A photorumors.com összeállított egy listát a várt és a pletykált kamerákról és objektívekről, melyek az elkövetkező hetekben illetve hónapokban érkeznek majd.
Fényképezőgépek
- Hasselblad X1D Mark II
- Fujifilm X-T30 (Febr. 14)
- Fujifilm GFX 100MP márciusban
- Canon EOS RP februárban
- Canon PowerShot G7X Mark III
- Canon APS-C mirrorless, 8K video mirrorless, PRO mirrorless, 100MP mirrorless (ezeket azért fogadjuk némi kétkedéssel)
- Leica Q2
- Leica M10-P ASC 100 limited edition
- Zeiss ZX1
- Ricoh GR III februárban
- Olympus m4/3 kicsi és könnyű kamera
- Pentax APS-C kamera
- Sony A7S III
- Sigma fullframe mirrorless kamera L-bajonettel
- Sharp m4/3 8k kamera áprilisban
- Megfizethető árú RED 8K kamera
Objektívek
- Olympus 12-200mm f/3.5-6.3
- 5db új Canon RF mirrorless objektív jövő héten
- Fujifilm XF 16mm f/2.8 R WR feb. 14.
- Sony 135mm f/1.8 GM
- Yongnuo FE objektívek
- Samyang AF objektívek
- Zeiss Otus 100mm f/1.4
- Tokina Fírin 100mm f/2.8 FE AF Macro Sonyra
- Nikon 24-70mm f/2.8 S mirrorless obi februárban
- Sigma fullframe mirrroless objektívek L-bajonettel
- Pentax K objektívek
A fentiek közül kiemelnék egyet, a Canon EOS R 100MP-es változatát. Elképzelésem sincs kinek jó egy ilyen. Már az 50MP is bőven elég a felhasználók szerintem 99%-nak. Akinek 100MP-re van szüksége, annak általában olyan munkái is vannak, ahová már jobb egy középformátumú kamera. De nem is ez a necces, hanem a fizika. Egy 35mm fullframe méretű szenzor esetében 100%-os képméretet nézve a diffrakciós határ az alábbiak szerint alakul:
- 18MP-nél f/14-es rekesz
- 24MP-nél f/11-es rekesz
- 50MP-nél f/8-as rekesz
- 100MP-nél f/5.6-os rekesz (croppos középformátumnál f/7.1, fullframe középformátumnál f/9)
Ez azt jelenti, hogy ha a fentieknél szűkebb rekeszt használunk, az a képélesség rovására fog már menni a diffrakció miatt. A saját gépem 42MP-es, ez f/9-nél szűkebb rekesz esetén kezd életlenedni. (Ami tehát a 42MP egy fullframe kamerának, az a 100MP egy valódi középformátumnak). A minőségromlás f/11-f/13 környékén már látható, de nem jelentős, f/16-nál viszont már látványos. Kb 2 blende, ahol már igencsak érezhető a hatása. Egy 100MP-es fullframe szenzor esetén ez azt jelenti, hogy f/11-en már nem tanácsos fotózni vele, de ha ez elérhető maximális élesség a cél, akkor f/5.6-nál szűkebb rekeszt nem érdemes használni…és persze a legjobb objektívekkel. Igaz feltalálták már az AI-alapú élesítési algoritmusokat, de ezek egyelőre még nem terjedtek el a szoftverekben. És ha már szoftver, meg számítógép…ugye belegondoltunk, hogy milyen hardver, kártyapark és tárhely szükséges, ha 100MP-en akarunk fotózgatni…?