Ti melyik gépet vennétek?

Nagy dilemmában vagyok, gondoltam megosztom, hátha más is hasonló cipőben van és hátha tudtok segíteni nekem is meg másnak is. Melyik gép legyen: Panasonic LX100, Panasonic GM5, vagy Sony RX100? Vagy valami más, ami eddig elkerülte a figyelmemet?

Mindenhová magammal vívős kompaktgépet szeretnék. Ezen az elváráson egyszer már elbukott a nagyszerelmem, a Fuji X-széria és elbukott a Leica M-széria is. Imádnivaló gépek, ki-ki a maga módján, ám sajnos mindketten túl nagyok. Azt hiszem egy mindenhová elvívős gép elsődleges szempontja (a jó képminőség mellett persze) az, hogy zsebrevágható legyen. Ha nem lehet zsebbe rakni, mert nagy, akkor csak egy olyan embernél van esélye szaladgálós gépnek lenni, aki mindig táskával jár. Egyéb esetben külön kell vinni magunkkal, mint bármilyen más kamerát, akár egy DSLR-t is, tehát ilyen értelemben nincs sok különbség, max annyi, hogy egy kisebb MILC nem húzza úgy a nyakunkat. De idővel egyre gyakrabban fog otthon maradni és rábízzuk a “melót” a telefonra.

Szögezzük le, a telefon nem játszik. Igaz, hogy az mindig az embernél van, igaz, hogy a mai telefonok már remek képeket készítenek, de tegyük a szívünkre a kezünket, még mindig nem hozzák azt a minőséget, amit egy fotós elvárna. Pláne ha már kevesebb a fény, vagy épp ha picit belezoomolunk a képbe digitálisan. Iphone 6-om van, tudom miről beszélek. Nem elég. A telefon kijelzőjén jól néz ki, de monitoron már érhetnek meglepetések, ha picit belenagyítunk meg már jól láthatjuk, hogy egy mosott, zajszűrt gagyi az egész, csak a 8-10-12 megapixel méret miatt egy tenyérnyi kijelzőn úgy néz ki, mintha jó lenne.

A leendő kompakt gépnek meg kell felelnie néhány fontos kritériumnak:

  • Értelemszerűen pici kell hogy legyen. Nagyon pici! Férjen el minimum egy kabátzsebben, de még jobb, ha nadrágzsebben is elfér.
  • Legyen nagy szenzora. Minimum 1″-es, de értelemszerűen minél nagyobb annál jobb, dehát ez sajnos ütközik a fenti ponttal. Fránya fizika!
  • Legyen keresője, hogy ne mindig LCD-vel kelljen fotózni.
  • Legyenek fizikai gombjai, legalább a rekeszt-záridőt lehessen állítani közvetlenül és nem menüzgetve. Ha csak expo-korrekciós tárcsa van, az is elég. Ha nincs de a hátsó tárcsára rá lehet programozni, az is elég.
  • Legyen fényerős objektíve, lehet fix is (35-40mm ekv. környéke), ha zoom akkor 24-70mm ekv környéke. Fényerő itt f/1.7-nél indul és f/2.8-nál zárul, tehát ilyen f/3.5-5.6 objektívek nem játszanak.

No kérem, ilyen gép nem igazán létezik. Amik eddig felmerültek, azok az alábbiak, ha valaki használ ezek közül valamit, ne legyen rest kommentelni, javaslatot tenni stb.

Panasonic LX100

panasonic-lx100-09

Előnyök: fényerős zoomobi (24-70mm f/1.7-2.8), 4/3″ szenzor, sok gomb és tárcsa, egy kapcsolóval választható képarány a felbontás változtatása nélkül (szeretem a 16:9-et, ez tény), jó képminőség, közepesen drága.

