Még egy kis Fuji GFX

A Digitalreves srácok megtapizhatták a gépet, és írtak róla pár sort. Érdemes elolvasni, érdekes. Íme a szöveg magyarul:

»Mióta a Nikon és a Canon ellőtte a puskaporát a Photokina előtt, attól tartottunk hogy a kiállítás uncsi lesz, csak egy helyszín, ahol megtapizhatjuk a sok 3rd-party optikát és az új M4/3 vázakat.

Na nem mintha panaszkodnánk, vagy azt állítanánk, hogy azok a vázak és lencsék unalmasak, csak egy ilyen kiállítás akkor lenyűgöző igazán, ha valami agyeldobós érkezik.

Valami olyasmi, mint a GFX 50s.

Először is elnézést kérek, ha a túlzott tudósításunk erről a gépről már zavaró, mindazonáltal ez az egyik első mirrorless középformátum, és egy olyan gép, ami nem az a kamera lesz, amit csupán alig 1%-unknak lesz majd lehetősége birtokolni az életben.

Egyértelműen ez a bejelentés az egyik legjelentősebb az idei évben, és mindenki erről beszél most. Megvesztegettünk hát pár Fujifilm képviselőt, hogy némi betekintést engedjenek a gépre, így lehetőséget kaptunk egészen pontosan 15 percre, hogy beszéljünk a Fujifilm Europe-pal, és ami még fontosabb, kipróbáljuk a gépet (a megvesztegetéssel csak vicceltünk).

Fotó a weboldalon. Képaláírás: “A kamera-tapogatáshoz bekísértek minket egy titkos szobába”

A kamera méretét már láttuk tegnap a színpadon, de a kezelése és a használata egy teljesen más történet. Nem sokkolt minket a méretével – a Hasselblad X1D ugyanis már felkészített minket arra, hogy milyen pici és kompakt is tud lenni egy középformátumú kamera – de a teljes stábba belefagyott a szó, hogy milyen használhatóra sikerült ez a gép.

Csak egy picit nagyobb, mint az X-T2, és jóval kisebb és könnyebb, mint egy full-frame DSLR. Nem a legelegánsabb, vagy legáramvonalasabb kamera, a hátulja például jócskán kidudorodik. Ám Toshihisa Iida, a Fujifilm Értékesítési és Marketing Managere elmondta, hogy a dudor azért van rajta, hogy beleférjen a nagyméretű akkumulátor. Ugyanis ennek a kamerának az egyértelmű célja az, hogy betörjön a professzionális piacra.

Fotó a weboldalon. Képaláírás: “Három objektív lesz elérhető az indulás napján”

Mindamellett, hogy a gép rendelkezik a Fujifilmre jellemző külső jegyekkel, és esztétikával, és ennélfogva tökéletesen beágyazódik az X-Pro2 és az X-T2 közé, a GFX masszívabb és az új G-bajonettes objektívek kifejezetten hatalmasok. Amikor azt mondjuk, hogy a rendszer kompakt, inkább úgy értjük, hogy ez egy középformátumú kamera DSLR méretekkel, és nem úgy, mint a Hasselblad, aki valóban nagyon vékonyra tudta tervezni az X1D-t.

Egyik megközelítés sem szükségszerűen jobb a másiknál, és nem is kívánunk ítéletet mondani bármelyik fölött addig, amíg ki nem tudtuk megfelelő módon próbálni őket. Ám a különbség a két gép között tisztán látható, mind a tervezés filozófiáját, mind a felhasználás módját illetően.

Egyszerűen fogalmazva a GFX 50S úgy tűnik egy terepen való használatra szánt kamera. Csodás markolata van, feltűnően könnyű és kiegyensúlyozott. Az első alkalommal amikor kézbe veszed, arra számíthatsz, hogy pont úgy működik majd, mint bármelyik Fuji kamera.

A váz és az optikák is időjárásállóak, ami azt jelenti, hogy ezt a gépet nem stúdióba szánják.

Fotó a weboldalon. Képaláírás: “Ez nagy szenzor.”

A menü ugyanaz, mint az X-T2-ben, és az EVF is, bár azt némileg módosították, miáltal nagyobb lett a nagyítása, ám sajnos a képfrissítési ráta csökkenése árán. A GFX 50S nem fog annyira gyorsan üzemelni, mint az X-T2 vagy az X-Pro2, de nem lesz messze tőlük – és sokkal nagyobb teljesítményt fog tudni nyújtani.

