Valamit úgy érzem írnom kell erről a gépről, pláne hogy megígértem, bár a főbb specifikációkat az elmúlt héten megtudtuk és kiveséztük, a bejelentés napjáról meg ugye lecsúsztam egyéb elfoglaltság, aztán meg valami bekapott nyavaja miatt. Dehát valamit mégiscsak kellene írni. Nekikezdek aztán majd meglátjuk… :)
Első körben talán arról beszélnék, amit már egy FB csoportban megpedzegettem tegnap. Arra reagáltam, hogy valaki leírta a már sokszor elhangzott állítást, hogy a Canon és a Nikon 5 évet aludt, 5 évet ült ezen a két gépen, és emiatt enyje-bejnye.
Célközönség
A mostani bejelentések, illetve a célközönség tapasztalt reakciói alapján azonban arra a következtetésre jutottam, hogy tetszik-nem tetszik, jól csinálták. Most ugyanis, 2018 derekán eljutottunk oda, hogy
a Canon EOS R-t és a Nikon Z-t úgy várta a célközönség, mint a karácsonyt.
Mondhatjuk úgy is, hogy 2018 derekán már van célközönség. De nem volt ez mindig így. A mirrorless technológia 10 éves már (Panasonic), a Sony fullframe gépei kb 5 évesek, de az elmúlt fél-egy évtized nem telt mással, mint hogy a Pana, az Oly, a Fuji és a Sony (és persze hűséges követői bázisuk) az árral szemben úszva harcoltak a mirrorless mellett, és próbálták meggyőzni a felhasználókat, a világot, hogy ez jó, ez lesz a jövő. A Canon és a Nikon, mint piacvezető cégek ezzel láthatóan nem akartak foglalkozni. Röviden fogalmazva ők akkor léptek be a piacra, amikor az némileg már kiforrott, értsd amikor elérhetővé vált a megfelelő technológia, de ami a legfontosabb, az emberek nagy többségét már nem kell győzködni, hisz’ meggyőződött magától, a konkurenciától, a kísérletező kedvű haveroktól és kollégáktól arról, hogy a mirrorless jó, és tényleg ez lesz a jövő. Ha a Canon és a Nikon nem így tett volna, ha 2-3-4 évvel ezelőtt dobják piacra ezeket a gépeket, akkor felültek volna ők is “győzködős” hajóra, temérdek pénzt elkölthettek volna az ezzel kapcsolatos marketingre, ráadásul bizonytalan kimenetellel, ugyanis a technológia akkor még nem volt túl szofisztikált, mondhatjuk, hogy lényegében csak mára érett be. Ma beszélhetünk patent autofókuszról, ma beszélhetünk blackout nélküli sorozatról, ma van már elfogadható minőségű EVF, mára kristályosodott ki, hogy egyáltalán mit akar a vásárlóközönség, mire van igény? 2-3-4 éve még ezek nem voltak meg, és ez egy bizonytalan piac volt.
A Canon és a Nikon viszont abban érdekelt, hogy nagy tételben tudjon eladni. Így, hogy a két (három) új kamerájukat szinte messiásként várták a “hívek”, így, hogy a Nikon Z-nél már előre elnézést kértek, hogy nem fogják tudni tartani az előrendeléseket…na nekik így érte meg belépni a piacra. Nem történt más, minthogy a newborn időszakot ők kibekkelték, és a biztonságra utaztak. Ők akkor kezdtek el foglalkozni ezzel, amikor már mennyiséget lehet eladni a mirrrorlessből. És még most is csak a kötelező minimumot hozták ugye.
Hogy ezzel veszítettek egy csomó felhasználót, akik az elmúlt években a Sonyhoz pártoltak? A Canoné a piac 50%-a. Akkora felhasználói bázisa van, hogy ez simán belefért nekik, sőt szerintem arra apellálnak, hogy az elpártolt felhasználók egy része vissza is fog jönni, egy részük azonnal, egy részük meg idővel. Ha mégsem, akkor is nagy valószínűséggel ez így sokkal kevesebbe került nekik, mintha 3-4 évvel ezelőtt léptek volna be a mirrorless piacra annak fejlesztési, gyártási és a “győzködős” marketingköltségeivel együtt.
Ide tartozik az egyik rumors oldal szerzőjének idézete, aki egy régi focis szlogent alakított át:
EOS R
A Canon az első szabadrúgást az EOS R-rel tette meg. Hogy ez a gép hova lett pozícionálva, arról megoszlanak a vélemények. Talán úgy lehet leírni, hogy ez a 6D II tükörnélküli változata, ami néhány dolgot az 5D IV-től kapott. Árban és funkciókban a 6D-hez áll közelebb, a szenzora viszont az 5D IV-é. Van a gépnek jónéhány tulajdonsága, ami összeráncolta a szemöldököket: lassú a sorozat, egy kártya foglalat, nincs joystick stb. Ezen ne csodálkozzunk, a 6D egy belépő szintű fullframe kamera és ez is az. Lesz majd jobb is, ne aggódjunk. A pletykák szerint a nagyfelbontású változat (gondolom 50MP) jövő év elején érkezik.