Hátrányok: mérethatárt súrol, pici gép de a nadrágzseb biztosan kiesik. A szenzora állítólag hiába 4/3″, nem ugyanaz a teljesértékű 4/3″ szenzor, ami az MFT MILC gépekben van, így képminőségben, teljesítményben elmarad tőlük. A “közepesen drága” azt jelenti, hogy elég drága ahhoz, hogy az ember ne mondja élből azt, hogy “ez kell nekem”. Itthon 200ezer fölött van, még eBayen is elkérnek 150-170ezer Forintot a használtakért. Ha lenne 100-120ezer Ft környékén, ez a cikk tán meg sem születik.

Panasonic GM5

426547_1

Előnyök: nagyon pici. Ultrapici. Néztem boltban, megtapogattam, elképesztően pici. Cseréhető objektíves, teljes értékű 4/3″ szenzor van benne, jó a képminősége (méretéhez képest), relatíve sok gomb és tárcsa van rajta, a váz maga egész olcsó, főleg külföldről, de ha nem kitobit veszünk hozzá, akkor már nem olyan vicces.

Hátrányok: igazán pici a 12-32mm f/3.5-5.6 kitobijával tud lenni, ez viszont nem elég fényerős. Minden más zoomobi már jelentős méretnövekedést okoz nála, de egy Leica 15mm f/1.7, sőt még egy Panasonic 20mm f/1.7 pancake obi is nagyobb a kitobjektívénél. Utóbbi még elfogadható lenne, de akkor van egy ekv. 40mm-es optikám. A Leica M8-am ekv. 46mm volt, az általános használatra nekem szűknek bizonyult. A mobiltelóm ekv. 29mm, az meg túl tág, nagyon nagy már a perspektíva torzítása. Szóval a 35-40mm még jó is lehet, bár ebben a szegmensben 1-2mm eltérés sokat számít. További hátránya, hogy egy fényerős fixobival már elég drága a masina. Kitobival még akár meg is lehet csípni egy-egyet ebayen 130ezer Ft körül, csak a váz már van 100ezerért is. Csak sajnos egy normális obi még egy százas hozzá, de minimum 70.

Sony RX100 III

6b1fd325669ac0778d7609919ecf6c24

(Igen, a Mark III, tudom az RX100 IV újabb, de méregdrága. Egy Leicáért az ember még csak-csak kiad többszázezer Forintot – hogy aztán fél-egy év múlva ugyanennyiért megváljon tőle és elmondhassa, hogy volt Leicája, de egy aprócska Sony kompakt gépért biztosan nem adnék ki ennyit.)

Előnyök: úgy tud olyan pici lenni, mint a fenti Pana GM5, hogy fényerős zoomobjektíve van. Ha vastagságát nézzük ez a legkedvezőbb, ez simán elfér egy nadrágzsebben is. Ráadásul azt mondják ez a non-plus ultra a kompaktok világában, brutáljó képminőség, brutáljó objektív. Külön kiemelendő a vaku helyett felpattanó EVF, zseniális megoldás. Álltólag villámgyors a gép, mind AF-et, mind reakciót tekintve.

Hátrányok: überdrága. Még az RX100 III is (min. 180ezer Ft körül használatan), nem hogy a mark IV, ami kb egy százassal drágább. Mindezt úgy, hogy csak 1″ szenzor van benne. Mindezt úgy, hogy alig van rajta fizikai gomb vagy tárcsa, ami valszeg hiányozna.

LX100k_with_RX100_III_740 lx100-vs-rx100-iii-camera-size-comparison

Közös negatív jellemzője a három gépnek, hogy az akksijuk nem bír túl sokat. Ebben talán a Sony a leggyengébb, főleg a Mark IV ahogy olvasom, bár az a 300ezer forintos ára miatt amúgysem jöhet szóba.

