Beszéljünk egy kicsit az új Canon optikákról

Eddig a kamerát veséztük oda-vissza, de nem sok szó esett az új RF objektívekről.

Rögtön kezdeném is azzal, hogy ne legyünk naívak. A kamerával együtt bemutatásra kerülő 4 objektívből 3db L-es üveg, ami ugye a Canon csúcskategóriája. Szóval ne legyenek illúzióink, bármennyire is szépen mutatnak képen és specifikációban ezek az optikák, nagy valószínűséggel brutálisan drágák lesznek, ahogy a Canon összes új L-es optikája az. Más gyártók ilyen kategóriájú objektívjei is brutálisan drágák.

A Canon DSLR-hez szánt EF 50mm f/1.2L optikája kb. félmillió Ft, ne gondoljuk, hogy a mirrorlesshez szánt RF 50mm f/1.2L ennél olcsóbb lesz.

  • A Canon 35/1.4L II 625.000 Ft,
  • az új 24-105/4L IS II 390.000 Ft,
  • a 24-70/2.8L II 630.000 Ft.

Canon EF 28-70mm f/2 L

Szóval minimum ilyen árakra számítsunk, és akkor ott van még az új RF 28-70mm f/2L, egy egyedülálló, f/2-es fényerejű alapzoom. Ez minden fotós álma, van zoom, van korrekt fényerő, van szép háttérmosás, de legalábbis az f/2.8-nál mindenképpen különlegesebb. Gondolnánk, hogy ezt az objektívet akár rá is lehetne hegeszteni a vázra. Mondjuk ki végre: erre vártunk évek, ha nem évtizedek óta. (oké, nem erre, ha nem a 17-400 f/1.4-re)

DE!

Ez az objektív nagyon nagy, nagyon nehéz és nagyon drága lesz sajnos.

Nagy és nehéz, mert a nagy fényerőhöz kellenek a hatalmas lencsetagok. A kiszivárgott specifikációk alapján ez az objektív megközelítőleg 1,5 kilós üveg lesz! Csak összehasonlításképpen, a Sony 24-70/2.8 GM optikája se kis darab (ld. lenti képpár), de az is csupán 800g körül van. A Sigma bokeh-monstere, a 105/1.4 ART nyom 1.6 kg-ot, tehát a Canon zoomja ehhez áll majd közelebb, legalábbis tömeg tekintetében, méretben azért kisebb lesz. De még így is brutálisan nagy objektívről beszélünk egy aprócska kameravázon. 95mm-es lesz a szűrőmérete, emberek! :D

28-70

És akkor ott van az ár. Ha a mirrorless szegmenst nézzük, akkor egy gyári, L-esnek megfelelő minőségű alapzoom a Sonynál speciel közel 900.000 Ft. Oké a Sony optikák drágábbak, mint a Canon és a Nikon obik…eddig legalábbis, de tegyük gyorsan hozzá, hogy utóbbiak eddig nem gyárottak pro kategóriás mirrorless obikat. Lehet fog még meglepetés érni minket, a Nikon Z-hez kapható optikák konkrétan drágábbak mint a Sony optikák!

(Ld. az alábbi képen)

Csak a miheztartás végett:

  • Canon EF 50/1.8 DSLR-hez 40.000 Ft,
  • Sony FE 50/1.8 100.000 Ft
  • Nikon 50/1.8G DSLR-hez 78.000 Ft,
  • Nikon 50/1.8 mirrorlesshez 210.000 Ft.

Ezt már csak a Sonyra készülő Zeiss 55/1.8 tudja megfejelni a 330.000 Ft-os árával, de arról tudni kell, hogy a létező legélesebb objektív a Sony teljes kínálatában, de még az egész objektív piacon is a top 10-ben van egy olyan listában, amit Zeiss Otusok és a Sigma ARTok vezetnek.

39931071_10217656668959570_7005404341985083392_n

De ha még figyelmen kívül is hagyjuk a Sonyt, akkor is ott a Canon 24-70/2.8L II alapzoomja, ami 630.000 Ft. Egy ugyanilyen zoom, de f/2 fényerővel, nagyobb méretben, újabb kivitelben, új elektronikával és fókuszmotorral…

ugye nem gondoljuk, hogy ez az objektív 1millió Ft alatt meg fog állni?

Ugyanezt el lehet mondani a 24-105/4 kitobjektívől is. A DSLR-re való kerül jelenleg 390.000 Ft-ba, szóval van rá esély, hogy a mirrorlessre való ugyanilyen minimum ennyibe fog kerülni, de inkább a félmilliót karcolja majd szvsz. De ott a 35/1.8 is. A Nikon verzió 300.000 Ft, ne gondoljuk hogy a Canon verzió ennél lényegesen olcsóbb lesz.