AF és zár
Néhány fícsörben az új Canon többet tud, mint a Nikon Z, például van szemfelismerő az autofókuszban, igaz csak single AF-ben működik, követőben nem. A Sonyé speciel működik követőben is (sőt single-ben alapértelmezett, csak nem látjuk), de ha nem blackout mentes elektronikus zárral használjuk az A9-ben, akkor például sorozatlövésnél elveszíti a szemet. Teszem hozzá a szemkövetés és a sorozat együtt azért meglehetősen ritka. Eye-AF-ben már az is bőven elegendő az esetek 90%-ra, amit a Canon EOR R (is) tud. Higgyük el, hogy portrénál ez nagyon jó kis fícsör.
Találtam még egy érdekességet a Twitteren, hogy az EOS R kikapcsolt állapotban becsukja a zárat, ami ugye így jobban megkíméli a szenzort a kosztól. Ez más gyártóknak miért nem jutott eddig eszébe? Se a Nikon, se a Sony, se a Fuji, senki nem csinálja ezt, ezeknél a gépeknél objektív cserénél csupaszon van mindig a szenzor és gyűjti a port ezerrel.
RT @thatJordanDrake: The Canon EOS R actually closes the shutter when the camera is powered off! You’ll see a lot less dust on the sensor than the Sony and Nikon full frames! pic.twitter.com/MNTETzQuET
— Canon Watch (@canonwatch) 2018. szeptember 5.
EVF
Meglátjuk majd, hogy a valóságban mit tud az EOS R, de például a Canonnál és a Nikonnál is azt mondják a tesztelők, hogy nagyon jó az EVF bennük, ami a mirrorless technológia elfogadtatásának egyik sarkalatos pontja. Annak ellenére, hogy ugyanúgy 3.6-3.7mio képpontos, mint a top Sonykban, mégis jobb azoknál. Erre nagyon kíváncsi leszek, mert a Sony tesztjeimben én is kitértem arra, hogy hiába a 3.7mio képpont, ha a kamera live-view-ban nem mutat ilyen felbontást, csupán képvisszanézéskor. Ha a teszterek egyöntetű véleménye alapján a CaNikon EVF-ek jobbak, az azt jelenti, hogy vélhetőleg erősebb procit és jobb hűtést kaptak, ezért az élőkép nagyobb felbontású lehet a Sonynál. Sajnos nincs adat arról, hogy a Sony (és a többiek) élőkép felbontása mekkora, a fenti véleményemet én is csak megérzésre alapozom. Egy biztos, ha élőképben 3.7mio képpontot látnánk egyenként, az azt jelenti, hogy FullHD-nál nagyobb felbontást nézünk egy körömnyi kijelzőn, ergo nem fordulhatna elő kontraszt vibrálás, meg lépcsőzetes élek. Márpedig a Sonynál van ilyen, még a legjobb gépeiben is (meglátjuk, hogy a hamarosan érkező 5mio képpontos EVF-ük mit fog tudni).
Pozícionálás
A véleményem tehát röviden a Canon új rendszeréről az, hogy ez egy remek kezdés, de nagyon várjuk a folytatást. A gépbe én nem nagyon tudnék belekötni, abba a szegmensbe ahová szánták, abszolúte megállja a helyét. Lehet hogy egy Sony A7III többet tud nála, de a Sony kicsit másképp értelmezi a kategóriákat. Az EOS R és a Nikon Z6 azért belépő-, vagy maximum alsó-középkategóriás kameraváz, és ennek tökéletesen megfelelnek. A Sony A7III is az, de mégis beleraktak pro gépekre jellemző fícsöröket, mint a dupla kártya és a gyors sorozat. Ez szuper dolog, a felhasználók természetesen imádják, de ebben a kategóriában luxusnak mondható. Se egy Canon 6D se egy Nikon D610 anno nem rendelkezett gyors sorozattal és dupla kártyával.
Még egy fontos dolog: a Canon a marketingüzenetével azt sugallja, hogy itt szó sincs váltásról. Nem rendszerváltásra hívják fel a felhasználóikat, hanem “beillesztésre”, tehát a meglévő DSLR rendszerükbe tegyék be a mirrorlesst.
Nyilván csak egyelőre, amíg nincs komolyabb gép és komolyabb RF obikínálat, de ez fontos üzenet jelenleg.
Objektívek
Egyetlen bajom a Canon új rendszerével, az az objektívek. Persze papíron zseniális, hogy van f/2-es zoom és a Canonosok szívét ma is megdobogtató 50/1.2-es fix. De brutál árakról beszélünk, bejött a tippem, hogy az f/2-es zoom meghaladja majd itthon az 1 millió Ft-ot (3000 dolcsi, az itthon 1.1mio körül várható bruttóban). De még az 50/1.2 is közelíti ezt a lélektani határt. Mégis ki akar venni 800.000 Ft-ért egy 50-es objektívet??? A 24-105 kitobi is önmagában 400ezer fölött lesz…értitek?!? egy kitobjektív 400ezerért…, az egyetlen az átlag júzer számára megfizethető, új RF optika a 35-ös, ami 200ezer Ft alatt várható. Kérdem én, ki fog RF optikákat vásárolni ehhez a rendszerhez ilyen árakon? Egy maroknyi ember csupán. A többiek meg abban reménykednek majd, hogy az EF objektívekkel ellavíroznak.
