Tényleg ennyire kell a technika?

A múltkori, elsöprő olvasottságú blogposzt mintegy ellenpólusaként, álljon itt egy újabb elmélkedés a technikáról, és annak szükségességéről.

A napokban tették közzé a londoni Természettudományi Múzeum Wildlife Photographer of the Year 2016 fotópályázata nyerteseit. A díjazottak között bámulatos, mitöbb frenetikus képek szerepelnek. Én tényleg nem tudom hova tudják még emelni a természetfotózás színvonalát, de ez évről évre lenyűgözőbb (de jó, három próbálkozásból is el tudtam kerülni a manapság elcsépelt “elképesztő” és “zseniális” szavakat).

Illusztrációként az egyik magyar díjazott fotóját választottam természetesen, mely fotó egyébként meglehetősen jól reprezentálja e cikk mondanivalóját. A képre kattintva átnavigáltok a díjazott fotók közé, de készüljetek fel, hogy megtekintésük nem 5 perc lesz, ezért javaslom, előbb eme cikket olvassátok el, aztán menjetek nyálat csorgatni.

Fotó: Potyó Imre - A felugró oldalon érdemes a Lightbox gombra kattintani, így teljes képernyőn láthatók az alkotások

Fotó: Potyó Imre – A felugró oldalon érdemes a Lightbox gombra kattintani, így teljes képernyőn láthatók az alkotások

Imre fotójáról e helyütt annyit, hogy egy igazán low-costnak mondható szettel készült: egy Nikon D90-nel és egy Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 objektívvel. De találunk a díjazottak között D7000-es szériájú gépet, 5D Mark III-at, D800-at, sőt még GoPro-t is. A Dpreview.com oldalán, mikor közzétették a díjnyertes fotókat, az alábbi kommentet leltem, és ez ihlette a mostani cikket:

14708370_10209782781741595_7310519857767540062_n

Igazán lenyűgöző fotók. Egyszerűen csak WOW! – Érdekes újra azt látni, hogy ezen díjnyertes fotók közül néhány nem a legutolsó technikával készült – GoPro, Canon 7D Mark I, 5D Mark III, Nikon 18-105 (ez nem egy kitobjektív?). Deeee…. mi a helyzet az 5 FÉ-et push-olt expozíciókkal és a fenébe is, hol a 4K??? Az itteni Sony fanboyok szerint KELL a legújabb technikai varázslat, hogy fotókat készíts. Ami szinte kiált a kérdésért: hogy-hogy nem szerepel a Sony a nyertesek között, pedig olyan könnyű lenne vele maximum dinamikatartományt elérni és szupergyors élességállítást, még adaptált EF és F objektívekkel is? Hmmmm.

Vicces komment, igazi vérszívás. Mondhatni romantikus, de mint ilyen, hatalmas igazság is van benne, mint a Rómeó és Júliában. Tényleg szükség van a top-end technikára? Nézzétek meg ezeket a gyönyörűséges képeket! Miközben írtam ezt a sort, gondoltam beteszek még egy képet illusztrációnak, két bravúros tájképet nyitottam meg, az egyik 5D Mark III-mal készült, a másik pedig egy Nikon D300-zal és egy őskövület 80-200-zal!

Ébresztő!

Vegyük észre végre, hogy nem az 50 megapixeltől, és a 14 FÉ-es dinamikától lesznek ilyen fotóink!

screen-shot-2016-10-24-at-5-58-38

Fotó: Alexandre Deschaumes….5D Mark III-mal

Hanem a kreatív szemléletmódtól, az ügyes komponálástól, a meglévő technika megfelelő kihasználásából, a gyakorlattól, a kitartástól és türelemtől, a fénytől és az árnyéktól…nomeg a szerencsétől és Photoshoptól. :D

Kedvet kaptál? Az jó! Persze, amikor tavasszal visszamész első alulvilágított lakodalomba és elkezd köhögni az autofókusz az 5 éves konstrukciójú gépeden, vagy épp elrontottál egy expot, mert bementél az épületbe, de elfelejtetted feltekerni az ISO-t és 3-4 fényértéket kell felhúzni a fotódat, mert muszáj kihozni belőle valamit, akkor újra szentségelni fogsz, hogy bezzeg a Sony D920 Mark 8 most hogy hasítana, csak sajnos ez, és hát sajnos amaz…

A romantika már csak ilyen.

UI: és akkor ne feledjétek megnézni a képeket, link után katt a Lightrbox gombra!

Szerző: Korecz Márk

Főként reklámfotózásban és esküvői fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog alapító szerzője, a FotóSarok Oktatóközpont "kreatív kisvakus világítás" oktatója.

Oszd meg ezt a posztot
  • Amatőr

    Eretnek, máglyára! :)

    • Amatőr

      Nyíltan azt állítani hogy a fotográfiai eredmény, a kép, javarészt hozzáértés kérdése, és nem a kézben fogott eszköz érdeme, nos ez rövid jövőt jósol ennek a bolognak. Eretnekség :) :) :) De imádom, ugye hogy ugye, f….a van a menyasszonynak.

