A következőkben ne várjatok valami komoly tesztcikket, de a semminél talán többet ér, hogy Sony-tulaj szemmel kicsit megnyomogattam, kipróbálgattam egy Nikon Z6-ot és leírom az első benyomásaimat.
A minap értesültem róla, hogy egyik barátom vett egy Nikon Z6-ot. Pár nap múlva úgy alakult a sorsom, hogy a műterme környékén dolgoztam, ám a munkám a vártnál hamarabb véget ért, így gondoltam meglátogatom a kollégát, ha ráér, dumálunk egy jót, meg meglesem a Z6-ot is. Rá ugyan nem ért annyira, mert katalógusfotókat készített, de azt mondta ugorjak fel, mert nemsokára befejezik. Így is lett, amíg ő fotózott, addig én elkértem a másodváznak vett Nikon Z-t és próbálgattam kicsit. Íme a véleményem (Sony A7R III tulajként):
Amikor a Sonyt vettem, akkor éreztem azt ezeken a gépeken, hogy mostmár tudnak annyit, hogy munkában is hadra foghatók. Ezt éreztem a Nikon Z-nél is.
Nem játékszer, nem érezni rajta, hogy turistáknak készült, hanem professzionális kamera feelingje van.
Az építési minőség nekem nagyon tetszett, az apró megoldások, kihajtható kijelző, gombkiosztás stb. A mérete érezhetően nagyobb – mondjuk ki jobb – mint a Sonyé: értsd nem lóg le a markolatról a kisujjad, ha nincs nagy kezed, de azért kisebb mint egy profi DSLR. Az, hogy nem hagyták le róla a sátusz-LCD-t, számomra örvendetes, bár nem mindenki ragaszkodik hozzá. A zárhang nagyon kellemes.
Az EVF papíron ugyanaz, mint a Sony A7R III-é (3.69mio képpontos), de mondják, hogy a Nikon (és a Canon is) valahogy jobban megoldotta az elektronikus keresőt, mint a Sony. Bevallom engem ez érdekelt a legjobban, mert az A7R III keresőjével azért nem vagyok maradéktalanul elégedett, sokszor tapasztalja az ember, hogy 3.7 mio képpont ide vagy oda, vannak vibráló képi elemek, lépcsőzetes kontrasztok, látható pixelek és gyakori a moiré az élőképen. Mindig azt szoktam mondani, hogy a Sony keresőjében akkor lehet látni (pontosabban nem látni) mind a 3.7mio képpontot, amikor az elkészült képet visszanézzük benne. Élőkép esetén viszont lebutul a felbontás. A Nikon keresőjénél nem érezni ezt: az élőkép és az elkészült és visszanézett kép ugyanúgy néz ki. Azt nem mondanám, hogy húdenagyonegetverő a különbség a kettő között, de talán érezhető. Az a baj, hogy a Sonynál a lépcsőzetes élek meg a vibrálás nem mindig látható. Tapasztalatom szerint talán erős fényviszonyok között, mindinkább kontrasztos témák esetén a leginkább észlelhető. Én meg műteremben próbáltam ablakfénynél őket, ráadásul a Nikonon 35mm-es objektív volt, a Sonymon meg 28mm-es, így a Nikon jobban nagyította a képet, ami szintén csalóka lehet az élesség, részletgazdagság megítélésében.
De azt mondanám, hogy a Nikon EVF-je valóban egy hangyányit jobbnak tűnt, mint a Sonyé. Az LCD viszont egyértelműen jobb:
tisztább, élesebb, részletgazdagabb és nagyobb a Nikon Z-n, ami 3,2″ méretű és 2.1mio képpontos, míg a Sonyé 3″ méretű, és 1.44mio képont.
Eye-AF egyelőre nincs még a Nikonban, de állítólag nemsokára érkezik firmwarefrissítés formájában. Az AF-pontok fajtái nekem a Sonyhoz képest furának tűntek, itt valahogy a Nikon nem akart elszakadni a DSLR-es vonaltól. Sony esetében van Wide ami a teljesen automata AF-pont választást jelenti, van a Zone, ami a kép egyharmadára korlátozható, és csak ezen belül lesz automata az AF-pont választás (nekem ez a kedvencem). Ezen kívül van a mozgatható AF pont, ami lehet S, M vagy L méretű, tehát kicsi AF ponttól az egészen nagy méretű területig…illetve van a középső AF keret. Ezzel szemben a Nikonnál van az automata AF pont, olyan mint a Sony esetében a Wide, ennek látványát láthatjuk az alábbi képen. Az AF pontokból ilyenkor kevés van és meglehetősen nagyok, míg a Sony megoldása kétféle lehet, vagy sok kis pontot mutat, vagy nagy ritkán ennél nagyobb zónákat. A Nikon Z-ben ezen kívül van még Wide S és Wide L, ezek különféle méretű AF keretek, amiket aztán a joystickal vagy az ujjunkkal mozgathatunk. Az utolsó AF pont a Pin, ami egy aprócska, tűhegynyi AF pont, amit ha joystickkal akarunk tologatni, akkor beleőszülhetünk. Zóna-AF tehát nincs, de legalábbis én nem találtam a gépben. Inkább az a DSLR-féle megoldás van, hogy kis AF pont meg kiterjesztett AF pont de ugyanúgy tologatni kell mindet.
A Nikon Z-hez nem volt natív objektív, mikor próbáltam. De ez nem is baj, hiszen drága natív obival bizonyára minden gép remekül működik, Sony is, Canon is, Nikon is.
A nagy kérdés ezeknél a masináknál inkább az adaptált obi. Hogy elhisszük-e a mesét arról, hogy az adapterezett DSLR optikák ugyanolyan jók?
Mert a Sonyról tudjuk, hogy nem ugyanolyan jók. Használhatók, de közelébe sem érnek a natív obiknak, hiába használjuk a piacon kapható legdrágább, legjobb adaptereket. A Nikon FTZ adaptere ugyebár gyári, házon belül tervezték, ha valaki a létező legjobb adaptert tudja készíteni, az minden bizonnyal maga a gyártó a saját rendszeréhez, nem pedig egy külső cég reverse-engineeringgel, ráadásul egy márkájú gépet egy másik márkájú optikával összehozva. A Nikon is úgy emlegette az FTZ adaptert (amit ingyen adnak most minden Nikon Z mellé), hogy kompromisszummentes, meg hogy használhatod a Nikon F obijaidat a mirrorlessel.
Hát egy nagy ló….t!
A Z6-on egy Nikkor 35mm f/1.4G volt fent a FTZ adaperrel, és pont ugyanolyan bénácska volt, mint a Sony egy Canon objektívvel és Metabones adapterrel.
Ugyanúgy lassabb volt, ugyanúgy bizonytalankodott, néha vadászott és ugyanúgy nyekeregteti a DSLR objektívet, mint a Sony a Canonokat. Nincs ingyenebéd kéremszépen, aki mirrorlessre akar váltani, előbb-utóbb szembesül azzal, hogy muszáj natív mirrorless objektíveket vennie, ha ki akarja használni a tükörnélküli gép igazi képességeit.
Hát ennyi a történet. Ha most Nikonos lennék, akkor lehet váltanék Nikon Z-re (aztán rájönnék, hogy ugyanúgy obikat kell venni hozzá, akkor meg már inkább egy Sony, amihez több obi kapható, de akkor már nyilván késő lesz, mire rájövök). A kolléga egy D850 mellé vette, és nagyon tetszik neki az új masina, idegenkedett az EVF-től, de hamar megszokta, ámbár egy kicsit elbizonytalanodott a tekinteben, hogy nem inkább egy Z7-et kellett volna-e vennie a D850 mellé. Még gondolkozik, hogy lecseréli.
De mivel nem vagyok Nikonos, ezért továbbra is örülök a Sonymnak, elégedettségem azóta se változott, mióta a teszteket írtam tavaly.