Kinyírja az Adobe az 5DIV DP-RAW-ját?

Megérkezett a RAW támogatás a Lightroomba és az ACR-be az 5D Mark IV-hez. Az hagyján, hogy nem tud fókuszt tili-tolizni…

Frissíthető pár napja a Lightroom és az Adobe Camera RAW. Az új verzió már támogatja az 5D Mark IV-ből kijövő RAW fájlokat, tehát indulhat a munka az újdonsült tulajdonosoknak. Igen ám, de van egy kis bibi.

A Dual-Pixel RAW-t nem támogatja az Adobe.

Legalábbis egyelőre. Ha annyira tojnak bele ebbe a jövőben, mint a Fuji X-Trans támogatásba, és így marad, akkor lényegében kinyírják a Dual-Pixel RAW-t. Ugyanis a DP-RAW fotók esetében nem hogy nincs mód a formátum adta extra szolgáltatásokat igénybe venni a Lightroomban/ACR-ben, de a szoftverek meg se tudják nyitni ezt a fájlt. Ha DP-RAW-ban fotózunk, akkor a menet az kell legyen, hogy a DP-RAW-t először a Canon saját Digital Photo Professional (DPP) szoftverében kell megnyitni, ott elvégezni a fókusz-tilitolit meg amit akarunk, majd DNG-be konvertálni és úgy lehet importálni a Lightroomba. Namármost ezt senki nem fogja megcsinálni szerintem. Az ember azért állítaná át a gépét bizonyos esetekben DP-RAW-ra, hogy otthon ki tudja küszöbölni az esetleges fókuszhibákat (mondjuk egy divat vagy reklámfotózáson, vagy egy esküvői kreatívon, netán természetfotózáson, ahol jobban számít egy kis életlenség, mint mondjuk egy riportnál). Azt még bevállalja az ember, hogy az esetlegesen félrefókuszált, ámde fontos 1-2 képet külön szoftverben kell megnyitni a korrekcióhoz, de azt, hogy az összes képet meg kell nyitni és átkonvertálni DNG-be, hogy be lehessen illeszteni az eddigi workflow-ba, ez bizony nagyon nehéz ügy. És ha ez így marad, akkor senki nem fogja bekapcsolni a DP-RAW-t, max csak tényleg nagyon kritikus esetekben.

Bízzunk benne, hogy az Adobe megerőlteti magát.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen hazai stúdióvilágítással foglalkozó blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Wagner úr, a kékszakáll

    Én így képzelem:
    Van, kell hogy legyen a két cég között stratégiai szintű egyeztetés. A Canon, ha belerakta ezt a technológiát az egyik legnagyobb piaci hatású gépbe, akkor komolyan gondolja. Azaz, más gépekbe is be fog szivárogni, szép lassan. Ezt nyilván elmondták az Adobe vezetőinek is. Akik nem hülyék, hogy a következő két év során a világ egyik vezető márkájának tulajdonosait magukra haragítsák. Ergo, bele kéne fejleszteni az Adobe szoftverekbe. De ez nem megy olyan gyorsan, mert ez teljesen új feldolgozási eljárásokat igényel, amit egy kosár pénzbe kerül lefejleszteni. Ezért ők meg nyilván elmondták a Canonnak, hogy annyira azért ne kapkodjanak a további termékbevezetésekkel, mert ez még az Adobe-nak is időt jelent. Csendben pedig, maguk között, azt is eldöntötték, hogy mielőtt belelapátolják azt a kosár pénzt a fejlesztésbe, várnak egy kicsit, milyen piaci visszhangot kap a DP-RAW, mert ha netán csendben megbukik, akkor a fejlesztésbe ölt pénz ki az ablakon. Összességében, némi kivárás után, ha a piac megvette a DP-RAW sztorit, akkor némi fintorgást követően az Adobe megcsinálja a támogatást hozzá.
    (Andersen)

  • Baggio

    “..annyira tojnak bele ebbe a jövőben, mint a Fuji X-Trans támogatásba…”

    Márk ajánlanék figyelmedbe egy írást. A Fuji összedugta egy két éve a fejét az Adobe mérnökkel, hogy javítsanak közösen LR algoritmusán, hogy az rendesen kezelje a x-trans szenzorral felszerelt gépet nyers állományát.

    http://jeanmareaux.blog.hu/2015/07/21/x-trans_a_megoszto