expoval. Ehhez még kell venni legalább egy nagylátót, egy normál és egy tele vagy macro objektívet a munkához, a Nikon obik sem olcsók, tehát mindenképpen túllépi vele az 1milliót, de jó eséllyel a másfelet is. És még így is “csak” 36 megapixele van, nem 50.

kfC verzió: körülnéz középformátum fronton, szintén használtan. Mik a lehetőségek? A legrégebbi digitális hátfalak még csak 17-22 megapixelesek, még LCD sincs rajtuk, teljesen számítógép függők, jóllehet ezek 300ezer Ft körül mennek már, de a digitális fényképezés hőskorából származnak. Az újabb (de még mindig régi) Phase One P40+, Hasselblad H3D és társaik 1,2-1,3 milliótól indulnak, nem kevés expoval, és sok esetben ez csak a hátfal (kivéve a Hassyt), ehhez még kell venni egy vázat további 200-500.000 Ft-ért. A még újabb Phase One, Leaf és Hassyk már 5-6-8 millió Ft-ba kerülnek, ezeket hagyjuk is. Ott van még a Pentax 645D és az új 645Z. Előbbi 800.000 – 1,2 millió körül van használtan, utóbbi újonnan, külföldről hozatva minimum 2 millió, itthon vásárolva 2,5 millió. Ha kintről hozatjuk tengerentúlról, akkor itthon nem tudjuk az áfát visszaigényelni, az itthoni nettósítva kb 1,9-2mio között van. Szóval egy régi Phase One vagy Hassy, és egy újabb Pentax kb annyiba kerülnek mint az 5Ds R. Igen ám, de ezekhez még nincsen objektív. Márpedig azok nagyon nem olcsók, drágábbak, de minimum annyiba kerülnek, mint a legjobb kisfilmes obik, még a legolcsóbb Pentaxhoz is ajánlanak 1millió Ft-ért objektívet (pl. Pentax HD D-FA 645 90mm/2.8 Macro). Persze lehet kapni hozzá filmes érából visszamaradt olcsó obikat, de tartok tőle, nem biztos, hogy azt hozzák, amit várnánk, kezdve azzal, hogy nincs autofókusz és vázról állítható blende. Oké, nem is mindig kell azoknál a munkáknál, amiket ezekkel a gépekkel végzünk, de azért mégis jó ha van. Phase One-ra az alapobi kerül 2-300.000-be, a régebbi Mamiya és Rodenstock optikák negyed és félmillióba, egy jófajta Schneider-Kreuznach 1,2 millió (eBay árak). Egy szó mint száz, hiába veszünk mondjuk 800ezer vagy 1,2 millióért középformátumú gépet, még legalább ugyanennyit, de inkább többet kifizethetünk objektívekre (mintha a DSLR-ek világában nem ez lenne… Tegye fel az a fotós a kezét, akinek a gépváza többet ér, mint az objektív parkja).

Mi jön ki tehát a végére? Hát az, hogy igaza van a marketingesnek, amikor azt írja, hogy a Canonnál 78 dollárba kerül egy megapixel. Ha nekünk kellenek a megapixelek, egész egyszerűen nincs más alternatíva ilyen áron! Nomeg az 5Ds R-t másra is lehet használni, míg egy középformátumú gép használata elég korlátozott. És ezt a Canon is pontosan tudja. Ha ez a gép “csak” az 5D Mark III szintjét hozza, akkor sincs más. Minek törjék magukat ott Japánban egy hiperszuper gépért, ha egy kicsit gyenguszabbat csinálnak azt is meg fogják venni, miután nincs más? És még piacvezetők is. Nagyon jól tudják ezt Canonék, pontosan tudják, hogy a “szegény ember középformátumával” meddig lehet nyújtózkodni, hogy hol vannak a határai, mikortól éri meg már inkább egy használt, valódi KF gépet venni az ő DSLR-jük helyett. Ha innen nézzük, tán még örülhetünk is, hogy “csak” ennyiért adják az 5Ds-t, mert ha 1,6 millióért adnák, még úgy sem lenne igazán alternatíva.

Aztán mire is kell az 50 megapixel?