A Canon a marketingszövegben azt írja, hogy kompromisszummentes lesz az EF adapter használata. Ez így szépen hangzik, de nyilván nem igaz. Ha kompromisszummentes lenne, akkor lenne egy beépített adapter, egy dudor a kamerán, és EF bajonettes lenne. Akkor nem jött volna világra az RF bajonett és nem kezdenének el új objektíveket gyártani és kínálni többezer dollárért. Az biztos, hogy jobban fog működni az EOS R-en az EF-obi, mint egy Sonyn bármilyen adapterrel, de biztosan nem lesz komprimisszummentes a natív RF obikhoz képest. Erre majd a felhasználók rájönnek, és elkezdik vásárolgatni a natív obikat és eladogatni az EF-eket. Mire ide eljutunk, addigra lesz másfajta EOS R váz is, és több RF obi is szerepel majd a kínálatban. És szépen lassan átáll majd a világ. Évek…
És hogy aggódhat-e a Sony?
Szerintem egyelőre nem, bár biztosan megérzik a két nagy színrelépését. Biztosan megtorpan a felhasználóik növekedése. De a Sony technológiában jelenleg még előrébb tart, mint a Canon és a Nikon, bár utóbbiak most megközelítették (igen, csak megközelítették), de a Sony idén és jövőre biztosan durrant valamit, amivel megint meglép. De ez nem jelent semmit. Ott van a Panasonic, aki ezer éve zseniális gépeket készít, mégse tudta megközelíteni a húsosfazekat. Majd a fullframe kamerájuk bizonyára változtat ezen valamit, de a világ fotósai valahogy nem kíváncsiak a Panára, pedig ezer éve olyan fícsöröket kínálnak, amik ha Canon/Nikon gépbe kerülnének, akkor mindenki nyalná a szája szélét, hogy “úúú mekkora innováció, 21. századi kamera a javából!”. Most nem tudok erre példát mondani, de nem egyszer előfordult már, hogy valami megjelent egy Sonyban, Nikonban stb, ajnároztuk itt a blogon, majd a kommentek között írta valaki, hogy “a Panasonic ezt 3 éve tudja”.
Privát vélemény
Végezetül egy szubjektív, privát megállapítás: szerintem a három gyártó gépei közül a Canon R sikerült a legszebbre. :) És azt se rejteném véka alá, hogy külső, forma és ergonómia tekintetében a három gép közül láthatóan a Sonyé a legkevésbé profi, a legkevésbé kényelmes és a legkevésbé átgondolt. Megkövezhettek.
Megelőzve a kérdéseket: nem, nem leszek újra canonos.
És hogy melyiket érdemes megvenni, ha valaki váltani akar? Fúúú ez most nagyon nehéz kérdés. Én még mindig a Sonyt venném, mert technológai szempontból az a legerősebb, és ahhoz van a legnagyobb natív objektív park. De ha valaki már rendelkezik egy Canon vagy Nikon objektív parkkal, akkor rögtön nehéz helyzetbe kerülök a tanácsadással. Nem tudok mit mondani. Ha azt mondom váltson Sonyra, akkor le kell cserélnie drága pénzért az obiparkot. Ha azt mondom vegye meg a Canon/Nikon most bemutatott mirrorlessét, akkor is csak kompromisszumos megoldást ajánlok, mert előbb-utóbb úgyis le kell váltania az objektívjeit. Ha eddig profi géppel rendelkezett az illető, akkor ezekben a gépekben csalódni fog, mert ezek nem a profi szegmenest erősítik, hanem az alsó-középkategóriát. Profik esetében jelen állapot szerint csak és a kizárólag a Sony A9, talán-esetleg-maybe a Sony A7R III jöhet szóba, de itt már nem mindegy milyen profiról beszélünk. 7D-ről, 6D-ről, D610-ről, D750-ről vagy ezeknél kisebb gépekről váltók persze imádni fogják az új masinákat. De az objektív kérdés még így is marad. Nincs mese, kitoltak velünk a gyártók, ott vagyunk, mint elődeink a 80-as évek végén és 90-es évek elején, hogy a “főnök” úgy döntött, hogy csere lesz, akkor nincs mese, sok-sok pénzért cserélni kell. Akkor a Canon FD-t kellett EF-re cserélni, most meg az EF-et kell majd RF-re cserélni. Vagy az F-et Z-re. Vagy bármelyiket Sony E-re.
Új rendszer ütötte fel a fejét és terjed villám sebességgel, az új rendszer pedig sajnos beruházást kíván, ha tetszik, ha nem.