Az Adobe a korábban már részletezett új appokkal és szoftver verziókkal egyidejűleg bemutatta az Adobe Portfolio szolgáltatást, ami év végén lesz elérhető. De mi is ez?
Az Adobe szerint év végétől a Creative Cloud és a Photography Plan előfizetők számára is ingyenesen elérhetővé válik az Adobe Portfolio. A cég elmondása szerint ezzel a szolgáltatással könnyedén portfólió weboldalt hozhatnak létre maguknak a kreatív szakemberek. Azt is elmondták, hogy az Adobe Portfolio oda-vissza szinkronizálható lesz a Behance szolgáltatásukkal, hogy sablonok közül lehet majd választani és rendelkezése áll majd az Adobe Typekitje (fontkészlet), hogy a tipográfiai háttérbe se lehessen belekötni.
Mit tud még? Élő weboldal módosítás, amit variálunk, azt egyből meg is nézhetjük, hogy fog kinézni, ha egy másik gombnyomással kitoljuk a publikus webre. Lesz jobbklikk védelem, saját domainnév használat és reszponzív lesz.
Picit ugye dejavunk van? Hiszen már most is adott ugyanezen felhasználók számára a Behance ProSite, amiről már itt a blogon is olvashattatok. Szinkronizál a Behance gyűjteményünkkel, sablonok közül lehet választani és elő weboldalszerkeztést kapunk általa. Saját domainnév is adott. Akkor mi a különbség?
A válasz: lényegében apróságok, bár az Adobe Portfolio még nem jelent meg, tehát pontosan nem tudjuk milyen lesz, de az biztos, hogy az Adobe Portfolio jórészt egy rebrandelt ProSite lesz. De…
Az első és legfontosabb különbség az az, hogy az Adobe Portfolio által készített weboldalak reszponzívak lesznek, tehát PC-n, tableten és mobilon is más formát öltenek majd. Ez egy fontos újítás, ugyanis a ProSite nem reszponzív, emiatt nagyon sokan bírálják, pláne úgy, hogy a Google idén áprilisban “kötelezővé tette” a weboldal reszponzivitást (kötelezővé tette alatt értsd, a nem mobilra optimalizált weboldalakat hátrébb sorolja a találati listában), és azért valljuk be, 2015-ben, amikor a webes forgalom fele mobilról megy, ez már tényleg alapelvárás.
Az is újdonság lesz, hogy a Portfolio oda-vissza szinkronizál majd a Behance szolgáltatással. Ezzel szemben a ProSite-nál nem így volt/van, itt ha új anyagot akarunk a weboldalunkra feltölteni, akkor először a Behance-re kell felpakolnunk, és úgy tudjuk aktiválni a ProSite kezelőfelületén. A Portfolioban az élő weboldalra is tölthetünk fel új anyagot, ami automatikusan megjelenik majd a Behance oldalunkon is, és persze fordítva is igaz ez.
A sablonok is bizonyára újak lesznek, és remélhetőleg több fajta is lesz, mert a ProSite-on jelenleg négy alaptípus közül választhatunk. Igaz ezeket jócskán egyénre szabhatjuk, sokan meg is teszik, olyannyira, hogy szinte rá sem lehet ismerni a Behance ProSite mivoltjára, de azért ez nem túl felhasználóbarát megoldás, jó lenne ha az Adobe e téren picit segítené a júzereket és megoldaná, hogy ne csak a legkreatívabb és legtöbb idővel rendelkező felhasználóknak legyen egyedi weboldaluk.
A Typekit integráció is kérdéses, jelenleg is adott a dolog a ProSite-nál, de csak azoknak, akiknek az előfizetésük tartalmazza a Typekit hozzáférést. A népszerű Photography Plan (PS+LR) nem ilyen, ezzel csak korlátozott számban férünk hozzá a Typekit adatbázishoz (kb 130 letölthető és kb 800 webes font), így nem tudjuk mi lesz a Portfolioban, de nekem az a gyanúm, hogy mindenki megkapja majd az Adobe Portfolioban a Typekit hozzáférést, de legalábbis a webes részt, ami összesen több mint 4200 webes fontot jelent. Aztán az is lehet, hogy a 800-as csomag lesz aktív, csak jobban reklámozzák mert eddig senki nem használta. Nem is csoda, engem is az a képernyő fogad, hogy hogyan tudom aktiválni az alapszolgáltatást 6 lépésben. Gondolom az Adobe Portfolioban ez már menni fog mint a karikacsapás.
Állítólag a kezelőfelület is egyszerűbb lesz, nem mintha a mostani olyan nagyon bonyolult lenne, de fentebb már említettem, hogy aki egyedi weboldalt akar, az a ProSite-be is durván bele kell ássa magát, mert “két kattintással” csak olyan weboldalt tudunk építeni, amit más is megcsinál két kattintással, tehát tökegyforma lesz. Akkor lesz csak egyedi, ha variálunk az oszlopelosztással, a nyitóoldalon látható dolgokkal, a bélyegképekkel, a borítóképpel, a fejléccel és logoval. Ha csak kettőt kattintunk, akkor ilyen lesz például a Geometric nevű sablonnal:
…amiből ki lehet hozni olyat is, mint az alábbiak, ugyanaz a Geometric sablon, csak épp jócskán szántak időt arra, hogy kitalálják és megtervezzék a küllemét. Remélhetőleg ezt oldja majd meg nekünk/helyettünk az Adobe Portfolio.
Nagy kérdés tehát, hogy az Adobe Portfolio megjelenésével megszűnik-e a ProSite? Ezt egyelőre nem tudni. Szerintem igen, de hogy az átállást milyen módon fogják megoldani, az még kérdéses. Ha érdekel az Adobe Portfolio év végi indulása, iratkozz fel a hírlevelükre az Myportfolio.com weboldalon.