(Frissítve!) Hol ronthatja el a Nikon az FX-mirrorlesst?

A mirrorlessrumors.com weboldal összeszedett néhány szempontot, ami reméljük nem fog bekövetkezni, mert ha mégis, akkor az probléma lehet az új rendszer fogadtatásánál.

A Nikon marketinggépezet dübörög, izgalomban tartják a fél világot. Nem reprezentatív felmérésünk alapján a fotósok, de legalábbis minimum a nikonos fotósok 80%-át. A cég kétségtelenül több szempontból is előnyös helyzetben van azon túl, hogy neves cég, nagy múlttal és nagy felhasználói bázissal rendelkezik, akiket könnyebb “megvenni”, mint más gyártóktól átcsábítani embereket. Ugyanis jól ismerik az ellenfelet, a Sonyt, ezért úgy tudják pozícionálni a fényképezőgépüket, hogy kihasználják a Sony gyenge pontjait, például az ergonómiát. Ezen kívül nagy hype-ot tudnak generálni az új bajonettnek, illetve az 58mm f/0.95-ös objektívnek.

valami

“Aztán a Nikon és a Canon megérkezett és a szegény Sony nem tudta mit tegyen…még AIBO* is Nikonra váltott. Aludj jól, és ne hagyd, hogy a Sony-trollok megharapjanak!” (*AIBO a Sony híres robotkutyája)

Ám az igazság az, hogy túl sokat nem tudunk még a kameráról és annak specifikációiról, továbbá a vázak és az optikák áráról. Hol tudják tehát elrontani a bulit Nikonék?

  • Például ott, ha a videó funkciók gyengébbek lesznek a Sony kínálatánál (bár ez inkább a Canon parája lehet, hiszen ők csínján bánnak a videóval, hogy védjék a Cine-sorozat hátsóját, a Sony viszont hagyományosan belead apait-anyait).
  • Vagy ott, hogy az autofókusz és a szemkövető fókusz (Eye-AF) gyengébb lesz a Sony technológiájánál (ne feledjük, a Nikon eddig nem tudott/akart felmutatni egy olyan ütős LiveView AF-et, mint a Canon a Dual-Pixelt, szóval ki tudja mit csiszoltak össze erre a gépre…?).
  • Egy új objektívparkot időbe telik felépíteni, és sok embernek ehhez már lehet, hgoy nem lesz türelme.
  • A Nikon néhány fícsört lebutíthat a kamerán, erről még nem tudunk semmit. Megteheti, ha egyelőre nem akarja, hogy annyi tudjon váz, mint a legnépszerűbb DSLR-jei.
  • A Nikon 58mm f/0.95 ára akár 3000 dollár fölött is lehet, ami lényegében kizárná a jövőbeni Nikon Z kameratulajok 99%-át. Akkor meg mi értelme van egy fényerős optikákhoz szánt, hatalmas bajonettnek, ha a júzerek döntő többsége nem tudja megvenni?
  • A Nikon Z-bajonett alkalmas lesz egy olyan croppos középformátumú szenzor fogadására, mint ami a Fuji GFX-ben is van, de az a szenzor több területen elmarad a legújabb fullframe technológiától (jelenleg ez van), vagy ha lesz belőle újabb technológia, akkor nagyon drága lesz, ami tovább drágítaná a várhatóan amúgy sem olcsó gépet.

Ami az objektíveket illeti, sokan az adapterre mutogatnak, hogy majd milyen jó lesz, ha a Nikon F-sorozatát lehet használni a géppel egy gyári adapter segítségével. Higgyétek el, hogy bár lesz ilyen lehetőség, kompromisszumos megoldás lesz. Az adapterezett objektívek autofókusz tekintetében nem lesznek olyan jók a vázon, mint a natív optikák. Nem fog megoldásként szolgálni az sem, hogy a Nikon ismeri a saját technológiáját és házon belül tud adaptert készíteni, nem pedig reverse-engineeringgel, mint a Sony-ra való adapterek gyártói. Jó példa erre a Sigma, aki idén mutatta be a natív Sony objektívjeit, amiket úgy hirdetett, hogy nem csak egy beépített MC-11 adaptert tartalmaznak, hanem megkapták a Sonytól a licenszet és a technológiai részleteket, így finomítani tudtak a gépváz és az objektív közti adatkommunikáción. A Sigma optikák azonban mégsem lettek olyan jók, mint a natív Sony üvegek. Bár kétségtelen, hogy az MC-11 adapteres megoldásnál jobbak, de mivel az objektívek alapja nem változott, és hát amaz DSLR-re készült, így nem tud olyan gyors és pontos lenni, mint a natív Sony lencsék.