A Fujifilmnek megvolt az az előnye, hogy megtapasztalhatta a reakciót a Hasselblad X1D-re, és történetesen amit mi nagyon nem szerettünk az X1D-ben, az a túl egyszerű menürendszere. A Hassy letisztult és egyszerű kamerát szeretett volna létrehozni, ami dícséretes, de őszintén szólva néhány olyan paramétert nem lehet szabályozni a gépen, amit azért elvárna az ember egy 8.995 dolláros géptől.

Fotó a weboldalon. Képaláírás: “Nem sokkal nagyobb, mint az X-T2.”

Az X1D-t szemérmetlenül a luxuspiacra szánják, jóllehet a Hasselblad hajlamos azt sulykolni belénk, hogy a gépet a meglévő, professzionális vásárlóinak szánja amolyan hordozható másod- vagy tartalék vázként.

Láthattuk ezt a kamera csodás, letisztult eleganciájában. De amíg a Hasselblad értelemszerűen nem kívánja szabotálni a csaját csúcsmodelljét, a professzionális H-szériát, addig a Fujifilmnek nincs miért visszafognia magát, hisz’ nekik csak a GFX 50S van.

Fotó a weboldalon. Képaláírás: “Vízálló a kültéri használathoz.”

A Fujifilm, mint a Sony vagy a Canon, bizony egy furcsa vállalat. A képalkotási üzletág mindössze 15%-át teszi a ki az éves forgalmuknak, szóval ők picit máshogy működnek, mint a Hasselblad. Miközben a Hasselbladnak jó eséllyel az életbenmaradása múlik az elkövetkező néhány termékbemutatójukon (és az X1D sikerén), a Fujifilm, mint vállalat a fotográfiát tulajdonképpen egyfajta hobbiként kezeli.

“Igazából fogalmunk sincs, hogy hány vásárló fogja keresni ezt a gépet.”

Ezt Iida nyilatkozta, amikor arról kérdeztem, hogy hány modellt szeretnének eladni a következő évben. Ő csak rámnézett és mosolytalan arccal,  hűvösen azt közölte: “Fogalmunk sincs.”

“Nem tudjuk, hogy – jelenleg – hány ember hajlandó kompromisszumot kötni az ár, a méret és a tömeg tekintetében a képminőségért cserébe. A GFX tehát egy adott opció, de nem tudjuk, hogy hány vásároló fogja keresni ezt a gépet.

Fotó a weboldalon. Képaláírás: “Kai élvezi a zár hangját.”

Ugyanakkor a fenti kijelentés nem csupán vak optimizmus. A Fuji képviselő elmondta, hogy amikor bemutatták az X-T1-et, az eladások 2.3-szorosan meghaladták a Fuji eredeti elvárásait. Minden alkalommal, ha egy felsőszintű terméket bemutatnak, a kereslet úgy tűnik a semmiből kerül elő.

Az X-bajonett például abban az időben érkezett, amikor az APS-C nem éppen dübörgött a piacon, de a vásárlók mégis jöttek a retro külső, a kiváló színek és az átgondolt ergonómia miatt.

Fotó a weboldalon. Képaláírás: “A menü ugyanaz, mint az X-szériájú fényképezőgépekben.”

A Fujifilm reméli, de nem feltételezi, hogy sok embernek van pénze egy végső soron felturbózott X-T2-re. A fullframe világba lépni bizonyára biztonságosabb lépés lett volna, de Iida azt mondta, hogy a középformátumba lépés oka az volt, hogy az “APS-C teljes mértékben biztosítja a jó képminőséget és a reakciókészséget…és a munka 70%-át képes megcsinálni”. A fullframe szintén nagy beruházást igényelt volna az új objektívek tekintetében, miután a Fujinak a Sonyval, a Canonnal és a Nikonnal kellett volna versenyeznie.

A középformátumnak picivel több értelme volt, miután a Fujifilmnek már korábban is volt ilyen formátumú kamerája a történelemben, továbbá itt kevesebb a versenytárs, és kevesebb objektívet is kell tervezni.

Kai és Lok videója az GFX 50S-ről hamarosan megjelenik a YouTube-on, maradjatok velünk!«

Az eredeti cikk és fotók a Digitalrev oldalán találhatók.

Végezetül álljon itt egy videó a gépről (bekapcsolási idő és autofókusz)

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen hazai stúdióvilágítással foglalkozó blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot