Itt a lista, hogy milyen termékek jönnek hamarosan

A photorumors.com összeállított egy listát a várt és a pletykált kamerákról és objektívekről, melyek az elkövetkező hetekben illetve hónapokban érkeznek majd.

Fényképezőgépek

  • Hasselblad X1D Mark II
  • Fujifilm X-T30 (Febr. 14)
  • Fujifilm GFX 100MP márciusban
  • Canon EOS RP februárban
  • Canon PowerShot G7X Mark III
  • Canon APS-C mirrorless, 8K video mirrorless, PRO mirrorless, 100MP mirrorless (ezeket azért fogadjuk némi kétkedéssel)
  • Leica Q2
  • Leica M10-P ASC 100 limited edition
  • Zeiss ZX1
  • Ricoh GR III februárban
  • Olympus m4/3 kicsi és könnyű kamera
  • Pentax APS-C kamera
  • Sony A7S III
  • Sigma fullframe mirrorless kamera L-bajonettel
  • Sharp m4/3 8k kamera áprilisban
  • Megfizethető árú RED 8K kamera

Objektívek

  • Olympus 12-200mm f/3.5-6.3
  • 5db új Canon RF mirrorless objektív jövő héten
  • Fujifilm XF 16mm f/2.8 R WR feb. 14.
  • Sony 135mm f/1.8 GM
  • Yongnuo FE objektívek
  • Samyang AF objektívek
  • Zeiss Otus 100mm f/1.4
  • Tokina Fírin 100mm f/2.8 FE AF Macro Sonyra
  • Nikon 24-70mm f/2.8 S mirrorless obi februárban
  • Sigma fullframe mirrroless objektívek L-bajonettel
  • Pentax K objektívek

A fentiek közül kiemelnék egyet, a Canon EOS R 100MP-es változatát. Elképzelésem sincs kinek jó egy ilyen. Már az 50MP is bőven elég a felhasználók szerintem 99%-nak. Akinek 100MP-re van szüksége, annak általában olyan munkái is vannak, ahová már jobb egy középformátumú kamera. De nem is ez a necces, hanem a fizika. Egy 35mm fullframe méretű szenzor esetében 100%-os képméretet nézve a diffrakciós határ az alábbiak szerint alakul:

  • 18MP-nél f/14-es rekesz
  • 24MP-nél f/11-es rekesz
  • 50MP-nél f/8-as rekesz
  • 100MP-nél f/5.6-os rekesz (croppos középformátumnál f/7.1, fullframe középformátumnál f/9)

Ez azt jelenti, hogy ha a fentieknél szűkebb rekeszt használunk, az a képélesség rovására fog már menni a diffrakció miatt. A saját gépem 42MP-es, ez f/9-nél szűkebb rekesz esetén kezd életlenedni. (Ami tehát a 42MP egy fullframe kamerának, az a 100MP egy valódi középformátumnak). A minőségromlás f/11-f/13 környékén már látható, de nem jelentős, f/16-nál viszont már látványos. Kb 2 blende, ahol már igencsak érezhető a hatása. Egy 100MP-es fullframe szenzor esetén ez azt jelenti, hogy f/11-en már nem tanácsos fotózni vele, de ha ez elérhető maximális élesség a cél, akkor f/5.6-nál szűkebb rekeszt nem érdemes használni…és persze a legjobb objektívekkel. Igaz feltalálták már az AI-alapú élesítési algoritmusokat, de ezek egyelőre még nem terjedtek el a szoftverekben. És ha már szoftver, meg számítógép…ugye belegondoltunk, hogy milyen hardver, kártyapark és tárhely szükséges, ha 100MP-en akarunk fotózgatni…?

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • grgyr

    A szűk keresztmetszet továbbra se a diffrakció önmagában. Szar képminőség = gyenge képalkotó képességű optikai rendszer + szar érzékelő (bayer-szűrő, cmos, mikrolencsék, zajszűrés stb.). Tehet igen is lehetne növelni felbontást, de Canon nem tart ott érzékelőtechnológiában, hogy értelme legyen ennek a 100 mp-nek. Ez csak a marketingről szólhat, hogy több az jobb. Gondolj bele, ha csk kivennék a bayer féle fosi-mosit, ugyanazzal az objektívvel sokkal jobb képet tudnál csinálni.

  • BananaJoe

    Nem kötekedés képp, de ezt a croppos középformátumot magyarázd már el?! Tudtommal van a Full Framenek csúfolt kisformátum, a ,,croppos” rendszerek, közép- és nagyformátum. Az utóbbi kettő elég tág kategória, sokféle érzékelő mérettel.
    De most akkor mi számít Full Frame középformátumnak az értelmezésedben? 6×9? Vagy az már oversize KF, és legyen a 6×4,5 a FF KF?

    • Szerintem tudod mire gondolok, bár kétségtelen, hogy nem sokan hívják így. Pedig szerintem logikus, hiszen az elv a digitális(!) középformátumnál ugyanaz jelenleg, mint a digitális kisformátumnál: van fullframe és van croppos. A Phase One például úgy hirdeti a nagy hátfalait, hogy Fullframe Medium Format, ez ugye a klasszikus 645-ös formátum, aminek a szenzormérete 53,4×40 mm, nagyjából annyi, mint a 6×45-ös film effektív képkocka mérete. 6×6-os, 6×7-es, 6×9-es digitális középformátum egyelőre nem létezik, szóval a 645-öt vesszük fullframe-nek, egyelőre ez az alap fullframe, addig amíg nincs nagyobb. Ha lesz, akkor majd átgondoljuk a megnevezéseket. :D És hát ugye van a croppos, a 44x33mm-es középformátum, amit a Fuji is használ, meg persze a Hasselblad és a Phase One is bizonyos hátfalaiban, gépeiben.
      Érdekes egyébként – most vettem észre – hogy a Phase One mostanra kivezette a 44x33mm-es hátfalait és már csak fullframe-et árulnak, a 44x33mm-esre meg úgy hivatkoznak a weboldalukon, hogy Mirrorless Medium Format.
      A fentiekből adódóan tehát digitális kisfilmes méretben is van fullframe (35mm) és crop (APS-H, APS-C, 4/3) formátum, és digitális középformátumban is van fullframe és crop. Ez szerintem használható terminológia addig, amíg a 645 a legnagyobb elérhető digitális KF. Aztán ha esetleg elkezdenek gyártani 6×6, 6×7, stb formátumokat is, akkor majd át kell gondolni a terminus technicust :D Kíváncsi vagyok egyébként, mert eddig ugye a Hasselblad és a Phase One volt a “király”, aztán bejött a Fuji a croppossal, a Phase One gyorsan ki is vezette a sajátját, hogy meg tudják különböztetni magukat. Ha esetleg a Fuji vagy a Sony is előrukkol egy fullframe KF-mal, akkor a Phase One-nak muszáj lesz lépnie, szóval lehet hogy addigra megcsinálják a 6×9-et például. Kérdés hogy az objektívek alkalmasak-e. Ha nem, akkor az is lehet hogy új optikákat is bemutatnak hozzá. Aztán ott van még a digitális nagyformátum, kíváncsi vagyok hogy lesz-e valaha. A Phase One-nak muszáj előre/felfele menekülnie, ha nem akar csatázni az olcsó középformátumokkal.