Így pozícionálja a Canon a gépeit

Régen könnyebb volt. “D”, és előtte egy szám, ami minél kisebb volt, annál jobb gépről beszéltünk. De ma…? Ha elvesztél, itt egy ábra, ami segít majd.

Ma már a “D”-s gépek között is van egy kis kavarc, lásd például 77D és 80D. Aztán meg jöttek a mirrorless kamerák is a piramis másik oldalán, EOS M, EOS R…hogyan viszonyulnak ezek egymáshoz, és hogyan viszonyulnak a DSLR-ekhez a rangsorban?

A Canon az alábbi piramis segítségével ad némi támaszt a bizonytalankodóknak.

m2

Angolul nem értőknek: a cég a kamerákat háromféle csoportra bontja

  • Entry Class: belépőszint, amatőr- és hobbi-szintű felhasználáshoz
  • Advanced Amateurs: középkategória, profi- és amatőr-szintű felhasználáshoz
  • Professional: felső kategória profi felhasználáshoz

Itt megjegyzendő, hogy az amatőr ebben a relációan nem kezdőt vagy tapasztalatlant jelent, hanem a klasszikus értelemben vett amatőrt, aki kedvtelésből fotóz, de akár komoly szakértelemmel is rendelkezhet. Helyes magyar megfelelője a műkedvelő, angolul hívják prosumernek is, mely a profi és a konzumer összevonása.

A fenti ábrából tehát jól látható, hogy mely gép hol helyezkedik el a ranglétrán, de ami manapság többeket foglalkoztat, hogy melyik mirrorless hogyan viszonyul a korábbi DSLR szériához. Az ábra nagyon jól mutatja, hogy a fullframe EOS R valahol a 6D Mark II és az 5D Mark IV között található, az EOS RP pedig a 6D Mark II alatt. A prosumer kategóriába az APS-C szenzoros EOS M5 fért még bele, ami a 7D Mark II és a 80D között helyezkedik el.

A Canon mirrorless szériája tehát némileg átkoncepcionált a DSLR-hez képest, egyik modell sem feleltethető meg egy az egyben egy DSLR-nek.

A Canon ezen ábrával kapcsolatos prezentációjában egyébként azt kívánta tudatosítani a külvilággal, hogy a mirrorless széria fejlesztésére kívánnak elsősorban koncentrálni a jövőben.

A fenti logikából kiindulva én azt gondolom, hogy ha megérkezik a professzionális Canon MILC, az nem az 1DX Mark II mellé fog kerülni, hanem a többiekhez hasonlóan két DSLR közé, vagyis valahol az Advanced Amateurs és a Professional határára teszik, az 5D Mark IV és az 1DX Mark II közé. (Vegyük észre, hogy az 5Ds/5DsR nem szerepel az ábrán, a pletykák szerint pedig a Canon egy 70 megapixeles EOS R-rel készül a magasabb szegmensbe. Ez tehát egy 5Ds-hez hasonló, nagyfelbontású kamera lesz, ami még mindig nem csúcsmodell, de a klasszik 5D szériánál többet tud majd)

Vélemény

Megjegyzem egész jó feloldása ez annak a régi, Canon-féle dilemmának, hogy hogyan ne kannibalizálja teljesen a mirrorless a DSLR eladásaikat. Hát úgy, hogy két DSLR közé teszik a modelleket, így a mirrorlessre váltó felhasználóknak muszáj valamilyen kompomisszumot hozniuk: egy ideig mindig lesz egy bizonyos szempontokból jobb DSLR, valamivel drágább áron. Vagy mondhatnánk úgy is, hogy egy ideig minden mirrorless egy picit mindig gyengébb lesz az aktuális társ-DSLR-nél, cserébe valamivel olcsóbb is lesz nála. Ez tehát az árszínvonalban is tükröződik, 500ezer Ft-tól egymillióig egymást váltják ezek a kamerák abban a sorrendben, ahogy a fenti bárán látható. Nyilván a 6DII és az 5DIV már régebbi modellek, így ezek akciós ára némileg felrúgja a koncepciót, jelenleg az új EOS RP teljes áron (kb. 500ezer Ft) drágább, mint a leakciózott 6D Mark II (kb 450ezer), de eredetileg a 6D II kb 600ezer Ft-ba kerül.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Dervenkal Egon

    Azt az M5-öt pöttyet erősnek érzem abban a magasságban. Nekem ez kicsit fura, nem hinném, pl. hogy 5DIV-et többségében nem a profik vásárolnának/vásároltak volna. De ezek szerint a Canon szerint is csak egyetlen profi váza van. Értem.