A RAW formátumot is felforgatná a Sony

Egy pletyka szerint a Sony új RAW formátum kidolgozására készül, mellyel odavágna a középformátumnak.

A sonyalpharumors.com oldalon megjelent információ így szól:

Ahhoz, hogy kihasználhassa a jövőbeni szenzorainak dinamikatartományát, a Sony új RAW formátumra áttérést fog eszközölni. A jelenlegi Sony fényképezőgépek, a többi digitális fényképezőhöz hasonlóan 14bites RAW formátumot használnak, mely jóllehet nagy előny a 8bites és tömörített JPEG képekhez képest, de a jövőbeni szenzorok kiszoláglására nem alkalmas.(…)A jövő képalkotó szenzorai még magasabb dinamikatartománnyal fognak rendelkezni, így ahhoz, hogy HDR-szerű képminőséget adjanak a nehéz megvilágítottságú szituációkban, a RAW formátum megváltoztatására van szükség. Jelenleg két formátumról zajlanak egyeztetések: egy tömörítetlen 16bites formátum és egy tömörített 21bites.

Csak emlékeztetőül, a közéformátumú fényképezőgépek egyik legnagyobb előnye a 16bites RAW formátum, mely jóval nagyobb tónustartományt képes rögzíteni. Ha a Sony a kisfilmes formátumba elhozná a 16bites, netán 21bites RAW formátumot, akkor már tényleg alig maradna indok középformátumra váltani (és jómagam is átgondolnám a víziómat, miszerint pár éven belül visszaáll a régi filmes éra rendje, avagy a profi fotósok többnyire közép- és nagyformátummal fotóznak).

Screen Shot 2016-08-24 at 15.59.30

Sokat láthatjuk a DXO tesztjeiben a Portrait (Color Depth) nevű mérőszámot a kamerák adatlapján, mely rendre 22-23-24bit-et mutat. Akkor most hogy is van ez? Nem 14-bites a RAW fájlunk (vagy 16 ha középformátumot használunk)? De igen. A régi digit gépek 12bites A/D konverzióra voltak képesek, a maiak 14bitesre, mely gyártóként változó, hogy tömörítetlen, veszteségmentesen vagy épp veszteséggel tömörített. A középformátumú szenzorok többsége 16bites, kivéve a Pentax 654Z-t, ami 14bites. Ez azonban színcsatornánként értendő, abból meg három van (RGB), tehát összesen a kisformátumú gépek 3x14bit = 42bit, a középformátumú gépek 3x16bit = 48bit-re képesek. Elméletieg. A gyakorlat – vagyis a DXO mérése – azonban azt mutatja, hogy ennek csak a töredékét tudják a digitális szenzorok valóban rögzíteni, így jönnek ki a tesztekben látható 23-24-25 bites értékek (és a DXO azt mondja, hogy +/-1bit különbség nem igazán észlelhető eltérést jelent).

Na most akkor gondoljunk bele, hogy egy 21bites RAW, mely (3×21) 63 bites színmegjelenítésre képes, mennyire fogja odatenni magát…

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Elemér

    ” Általában a true color definíció szerint a piros, zöld és kék színek
    egyenként legalább 256 árnyalatát jelenti, összesen 16 777 216
    variációt. Az emberi szem összesen kb. 10 millió színt képes megkülönböztetni.” Wiki idézet a 3×8 bitről.
    Tehát 16 millió szín a 3×8 bit-nél, ennyit tudnak a monitorok, a 10 bitet a jobbak csak a LUT-ban tornásszák fel. 32 bitnél 4 milliárd a megjeleníthető színek száma, az emberi szem 10 milliójánál 400-szor több! Olyasmi irány ez, mintha egy hangszóróból az ultrahangot is ki akarnánk nyomatni. Lehet ezzel is számháborúzni, és persze jön vele a nagyobb fájlméret minden “előnyével”.

    • Ez a sok árnyalat a rejtett tartalékok miatt fontos. Pont mint a dinamika. Amint elkezded masszirozni komolyabban a képet előjön a dolog (savosodik poszterizalodik-e pl az égbolt).

      • Elemér

        Ha a géped felbontásának megfelelő ideális kimeneti méreténél jelentősen nagyobbra nagyítanál egy finom átmenetes fotót, akkor jöhetne elő az a bizonyos tartalék. De ekkor már éles képet nem fogsz kapni, ami aggasztóbb, akkor meg mi végre!? Abból a távolságból, ahonnan élesnek érzékeled ezt a nagyítást, onnan az átmenetek is simák lesznek. A színátmenetekből nem gondolom, hogy meg lehetne állapítani, hogy épp középformátummal készült-e 16 biten, vagy csak egy 14 bitessel. Amikor anno 12-ről 14 bitre átálltál érzékelted a különbséget? Pedig akkor még az emberi szem érzékelési határán mozogtak a valós mért értékek.

  • tökfilko

    Rossz fenyek/ ami az esetek tobbsegeben van/ alkalmaval teljesen mindegy hogy 1 kepet, vagy 3 esetleg 5 kepet keszitek HDR-ben es azt osszerakva kezdem el masszirozni, nem igazan megyek sokra. Viszont jo fenyek mellett egy expobol is tobbet ki lehet hozni, latvanyosan tobbet mi.t a fentebb emlitett esetnel.

    Persze orulok az iranynak, jo lenne mar bayer szinszuroket lecserelni, johetne vmi modern foevon szenzor. A mostani szineink csak spekulaciok. Egy bonyolult algoritmus kiszamolja.

    • Sam

      Ezt írja valaki a PP-en ezen cikk alatt, van benne igazság: “Great for pixel peepers and armchair warriors. For the rest, if you can’t take a decent photo with current tech, then nothing can help you.”

  • Tubica

    A középformátum már ma is meg van szorongatva! Van előnye a középformátumnak, na nem a 16 bit, a táblázatból is látható, itt nincs igazi különbség a 14 bitesekkel szemben. Az objektívek felbontóképessége az igazi előnyük, hisz az 50 MP-es Canon 5DS R-nél már az objektívek a szűk keresztmetszet, még a gyártó is csak néhány üvegét ajánlja hozzá és gyaníthatóan azok sem tudják kirajzolni a szenzorból elérhető maximumot. Egy 50 MP-es középformátumú gép objektívjénél nem kell akkora felbontóképesség a nagyobb egységnyi pixelméret miatt.