Ne legyen igazam…de sajnos vagy nem sajnos…épp most ünnepli a blog a 8. születésnapját, ez idő alatt elég sokmindent láttam és tapasztaltam már a gyártóktól gyakorlatilag napi szinten. És hát az elmúlt 8 év tapasztalata a fentieket nem engedi kiverni a fejemből…

 

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Laci

    Nikon 50 1.8 200ezerér. Annak nyitva is borotva élesnek kell lennie és időjárásállónak. Kíváncsi leszek..

    • Alfréd Lehoczky

      200 ezerért? Annyiért örömet is kellene szereznie több módon is..

  • pergabb

    engem jobban érdekel a szenzor tudása, mert marad minden a régiben, akkor feldughatják az egészet..
    5d4 már egész jó volt, míg nem lett minden 2. sávos

    • Laci

      Ugyanolyan érzésem van, mint mikor a 6D II érkezése előtt megírtam, hogy
      kiadnak majd valami olyat, amit már évekkel ezelőtt kellett volna.
      Na
      szerintem pont ugyanez lesz a helyzet ennek a képminőségével. Az 5D4
      sem egy nagy eresztés, eddig kettőt próbáltam, mindkettő sávosodott.
      Tehát olyan gépet várnék már a Canon-tól, ami legalább az 5D4
      dinamikatartományát hozza de csíkozás nélkül. Na ez 700-ba az eddig
      sorolt specifikációkkal aligha fog beleférni. Különben elég kevesen
      vennének a 6D2-t meg 5D4-et..

      • pergabb

        én anno elsőre úgy vettem 6D-t, hogy tudtam statikus témát fotózom főleg és jobb egy hajszállal a képminősége mint az 5d mark iii-nak. A 6d mark ii számomra érthetetlen, bár aki tud világítani, az megoldja. Ennek akár még lehetne is jobb a képminősége, hiszen az obik ára vissza fogja hozni :D
        Sosem érdekelt annyira ez a dinamika történet, aztán még is eljött a pillanat amikor azt mondtam anyád canon és nikonra mentem, sajnos a sony mérete számomra markolattal és egyebekkel is kényelmetlen, a hype miatt pedig szegények ellenszenvesek lettek. Folyton jönnek a “na te sem fogtál még sonyt”, “ha sötét akkor csak is sony” stb kommentek és meghülyülök tőle. Szegény nikont kicsit sajnálom is, sony gigacég, rakás pénz van a fejlesztésekre, nem véletlen veszik tőlük a szenzorokat. Canon pedig tudna, ha akarna, csak nem akar. Nem tudom milyen üzletpolitikát követnek, de totál szándékosan nem lépik meg azt, amit mindenki vár és amit röhögve tudnának teljesíteni. Náluk a magabiztosságuktól lett hányingerem. Amúgy még pár év és 150kg-osan lehet otthon tolni a henyélést, mert a váz felugrik az állványra, elmegy fotózni, az AI feldolgozza, én meg szívrohamban meghalok.

        • Laci

          Engem meg nagyon is érdekel a dinamika tartomány, mert egy sima kék órás városi fotónál vagy nyaraláson egy tájképnél (pl naplementés) ami kiesik az ideális expóból (és a kép nagy része ilyen ezeknél), az messze alulmarad ahhoz, amit egy Sony vagy Nikon produkálna. Egyszerűen fos a Canon, rosszabb az életben, mint amit az amúgy is lesújtó teszt árbrák mutatnak. Ha a gyereket ellenfényben fotózom és nem találom el az expót (abba bele se menjünk, hogy egy rakás szar a fénymérése), elég ha egy fényértéket húzok rajta (nem 3-4-et) és már sokkal zajosabb az arca, mintha helyesen exponáltam volna.

          • Bigmick

            Mindez ISO100-on ugye? Mert úgy 800 felett már nincs jelentős különbség. Sötétben meg már kell az állvány ISO100-zal és a több expós HDR-rel jóval nagyobb dinamikát érhetsz el, mint a legnagyobb dinamikájú szenzorral. Egy FE módisítás ISO100-on meg se kottyan 6D-nek, talán szenzorhibás a tiéd.

          • Laci

            Igen, mindez ISO100-on Canon 6D-nél. Vagy ISO 200-on mert a csúcsfény/árnyalat elsőbbséget szoktam használni.
            Ha nem tetted még, javaslom próbálj ki egy Sony-t, vagy egy Nikon D810-et vagy 850-et.

