Fuji specifikus RAW-konverter készül

Iridient X Transformer néven indítják útjára azt a RAW konvertert, melyet hosszas munkával kifejezetten a Fuji X-Trans szenzoraihoz fejlesztettek. Ja és mégsem maszatol az X-Pro 2.

Mint tudjuk, a Fujifilm X-Trans szenzora más, mint a hagyományos Bayer mintás CMOS szenzorok (értsd mint a többi gyártó lapkája, kivéve a Sigmát). Eméletileg jobb eredményt képes produkálni, gyakorlatilag viszont az a baj vele, hogy az Adobe RAW-konverterek (ACR, Lr) máig nem tudják rendesen kezelni. Tavaly nyáron teszteltem itt a blogon a Fujifilm X-Pro2-t, akkor ezt írtam:

Ami a zajszűrést illeti, JPG-ben már ne próbálkozzunk tizenezres ISOkkal mert zajt ugyan nem fogunk találni a képünkön, de részleteket se nagyon, mossa rendesen a cuccot. Viszont sajnálattal kell közöljem, hogy a RAW képen is van egy adag zajszűrés. Mondjuk ki, masszatol. :( Ez csak 100%-os nagyításon jön ki, és ott is inkább akkor látszik, ha egy kis élesítést nyomunk a képünkre, de például nagyméretű printnél ez problémát okozhat. Ez esetben a tévedés jogát fenntartom, jó lenne más RAW-feldolgozó szoftverben is megnézni mi a helyzet, de a gépemen lévő Capture One nem ismeri az X-Pro2 RAW-ját, a Photo Mechanic meg csak előnézeti JPEGet mutat, nem a valódi RAW-t, tovább meg nem próbálkoztam.

No hát amit én RAW zajszűrésnek láttam, az valójában az Adobe – mondjuk ki ennyi év után – töketlensége. A maszatos, mosott képrészletek, a finom textúrák hiánya nem a zajszűrés eredménye, hanem annak a látszata, hogy az Adobe máig nem tud mit kezdeni az X-Trans szenzormintázattal, és az ilyen szenzor által kidobott RAW adatokkal.

Na erre fejlesztették ki az Iridient X Transformert, mely Fujifilm RAF fájlból készít olyan DNG-t, amit már az Adobe is meg tud emészteni és megmaradnak a képrészletek. Amikor megláttam Adrian Evans tesztjében az alábbi képpárt, ami egy fotó egy részletét veti össze, egyből beugrott az a fajta mosottság, amit én magam is láttam az X-Pro 2-nél. Meglehetősen látványos a különbség a korrekt módon előhívott RAF fájl (baloldalon) és az Adobe által előhívott (jobboldal) között:

Screen Shot 2017-01-15 at 19.57.54

Nem tudom hogy kezeli a blogmotor, ide kattintva megtekinthető eredetiben új ablakfülön.

Evans azt írja gyorstesztjében, hogy az X-Transformer Lightroom pluginként telepíthető, így lényegében egy jobbklikkel át lehet küldeni LR-ból a Fuji fájlokat, és oda is érkeznek vissza immáron DNG-vé konvertálva, ráadásul olyan DNG-vé, amin ki kellett kapcsolni az élesítést, mert az Adobe alap élesítésével már túl élesnek tűntek a Fuji fájlok.

Alább látható egy kommentelő saját verziója, itt is látványos a különbség a baloldali LR DNG és a jobbolidali X-Transformer DNG között.

iridient

A szerző és több kommentelő is azt írja, hogy az Iridient alapbeállításaiba érdemes belenyúlni, mert túlélesíti a fájlokat és némi szemcsézettséget is okoz rajtuk, de némi tuning után tökéletes végeredményt lehet elérni vele.

Az Iridient X Transformer itt található. 

Szerző: Korecz Márk

Főként reklámfotózásban és esküvői fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog alapító szerzője, a FotóSarok Oktatóközpont "kreatív kisvakus világítás" oktatója.

Oszd meg ezt a posztot