Ami ezeken kívül létezik gép, abban vagy nincs EVF (Canon G7X, Lumix GM1, Ricoh GR II), vagy nagyon drága (Sony RX100IV, Canon G5X), vagy túl nagy (Fuji X-széria, Canon G1X, G3X, G5X, Olympus OM-D E-M10), vagy túl pici benne a szenzor (Fuji X30), vagy ezek tetszőleges kombinációja (persze csodaszép lenne egy Leica Q, vagy egy Fuji X100T vagy akár egy X100S, de mindkettő nagy és drága)

Szóval mik a javaslatok? Ti melyiket vennétek?

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • nbarni

    Én is hasonló cipőben járok, sokat túrázok és a közepes méretű milc-ek is zavarnak néha. Valszeg én a gm5 mellett kötök majd ki, vagy a még meg sem jelent gm7 mellett, viszont bármilyen picik is ezek a gépek nyáron, kánikulában a nyakpánt akkor is zavarni fog (súrol, éget), tehát lesz egy övtáska is mellé, pl. valamilyen manfrotto holster bag :)

  • Ha csak nem fotózol fényszegény helyeken sokat,akkor a Panasonic GM5 a nyerő szerintem a kitobijával együtt,idővel vásárolsz majd mellé fényerős obit is…

    • Na pont ebbe nem szeretnék belemenni. Még egy rendszert fejlesztgetni meg költeni rá.

  • Laci

    Fél éve ugyanez a dilemmám ( LX100 v Sony RX100) és még mindig nem mertem döntést hozni. Egy barátom LX100-at használ, nagyon meg van vele elégedve ( 1D mark IV volt neki előtte). Én is nagyon várom a kommenteket, mert több vélemény alapján egyszer csak elhatározom magam. Főleg az érdekelne, hogy egy 6D v 5Dm3- hoz képest mit várjak a képminőségtől. (Általában egymással hasonlítják össze őket, de mi a helyzet egy jó DSLR- jó objektívvel készített képéhez képest).

    • Haris Buda

      Az LX100-ról már írtam, talán van számodra használható infó benne. A 6D és 5Dm3-mal ezeket a kis kompaktokat nem sportszerű összehasonlítani, mert ha a méretet és hordozhatóságot nem nézzük, akkor mindenben gyengébbek, van amiben kisebb, de javarészt nagyon nagy mértékben. A korábbi hozzászólásomban a 7D-hez hasonlítottam a képminőségét, de ez csak a képminőség, a 7D összességében sokkal-sokkal jobb. A kompakt előnye, hogy a cipelt cucc nem 5-10 kg, hanem max. fél kiló körüli, kicsi, hátamra csapom, aztán csá.

      • Azért én nem merném egy felsőbb kategóriás fullframe DSLR-hez hasonlítgatni a képminőségét. Hiába nagy szenzor azért ezek csak-csak kompaktgépek, vagy alsóbb kategóriás MILC gépek. Elég csak megnézni a DSLR-eket hogy lássuk, a szenzorméret nem minden. Egy 700D is APS-C meg egy 7D Mark II is, és mégis ég és föld pl az ISO teljesítmény. Egy top kategóriás MFT vagy Fuji vagy Sony gépet hasonlítgatni a DSLR-ekhez az oké, de egy ilyen kis aprócska Pana GM5 bizony nem GH4 és nem is Fuji X-T1.

        • Haris Buda

          Pedig hasonlítgatják, én mindössze erre utaltam:
          http://dpinterface.com/2012/03/12/canon-powershot-g1x-canon-eos-7d-indepth-comparison/

          Egyetértek, hogy a kompaktok nem egy súlycsoport a dslr-ekkel, de azért az ilyen összehasonlítások jól prezentálják, hogy ezekben a kis vázakban azért van kraft.

          • Haris Buda

            6400 ISO-n összehasonlítva a nagyokkal nincs nagy gáz.

          • Udv.Megkerdezhetem hogy a fenti tesztet melyik oldalon talalom?Elore is koszi….

          • Haris Buda

            dpreview.com

        • laci

          Nem is igazi összehasonlításra gondoltam, hanem abból az szemszögből, hogy a megszokott minőséghez képest elfogadhatóan rosszabbat kapok, vagy teljesen silány a minőség a fullframehez képest. Tehát ha mindig a zsebemben van, és kéznél lesz amikor egy jó téma szemben jön, kapok e egy kompormisszumos raw-képet, amivel boldog leszek, vagy kapok egy olyat ami klasszisokkal gyengébb mint ami az én minőségi igényem. Tudom ez nehéz kérdés, mert mindenkinek más az elfogadható minőség… :) Amúgy nekem rx100 m4 felé húzna a szivem, ha nem kerülne 300e ft-ba ( legjobb ár amit találtam).

          • Haris Buda

            100%-os részlet tudok mutatni, mert nem engedi a blog motor a 2 MB-nál nagyobb képek
            feltöltését. Ez ugyan 1,5″ szenzor, de nappal ilyesmi lehet az
            RX100 is.

  • Haris Buda

    Én tavaly a Panasonic LX100 és a Canon G1X-re (mk I) szűkítettem a hasonló felhasználásra szánt gépek körét. Leírok majd néhány tapasztalatot is az éves használat alapján, bár a Márknak némileg az enyémtől eltérőek a kritériumai, de másnak talán hasznos lehet. Volt egy korábbi Canon G-s gépem, ami körömnyi szenzora ellenére elég jó minőséget hozott, de csak nappali fénynél, meg aztán szerettem volna a kislányomat fullHD-ben videózni, amit ez még nem tudott. A videó miatt (is) elvittem egyszer a melós dslr-t az állatkertbe, babakocsival, cuccokkal, de ez nem volt jó ötlet… :) Ennek ellenére a méretnél nem szerettem volna túl kicsit sem, mert próbáltam kisebbet és az számomra már kényelmetlen volt (fenti képen az RX100 keresőjébe néző srác is mintha kindertojásból rakta volna össze a cejgot, nem kifejezetten ergonomikus). Tehát nekem fontos volt, hogy meg lehessen valamennyire fogni, gumirozás is legyen. A minimum 300 g-os gép zsebben hordása fel sem merült, ahhoz ezek szerintem túl nehezek. A cipeléskor én a vállpántot keresztben átvetve hordom, gép a háton, így könnyen futhatok a gyerkőc után. Ugye kellett a fullHD, de az jó minőségű kellett, mert a telefonom is tudja, de a fenti kompaktok videójával az nagyon nem összehasonlítható. És itt azt értem, hogy ezen kompaktok videóminősége tényleg jó, a fullHD videós telefonomé nem, röviden. És akkor még nem is kezdett sötétedni. Szerettem volna kevés fényben is vaku nélkül fényképezni, tehát nagy érzékelő kellett. ISO-ban a G1X nagyon rendben volt, a 7D zajszintjét hozta, a LX100 sem rossz, kb. egy fényértékkel van a Canon mögött, csatolok egy ábrát, ezen látszik, hogy miért esett ki nálam az 1″ érzékelő méret.
    A mélységélesség kapcsán figyelembe kellett vennem a szenzorméretből adódóan az LX100 esetében 2-es, a G1X-nél pedig az 1,85-ös szorzót kisfilmre vonatkoztatva. Az LX100-nál az 1.7-es fényerő – itt egyébként túl lágynak találtam a képét – valójában 3.4-es rekesz mélységélességét adja kisfilmre átszámolva, de ha minőséget akarok, akkor ebből még kell rekeszelnem. Az RX100 az 1″ szenzorával, 1.8 induló fényerővel kisfilmre vonatkoztatva 4.9-es blendét tud, nagyon közel a 1,5″ szenzoros Canon G1X 2.8-as, 35 mm-re átszámolva induló 5.18-as blendéjéhez. Annyit itt azért megjegyzek, hogy a G1X-et nem kell rekeszelni a lágyság miatt, mert mindenhol jó. Ezekből látható, hogy nagy különbségek itt nincsenek. A Panasonic 24 mm-től indul, a Canon 28-tól, igaz utóbbi nagyobb átfogású zoom-mal, 112 mm-ig.
    A két gép közül a G1X-et választottam, egyszerűen azért, mert fele annyiba került. Nagyon jó gép, persze nem tökéletes, de nagyon szeretjük családilag. Képminőség nagyon rendben van, bár ilyen minőségű képeket kapnék a munkámhoz legalább! Telefonos képekkel összehasonlítani? Nem, ezt inkább a 7D képminőségével szokták összemérni és nem is a leggagyibb objektívet kell felcsavarni a 7D-re. 6400-ig bátran feltolhatom az iso-t, és persze van IS, lehet sötétedéskor is fotózni, de akár még éjszaka is. Nekem előny az is, hogy a meglévő Canon vakuimat is használhatom vele. Gyerekek fotózásakor nagyon hasznos a követő autófókusza, ahol az AF mező követi a lurkót a képkivágáson belül, nem a dslr-es fix pontokon ugrálás van. Én a korábbi G-s kompakton egyszer használtam a keresőt, amiatt, mert majdnem teljesen lemerült már az aksi, villogott már üresen, de az átnézeti keresővel (elég gagyi, de itt jól jött), kikapcsolt lcd-vel ~50 képet tudtam még exponálni. Két akksim van a G1X-hez, és ez elégnek is bizonyult. A hátoldali tárcsára rá lehet programozni a jellegzetes fókusztávokat (28, 35, 50…), bár lehet hogy ez csak nekem tetszik. Egy dolog nem jön be, az pedig a makro mód, de azért együtt lehet vele élni. Hogy ez a méret mennyire hordozható? Ha csak a játszótérre megyünk ki, akkor legtöbbször nem visszük, na erre van a telefon, de azért a családi programozásnál mindig jön. Ja, és fél kiló masszív vas lóg 30 cm hevederen, ha meg kellene védeni a családot.

