Miért veszel mégis 6D Mark II-t…?

Valószínűleg órák kérdése, és bemutatja a Canon a 6D Mark II-t. És Te meg fogod venni.

Persze a “Te” megszólítás nyilván nem mindenkire vonatkozik. De Te ott, a gép mögött, aki olyan cipőben jársz mint én, Te sajnos meg fogod venni, mert kénytelen vagy.

Meg fogod venni mert…

  • …a régi géped fölött eljárt az idő, 100ezer+ expo van benne és egyre kevesebbet ér. Vártál a csodára, de csak nem jött. Ámde egyre nehezebb a várakozás, mert…
  • …a technika gőzerővel halad előre. Te még örülsz, ha van annyi fény, hogy az ISO6400 ne legyen teljességgel használhatatlan, de igazság szerint nem szívesen mész 3200 fölé. Mert…
  • …ha elrontod az expót, mert mondjuk túl fényesen hagytad az LCD-t és bementél a sötétbe, akkor pusholni kell a képet és ott lesz az a fránya zaj. Bezzeg a mai gépekkel már ISO25ezren tolják gyertyafénynél, és mindegy, hogy magas ISO-t állítasz és helyesen exponálsz, vagy alacsony ISOval alexponálsz és utómunkában húzod fel, ugyanaz lesz az eredmény.
  • …a 11 pontos AF ma már nevetségesnek tűnik, a classic 30-40-50D/5D-5DII időket idézi. Az bizony jó 10 évvel ezelőtt volt már.
  • …a 11 pontból lényegében egy használható. Sok melóhoz elég persze, de ne vicceljünk már! Van egy fényképezőgéped egyetlen használható AF ponttal, a mai gépekben meg minimum 40, de akár 270 használható van. Faltól….falig. Nem a kép közepén.
  • …a régi 6D-dről már jön le a gumiborítás :D Egy ideje a Canon bizonyára a Nikontól veszi a gumiragasztót…
  • …az 5D Mark IV iszonyatosan drága. Régen is azt mondtuk az 5DIII-ra hogy nem tud annyival többet a 6D-nél, mint amennyivel többe kerül, most ez talán hatványozottan igaz lesz.
  • …nem tudsz Sonyra váltani. Többmillió Ft-ba kerülne egy a Canonhoz hasonló szettet Sonyból összedobni. Ami nem is egyszerű feladat, főleg ha eddig fixekkel dolgoztál. Hiszen 200mm-es gyújtótáv például mindösszesen 4db E-bajonettes fullframe obiban érhető el: 70-200/4 G, 70-200/2.8GM, 70-300 G, 100-400GM. A 70-300 konzumer optika, a 100-400, és az egyik 70-200 nem fényerősek, így egyetlen obi maradt, ha neked 200mm-re van szükséged: 70-200 GM 1.1 millióért. Olcsó, fényerős 35-ös fix szintén nincs, csak 28/2 van 200ezer alatt. A legtöbb Sony FE objektív egyébként még használatan is 280-300ezerbe kerül. Nekem speciel Canonból nincs, és soha nem is volt ilyen értékű optikám, még a 100L Macro és a 200/2.8L II is használatan 200ezer alatt van – ez a két legdrágább objektívem. Gondolom sokan vagyunk így ezzel.
  • …nem akarsz Nikonra váltani. Sokba kerülne ott is a teljes átállás, rengeteg macerával jár (gondolj bele meddig tartana mindent eladni), és amúgy sem olvasni túl derűs híreket a Nikonról mostanában.

Meg fogod venni mert nem tehetsz mást. Mert nincs alternatíva. Ha előre akarsz lépni a technikát tekintve, akkor a 6D Mark II az egyetlen alternatíva, amit megléphetsz. Márpedig 5 év sok idő, jócskán van hová előrelépni. És a legbosszantóbb az egészben az, hogy a 6DII, és/vagy az 5DIV csak max két lépcső előrelépés. Egy Sony A9 meg egy emelet. Honnan tudom? Próbáltam. Próbáltuk. Meggyőzött. Ennyi.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen hazai stúdióvilágítással foglalkozó blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • 6d-s Karesz
    • Nem a magas ISO-s előnyről beszélek, hanem az ISO invarianciáról. Ha egy alexpós képet elkezdesz felhúzni, vagy árnyékokat kinyitni egy kicsit erősebben, akkor a régi Canon gépeknek komoly lemaradásuk van a mai gépekhez képest. Az új Canonok ebben már beérték a konkurenciát. Ez egy lépcsőfok. Ezen kívül az AF-ről beszélek. Volt szerencsém összehasonlítani a Sony A9 követőfókuszt a Canon 1DX Mark II követőfókuszával (ami ugye elvileg olyan mint az 5D Mark IV). Az új Canon az 5DIII-nál érezhetően jobb. Ez a második lépcsőfok. Aztán jön az A9 fókusza ami plusz egy emelet. Durván aláz! Saját szememmel láttam. Ezekről beszélek.

      • 6d-s Karesz

        Az magas isot ugye azért használjuk, mert hosszú lenne a záridő. De ha vakon próbálsz 5tel aláexponálsz, tartva a záridőt, mekkora lesz a kontroll? Ez veszélyes játék, élesben nem játszanám. Az afről én nem írtam semmit, még nem próbáltam, de hiszek neked.

      • Anulu

        Ráadásul dpreview ezt írja a 6d2-ről : When shadow areas are lifted by a couple of stops, there’s no obvious banding, but noise becomes prominent

        • 6d-s Karesz

          Dinamikával eddig sem volt gondom.

  • Te Márk!Én azt vallom hogy meg kell lépni a Sony-t előbb-utóbb. Én már félig megtettem, pedig jó 10 éve csakis a Canont dicsőitettem,stb…De az az idő lassan de biztosan a végére jár. Tudod mint anno a jó öreg gombos Nokia telefonok idejében…Ő volt a király, most meg sehol nincs…Az az igazság, hogy a 70D- mel már csak a gyerekeim ‘játszanak’…a Sonyval meg én :-P

    • E felé hajlok én is de úgy érzem ezt napi munka mellett félig meglépni nem lehet. Vagy teljesen vagy sehogy. Teljesen viszont iszonyatosan sokba kerül. Nálam valahol 1 és 2 mio között attól függően hogy mennyi kompromisszumot kötök. Ennyi plusz ráfordítással járna egy váltás. Feltételezve azt hogy sitty-sutty mindent el tudok adni ami persze nem igaz. Ergo meg is kellene még jópár százezret hitelezni a váltáshoz ami lassan csopogne vissza ahogy megy el a Canon cucc.

      • Simon Zoltán

        A bajonett átalakító miért is nem jó? Valamint a harmadik gyártó által gyártott sony bajonettes obik? Ha az átalakító működik, csak vázat kell cserélned.

        • Harmadik gyártók autofókuszos obit A-bajonettre gyártanak. Kivéve a Zeisst de az is drága.
          Idegen obival butul az AF így elveszíti a gép az egyik komoly előnyét.

          • Anulu

            Nem minden esetben, meta4-nél már csak obi függő, milyen af motor van benne mikori tervezés stb Vannak obik amik natív sebességet produkálnak R2-ön és még Eye af is megy, vannak amik csak kicsit gyengébbet és van olyan obi nem igazán hajlandó az együttműkődésre leginkább a régi obik. Ezeknek utána lehet járni melyik obi hogy teljesít, és az első szériás a7-eket el lehet felejteni mert csak 2. szériától elérhető a OSPDAF adapterezett obikkal.

          • Simon Zoltán

            Értem

  • Pellei

    Vicces, pont ma( azaz már tegnapnak számít) gondolkodtam ezen és számoltam utána mennyi lenne az annyi, hogyha dobnám a Canon felszerelésemet és mennék a Sonyhoz. Nem tetszett a matek, nagyon nem. A jövő( sőt a jelen is) a tükör nélküli gépeké, és ezzel már nem tudják felvenni a versenyt a tükrösök, mert olyan szolgáltatásokat kapsz ott ami itt nem lesz soha se. A döntést nagyban segítené az hogyha tudnám mi a terve a két nagynak, de csöndben vannak nagyon. Lesz e náluk is FF Milc rendszer, ha igen megtudják oldani azt hogy adapterek nélkül lehessen használni a mostani, baromi sok fajta és féle EF- és F mountos obikat, vagy teljesen nulláról kell nekik is építeni az egészet. Ha meg tudják oldani hogy marad a canikonnál a mostani csatlakozások akkor érdemes várni.
    A Sony tetszik, de olyan brutális összegekért mennek az obik, és ha összehasonlítom a hasonló canikonokkal az jön ki nem éri meg. Van ahol dupla annyi, az annyi. Az azért durván nagy felár. És itt jön az amiről Márk itt, megveszed a 6d2 mert nincs más reális választásod. Nem akarsz újabb felesleges millákat beleölni, csak azért mert nyersz valamennyit valahol (iso, jobb képminőség?, több Af pont stb), mert a 2. osztályos matek azt fogja mutatni hogy megéri maradni a régi elavult technikánál. Marad a pöcsölés a back- és out focusszal, optikák hangolásával stb.

    Régen azért az ember jobban kiadod 300 ezeret egy objektívért, de manapság már olyan árak vannak hogy elgondolkodik azon tényleg annyival többet kapok mint amennyivel drágábbak.

    Azért izgalmasabb lenne ez a kérdés, ha nem csak Sony FF milc lenne, hanem mondjuk az Oly-Pana páros is beszállna a piacra, ha a két nagy nem sürgeti magát.

    • mckmester

      “A Sony tetszik, de olyan brutális összegekért mennek az obik, és ha összehasonlítom a hasonló canikonokkal az jön ki nem éri meg. Van ahol dupla annyi, az annyi. Az azért durván nagy felár.”

      Ez már régóta nem érv
      Csak szólok. Van olyan Sony E – Canon EF adapter, amivel még autofókuszt is tudsz használni, ha a Sony vázra felteszed a Canon csoda objektívedet. Pont tegnap fotóztam együtt valakivel, aki így tolta.

      Addig csak megteszi, amíg nem sikerül megvenni a drága Sony natív cuccokat.

  • Fefe

    Igen, ez a cikk jól leírta a dilemmáját azoknak, akik nem napi szinten ebből élnek. Én is hetek óta gondolkodom, hogy jó lenne leváltani 5D mII-t, mert rendkívül idegesít az a csak pár darab fókuszpont és az, hogy iso 2000 fölé igazából nem tudok menni. (már legtöbbször az is sok) Épp ezért szemezgetek és matekolok a Sonyval a7Rii (az a9 már felejtős az ára miatt) és ha az ebay-en már 650-ért Írországból meg lehet venni Áfa és Vám mentesen, akkor van létjogosultsága a cserének. De akkor még mindig ott van az obik cseréje, ami szintén nehéz kérdés, a fent is leírtak miatt és, hogy kicsi a sony váz, a menü, vakuk, vezérlők és “ennyi”. Ha csak a vázat nézem, akkor a 6D mii szerintem egy lehetséges alternatíva lehet, de a Sonyval összevetve nem lehet kérdéses a választás. Csak hát… és minden mindig kezdődik elölről, érvek itt érvek ott és majd eljön az a pillanat, hogy felismered, hogy egy korszak lezárult a maga mindenféle zajával együtt, új hajnal jön és te szeretnéd elkapni a pillanatot, ..vagy inkább vársz míg lenyugszik, ..vagy nem, ..vagy igen? :)

    • Egyetértek. Annyi kiegészítés hogy ez nem csak hobbifotósokat érinti Magyarországon hanem a napi szinten ebből élőket is. Sőt…

  • Tert

    Kicsit még mindig a márkahűség izzadt és fárasztó retro levegőjét érzem. Nyissuk ki egy kicsit az ablakot… Ha a Sony A9 -re “Canon 1D9x” lenne írva most mindenki azt fejtegetné, hogy mindegy mennyibe kerül de váltani kell mert hát a Canon mutatja az utat stb, stb… És persze lenne hozzá (89 ezer forintért!) egy “Canon feliratos MC-11” adapter amivel a legtöbb jelenlegi obidat tudnád használni – hát nem kérdés, hogy váltani kell… És persze jönnének a pletykák, hogy érkezik az olcsó verziója a “Canon 1D9x”-nek a “Canon 5D7iii” hasonló tulajdonságokkal de emberi áron – és már nem is akadna olyan aki nem nevetne azokon a cégeken akik még mindig a hatalmas, tükrös portékáikat árulják – túlárazva, (technikailag lebutítva). Hahó!!! Ez a sok jó dolog éppen most történik csak nem Canon hanem Sony van írva a vasakra!

  • Laci

    Én Fuji-ra váltottam. Nem bántam meg. Sony nagyon csábító, de drága, nagy és nehéz( objektívek).

    • baggio

      Nekem van a 6d mellett Fuji is, és nagyon osztok szorzok hogy Fuji x t2 lesz 6d2 helyett. Később pedig ha úgy alakul akkor lesz Sony, de addig a Fuji bőven kiszolgálna, sőt !

  • Steve850

    A dilemmázóknak arra is érdemes gondolni, hogy el lehet egyáltalán majd adni az eszközöket! Ha nem időben vált valaki, akkor még nagyobbat lehet bukni! Persze ott a másik oldal is, hogy ha meg korán, és mégis valami csoda folytán egy hasonló gép jelenik meg a canikon kínálatában, akkor meg még nagyobb a baj! Bár szerintem ennek elég kicsi a valószínűsége! SAJNOS! Egy régebbi hozzászólásban már fejtegettem, hogy miért nem jó az nekünk, hogy a Nikon már régen nem fejleszt érzékelőt, a Sony, pedig már nem adja oda a Nikonnak a legújabb érzékelőket! A Canon, meg valószínűleg nem azért, mert nem értenek hozzá, hanem akár technológiai levédések miatt is, nem tud igazán parti képes érzékelőt gyártani! Így szűkül be a piac!
    Én magam megléptem ezt a dolgot! Egy évig árultam a cuccaimat!
    DE NEM BÁNTAM MEG!!!
    A tapasztalataimat hagy osszam meg, nem rábeszélési céllal, sőt, éppen hogy tisztább fejjel lehessen dönteni!
    Az obikkal kapcsolatban, még hónapokkal a DxO tesztjei előtt, arra jutottam, hogy a 16-35 f4-es obi nagyon jó felbontású, és villám fókuszú! A 24-70 f4-es obival nem voltam megelégedve! Kisebb volt a felbontása, és változóan lágyította a képeket! A 24-70 GM f2,8 egyszerűen pazar!!! A meglepetést a 70-200G-s f4-es obi hozta, mert szintén briliáns!! Bár kipróbáltam, de nem a majd háromszoros ár, és a jelentősen nehezebb volta, hanem egyszerűen nem volt érzékelhető felbontásbeli különbség számomra a 70-200GM f2,8-as obinak, kivétel, amikor háttérelmosás miatt elég fény esetén is szívesen alkalmaztam az f2,8-at! Ezen kívül még egy 10mm-es f5,6-os Voigthlander lencsét használok, ami szintén lenyűgöző!! Mivel az A7RII-ben jobbra-balra, előre-hátra giroszkóp is van, így a használata is nagyon egyszerű! (torzítás kiküszöbölése) Belső videózáshoz Sony 28mm f2, és egy Sony 55mmf1,8-as obikat használok! Mindkettő kiváló!
    Az egészből igazából csak annyi fontos, hogy nem feltétlenül vacak egy f4-es obi, sőt!!
    Ezzel együtt a döntés nagyon nehéz, és fájóan pénzbe kerül!!!

    • Laci

      Az obikat biztos el lehet adni, ha kiadnak egy FF MILC-et, akkor az EF obikat ugyanúgy lehet majd használni, mint az APS-C MILC-eknél. Az egy dolog, hogy esetleg lennének új obik, amik már kisebb bázistávval épülnek, de attól még nem gondolnám, hogy a sima EF obikat ki kéne dobni..

      Nem látom értelmét új rendszer bevezetésének, ami mellőzné az EF obikat, a Canon-t pont az eladó használt obik tömkelege tartja életben. Ha kiadna egy új rendszert, ami teljes váltással járna, akkor már nem biztos, hogy az új Canon-ra váltanának.

      Tehát attól szerintem nem kell tartani, hogy ne tudnád eladni a Canon rendszert, max a vázon buksz nagyobbat, de a vázak meg amúgy is mindig nagyobb buktatók, mint az obik..

      • Anulu

        Nem lesz EF kompatibillis a Canon FF Milc. Megoldható lenne de csak nagyon nyögve nyelősen menne az af, és a jövőre nézve sem lehetne versenyképes ezzel a bázístával. Azt meg nem is értem hogy érted hogy később váltanak rövidebb bázistávú obira, és hogy rakod rá akkor az ef bajonettre ? A bázistávja a bajonettnek van és ehhezz tervezik az obikat és nem fordítva

        • Laci

          Nézd meg az EOS M sorozatot. Csináltak hozzá obikat kisebb bázistávval (EF-M) és tökéletesen működik adapterrel EF obikkal is. Ennyi.
          Kiadnak egy MILC-et, ami használható adapterrel EF obikkal, aztán egyre több obi lenne ami adapter nélkül menne rá közvetlen, ezek már kisebb bázistávú obik lennének.

          • Azt mondják hogy ezek az obik pontosabban az USM motoros AF alapvetően fázis különbség elvű AFhez valók. Kontraszt alapúval benácska, ezért találták ki a nano USMet meg az STMet.

          • Laci

            Nyiván az újabb motorok jobbak, egy léptetőmotort igen precízen lehet vezérelni, gondolom az USM-en is tudnak fejleszteni.

            A lényegen nem változtat szerintem, ha kidobnak egy FF MILC-et, az adapterrel simán működhetnek az EF obik.
            Illetve a fázis különbségen alapuló AF-nél is vezérelve van az obi, hogy merre mennyit mozduljon, működik is, én nem gondolnám, hogy kontrasztalapon nem tudja ugyanezt megtenni. Illetve azért vannak obik, amik fáziskülönbségű AF-el is mellé mellé lőnek, illetve elég pontatlanul követnek.
            A Canon részéről öngyilkosság lenne bevezetni úgy egy új rendszert, hogy a régivel ne legyen kompatibilis.

            Amúgy olvastam olyat is valahol, hogy az obikban nem is lesz AF, hanem a szenzort fogják mozgatni.

  • Laci

    Aki ebből él és ez a munkaeszköze, lehet megveszi.
    Én biztos nem, elég volt a Canon-ból. Most a nyaralást még kiszolgálja, aztán veszek Sony-t. Egy darabig el leszek a Canon obikkal, aztán apránként mennek a lecsóba. Jók lesznek a Sigma ART-ok meg Samyang-ok.