Itt a vég: a teló utólag fényeli a portrét

Az új iPhone-ok megmutatták mit hoz a jövő. Tessék megbarátkozni vele.

Na persze a dolog még nem tökéletes, de hogyan is lehetne már az elején perfekt? De szerintem ez lesz a jövő. Az egyik, amit tavaly produkáltak, hogy mű-bokeh-t generál a telefon kamerája (nem ők találták ki, de ők csinálták meg eddig a legkorrektebbül), a másik pedig amit a tegnap bemutatott iPhone 8 Plus és az iPhone X tud, az utólagosan állítható világítás.

Élőben, és korábban elkészített portréfotó esetében egyaránt tudjuk állítani a

  • Natural Light (természetes fény)
  • Studio Light (műtermi fény)
  • Contour Light (kontúr fény)
  • Stage Light (színpadi fény)
  • Stage Light Mono (fekete-fehérbe konvertált színpadi fény)

fénybeállításokat. Ezek közül a Stage Light és a Stage Light Mono már meglehetősen drámai változás az alapképhez képest. Mondhatni kellően látványos változás ahhoz, hogy egy újabb aprócska szöget üssön a fotográfia koporsójába, mert ez egy újabb látványvilág amit eddig csak a fényhez értő fotósok tudtak létrehozni, jövő hónaptól viszont már a világ egyik legnépszerűbb és legtöbb példányszámban eladott telefonja is tudni fogja. Persze nem szeretném temetni a szeretett szakmánkat, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy az egyre jobb technika, az egyre jobb 3D grafika és AR, az egyre hatékonyabb automatizálás, az egyre kifinomultabb AI és machine learning egyre többmindent old meg az ember helyett, és tesztik-nem tetszik egyre inkább apasztja a fotográfusok eszköztárát. A kis mélységélesség már nem csak fényerő és nagy szenzor kérdése, a fénnyel kiemelt portré már nem csak világítási ismeretek kérdése. Nyilván egyik sem tökéletes – egyelőre -, de valljuk meg őszintén, kit érdekel a tökéletesség manapság? Persze a fotósokat leszámítva…ügyfelekről beszélek. Nagyon keveseket sajnos. A nagy többséget jobban érdekli, hogy olcsó legyen, ne adj uram észre se veszi a külöbséget a tökéletes és a tökéletlen között.

Kérdem én mi lesz, ha a technika is tud majd kreatív lenni, ha a technika is tud majd világítani és a technika is felismeri a szépet, az érdekeset, a múlandót és meg is tudja örökíteni azt? Odébb van még, de tegnap megmutatták, hogy egyre kevésbé van messze és talán azt is, hogy az idő gyorsabban közeleg, mint gondolnánk. Az iPhone X már elemzi a jelenetet és megpróbálja kiszámítani, hogy mi fog történni a következő pillanatban annak érdekében, hogy a legjobb fotó készüljön el mondjuk egy akciójelenetről.

apple-iphone-portrait-mode-2017-09-12-01

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Anulu

    műbokeh meg műfényelés, miniatűr optikák és szenzorok, viszonylag élvezhető eredményt produkálnak egészen addig míg a telefonok 4-5 coll-os méretében nézzük. Amint egy monitorra vagy egy nyomatra kerülnek egyből kilóg a lóláb és fényévekre van profi fotó képminőségétől, és ez nem is fog megváltozni.

    • Biztos vagy te ebben? Emlékszel ezek a miniatűr optikak és szenzorok 10-15 éve meg 640x480as fotókat készítettek hitvány minőségben?

      • Anulu

        Igen az a szóra sem érdemes kategória volt, most eljutottak a kis méretben elmegy kategóriáig. 10-15 év alatt a profi fotóscuccok sem egy helyben toporogtak szvsz, de szerintem ezt te is tudod. Amíg a fizika törvényei nem változnak addig egészen biztos vagyok ebben :)

        • azért volt már rá példa hogy a fizikát helyettesítették az elektronikával, nem? ;)
          A másik meg – kitértem rá a cikkben is – a fotóscuccok sem helyben topognak valóban, de kit érdekel rajtunk fotósokon kívül? Egy maréknyi ügyfelet. A többség nem lát különbséget egy kompakt géppel készült fotó és egy DSLR-rel készült fotó között. Neki jó lesz a computer generated portré is mert nem úgy néz ki amit ő lát. Pont ugyanannyira fogja tartani, mint a stúdióban bevilágított és 40 megapixelen lefotózott portrét. Ez is sötét háttér az is, itt is csak az arc fényes meg ott is. Akkor ugyanaz, nem? :P

          • Csak mondok egy családi példát. Apám Samsungján a kamera 16:9-re volt állítva. Azt mondta hagyjam, ő így szereti. De állóképet is 16:9-ben fotóz és nem zavarja hogy egy keskeny magas csík az összes állóképe. Aztán egyszercsak elkezdett nekem négyzetesre vágott fotókat küldeni. 2 hét után mondom neki, hogy átállítottad a telefonod hogy 1:1 lett a képarány? Válasz: “Miért ez át lett állítva?” Értsd, fel se tűnt neki hetekig hogy a telefonja négyzetes képarányt használ. A legtöbb ember ezen a szinten van, mi fotósok meg sokkal sokkal többet képzelünk bele a történetbe.

          • István József

            Van benne igazság. Azonban a történetet nyugodtan tovább lehetett volna gondolni. Igen, pont nem érdekli az embereket a képarány. És valóban, különbséget sem látnak kép és kép között, vagy csak nem érdekli őket. És akkor jön a kérdés, hogy a fehéregyensúly, vagy a különböző fénybeállítások vajon érdekli-e őket? Megmondom: nem, nem érdekli őket. Úgyhogy ilyesformán ez is csak egy olyan plusz opció, ami azért van, hogy legyen. Pont nem fogja érdekelni az embereket, hogy épp melyik beállítást használja. De nincs ezzel semmi gond. Nem új keletű téma ez. Megvolt már ájfon iksz előtt is, meg az ájfon ipszlon előtt is, sőt már akkor is mikor ájfon sem létezett. Mindenki megvolt elégedve a családi snapshot-okkal egészen addig, míg egyszer csak normális képet akartak maguknak. Így van ez most is: kattognak a kompaktjaikkal, a bridge-eikkel, ájfonajiakkal. Meg vannak elégedve vele egészen addig, amíg egyszer normális képet akarnak maguknak. És akkor az ájfon mű bokeh-ja, meg a különböző kamu megvilágítások stb.stb. nem fognak segíteni, hogy normális képet csináljanak maguknak. Ez akkor jön el, ha az ájfon xxx majd magától komponál. Addig kénytelenek lesznek fotóztatni magukat néha-néha. De mondom: így volt ez már az analóg kompaktok idején is. Most sincs másképp!

          • Én épp azt írtam hogy most még így van. De szorul a hurok fokozatosan mert egyre többet tudnak a gépek. Az ingerküszöb viszont eléggé fix. És abban a pillanatban ha a gépek által generált tartalom eléri a várhatóan egyre kisebb ütemben növekvő ingerküszöböt, akkor nem lesz szükség a fotósokra. 10 év? 20 év? 50 év? Ki tudja. Én eddig 50-re tippeltem volna, de minden ilyen bejelentés után (ami kamu bokehről, utólagos világításról, IKEA katalógusban szereplő 3D szobákról, automata portréretusáló szoftverről és képcsiniző effektekről, legjobban komponált képet automatikusan kiválasztó algoritmusról szól), kezd a szememben csökkenni az az 50 év. Most épp 20-at adok magunknak :D Max… Aztán lehet 1-2 év múlva bemutatnak olyat, amivel ez 10-15-re csökken.

          • István József

            1888-óta tart ez. Azóta temetik a hivatásos fotográfiát. Szerény véleményem szerint addig fog ez tartani, amíg az okos kütyü meg nem tanul automatán komponálni. Mert amíg valaki azt nem tud, addig normális képet sem fog tudni csinálni, hiába a legújabb csillivilli automatika.