  • Barják László

    Talán még az első RX100 a legjobb ár/érték arányú és még kapható. A Tamrac övtáskám első zsebében hordom, mindig nálam van. Egy esti kép vele:
    https://www.flickr.com/photos/134843948@N03/23131258032/in/datetaken/

    • Haris Buda

      Amit csatoltál, az egy hosszabb záridős, 3 MP alattira kicsinyített, zaj csökkenett jpg, a minőség megítéléséhez nem felel meg. A dpreview.com-ról csatolok egy 3200 ISO-s 100%-os RX100-as fotó részletet (~6 FE-nél készült). Még az is lehet, hogy az új Sony Z5 is tud hasonlót és az kb. fele ilyen súlyú és nem 4 cm vastag, na meg másra is használható. Az RX100-nak nem a kevés fény az erőssége, ahogy a többi 1″ szenzorosnak sem, hisz MP-ben nagyságrendileg hasonlót kínálnak, mint a 4/3 és APS-C méretűek, viszont ezért túl kicsi az egységnyi pixel mérete a szenzoron, nem lehet olyan hatékonyan erősíteni a jelet, mint a nagyobb pixelméretnél. Nekem az örökmozgó kislányom fotózásához a hosszú záridő nem megfelelő, és nem csak monitorra fotózom, most például 12800 ISO-s (~3 FE-nél készült, G1X raw) kép kerül a nagyszülők A/3-mas naptárába és az még élvezhető egy kis utómunka után, nem ilyen gyenge minőségű, mint a csatolt dpreview-s RX100 kép. Ahogy itt már valaki írta, kinek mi a jó minőség?! Én „szakmai ártalom” okán nagyon minőség orientált vagyok, ezért inkább a kicsit nagyobb vázat preferálom, aki pedig kisebbet szeretne, annak a minőségből kell valamennyit engednie. Azt kell mérlegelni, kinek mi a súlyozottabb paraméter.