  • JetFly

    Nos, ha azt nézzük, hogy a sport/sajtó fotósoknak újabban SOC jpg-ekkel kell boldogulniuk, akkor igenis van létjogosultsága (és szükségszerű is) bármilyen technológiai fejlődésnek. Akár a gyorsabb, pontosabb af-ről, akár a szélesebb DR-ről, egy fejlettebb jpg engine-ről beszélünk.
    Sok esetben nem arról van szó, h legyen meg az egy k****a jó kép, hanem zsinórban kell jó képeket lőni, post processing nélkül. Persze, ehhez is kell a rutin, a tudás, DE a jó gép is.

    • scarbantia

      Persze, de mégis honnan gerjedt ez az igény? Csak nem úgy, hogy a technológia lehetővé tette, aztán vérszemet kaptak? :-)

      • JetFly

        Asszem inkább onnan, h egyesek kezdték kitolni a prost processing határait, és elvettek ezt+azt a képekről:-D Az pedig mindenkinek nagyon ciki, amikor egy akármilyen díjazott képről derül ki utólag, h manipulált.

        • scarbantia

          Erre most szóról szóra ugyanazt írhatnám, mint az előbb. :-)

          Egyébként egyáltalán nem kérdőjelezem meg a fejlődés létjogosultságát, de agyatlanság mindig rohanni a legújabb cuccok után, elszórni egy vagon pénzt amikor bejelentenek egy új terméket. Aki vállalkozó, az tudja, hogy van egy optimum, és akkor kell adni-venni, amikor kisebbet bukunk.
          Pl.: Mennyit ér most az 5D Mk III? Kb. 550e Ft. Mennyit fog 3-4 év múlva? Várhatóan 400-450e Ft-ot.
          Mennyi most a Mark IV? 1,3m Ft. 3-4 év múlva simán lesz 8-900e Ft.

          Azaz egyik esetben 100-150e, a másik esetben 4-500e Ft az értékvesztés.
          Kibírom addig a MkIII-al? Ki. Simán. Ha meg széthajtanám, akkor meg mit sírjon a szám, az azt jelenti, hogy volt bőven munkám, ami kitermelte a következőt. Persze egy újabb vázzal biztos kényelmesebb a munka, de az eredményben nem lehet forintosítani, csak ha már az idő a legszűkebb keresztmetszet, de akkor ugyanott vagyunk, hogy van miből kitermelni.

          Mondjuk MkII-ről váltva kicsit más lenne a helyzet, ott nagyon égető problémákat kellett orvosolni, de egy MkIII-al elég jól lehet dolgozni ma is. Na meg két gépvázzal az ember nem rohan annyira, ha meg csak az egyiket cseréli, akkor a régit nem fogja használni, legalább is én egyforma vázakat preferálok.

          • fedes

            Nekem most 5D Mark II van, és totál nem tudom mire frissítsek, az 5dm2 megtartása mellett.
            6D? 5Dm3? Sony a7(R, II…)?

      • De! Azt viszont észrevettem, hogy a régi analógosoknak nincsenek olyan komoly igényeik, mint azoknak, akik rögtön digitálissal kezdtek.

    • Hans Meyer

      Nem a fejlődés került megkérdőjelezésre, hanem az indokolatlan pénzhajhász tempó, ez nem (az a) számítástechnika, itt jó gép jó kép köszönőben sincsenek egymással. Tudatlanok kezében a drága gép mintegy gerinctámasz, ha nincs összerogynak.

  • Anulu

    Nemrég írta itt nekem valaki hogy 150-ért nem lehet jó obit kapni , lám a feléért már lehet olyat amivel díjat lehet nyerni :)
    Kell a csúcstechnika egy jó képhez? Nem kell, de megkönnyítí a dolgodat, munkádat, ennyi csupán a különbség.
    Tényleg nagyon jó képek, egyébként

  • Adam

    Nagyon jó tükör az előző bejegyzéshez.
    Hogy kell-e a jó technika? Nézzük vissza, hogy 10-12 éve még miket mondtak az akkor megjelent csúcsgépről? A nélkül lehet élni, de nem érdemes. Az 5D MkII-t hihetetlen mindenre elég gépnek tartották. Most meg már lenetebb a komoly hibáiról beszélünk? Nincs olyan, hogy jó gép vagy rossz gép. Az adott standatdok közötti megfelelésről beszélünk. Egy D2 anno a sportfoltósok álma volt…most? most már nem annyira. Rosszabb lett a gép? Nem. Lehet vele olyan képeket lőni, mint akkor amikor csúcsnak számított? Igen. Csak nekünk már kevés. Ha lehet élesebb, tisztább, nagyobb dinamikával ellátott egy kép, akkor miért ne legyen?
    Eszembe jut erről egy történet. Szipál Martin fotóelőadásán vettem részt, ahogy mesél munkásságáról és közben a kivetítőn a képei véltották egymást. Az egyik képnél a közönség kicsit “felmordult” (elégedetten) (hű, há, ha…de jó kép!!) A beszélgetésvezető is megjegyezte. (Épp egy Hollywood-i képsor volt). Ja, igen. szólt Martin. Ezt a szünetben lőttem egy kis kompakt 3 megapixeles géppel, de olyan jól beállta színésznő öltözés közben, hogy csak az volt nálam, hogy lekapjam… S tényleg. A nő gyönyörű volt, a kép pedig művészien megkomponált. Tökéletes volt! mindezt egy 5 méter átmérőjű kivetítőn egy mozi/színház teremben…