Sony-withdraw-from-camera-business

“A SONY KIVONUL A KAMERA ÜZLETÁGBÓL.” / “Figyelmeztettelek a konzumer-elektronikai cégekkel kapcsolatban, de te csak azt tudtad hajtogatni, hogy mirrorless, mirrorless, mirrorless!”

Ami az árazást illeti, szerintem kijelenthetjük, hogy hagyományosan a Sony vázak olcsóbbak, és az optikák drágábbak, a Nikonnál pedig inkább a vázak a drágábbak és az objektívek az olcsóbbak. Ebből viszont az következik, hogy most bemutatnak egy méregdrága párost (legalábbis a Sony A7III-hoz és A7RIII-hoz képest), amihez majd olcsóbbak lesznek az üvegek, mint a Sonyhoz, dehát azokból egyelőre csak négy lesz, és ki tudja mikor jön a többi, ki tudja mikor lesz akkora line-up, ami már kielégítő egy professzionális felhasználó számára.

Ezek persze csak találgatások, és én őszintén bízom benne, hogy minden jól alakul, és egyre több felhasználó ismeri meg majd a mirrorless gépek előnyeit anélkül, hogy márkát kellene váltania. Ha beszáll a Canon is a buliba, azzal a felhasználók csak jól járhatnak mert egészséges verseny alakul ki. A Sonyt meg nem kell félteni, bár a sok Nikon fanboy már most elkezdte temetni a céget (ld. a cikkben szereplő memék), de egyelőre ők tettek le valamit az asztalra úgy, hogy az nem esett le egyből.

"Ne áltassuk magunkat, mindannyian tudtuk, hogy vége lesz, ha a Nikon és a Canon egyszer komolyan gondolja. Szórakoztató volt, amíg élt."

“Ne áltassuk magunkat, mindannyian tudtuk, hogy vége lesz, ha a Nikon és a Canon egyszer komolyan gondolja. Szórakoztató volt, amíg élt.”

Ja és még egy dolog, amiről eddig senki nem beszélt. Az elnevezés Z6 és Z7. Furcsa számozás annyi szent, biztosan átáll a Nikon is a jövőben a Mark II, Mark III, Mark IV stb. elnevezésekre, de még így is fura, hogy épp a 6-tal és a 7-tel nyitnak. Lesz vajon Z1 valamikor? Az lesz a non-plus ultra, a mirrorless D5? Érdemes ezen elgondolkozni. Ha igen, akkor ezek a gépek még nem a legjobb tudást fogják elhozni, csak belépő illetve középkategóriásak lesznek, vagy inkább alsó- és felsőközépkategóriások.

UPDATE! Időközben beesett az infó a sonyalpharumors.com-ról: az oldal szerkesztője elmondása szerint informális beszélgetést folytatott a Sonyhoz közel álló emberekkel, akik elmondták, hogy a Sony bizony nem felkészületlenül várja a Nikon és a Canon bejelentéseit (állítólag a Canon is bemutatja a saját gépét szeptember 4/5-én), többé-kevésbé tudják, hogy mi várható a két nagytól, és nem sokkal a CaNikon bejelentések után a Sony komoly választ fog adni ezekre, lévén hogy új technológiával és elegendő erőforrással rendelkeznek ahhoz, hogy túlteljesítsék a Canon és a Nikon gépeit. A weboldal szerkesztője azt is leírja, hogy a Canon és Nikon pártiak most bizonyára azt gondolják, hogy ez is csak egy tipikus manager-bullshit duma, de szerinte lehet igazságtartalma, mert a Sony láthatóan gyorsan tanul, és birtokában a van a piacvezető szenzortechnológiáknak, illetve a hasonló elektronikai alkatrészeknek, melyre példaként az 5.6mio képpontos EVF-et hozza fel. A Sonytól egyébként a következő várható kamera az A7s III lesz, ami egy videóra és low-light fotózásra kihegyezett kamera, de megy a találgatás az A9R-ről is.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen hazai stúdióvilágítással foglalkozó blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Anulu
  • Csaba Tusa

    Hello kicsit off topic és már írtam máshol, de nekem egy olyan kérésem/kérdésem lenne, hogy ha van pár nagyon jó természet fotó (a most hétvégei Balatoni viharról, profi géppel), akkor hova lenne érdemes beküldeni, még sosem foglalkoztam ezzel. Te milyen pályázatott tudnál ajánlani? Előre is köszi.

  • scarbantia

    OFF:

    A Canon tükör nélküli gépéről nincs infó, de egyszer volt egy olyan pletyka, hogy valami nagyon menő megoldás lesz az adapterezhetőségre. Mindenki olyan adapterre asszociált, amibe konverter, meg szűrő tehető, én viszont álmodoztam egy sort:

    Ha mechanikailag meg tudnák nagyon profi módon építeni, akkor egy EF bajonettel rendelkező beépített közgyűrű lenne a legmenőbb dolog, ami belesüllyedne a vázba natív objektívvel, ha meg kell a nagyobb bázistáv, akkor meg ki lehet húzni. Komoly mérnöki munka kellene, hogy masszív, tartós, időjárásálló, és ne túl nehéz legyen, de nagyon profi megoldás lehetne. …aztán megnéztem a bázistávolságokat, Canon bázistáv 44mm, egy Sony A7/EOS M meg 18mm, szóval 26mm-t kellene ki-be mozgatni, ami nem lehetetlen, de kizárná az igazán vékony vázak gyártását. Pedig nagyon bejönne a dolog, főleg, hogy még mindig rendszeres használója vagyok egy EOS 1V-nek, meg más filmes EOS-oknak. :-)

    Szerintem egyébként nem lesz túl nagy gond a meglévő újabb L-es objektívek AF teljesítményével sem. Egyrészt kicsit gyanús, hogy a legutóbbi frissítések csak új bevonatról szólnak (meg jó eséllyel AF okosításról), másrészt több szabadalom is volt a dual pixel AF fejlesztésére, pl. négy részre osztott képpontokkal. A régi objektívek egyébként fázis különbség elven egész biztos jók tudnak lenni, annyit biztosan ki lehet belőlük hozni, mint a most meglévő AF rendszerrel. Amit nem bírnak annyira, az kontraszt alapú ide-oda rángatás, ilyen alapon lévő AF pontosítás, követés. Szóval azt gondolom, hogy legalább olyan jó lehetne a rendszer a meglévő objektívekkel mint most, és csak az esetleges okosítások kiaknázásához kell majd natív objektív.

    Ami engem még nagyon érdekelne, az az EVF. Nálam ez lesz a kulcspont, hogy váltsak egyszer. Ha belenézek, akkor semmilyen hátrányát nem akarom látni az EVF-nek, észre se vegyem, hogy elektronikus képet nézek.

  • Anulu
  • Alfréd Lehoczky

    A felhozott dolgok többsége nem a gépekről szól, hanem az új rendszerről. Minden rendszer felépítését el kell kezdeni. Nyilván nem lehet elsőre 150 objektívvel kezdeni.
    Az adapter kérdését mindenki rosszul közelíti meg. A Sonyi-EOS adapter nem egy cégen belüli termék. Két külön rendszer. Nézzük meg az EF-EFM adaptert. Mivel a gép is Canon és az objektív is Canon, csak egy sima és olcsó adapterrel meg lehet oldani a kérdést. Ha az egész rendszer kap egy tükörreflexes gépekhez optimalizált objektíveknek megfelelő AF rendszert (például.: Canon dual pixel), akkor semmi probléma. Csak a régi mechanikus objektívek okozhatnak gondot.
    Mondjuk az szerintem röhejes, hogy a Sony azért juthatott oda ahova jutott, mer hozzá lehet bazseválni EF objektíveket. Szegény Minolta foto foroghat a sírjában.