          • Bigmick
          • Laci

            Ismerem ezeket a teszteket, mint írtam, a való életben jobban látszik. Két egymást követő képnél ugyan azon a helyszínen, csak az egyiknél mellément az expó, az arcon ez már látszik ha egymáshoz viszonyítom őket.
            Aztán a tájképre még húzol egy clarity-t meg ezt azt, aztán ez a különbség tovább nő egy magasabb dinamika tartományt tudó szenzorhoz képest.

          • Bigmick

            Ez valódi fotózás volt az alkonyat utolsó derengésében, mi már majdnem sötétben voltunk, a lány vakuval volt megvilágítva. Most toltam még az előbbi nyers képre a +2 FE húzás mellett +30 shadows-t és +20 clarity-t, avagy egy sötétben készült fotóból készült így egy nappali kép. A kézen volt árnyékos bőr, láthatod mennyit szemcsésedett, pedig már rég nem csak a +1 FE húzásnál tartunk, amit kritizáltál. Ez csak a fénybeállás volt, ezután szépen meg lett világítva a lány.
            http://mammutmail.com/hu/download/0d318954818e40169152e3c985e119ad

          • Laci

            Értem, erről beszélek, valódi fotózásról, nem tesztábrákról. Ez már messze túl van az ingerküszöbömön.

          • Bigmick

            A bőr gyakorlatilag szemcsementes. A fekete háttér nappali világosságra felgyötörve minimális szemcsézettséget tartalmaz 1:1-en is, az életlensége a mélységélesség miatt van. Ha ennyi zaj zavar, akkor soha ne menj még ISO 400-ra sem. Ez kb 3 FE-nyi elcseszett expónak felel meg, ami elég durva. Sokat tud segíteni a helyes expo. :)

          • Laci

            A helyes expón meg sokat segít egy rendes fénymérés, a 6D ettől messze van. De sok olyan téma van, ahogy már írtam, hogy a kép nagy része jóval kívül van a helyes expón. Amúgy nem is megyek ISO400 fölé általában.

          • pergabb

            emlékeim szerint 6d esetén kb 1/3-ad plussz kellett a helyes expóhoz. Amúgy a későbbi szériás 6d-k dinamikatartománya szűkösebb volt, mások is panaszkodtak, akik vettek még egy 6d-t, nem tudom a tiéd mikori eresztés. Én váltottam nikon d750-re, sok minden van, ami jobb volt canon oldalon, de ez már csak ilyen. Lakás belsőt fotózom, ugyan úgy 5 képes expo sorozatot engedek ki és hdr képpé gyúrom össze. Nem volt olyan rossz masina a 6D, szóval ne szomorkodj :) mindig lesz újabb, jobb, megveszed akkor pár hónap és megint lesz jobb, inkább fotózz és használj fényt, tanulj meg zajt szűrni, stb.

          • Laci

            Általában 2/3-adot nyomok rá, alapból nagyon alexpós, de így sem stabil.

          • Laci

            Nem is ez a gond amúgy elvagyok vele, meg a néhány fix obimmal, hanem, hogy nyomják a féket két lábbal. Nincs innováció, a 550D-től a 750-ig fotózás terén semmi nem történt, a 6D esetében meg egyértelmű visszalépés. Kíváncsi leszek erre a milc-re, szerintem ez is valami elavult szenzort kap.
            Ezt nem kell magyarázni, azért itt látszik a szenzorok közti különbség.
            https://www.dpreview.com/reviews/image-comparison/fullscreen?attr144_0=canon_eos6dmkii&attr144_1=canon_eos6d&attr144_2=sony_a7iii&attr144_3=nikon_d750&attr146_0=100_6&attr146_1=100_6&attr146_2=100_6&attr146_3=100_6&normalization=compare&widget=542&x=-0.8935653007557304&y=0.16482079763498106

          • BAtill

            +6 FE :D
            Demonstrálnád, mikor is kellett volna ennyi.

          • Laci

            A szenzorok közti különbség jól látszik, ennyiről szól a kommentem, meg arról, hogy nem előrelépés történt a Canon-nál, hanem visszalépés.

          • BAtill

            Próbáljuk újra, és kérlek ne a levegőbe “beszélj” továbbra is:
            +6 FE :D
            Demonstrálnád, mikor is kellett volna ennyi.

          • Hogy kicsit beleugassak: valóban nem kell ennyi. De a -3 azert egy lagziban meg éjszaka jol jon. Es ha -6ot tud az valszeg azt jelenti hogy -3on jobban mukodik mint azok a gépek amik csak -3at tudnak. Ez olyan mint az ISO. 102ezerre soha nincs szukseg de ami ennyit tud az a gyakran használt 3200-6400 kornyeken sokkal jobb mint a régebbi gépek. Minket meg ez utobbi erdekel.

