Több kérdés is felmerül a tavalyi Wildlife Photographer of the Year egyik díjazott fotója körül, de a balhé elmaradt.
Don Gutoski fotója egy sarki rókát prédául ejtő vörös rókát ábrázol, melyet azért választottak 2015-ben első helyre a zsűri tagjai, mert korunk egyik nagy problémája, a globális felmelegedés okozta territórium változások érhetők tetten benne (értsd jópár éve a vörös rókának semmi keresnivalója nem volt a sarki róka területén). Csakhogy…
Az első szembetűnő dolog a fotóval egy első fotóiskoláját taposó diáknak is fel kellett volna tűnjön: a kép alulexponált. Merthogy ugye a havas táj okozta fehérségben illett volna túllőni a fénymérőt, hogy a fehér tényleg fehér legyen és ne szürke. Már itt sántít a sztori, hogy egy ilyen neves pályázaton egy technikailag alapjaiban hibás fotó díjat nyerhet, sőt ha jól veszem ki, konkrétan a fődíjat nyerte el. Persze lehet mondani, hogy szándékosan ilyen, én még meg is enném ezt a dumát (értsd nem én vagyok az az ember, aki a végletekig ragaszkodik a szabályokhoz). De nem szándékosan ilyen, hanem Gutoski egy amatőr fotós (jelenleg a szó abban az értelmében, hogy nem túl gyakorlott). Ha beírjuk a nevét a Google-be, a díjazott képén kívül nem sokmindent találunk. Facebook oldalán 2011-es az utolsó bejegyzés, a nevével fémjelzett weboldalának domainje már lejárt, nincs ott semmi, ám ezen a helyen láthatunk képeket tőle, még tavalyról is, és ott a Cape Churchilles sorozat is közte, amelyből a rókás kép díjat nyert. Bármelyik galériát megnézzük, láthatjuk, hogy tele van nyers fotókkal, melyek közül jellemzően a téli havas fotók mind alexpósak és a néhány művészibb jól elkapott kép között rengeteg a dokumentarista turistafotó.
UPDATE: Rotten nevű kommentelő hívta fel a figyelmet arra, hogy a sarkkörön novemberben vélhetőleg nem sok fény van, így az alexpó nem biztos hogy alexpó és egy szürkületkor készült képet nem biztos, hogy ildomos kihúzni fehérre. A szerző egy másik képénél ott vannak az EXIF adatok, és a díjnyertes kép is valószínűleg ilyen értékek mellett készült: Canon 1DX, 1/1000s záridő, f/5.6 rekesz, ISO3200 érzékenység, és kb. 500mm gyújtótáv. Ez azt jelenti, hogy valóban nem volt sok fény, így azt hiszem az alexpó “vádat” ejthetjük.
A másik dolog a készítés körülményei. Van aki azzal vádolja a fotóst, hogy ez a kép egy workshopon készült, a sarki róka valójában dög volt és csalétekként szolgált a vörös róka odacsalogatására. Ha ez igaz lenne, az azonnali kitiltással járna a BBC fotópályázatáról. Kis utánajárással azonban érdekes dolgok derültek ki erről az egyébként 2013-ban készült képről. Először is nézzük csak meg ezt a rövid videót:
Látunk pár fotóst ugye? Hát persze, hiszen ez a videó, illetve a díjnyertes fotó egy szervezett túrán készült a Frontiers North közreműködésével. Ők egy cég, akik nem kevés pénzért egy hetes kalandtúrákat szerveznek Kanada északi részére. Don Gutoski is egy ilyen túrán vett részt sokadmagával és bizony a díjnyertes fotón látható jelenet még legalább 3-4 másik társának is megvan. Például Roberta Olenicknek itt (kicsit igényesebb kivitelezésben), vagy épp Don Johnstonnak a teljes túra, közte ezzel a jelenettel itt, de Pat Roque is felrakta a Facebook oldalára itt. Kétségtelen, hogy a négy fotós képe közül Gutoski díjat nyert fotója a legjobb kompozíció, a többieké vagy gagyi minőségű, vagy kissé hátulról lett fotózva, stb.
Persze sokmindenkinek fáj az igazság a világon, hogy egy elegendő pénzzel rendelkező amatőr fotós elmegy egy szervezett túrára, huszadmagával lekattint egy jelenetet, benevez a képpel a BBC Wildlife-ra és elviszi a fődíjat, mások meg sokévnyi tapasztalattal és sok órányi sz.pással, hajnali keléssel, fagyoskodással vagy izzadással, sokszáz lerótt kilométerrel és végtelen türelemmel meg kiesnek. Oké tudjuk, hogy egy fotó nem attól lesz jó fotó, hogy sok energiát fektetünk belé.
Érdekes kérdés ez. Egy holland blog kezdte el feszegetni ezt a témát, ahová a fent említett Roberta Olenick be is írt egy levelet, melyben megvédi a díjnyertes Don Gutoskit (és leteremti a bloggert a képe jogosulatlan felhasználásáért, én többek között ezért nem tettem be a cikkbe a többiekét). Olenick elmondja, hogy a videón és a fotókon látható jelenet nem megrendezett volt, hanem:
(iiigen, tudom tundrabugyi…haladjunk tovább…)
Elég megosztó dolog ez így, és tényleg elgondolkodtató, hogy a BBC zsűrije miért nem szórt ki egy ilyen vitatható képet már az elején. Vagy tényleg semmi nem számít csak a fotó? Roberta Olenick erre azt mondta: “valóban szerencsésebb lenne az Év Természetfotójának nevezni a képet és a pályázatot, mint az Év Természetfotósának”.
Mindez egyébként tavaly októberben történt, de a kép körüli balhé tulajdonképpen elmaradt. Most is azon apróval merült fel a sztori itt a blogon, hogy az Origora kikerült egy cikk arról, hogy Magyarországra látogatnak a díjnyertes fotók.
Nektek mi a véleményetek? Megérdemelten nyert Gutoski fotója?