Mutatom mindjárt, de először is lássuk, mekkora is az az 50 megapixel a többiekhez viszonyítva:

50mp

Brutálnagy, ezt láthatjuk, az 5Ds által produkált képméret 8688 x 5792 pixel. A Nikon D810 a maga 36 megapixelével 7360 x 4912 pixel méretű fotókat gyárt. Az, hogy ezeket a hatalmas méretű fotókat mekkorában lehet kinyomtatni, függ a DPI felbontástól. Nem mindegy, hogy magazin címlapról beszélünk vagy óriásplakátról, mégpedig azért nem mindegy, mert van olyan hordozó, amit közelről nézünk, és van amit távolról. Azt is fogadjuk el kiindulási alapként, hogy a fenti méret a natív méret, de komolyabb – értsd átlagos néző által látható – minőségromlás nélkül egy digitális képet másfél, egyesek szerint kétszeresére lehet nagyítani szoftveresen. Maradjunk a másfélnél, hogy ne nagyon haragítsuk magunkra a szakmát.

Ellátogattam egy hazai digitális nyomda weboldalára, ahol anyagleadás címszó alatt tételezik, hogy milyen típusú hordozóhoz, milyen felbontást várnak el. Ez alapján készítettem az alábbi táblázatot, ahol láthatjuk, hogy az adott felbontás mellett mekkorát lehet nyomtatni kiemelkedő minőségben a 36 és az 50 megapixelből (az 1,5x nagyítást már nem volt idegzetem kiszámolgatni, akit érdekel szorozza meg a lenti számokat 1,5-tel). Láthatjuk, hogy nem is olyan nagy méretekről beszéltünk:

Screen Shot 2015-02-08 at 20.03.01

Különös tekintettel a belétri reklámhordozókra, melyeknél feltételezik, hogy közelről fogják nézni őket (pl. divatáru boltokban a plakátok, gyorséttermekben háttérvilágított kajafotók, vagy ilyenek a hordozható, bárhol felállítható roll-upok), így ezeknél a magazinfotókhoz hasonló, 300dpi-s felbontást kérnek. Ez például egy 22 megapixeles 5D Mark III-mal fotózva, natív méretben mindössze 48x32cm-es lehet, ha azt mondjuk, hogy másfélszeresére lehet nagyítani, akkor is csak 72x48cm. Ennél sokkal nagyobb például egy H&M plakát, vagy akár csak egy információs roll-up, tehát kevés. Ha tovább nagyítjuk, elkezd szétesni, nyilván először még nem olyan durván, hogy az különösebben zavaró lenne. Egy Europlakát egyébként 5 méter x 2,4 méteres, a fenti táblázatban megadott 30dpi felbontással ez alig kisebb, mint a Nikon D810 natív kép mérete. És akkor még böcsületesen komponáltunk, és nem kellett vágni a fotónkból az utómunka során.

roll-up

hm

zara

jacks-bors_20141110-003

Fent láthatók a roll-up display, illetve a H&M, Zara és a Jack’s Burger plakátjai. Mindegyiket közelről nézik tehát kell a nagy felbontás. A Jack’s-es képek a sajátjaim, 20 megapixeles Canon 6D-vel készültek, kb 1 méter magasak, ráadásul maga a kép volt 20 megapixeles, amiből látható, hogy kivágtak egy-egy részletet, ami talán ha 10 megapixel lett így. A minősége egyébként nem lett rossz, de jobban megnézve természetesen életlen, és egy 36, mindinkább egy 50 megapixeles géppel jobban mutatott volna. Ugyanez az ügyfél csináltatott már nagymolinót és autódekor fóliát is ezekkel a képekkel, oda is jól jött volna a 20MP-nél nagyobb felbontás, nem keveset harcoltam a grafikussal emiatt.

Személyiségi jogok miatt nem teszem be a fotókat, de több ismerősöm is csináltatott már egész falat beborító családi képet, vagy a gyerekeket ábrázoló képeket otthonra. Öntapadós fotótapétát, ami beborítja az egész falat. Azok sem rosszak, de mindegyik jobb lenne, ha nem 18-22 megapixelen készültek volna.

Ezekből láthatjuk tehát, hogy nem ördögtől való dolog ez a sok megapixel, akinek ilyen jellegű munkái vannak, az nem bánja, ha van, és nem tartja annyira háborúnak a megapixelszám emelkedését. Nekik szánja a Canon az 5Ds-t és 5Ds R-t, mégha a szenzortechnológiája nem is a toppon van, azért a semminél jobb. Akinek szüksége van rá, az meg fogja venni, mert – mint említettem – nem igazán van más ilyen árban. Rajtuk kívül meg még sokan meg fogják venni, akiknek nincs szükségük rá, csak elvarázsolja őket a sok megapixel, majd felcsavarják rá a 24-105-öt és azzal fog muzsikálni egész életében.

Az előbbi és az utóbbi társaságból már jól fog járni a Canon, és a végén kiderül, hogy csak mi háborgunk, mint a tenger, de ők köszönik jól vannak. Fasza szenzor meg majd lesz talán három év múlva, de akkor is csak óvatosba’, ha már nagyon muszáj.

UPDATE: A cikkhez még annyit, hogy sem a Canon, sem a Szaküzletünk nem szólt vagy szól bele, hogy mi jelenik meg itt a blogon. Ez az írás saját vélemény, és lényegében a saját dilemmámat (is) tükrözi, hiszen jómagam is abban az alternatívakereső cipőben járok, amiben a cikkben említett képzeletbeli fotós. A cikk azon része, hogy mire jó az 50 megapixel pedig abból az apropóból íródott, hogy a Nikon D800 bejelentésénél is és a Canon 5Ds bejelentésénél is tele vannak a Facebook és a netes cikkek komment szekciói olyan véleményekkel, hogy ez csak megapixel háború, hogy minek kell ennyi megapixel, hogy netre felesleges, és hogy úgysem használja ki senki. E témában szerettem volna rávilágítani arra, hogy igaz van valóságalapja a fenti állításoknak, de ennek ellenére akad bőven szakember, aki kihasználja egy ilyen gép adottságait.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • FrenkyPub

    Canon tisztaban van vele mennyiert is tudja eladni. (Meg azert nem Magyarorszag a fo piaca. Kulfoldon kicsit tobbet keres egy fotos) Es azzal is teljes mertekben tisztaban van, hogy o a piacvezeto meg mindig. Igy neki nem kell torekednie annyira mint a NikSony-nak. Ha bukna az elsobseget tuti hamar megjelennenek az uj dolgok. (Itt a piaci reszesedesre gondolok es nem a MP haborura vagy a dinamikatartomanyra) Az is alap, hogy a Canonon tisztaban van azzal az objektivek dragak es nem fogjak csak ugy eladni egybol, hogy rendszert valtsanak. Igy hiaba jon ki most majd egy konkurens 50MP+ a Canonosnak nem eri meg majd lecserelnie meg, ha jobb is a dinamikaja.

    A DxO tesztek mar nekem is kezdenek kicsit furak lenni. Nemcsak a vazak teren, de az objektivtesztek is. Eleg sok obi teszt kiszokott maradni. A szamitogep iparbol nem egyszer lattunk olyat, hogy a grafikus kartyat vagy a processzort direkt a teszthez igazitottak vagy a tesztet a hardverhez. Amugy meg egy tajkepfotos nem a laborban fotozza a tajakat. Szoval jok a tesztek es kellenek is, de nem minden.

    MP es meg tobb MP. En ugy voltam vele, hogy veszek egy csinos kis vazat aztan jo lesz ez nekem sokaig. Ugyis leginkabb hobbyra hasznalom mint munkara. De aztan jott a fejlodes es mar 4K texturakat koveteltek a megrendelok. Igy a legjobb ar/teljesitmenybol lett egy 6D (Nikonra valtas sokba lett volna) es most, ha nem is fog megterulni lehet lesz belole egy 5DsR. Azzal nyugtatom magam, hogy altalaban tajkepeket epuleteket fotozok :) Persze a munkaban is remekul jon, ha nem kell 3-4 kepbol osszevagnom egy 2K- 4K texturat. Sok idot megtakarit az ido meg penz.

    Amugy szerintem a Canon Big MPre vagyok azert is csalodtak egy kicsit, mert tulzottan magasak voltak az elvarasok. Vartak a csodat es persze a peltykak meg leginkabb a vagyalmok kivetulesei voltak. Ha megnezzuk a konkurenciat. Ott sincs hatalmas elore lepes. D600 -> D610 (csak azert mert szeriahibas volt. Semmi fejlesztes) D800E -> D810 Itt se vittek tulzasba a dolgot D4 -> D4s Hat igazabol nem latom miert lenne erdemes egyaltalan altani. (Jot mosolyogtam is rajta mikor ugy harangoztak be, hogy a leggyorsabb DSLR.)

