Lassan hetente lehet belefutni legalább egy égbekiáltó baromságba, olykor világszintű botrányt okozó bakiba a hazai és a nemzetközi márkaképviseleteknél. Béna a Canon, suta a Nikon, figyelmetlen a Tamron. Így akarnak meggyőzni minket, hogy közben kinevettetik magukat?
Pár hónapja volt hangos a fotós világsajtó attól, hogy a Canon egy olyan esti tájképpel promózta magát, aminek az égboltja egy másik fotóról származott (kompozit fotó volt), az égbolt “tulaja” nem adott semmiféle engedélyt a fotójának felhasználására, ráadásul az eredeti fotó elkészítéséhez egy Fujifilm kamerát használt. A céget kérdőre vonták, de nagyjából le se tojták a sztorit, így a kép még mindig kint van a neten ha jól tudom.
De nem kell félteni a hazai képviseleteket sem, heti szinten kiraknak valami blamát a Facebook oldalukra. A Canon Magyarország előszeretettel pakolt ki gagyibbnál gagyibb fotókat a felhasználóktól.
Az ország tele van jó fotósokkal, tele van Canont használó jó fotósokkal, mégis rendre amatőrök egyszerű képeivel próbálnak promotálni, amin minden jóérzésű fotós csak röhög. Aztán néha beleszaladnak abba is, hogy a kitett képek nem is Canonnal készültek, az az igazi vérciki.
Igen, tudom, látom Kedves Canon Hungary, hogy változott a tendencia, az amatőr fotók immáron külön mappába kerülnek, és többnyire igényesebbek is, mint a korábbiak, nem kell felhívni rá a figyelmemet. Piros pont a marketingnek, jár a keksz!
Aztán ott a Nikon. Külföldön a patinás cég örökségét akarták promózni, majd beraktak a reklámba egy Fujifilm X100-at.
Persze tudom, ez külföld, legyen az ő gondjuk. A magyar Nikon inkább Canon gépet rak ki a posztjaiba, az mégiscsak nagyobb blama, nem?
Persze észreveszik – pontosabban a magukat halálra nevető felhaszálók felhívják a figyelmet rá -, így a poszt törlődik. De nem kell sokat várni a következő hülyeségre sem, egy gagyi tükörszelfit próbálnak meg beállítani kreatív ötletként. Óriási!
Ezután alig kellett pár napot várni a Tamron Magyarország hirdetésére, ahol ha jól látom egy 35mm f/1.8 fixobjektív fotóját rakták be illusztrációnak egy 24-70-es zoom hirdetésébe.
Kérdezhetnénk, hogy tényleg ennyire nehéz? Azt már el se várjuk, hogy jó, vagy érdekes reklámot csináljanak, elég lenne csak pontosat. Így akarnak meggyőzni minket fotósokat?
Felmerült persze bennem is a dolog, hogy nagy valószínűséggel nem a saját marketingesük csinálja ezeket, hanem valamiféle PR-/reklám-/marketing-/médiaügynökség van megbízva a feladattal, és hát ott minden jel arra mutat, hogy olyan ember ül, akinek fogalma sincs a témáról. De kérdem én, ez indok? Nem kellene leellenőrizni a kreatívokat, mielőtt kimennek? Nem kellene kicsit igényesebbnek lenni?
Nem gondolom, hogy nagyok lennének az elvárások, hogy a reklámozott objektív szerepjen a reklámban, hogy a Nikon ne Canon vagy Fuji gépet rakjon a kreatívba stb.
Én kérek elnézést, hogy nyilvánosan fel mertem szólalni a témában, de a fotós társadalom jelentős része rajtatok röhög, szóval ezen kellene elgondolkozni, mielőtt rámvetné valamelyik marketingigazgató az első követ.