          • BAtill

            -3 lagziban az nem ISO100-on lesz a záridő miatt, ISO400-tól meg oda az előny.

          • Igaz igaz, ez még nekem is új infó, hogy ezt csak ISO100-on tudja. Korábban ilyenről sosem volt szó és őszintén szólva nem is értem az összefüggést az AF érzékenység és a szenzor utáni jelerősítés mértéke között.

          • Laci

            Igen itt a lényeg, ha adott összegér van jobb, akkor miért vegyem meg a rosszabbat.
            Erre az ISO400-tól oda az előnyre annyit, hogy nem tudom milyen géped van, de mint írtam, a valóság más, mint a tesztábrák. Hidd el, ha kipróbálsz egy 5D mk III-a meg egy Nikon D810-et, a Nikon ISO 800-on is jobb lesz. De még a D750 is.. Próbáltam a Sony A6500-at, a 6D-hez képest, még ha kicsit zajosabb is volt a kép, valahogy az arcon akkor is emészthetőbb volt a Sony által produkált zaj, mint amit a 6D csinál.

          • Laci

            Hol beszéltem a levegőbe? Komoly szövegértelmezési problémákkal küzdhetsz így megpróbálom újra. Sehol nem írtam és nem is volt olyan nyilván, hogy ennyit kellett volna módosítanom. Néha volt, hogy nem villant el a vaku, akkor 2-t rá kellett húzni, na olyankor jobban örültem volna Sony-nak vagy Nikon-nak.
            Mint írtam (még egyszer leírom, hátha sikerül értelmezned), a hozzászólás lényege, hogy az APS-C vázaknál éveken át nem történt előrelépés a képminőségben (sőt, 600D-m volt régen, a 650D-t és a 700D-t rosszabbnak ítéltem), a 6D-hez képest meg a 6D II egyértelmű visszalépés. Ha megnézed a 6EV-s tesztképeket, a lényeg, hogy a Canon nagyon le van maradva a konkurenciától, a szenzora fasorban sincs.

          • Bigmick

            Ezeknél a helyzeteknél kell tudni, hogy mennyi kompenzáció szükséges. Ezen a gondodon egyik váz sem segít az ugyanazon elven alapuló működési metódusuk miatt. Enyhén alexpos 6D-kről én is hallottam, de azok ezt konstans hozták, a gazdik fixen rátolták a megfelelő kompenzációt.

          • Bigmick

            Én nem akarlak se lebeszélni, se rábeszélni semmire. Én a 6D képességeiről írtam, ami szerintem jobb, mint amit te tapasztaltál, ezért gondoltam a szerzor hibájára. Az enyém ilyen volt 2 FE húzásnál ISO 100-on. Ez egy fénybeállítás során készült nyers kép: http://mammutmail.com/hu/download/b67cea02dd5be0e5d7c51f5e2fc14761

          • Bigmick

            1:1-es részlet persze.

  • Tert

    Én már az új Sigma 85 1.4-re is azt mondtam, hogy tök értelmetlem ekkora obikat egy milc-re feltenni… Ez a 28-70 pedig teljesen érthetetlen számomra. Biztos szívesen lógatja majd órákig a nyakában bárki ezt a 1,5 kg-os téglát, csak az f2 miatt. Egyébként tehettek volna rá akár álvány gyűrűt is…:-)))

    • Jani

      Ne röhögtess, 3 évesek homokos vödre is van 2 kiló. Lógatásnál a válladra akaszd. Az orrnehéz kialakítás viszont gáz, mert nem a stabilan leszorított kezeden lesz a tömeg.

      • Alfréd Lehoczky

        A vállra akasztott fényképezőgép nem kap elég tiszteletet. Más szóval odabaszod oszt kampec…

  • scarbantia

    Valaki tudja, hogy az új objektíveken mire jó a plusz tekerőgyűrű? Mindegyiken van, és az új “okosított” adapteren is.

    • Tert

      …biztos lehet rá dedikálni valamit – már ha az tényleg egy gyűrű… (expo, iso, stb..)

  • Powershot
  • Tert

    0.05sec AF speed – nekem most esik le, hogy iszonytosan gyors lesz a fokuszálás amit ezeknek az obiknak támogatniuk kell.

    • Laci

      Gyors lesz az AF, kérdés, hogy hova :) Ahova kell, vagy kicsit elé, mögé?

  • sir

    jah hogy már occsó a FF vagy mégsem…