Április 1-i poénok, melyek valóra váltak: Sony szenzorok, Magic Lantern

Jön a non-plus ultra képalkotó szenzor a Sonytól: hátulvilágított (BSI) középformátum. A Magic Lantern meg 4K videót pakolt az 5D Mark III-ba.

Április elseje veszélyes nap a fotós szaksajtóban. Bolondok napja alkamából ugyanis elképesztő baromságok tudnak napvilágot látni. A balkezeseknek szánt kamera poénja már szakállas, de évről évre napvilágot lát valami hír, amiről tényleg nem lehet tudni, hogy csak poén, vagy igaz. Emiatt én április 1-e környékén inkább nem is írok semmiről. :D

Idén bolondok napján viszont két meredek hír is napvilágot látott, melyekről másnap, harmadnap kiderült, hogy nem április 1-i kamu, hanem tényleg igaz.

BSI középformátum a Sonytól

Az egyik az, hogy a Sony idén és jövőre piacra dob néhány új középformátumú szenzort, ezek sorrendben a következők:

  • 2017-ben egy monokróm 100MP fullframe KF szenzort, vagyis a Phase One XF-ben (illetve egyes IQ hátfalakban) ketyegő 100MP-es CMOS szenzor fekete-fehér változatát
  • 2018-ban egy 100MP-es BSI, vagyis hátulról megvilágított croppos (44x33mm) középformátumú szenzort
  • 2018-ban egy 150MP-es BSI fullframe KF szenzort
  • Illetve szintén 2018-ban a fenti 150MP-es BSI monokróm változatát

Sony-new-150MP-medium-format-BSI-sensors-for-20183

Elképzelésem sincs mit tudhat egy 100-150 megapixeles BSI szenzor… (35mm)Fullframe BSI jelenleg csak a Sony A7R II-ben van, ami képminőségre közelíti a középformátumok teljesítményét, és ez nem köszönhető másnak, mint a BSI technológiának. Most akkor képzeljük el a BSI-t a csúcsligában…kutyavilág jön. És hogy hol fogunk ezekkel a szenzorokkal találkozni? A fullframe KF valószínűleg csak a Phase One és a Hasselblad méregdrága gépeiben köszön vissza. A monokróm szenzorokat gőzöm sincs ki fogja megvenni, eddig nem sokan merték bevállalni. (Aki nem tudná, a monokróm szenzor lényege, hogy nincs Bayer színszűrő, nincs pixel összevonás, hanem minden egyes pixel a szenzoron teljesértékű képinfomációt rögzít, és brutál élességet és tónusterjedelmet kaphatunk…mellesleg visszahozza a fekete-fehér analóg fotózás báját.)

A 100MP-es BSI croppos szenzor meg természetesen a mostani 50 megapixeles 44×33-as középformátumok lehetséges utódaiba fog kerülni, úgymint Hasselblad X1D, H6D-50c, az 50-es Phase One IQ hátfalak, vagy épp a Fujifilm GFX-50s vagy a Pentax 645Z.

Felmerül a kérdés, hogy van-e olyan objektív, ami kirajzol ennyi pixelt? Van. Érdemes elolvasni Bakos Gábor e témát is feszegető cikkét a Meshmagon, melyből kiderül, hogy pl. a Fujfilm GFX-hez szánt objektívjei többet tudnak, mint a jelenleg használatos 50MP kirajzolása. Még az alapzoomnak is jobb a feloldóképessége, mint egy 50MP-es szenzor felbontása!

Magic Lantern

A másik április elsején napvilágot látott hír az volt, hogy a Magic Lantern fejlesztői full szenzor 4K videót tudtak kipréselni a Canon 5D Mark III-ból. Erről is kiderült mára, hogy nem április bolondja, hanem tényleges kísérlet zajlik éppen. Igaz a fejlesztés még korai fázisban van, sikerült 4K video felbontást kihozni az 5DIII-ból, sőt, RAW videóról beszélünk! Az új hekkelt firmware ezeket a felbontásokat és fps-eket fogja tudni:

  • 1920×960 @ 50p (1:1 crop és full-frame egyaránt – 3×3 pixelösszevonás)
  • 1920×800 @ 60p (ua. mint fent)
  • 1920×1080 @ 45p és 48p (3×3 összevonás)
  • 1920×1920 @ 24p (1:1 négyzetes crop)
  • 3072×1920 @ 24p (1:1 crop)
  • 3840×1600 @ 24p (1:1 crop)
  • 4096×2560 @ 12.5p (1:1 crop)
  • 4096×1440 @ 25p (1:1 crop)

A dolog még több sebből vérzik és full bugos, de dolgoznak az ügyön.

4k allmodes

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot