Hogyan bukhatsz bele a fotózásba?

A PetaPixelen megjelent egy szuper cikk arról, hogyan lehet sikeresen belebukni a fotós szakmába. Üdítő egy ilyen írás azok mellett, amik arról szólnak, hogyan lehetsz sikeres.

“A fotózás vidám szakma. A legtöbb esetben egyéni verseny, ahol egyedül te magad felelsz a sikeredért vagy a bukásodért. De bárki lehet nagyszerű fotográfus! A legtöbb ember a világon ma már professzionális fotográfus, amióta a mobiltelefonok világklasszis, óriásplakátra illő képeket készítenek. Ha azonban szeretnél kitűnni a fotográfusok tengeréből, meg kell tanulnod, hogyan NE ússz. Íme néhány tipp, hogyan tudsz belebukni ebbe a szakmába.

Hagyd, hogy természetesen jöjjön

Először használsz fényképezőgépet? Tökéletes! Született tehetség vagy, semmi sem jobb ennél. A fotográfia nem más, mint tolmácsolás, szóval nincs más teendőd, mint arra gondolni, hogy mit akarsz kihozni a fotóból és megnyomni az exponálógombot.

Nem, nem azt, az a kikapcsoló gomb…nem, nem is azt, hogy lehetne az, mikor az van ráírva, hogy MENÜ? A másik az, a mutatóujjadnál. Igen az! OK, akkor most kapcsold vissza a kamerát és próbáld meg újra! Na most elkészítettél egy fotót.

Nem baj, ha senki nem érti a fotód jelentését, azért van a közösségi média, hogy elmondd mindenkinek mire gondolsz. Csak idézz valamit Oscar Wilde-tól, vagy Beyoncétől, és figyeld a rajongás hömpölygő áradatát! Ez ilyen egyszerű. Nincs szükséged többévnyi tapasztalatra és tudásra. Nem kell órákon át nézned oktatóvideókat, elolvasni tucatnyi könyvet és arra pazarolni az életedet, hogy gyakorolj különböző technikákat. Csak gondolkodj, kattints és magyarázz! Mondd el másoknak mit gondolsz, és hogy nincs szükséged technikai tudásra! (…)

Vedd meg a legjobb felszerelést

Ha a veleszületett képesség nem az erősséged, szimplán kompenzálhatod, egy sokkal drágább felszereléssel. Rengeteg a lehetőség a polcokon, szóval hol kezdjed? Az én tippem az, hogy nézd meg a barátodnak milyen fényképezőgépe van…tudod neki sokkal több Instagram követője van, mint neked, pedig ő nem is profi fotós. Az a barátod, akinek a partikon mindig a nyakában lóg a fényépezőgép, és az emberek azt kérik, hogy készítsen fotókat róluk. Az a barátod, aki mindig mosolyog, akit mindenki szeret, akiről úgy tűnik soha semmit nem tud rosszul csinálni, és akit szimplán csak orrbavágnál szíved szerint.

Bocsánat, kicsit elkalandoztam. Szóval nézd meg a barátod fényképezőgépét, majd menj és vegyél egy 50.000 dolláros 50 200 megapixeles Hasselblad H5D-200c Multi-Shot Középformátumú kamerát egy sor optikával. Képzeld csak el, hogy azok a megapixelek milyen jól fognak kinézni a HD felbontású telefonkijelzőkön! Nyertél!

Csinálj úgy, mintha profi lennél

Ekkorra már a telefonod egyfolytában csörögni fog, ügyfelek hívnak, hogy igénybe vegyék a szolgáltatásaidat. Ez lehetőséget ad arra, hogy válogass, hogy olyan munkákat csinálj, amihez kedved van és hogy magas árat kérj értük. Most fontos az, hogy megmutasd a leendő ügyfeleknek, ki a főnök!

Senki nem tudja azt, amit te tudsz, és azok a pénzeszsákok igenis értékeljék a tehetségedet! Tedd a helyükre őket, amikor csak tudod, tartsd jelentéktelennek az ötleteiket és várasd meg őket! Az emberek szeretik, ha így bánnak velük és elkezdenek epekedni egy aprócska figyelemért, amit néhanapján méltóztatsz kiosztani nekik. Az ügyfélszolgálat az éhbérért güriző bénáknak való. A csúcson lenni azt jelenti, hogy mindenkire le tudsz nézni.

Hibáztass mindenki mást

Semmi sem a te hibád. Hogyan is lehetne, hisz’ te vagy a legjobb. Vedd útmutatásul ilyenkor a profi teniszjátékosokat: ha a dolgok nem a szájízük szerint alakulnak, akkor soha nem vállalnak érte felelősséget. Az ütő hibája. A vonalbíró rontotta el. A játékvezető a másik játékost favorizálta, mert jobban tetszik a képe.

Ha a képeid kicsit bemozdultak, mondd meg a modellnek, hogy ne mocorogjon annyit! Ha a naplementés fotód zajos és sötét, akkor itt az ideje visszavinni a kamerát a boltba, hiszen még garis, kicserélik. Ha senki nem tiszteli a művészi tehetséged ajándékát a világ számára (igen, ajándék, annyira jó vagy, hogy a világ meg sem érdemel), akkor itt mindenki irigy és azt akarja, hogy megbukj.

Figyeld tüzetesen mások mit csinálnak! Ha elég hamar be tudsz szállni te is a bizniszbe, amikor valaki valami sikeresbe fog, akkor még mondhatod magad eredetinek. Minek is rukkolj elő saját ötletekkel, amikor ezt más megteszi helyetted?

Figyeld tüzetesen másik mit csinálnak

Mindig másokhoz mérd a sikereidet! Ha valaki sikeresebbnek tűnik, nálad, akkor te bizonyára béna vagy. Vagy ami még valószínűbb, hogy ők csalnak. Az igazi inspiráció ráadásul bárhonnan jöhet. A legjobb hely ahonnan inspirálódhatsz, azok a versenytársaid. Ha jól kevered a lapokat, akkor “inspirálódhatsz” az ő sikeres vállalkozásaikból és csinálhatod náluk jobban, hogy aztán a saját ötletedként tüntesd fel. Amúgyis megcsináltad volna nem? Először úgyis neked jutott eszedbe, csak nem értél rá akkor. Szóval még ők másolnak téged. Szánalmas!

Csak arra ügyelj, hogy sose vegyék észre, hogy figyelsz és soha ne említsd mások nevét a munkáid alatt! Használhatsz egy technikát, amit és “kettős gondolkodásnak” hívok. Amikor elloptad más ötletét, elfelejted, hogy ezt először tőle láttad, majd elfelejted, hogy elfelejtetted. Ezzel a technikával 1984-ben rukkoltam elő, nem a hasonló című könyvből loptam. George Orwell csak másolt engem!

Hagyd, hogy az emberek megtaláljanak

A munkáid magukért beszélnek, és a tömegeket nagyszerűségükből fakadóan bevonzzák. A masszív közösségi média jelenlét már 2 éve nem menő. Manapság már a rejtélyek és az árnyak játszanak. Ha valaki megtalálja a munkádat, ne kötődj hozzá! Ez ráveszi őket a valódi világban, hogy arról beszéljenek mennyire menő vagy, és hogy még az se érdekel, tudja-e egyáltalán valaki hogy ki vagy. Persze érdekel, de ezt ne áruld el nekik!

A sikered természetesen rügyezett, mert egy tehetség vagy, szóval ha valaki úgy tűnik jobban csinálja nálad, tudasd mindenkivel, hogy illegitim módon lett az illető sikeres. Csak a tehetségtelen és reményvesztett fotósok marketingelik magukat. Ők gyakorlatilag csak megvesztegetik a népet, hogy szeressék őket.

Add fel

A fotózás lúzereknek való. Már hat hónapja csinálod és senki hozzád se szagol. Még nem jött el a te időd. Minden sikersztori, amivel találkozol csak ordasnagy kamu. Csaltak azzal, hogy csiszolgatták a tapasztalatukat időt és energiát nem kímélve. A fotózásnak a lélek nyers, emocionális interpretációjáról kellene szólnia, melyet egy fotóba zárunk valami felsőbbrendű erő útmutatását követve. Nem a kemény munkáról és az erőfeszítésről. Ez inkább munkaszerűvé teszi a fotózást.

Hogyan akarnak ezek fotózni, ha úgy kezelik, mint valamiféle bizniszt? Mondd el mindenkinek, milyen sekélyesnek tartod a fotózás világát! Mondd el mások megosztott fotói alatt, mondd el azt is, hogy te mennyivel jobb vagy! És figyelj arra, hogy mindezt szarkasztikus, némiképp passzív-agresszív hangnemben tegyed! Megcsináltad!”

Forrás: PetaPixel – How to Successfully Fail at Photography

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot