96 pontot kapott a Sony A7III a DXO tesztjén

Remekül szerepelt a DXOMark tesztjén a Sony új mindenes mirrorlesse.

Nem kellett sokat várni a tesztlabor eredményeire a Sony új gépe esetében, hamar megtörtént a vizsgálat, így a minap publikálták is az eredményét. Ebből kiderül hová tehetjük a Sony A7 III szenzorát a DXO Mark által nyilvántartott rangsorban, mely a fotósok számára jellemzően mértékadó, mégha néha vannak is fenntartásaink, mégha ebből nem is derül ki egy kamera valódi használhatósága, hiszen csak a szenzort tesztelik ilyenkor, azt is laborkörülmények között.

E szerint a Sony A7III eredményei alap ISO-n:

Tónusterjedelem (dinamika): 14.65FÉ, Színmélység: 25bit, Érzékenység: ISO 3730

Ami a low-light teljesítményt illeti, a Leica-szenzoros kamerák közül ez a 3730-as érték a valaha mért legnagyobb (picivel körözi le az első szériás A7S-t), ennél jobb értéket már csak a CMOS szenzoros középformátumú kamerák tudnak produkálni (jellemzően 4500 körülit). Színmélységet tekintve csak a 20. helyre volt elég a 25bit, a top kamerák 25.5 és 26.5 között vannak. Ami a tónustartományt, vagy csúnya nevén dinamikatartományt illeti, ott pedig az élmezőnyben találhatjuk a Sony A7 III-at, csak az A7R III, a D810, a D850 és a középformátumok előzik meg, de ezek is mindössze 0,1-0,15 fényértékkel. Ez észrevehetetlen különbség.

 A részletes eredményeket itt találjátok.

Forrás: dxomark.com

Forrás: dxomark.com

A DPReview is tesztelte már a szenzort, náluk érdekes eredmények jöttek ki. Számszerűleg ők is alátámasztották a fenti értékeket, ugyanakkor a saját tesztjük szerint az A7III (is) dupla jelerősítést használ, az egyikfajtát ISO 100-500-ig, a másikat ISO 640-től fölfelé. A tónusterjedelmet mutató skálán emiatt van egy komoly ugrás, a dinamika ISO100-500 között 14.7FÉ-ről lemegy kb. 12.7-re, majd ISO640-nél visszaugrik 14.2 FÉ körüli szintre, és onnan kezd újra csökkenni, ha megyünk felfelé ISO-ban.

Forrás: dpreview.com

Narancs: a7 III, Piros: a7R II – Forrás: dpreview.com

Szerintük emiatt a Sony A7 III-nak két alap ISO értéke van: ISO 100 és ISO 640, így azt is megjegyzik, hogy ha az expozíciónk mondjuk ISO 400-at kíván meg, de félünk, hogy a csúcsfények kiéghetnek, akkor tónustartomány szempontjából jobban járunk, ha a záridőt, rekeszt hagyjuk ahol van, de az ISO érzékenységet levisszük 100-ra és utómunkában világosítunk a képen. Ezzel a DPR szerint 2 FÉ pluszt nyerünk a tónusokban, ha mindezt ISO6400-nál csináljuk (ennyit igényelne az expónk), akkor használjunk ISO640-et (és utólag világosítsunk), ezzel 3.3 FÉ-et nyerünk veszteség nélkül. Azt viszont nem javasolják, hogy ha pl. ISO 320-ra van szükségünk, akkor válasszuk helyette ISO640-et, mert mert ez több képzajjal jár. Felhívják a figyelmet, hogy még mindig érvényes az örök szabály, miszerint minél több fényt gyűjtünk be és rögzítünk, annál jobb lesz a képminőség, és a dupla jelerősítés ne befolyásolja az expozíciónk helyes beállítását. Szerintük akkor jusson csak eszünkbe a fenti táblázat, ha ISO 500-at használnánk, ehelyett jobb, ha ISO640-et választunk.

Fotós legyen a taplán aki ezt érti, én is csak kapisgálom. Legyen elég annyi, hogy a fentiek csak szélsőséges esetekre vonatkoznak, ha ISO6400 kell, akkor értelemszerűen a legtöbb esetben nem fogunk egy szinte töksötét képet készíteni ISO640-en, azzal, hogy majd otthon kivilágosítjuk, mert azt se tudjuk megnézni éles-e, jól komponált-e. A fenti trükkök maximum tájkép-, esetleg építészeti- és enteriőrfotózásnál lehetnek érdekesek, úgy vélem, ahol csinálthatunk egy helyes expót, ahol látjuk az élességet, kompozíciót, világítást, stb, aztán lehet egy utómunkára szánt alacsony-ISO-s verziót is készíteni, ami majd a végleges kép lesz.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Tert

    Kiváncsi vagyok milyen lesz az A7S3 érzékenysége? >4000????
    Egyébként ha a “jelerősítés” ennyit hoz akkor miért nincs még több ponton (ISO-n) is beépítve?

    • Én meg azt nem értem, hogy mindez a DXO tesztjén miért nem jött ki?

      • Tert

        És mi van vakuval? Inkább ISO 640 mint akár 200-300-400?…?

    • KTobi

      Akkor nem lineáris. Canon volt kritizálva mert nem lineáris az erősítése, és jobb képet csinál, ha rögtön megfelelő expozíciót állítasz be és nem utólag húzod el 2FEt az expozíciót, mert a Nikonnál mindegy volt, hogy mikor erősítesz. Nem tartok elképzelhetőnek két teljesen különálló ADCt egy szenzorra (megvalósítható, de túl bonyolult), inkább az van, hogy a referencia feszültséget cserélik egy adott értéknél, és nem csak digitálisan erősítenek. Ha ezt felkapja a piac és pozitívan értékeli, valamint nem lesz szabadalmi korlátja, akkor szerintem 4 érték megvalósítható (könnyen). Nem egyszerű analóg jelet pontosan kapcsolgatni, ezért túl sok értékre nem számítok.

  • Ádám Molnár

    Érdekes eredmények.

  • Laci

    Van ehhez a géphez valami RAW feldolgozó szoftver? Olyanra gondolok, mint a Canon-nak a DPP, kiszedi az objektív hibáit. Nekem a DPP az esetek többségében elég.
    Nem szeretnék előfizetni semmilyen szoftverre. Vagy maga a gép kiszedi a lencsehibákat?

    • Igen. Az a neve hogy Sony Imaging Edge

      • Laci

        Mennyire használható? Tud annyit, mint a DPP?