          • István József

            Csak egy példa: Játszótér. Gyerekek homokozóban. Egyik anyuka előkapja a mobilját, 5 méterről, szembe a nappal, saját szemmagasságából, gyerek háttal, felülről villant egyet. No, akkor én is: közel megyek, 1,5 méterről, behasalok a homokba, háttal a napnak stb.stb, ahogy kell és csinálom a képet. Anyuka megnézi, összehasonlítja az övével és vakarja a fejét, hogy ez mitől lett jobb mint az övé. Ott csinálom előtte és nem érti. Kérdezgeti, hogy milyen telóm van és holvettem és milyen appot használok ésésés… és értetlenkedik. Na, ezért nem féltem a hivatásos fotográfiát!

          • Hogy mondjak konkrétumot is, mondjuk erre a példára levetítve: 2035-ben anyuka előkapja a mobilját, 5 méterről szembe a nappal, szemmagasságból, gyerek háttal. A telefon/fényképezőgép 0,1 millisecundum alatt elemzi és kiértékeli a helyzetet és kiírja anyukának, nem szöveggel hanem piktogramokkal, mozgó nyilakkal, ábrákkal stb, hogy gyerek van a képen, fotózz az ő magasságából. Az hogy nappal szemben van talán nem is problémás hiszen remek tükröződésmentesítő bevonatok vannak az optikán, automatikus kontrasztot állít a gép, 20 FÉ dinamikatartományból gazdálkodunk. Szóval anyukának annyi a dolga hogy leguggol, mert ezt nem teszi meg helyette a kamera, de mindenképpen figyelmezteti erre. Utána csak tartani kell a telefont/kamerát, amaz megvárja míg a gyerek megfordul, hátranéz vagy valami érdemleges történik. Ekkor lő egy sorozatot, amiből anyukának felajánlja a legjobban sikerült képet. Ha automatára van állítva, akkor mindez 100 megapixelen történt nagy látószöggel, amiből egy korrekt kompozíciót kivágott a kamera (digitálisan zoomolt) és még így is lett egy 20 megapixeles, vállalható minőségű fotó, amin – mivel felismerte a kamera hogy portrét fotóztunk – elmosta szépen a hátteret, élethűen (3D mélység elemzéssel stb). Ha nem automatára volt állítva a gép, akkor anyuka intézheti a kivágást, amihez kompozíciójavaslatokat kap, anyuka döntheti el, hogy a háttérelmosást egy Zeiss optika, vagy egy Zuiko esetleg egy anamorfikus moziobjektív feelingjéhez szeretné igazítani, szeretné-e kicserélni az égboltot valami tetszetősebbre egy pöttyintéssel, stb.

            Tényleg olyan hihetetlen? Amit itt leírtam azok külön-külön szinte már ma is rendelkezésre állnak. Szerintem csak számítási kapacitás kérdése összerakni az egészet. Ja a számítás már felhőben történik. Ahhoz gyors és korlátlan netkapcsolat kell. Ja korlátlan csomagokk már most vannak, az 5G netet meg épp a héten indították be Németországban amit pont ilyenekre terveznek.

            Nah? :))))

          • Fesus Levente

            Baszki, kell nekem is ilyen cucc, gondolom nem a nemzeti dohányboltban szerzed be :)))

  • JetFly

    Ezek kvázi renderelt, fotorealisztikus képek, de NEM fényképek. Ha szar az input – márpedig kevés, vagy épp túl sok fény mellett az lesz – akkor az output sem lesz rózsás.
    Ha a computional photography a trend, akkor jövő telefonjába hagyományos értelemben vett kamera rendszer sem szükséges, vagy max a szín és némi világosság információ begyűjtésére, ellenben tele pakolhatják mindenféle depth (ir, laser, radar:), akármi) szenzorral, aztán majd a render processzor legenerálja a képet. Ááá, dehogy, render proc sem lesz, minek, mikor elég néhány adatot fellökni a felhőbe, ott van bőven számítási kapacitás…
    Csak vicceltem.

  • powershot

    Már a címlapot is mobil csinálja: http://www.diyphotography.net/time-issues-set-covers-shot-iphone/

    3:29-nél hogyan készült látható a videón https://www.youtube.com/watch?time_continue=209&v=iP-icHe3VHY

  • Kutyafule

    Valaki megmondhatná mi az az ájfon mubroki, mert annyian írtátok.