  • Morpheus

    Van némi “diktált” illata az írásnak. De a stílus jó :)

    • Diktált? Ezt hogy érted? Kútfőből jött és valós saját dilemmát ír le (sajnos). Se a Canonnak se a szaküzletnek nincs beleszólása már beletörődtek hogy néha rontom néha javítom itt a bizniszt :)

      • Morpheus

        Éljen az egyensúly :)

  • Grat a cikkhez ;) jól összefoglaltad

    A dxo tesztek meg egy vicc szintjét ütik alulról sajna mostanában…

  • Gábor Lénárt

    Csomó werk videóban látni hogy a Victoria’s Secret fotókat 1Dx-el lövik, és gondolom sok esetben elég nagyban nyomtatják őket :) Pedig ott biztos lenne pénz középformátumra is :)

    Egyébként látszik hogy erre megy a világ, retina kijelzős macbookon megnézegettem az 5Ds-ek sample fotóit, és teljesen normális méretűnek tűnnek, akár 50megapixeles verzióban, akár 36 megapixelesre lekicsinyítve. Nem tűnnek annyira brutálnagy méretűnek, pl Photoshopban ugyanúgy 100%-osra vagy 200-asra nagyítanám őket retushoz, mint a kisebb képeket.
    Az 5K-s iMac pedig erre mégjobban rátesz egy lapáttal. Ott tuti hogy úgy néznek ki az 50megapixeles fotók, mint amikor egy kb fullHD monitoron szerkesztgetünk egy 18-20 megapixeles fotót.
    Erre megy a világ, sok-sok pixel, és ez még mindig nőni fog. A CES-en akik láttak 8K-s tévéket, azok azt mondták, hogy simán látható a különbség a 4K-s és a 8K-s tévé között, sokkal jobb a 8K, tehát előbb utóbb olyan kijelzőink lesznek(mondjuk 10 év múlva?) és bizony ahhoz kell a nagy felbontás. A 6K-s RED kameránál is sokan nem értik mire a 6K felbontás, pedig ott is csak annyi, hogy ha az ember egy 4K-s videót szeretne letenni az asztalra, és véletlen croppolni is kell belőle, vagy kreatívan bele akar zoomolni mondjuk a videóba, akkor megteheti :)

    • Morpheus

      A pixel nem szinonimája a minőségnek, a minőségi TARTALOMNAK. Ha az utólag jól felszabdalhatóság a szempont, akkor az igen alantas szempont, nagyon kínos a szakmaiságot tekintve, nagyon. Nem a világ megy erre, hanem a marketing osztály. :)

      • Gábor Lénárt

        Szerintem ez egyáltalán nem a marketing osztály, mert ennek még van haszna. Jelenleg a kijelzők úgy fejlődnek, hogy ne lássunk pixeleket, lassan el is jutunk oda. Ez egy szükséges fejlődés volt, mert egy retina kijelző után visszanézve egy nem retinára, látszik hogy mennyivel rosszabb az utóbbi. Ennyi erővel maradhattunk volna a 2000-es évek eleji technológiánál is, a 800×600-as meg 1024×768-as monitoroknál, de mégsem maradtunk. Mindent kijelzőn néz mindenki mostanság, és a kijelzőkre pedig egyre több tartalmat gyárt minden szolgáltató. Ha a kijelzők elérték azt a szintet, hogy nem látjuk a pixeleket, és a tartalmak(fotók/videók/webdesign) is elér arra a szintre, hogy olyan minőségű legyen, hogy ne lássuk a pixeleket, akkor talán elmondhatjuk, hogy a webes tartalmak esetén meg lehet állni a felbontásnöveléssel.

        Ugyanez igaz a plakátok és egyebekre is. Ha elérjük azt a felbontást majd, hogy nem látod a különbséget mondjuk egy 200 vagy egy 300 megapixeles között, akkor indokolt lehet megállni, de amíg lehet látni a különbséget egy nagy méretű nyomat esetében a 20 és 50 megapixel között, addig van értelme az 50 megapixelnek.

        Amúgy meg fogalmad sincs, hogy mennyire hasznos ha videóban bele tudsz zoomolni, akár egy interjú esetén is. Profi felhasználásnál meg nem úgy zoomolnak, hogy a kicsit nagyítják fel, hanem a nagyobbat kicsinyítik ;)

        • Morpheus

          Napi szinten ismerem ezt, és a felhasználókat is. Az általad ismertetett szintű felhasználói réteg ezrelékekben mérhető. Tisztán számháború, csekély fotográfiai előnnyel, az is csak igen csekély körnek. És hát dinamikai fejlődést alig hoz, és a lényeg az. Fejlődni persze kell. Valóban a pixeleknél kell kezdeni? :)

          • scarbantia

            Különlegesebb Fine Art nyomatoknál látom értelmét a felbontásnak, ahol jól világított kiállítótermekben lehet szájtátva csodálni egy óriás vászonnyomatot. Az alkalmazott fotográfiai szektorban sajnos szinte csak a fotós látja a különbséget, a megrendelőnek teljesen mindegy. Tényleg nagyon-nagyon szűk az a réteg, ahol ezt díjazzák. De tessék igényt kelteni rá! :P (viccet félretéve bizonyos szintig fontos az igényes megrendelői kör “kinevelése”, de egy ponton túl már mindegy, és értelmetlen önszívatás az egész, majd a megrendelőnek kelljen magyarázni, hogy miért is jó ez neki… Mondom ezt úgy, hogy mindig igyekszem a lehető legjobb minőségre törekedni, a lehető legigényesebben dolgozni.)

            Persze van létjogosultsága mindennek, de erősen mérlegelendő, hogy mikor és hol.

        • Haris Buda

          Csak a hitelesség kedvéért, az általam ismert stúdiók 2000 környékén többnyire 21″-os, 2048×1536 max felbontású, ~106 dpi Sony Trinitronokat (vagy hasonló IIyama, NEC, EIZO) használt.

  • Haris Buda

    A digitális nyomda anyagleadási listája jó megközelítés, de nem tekinthető etalonnak, a sok nm-es nyomtatásnál szerintem valószínűleg azért kérnek 30 dpi-t, mert pl. az a beállítható legkisebb felbontás a RIP-en. A felbontás objektív megítéléséhez négy adat szükséges: emberi szem felbontóképessége, megjelenített kép mérete, valamint felbontása és a szemlélési távolság. Az emberi szem felbontóképessége emlékeim szerint 10-14 vonal/mm 25-30 cm éleslátási távolságból (fotográfus tankönyvszerzőtől függően). Tehát átszámolva a legszigorúbb verzió 355 lpi, vagy digitális megjelenítőn 355 dpi 25 cm távolságból. Ami egy méterről szemlélve már csak ~90 lpi. Az óriásplakátokat azonban nem valószínű, hogy 10 méternél közelebbről szemlélik, vagyis a valóban szükséges felbontás 10 m-nél 9 lpi. A automata szitagépes óriásplakátoknál pl. csak 15 lpi körül szokott lenni a rasztersűrűség. Az 50 nm feletti gigaplakátok esetében néhány éve az úttól 70 m-re volt engedélyezve a kihelyezés, amihez ~2 lpi is elegendő lenne a fentiek alapján. A magazinok felbontása 150-200 lpi, amit kb. 40 cm-ről szemlélünk. Tehát, akit egy igényes magazint nézegetve zavarnak a raszterpontok, az nagyon szerencsés, mert erősen átlagon felüli a látása, ugyanis itt 225 lpi az emberi szem max. felbontóképessége. Raszterrácsra átalakítás esetén ugye kétszeres dpi-vel kell számolni, és tapasztalataim szerint lehet csúsztatni 20%-ot minőségben, amit még nem igazán lehet észrevenni.
    A monitorokat 70 cm-ről ajánlják szemlélni, ami az emberi szem felbontó képpeségével számolva max. ~128 dpi. A grafikai EIZO CG277-BK felbontása ~109 dpi, pedig az nem egy kategória az iMac-kel. Ezek alapján lehet osztani-szorozni, hogy mennyi megapixel, vagy éppen pixel kell az embernek a munkáihoz.

    • Gabesz

      Az nekem is feltűnt, hogy a cikkben lévő táblázatban a nyomtatós cég “100 nm+ beltéri anyag” kategóriánál az 50 MP-ből csak 1,5 m2-t nyomtat, akkor a 100 m2 felett hány MP-re lenne szükség? :D