Megjelent a Capture One 12, újabb mérföldkő funkcióval a progi életében

Tegnap még pletyka volt, hogy hamarosan érkezik a Capture One 12, ma meg nagy meglepetésre itt is van. Úgy tűnik bevéshetjük a naptárba a november 29-30-a környékét, mint új Capture One megjelenési dátumot. Vannak is új fejlesztések, de talán a legfőbb az, hogy immáron bárki fejleszthet beépülő modult hozzá, ami nagy szó!

A Capture One 12 felhasználói felülete némileg áttervezésen esett át, mások lettek az ikonok, más a menürendszer, és a sliderek is új designt kaptak. Ezen kívül a korábbi lineáris szűrő mellé (Linear Gradient, melyet egyébkét újraterveztek) végre a Capture One is megkapta a Lightroomból már jól ismert körkörös szűrőt (Radial Gradient), továbbá a Luminosity maskot is, amivel fényesség alapján jelölhetünk ki képi elemeket, mondjuk az égboltot, vagy a nap által megsütött képi elemeket, amibe szeretnénk részleteket visszahozni.

Áttervezték a Keyboard Shortcut Managementet is, vagyis a billentyűparancsok beállításait, kereshetünk benne és könnyedén testreszabhatjuk. Modernizálódott a képi beállítások másolása is, picit okosabb lett a rendszer annyiban, hogy külön beállítás nélküli copy/apply esetén átviszi az összes módosított paramétert az új képre, kivéve a compozíciós beállításokat (úgymint crop, vagy orientáció) és a foltszerű hibajavításokat. Persze ha ezeket is szeretnénk átvinni, be tudjuk állítani.

Megjelentek a Fujifilm filmszimulációk is, de ami a legnagyobb hír, az az, hogy szabadon elérhető lett a Capture One SDK, népies nevén Software Development Kit, vagyis az a csomag, ami révén bárki fejleszthet plugint a Capture One-hoz. Ez a Lightroomnál kezdetek óta adott volt, a Phase One viszont ezidáig nem nagyon látta szívesen a 3rd party fejlesztőket. Ennek most vége, ezért olyan pluginok jelenhetnek meg a Capture One-hoz, mint például a jelenleg is már elérhető Helikon Focus plugin, ami lehetőséget biztosít a kameravezérlő szoftver és a Capture One közötti oda-vissza átjárásra. De hogy ne menjünk messzire, a Lightroomban ilyen plugin a MIDI2LR is, amivel ugye MIDI kontrollerrel van lehetőség vezérelni a Lightroomot. Jaj tehát a Tangentnek, ugyanis elméletileg mostantól bárki tervezhet olyan plugint, ami révén MIDI kontrollerrel lehet vezérelni a Capture One-t (eddig is lehetett de azt billentyűparancsok emulálásával ami kevésbé precíz és picit macerás). Ez azt is jelenti, hogy a Loupedeck előtt is szabaddá vált az út egy natív Capture One vezérlő kifejlesztéséhez!

UPDATE: ahogy kedves Olvasónk ‘Nem Tom’ (aki a Capture One egyik fejlesztője) jelezte a kommentek között, az SDK jelenleg még nem tartalmazza a csúszkák mozgatásához szükséges API-t. Értsd, nem lehet még MIDI-vezérlős plugint írni a szoftverhez. Elmondása alapján az SDK egy folyamatos projekt mostantól, tehát nincs kizárva, hogy a jövőben megnyílik a lehetőség erre is, de jelenleg csak import-export funkciókat támogat az SDK külső szoftverek és a Capture One között.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen hazai stúdióvilágítással foglalkozó blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • scarbantia

    Örülök az új verziónak, és bár fontos a külső fejlesztőknek adott lehetőség, érzek némi megtorpanást. Szóval eddig elég nagy lépések történtek, és innentől már inkább csak a finomhangolás jön, tekinthetjük úgy is, hogy beérkezett a szoftver. A Lightroomra ez már régóta jellemző, ott valahol a 4-es verziónál jött el ez, na jó, azért két verziólépcsőnként jött egy adag fejlesztés(GPU támogatás, színkezelés javulása), de nem sok olyan dolog jelent meg, ami nélkül ne lenne meg az ember.

    Nem tudom miért meglepő a bejelentés, a főverziók mindig is november vége/december eleje körül jöttek, a régebbiek november közepe körül: https://en.wikipedia.org/wiki/Capture_One

  • Nem Tom

    A felreertesek elkerulese vegett az SDK nem terjed ki a teljes funkcionalitasara az alkalmazasnak, igy a midi vezerles sem lesz megoldhato egy plugin megirasaval. Jelenleg – ha jol emlekszem – roundtrip es export jellegu funkciok leteznek az SDK-ban (processzalt kep(ek) mennek a pluginba, ami tovabb processzalhatja oket, vagy visszaterhet valamilyen metaadattal (pl ICC profil, kulcsszavak, stb).
    Mivel en nem vettem reszt az SDK fejleszteseben (eleg melo volt a luma range-et es a radial gradient maskot nyelbe utni az egyeb tethering funkciok mellett), nem biztos, hogy az informacio teljesen pontos. Mindenesetre ez egy folyamatos projekt lesz, es az SDK bovulni fog tovabbi lehetosegekkel. Egyszer lehet, hogy a midi vezerles fele is nyilik lehetoseg, ha a donteshozok latnak benne potencialt. :)

    • betyar87

      Radial gradient-et lehet oválissá is alakitani? Mert nekem mindig kör marad.

      • Nem Tom

        Persze, hogy lehet. Amikor keszited, ha nincs lenyomva a Shift billentyud, akkor ovalis formaju kell, hogy legyen. Utolag a negy jelolt pont mozgatasaval tudod (ugyancsak a Shift billentyu nincs lenyomva) az oldalaranyokat modositani.

        Tudomasom szerint jelenleg nincs ezzel kapcsolatban a Windows csapatnal sem hibajegy, a Mac csapatnal meg biztos nincs. Ha tovabbra sem mukodik, lepj kapcsolatba a Supportal, ok tudnak segiteni.
        Itt egy rovid video arrol, hogy mikepp mukodik az uj parametrikus atmenet maszk:
        https://www.youtube.com/watch?v=IHCB0j64cy4

        • Nem Tom: nem ide tartozik de most lattam hogy földiek vagyunk :)

          • Nem Tom

            Sot a Windowsos csapatot is erositi egy foldink! A fehervari hatterhatalom keze messzire eler! :)

        • betyar87

          Koszi szepen! Mostmar mukodik, valamit nem jol csinaltam eddig.Nagyon penge lett az uj verzio. Akkor kezdem el hasznalni mikor rajottem hogy az adobe nem kepes megoldani a Fuji x-trans kezeleset normalisan.Azota nikonom van de a mai napig hasznalom a C1-t.

        • betyar87

          Amit meg eltudnek viselni az egy dodge/burn ecset lenne shadows medium es highlights-ra bontva mint az Affinity-nel.

          • Nem Tom

            Ha csinalsz egy ures maszkot, beallitod a Luma ranget a kivanalmaid szerint, beallitod a kivant expozicio korrekciot (dodge vagy burn), majd ecsettel befested a maskot (alacsony flow-val, tobbszor atfestve), az nem jo?