Adobe Color színprofil teszt

Tegnap érkezett az áttervezett Adobe színprofil, mely mostantól alapértelmezés lesz a Lightroom használók számára. Lássuk mit tud.

A “mostantól alapértelmezés lesz” annyit jelent, hogy a régi képeink maradnak a korábbi Adobe Standard profilban, ami még opcionálisan továbbra is elérhető, ám az újonnan beimportált képeink már Adobe Color színprofilt kapnak.

Ezt az új színprofilt a nagy versenytárssal, a Capture One-nal vetettem össze, ez az a szoftver ugyanis, amit sokan épp a gyári színprofilja miatt méltatnak, nem ritkán részesítenek előnyben a Lightroommal szemben.

Ha pálcát kellene törni az Adobe Color, és a Capture One default profilok fölött, azt mondanám, hogy ha a két véglet a korábbi Adobe Standard és a Capture One, akkor az új Adobe Color a kettő között félúton helyezkedik el. Jól néz ki, de kicsit fakóbb még mindig, mint a Capture One tónusai. Főleg a bőrszínekre igaz ez. Nem vitatkozom azonban azzal az érveléssel, hogy az, hogy melyik a jobb már tényleg csak ízlés kérdése. Az Adobe Standard gáz volt, ez nem vitás. Ez nem jelenti azt, hogy bizonyos fotóknak ne állt volna jól a meglehetősen színtelen és kontraszttalan látványvilág, de ettől még gáz volt. Az Adobe Color sokkal jobb, hozzá képest a Capture One egyeseknek akár eltúlzott is lehet. Nem kell igazságot tenni, most kerültek helyükre a dolgok: valaki ezt szereti, valaki azt, de egyik sem rossz. Döntsön a stílus és az ízlés.

Az általános tapasztalat az, hogy bizonyos esetekben az Adobe Color kontrasztosabb és színtelítettebb, mint a Capture One, de vannak olyan esetek, amikor fordítva van. Nézzük meg ennek a jóembernek a zakóját. A Lightroomban kevésbé sötét, kontrasztos, mint a C1-ban. Aztán nézzük meg a colorchecker táblát az alatta lévő képen, ott meg a tábla fekete kerete jóval sötétebb a Lightroomban, mint a C1-ban. Épp a fordítottja egymásnak a két fotópár.

A képeken mindig balra a Lightroom, jobbra a Capture One.

Screen Shot 2018-04-04 at 14.53.10

Screen Shot 2018-04-04 at 14.54.43

Itt láthatjuk, hogy a bőrszín és a hajszín a Lightroomnál még mindig kevésbé szaturált, mint a Capture One-nál:

Screen Shot 2018-04-03 at 17.36.26

Ezeken meg az látszik, hogy az élénk színek, úgymint a citromsárga, a vörös, a Lightroom Adobe Colorjában sokkal szaturáltabb, mélyebb, mint a Capture One-ban. A vörös színek az Adobe Colorban inkább a magenta irányába tendálnak és szaturáltak, a Capture One-ban inkább a narancs irányába tendálnak és kevésbé szaturáltak. (továbbra is baloldal Adobe Color, jobboldal Capture One)

Screen Shot 2018-04-04 at 14.26.15 Screen Shot 2018-04-04 at 14.27.08 Screen Shot 2018-04-04 at 14.27.33

Íme még néhány példa, nem igazán lehet igazságot tenni, úgy gondolom, egyik sem jobb vagy rosszabb a másiknál, szimplán csak más. Sokszor annyira csak árnyalatnyi a különbség, hogy aki nem jó minőségű, kalibrált monitoron nézi, nem is biztos, hogy fogja látni.

Screen Shot 2018-04-04 at 14.21.25 Screen Shot 2018-04-04 at 14.23.54 Screen Shot 2018-04-04 at 14.25.19 Screen Shot 2018-04-04 at 15.13.36 Screen Shot 2018-04-04 at 15.13.59

Az utolsó képpárnál például az látszik, hogy a színek gyakorlatilag teljesen azonosak, de a bőr fényessége a Capture One-nál más. A Lightroom homogénebb bőrt eredményezett, mintha picit le lenne alapozva, a Capture One-nál meg valahogy “foltosabb” a bőr.

Ami a többi profilt illeti (azon túl, hogy megtaláljuk a korábbi Adobe Standardet is, ha valakinek ez volt a kedvence, visszaállíthatja), találunk még Landscape, Portrait és Vivid profilokat is. A Portrait hasonló a Colorhoz, csak picit visszavesz a kontrasztból, a Landscape és a Vivid pedig ugye színesebb, kontrasztosabb, mint a többi.

Vannak még Creative profilok is, ezek hasonlítanak a Presetekhez stílusukat tekintve, annyi a különbség, hogy ha egy Creative profilt ráhúzunk egy képre, akkor utána még tehetünk rá Presetet is, míg korábban ha Presetet tettünk egy fotóra, arra már nem igazán lehetett még egyet.

Az új Lightroomban megjelentek egyébként új gyári Presetek is. Ahogy a Creative profilokban, úgy ezek között is találni jókat, érdemes kicsit kísérletezni, kombinálgatni. Az is nagyon jó, hogy már nem csak a kis navigációs képen látjuk egy-egy profil vagy preset hatását, hanem ahogy húzzuk az egeret a preseteken vagy profilokon, a nagy kép is úgy változik. Ez erőforrásigényes dolog, szóval nem mindenkinél lesz azonnali a váltás, főleg durvább presetek esetében.

Páran viszont panaszkodtak, hogy a korábbi Presetjeik az új, 7.3-as Lightroommal nem működnek, akár össze is omlik a rendszer miattuk. Nálam minden működik, még azok is, amik másnál nem, szóval nem tudom ez ügyben mi van.

 

Szerző: Korecz Márk

Főként reklámfotózásban és esküvői fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog alapító szerzője, a FotóSarok Oktatóközpont "kreatív kisvakus világítás" oktatója.

Oszd meg ezt a posztot
  • scarbantia

    Kinek mi a tapasztalata? Még csak most jutottam az első benyomásokig, C1-el még nem tudtam összehasonlítani, de nem volt akkora katarzis mint amikor azt próbáltam. Ebbe az egész profilozásban az egyszer oké, hogy most kevésbé szürke, és a színek is üdébbek, de ami a C1-nél nagyon feltűnő volt, hogy míg a LR-nál egy arcon a bőrtónusok nagyrészt ugyanannak a színnek az árnyalatai voltak, addig, a C1-ben a pl. barackos bőrszín mellett voltak narancs, pirosas, és halványzöldes tónusok is, amitől sokkal valósabb volt az egész. Vagy pl. egy ruha redőinek árnyalatánál szintén, nem csak egy szín tónusai vannak, hanem láthatóak a reflexiók, és az ebből adódó elszíneződések. Ez most láthatóan javult a Lr-nál, de nagyon kíváncsi leszek, hogy C1-el alaposan összevetve ezen a téren mi a helyzet.
    Amit viszont nem értek, hogy lent a Calibration menü miért maradt külön, illetve hogy akkor pl. a színtáblás kalibrálásnál még mindig csak az egyszerű színtábla felét használja profilozásra a Lr?