Megtapiztam a Nikon Z6-ot – első benyomások

A következőkben ne várjatok valami komoly tesztcikket, de a semminél talán többet ér, hogy Sony-tulaj szemmel kicsit megnyomogattam, kipróbálgattam egy Nikon Z6-ot és leírom az első benyomásaimat.

A minap értesültem róla, hogy egyik barátom vett egy Nikon Z6-ot. Pár nap múlva úgy alakult a sorsom, hogy a műterme környékén dolgoztam, ám a munkám a vártnál hamarabb véget ért, így gondoltam meglátogatom a kollégát, ha ráér, dumálunk egy jót, meg meglesem a Z6-ot is. Rá ugyan nem ért annyira, mert katalógusfotókat készített, de azt mondta ugorjak fel, mert nemsokára befejezik. Így is lett, amíg ő fotózott, addig én elkértem a másodváznak vett Nikon Z-t és próbálgattam kicsit. Íme a véleményem (Sony A7R III tulajként):

Amikor a Sonyt vettem, akkor éreztem azt ezeken a gépeken, hogy mostmár tudnak annyit, hogy munkában is hadra foghatók. Ezt éreztem a Nikon Z-nél is.

Nem játékszer, nem érezni rajta, hogy turistáknak készült, hanem professzionális kamera feelingje van.

Az építési minőség nekem nagyon tetszett, az apró megoldások, kihajtható kijelző, gombkiosztás stb. A mérete érezhetően nagyobb – mondjuk ki jobb – mint a Sonyé: értsd nem lóg le a markolatról a kisujjad, ha nincs nagy kezed, de azért kisebb mint egy profi DSLR. Az, hogy nem hagyták le róla a sátusz-LCD-t, számomra örvendetes, bár nem mindenki ragaszkodik hozzá. A zárhang nagyon kellemes.

Az EVF papíron ugyanaz, mint a Sony A7R III-é (3.69mio képpontos), de mondják, hogy a Nikon (és a Canon is) valahogy jobban megoldotta az elektronikus keresőt, mint a Sony. Bevallom engem ez érdekelt a legjobban, mert az A7R III keresőjével azért nem vagyok maradéktalanul elégedett, sokszor tapasztalja az ember, hogy 3.7 mio képpont ide vagy oda, vannak vibráló képi elemek, lépcsőzetes kontrasztok, látható pixelek és gyakori a moiré az élőképen. Mindig azt szoktam mondani, hogy a Sony keresőjében akkor lehet látni (pontosabban nem látni) mind a 3.7mio képpontot, amikor az elkészült képet visszanézzük benne. Élőkép esetén viszont lebutul a felbontás. A Nikon keresőjénél nem érezni ezt: az élőkép és az elkészült és visszanézett kép ugyanúgy néz ki. Azt nem mondanám, hogy húdenagyonegetverő a különbség a kettő között, de talán érezhető. Az a baj, hogy a Sonynál a lépcsőzetes élek meg a vibrálás nem mindig látható. Tapasztalatom szerint talán erős fényviszonyok között, mindinkább kontrasztos témák esetén a leginkább észlelhető. Én meg műteremben próbáltam ablakfénynél őket, ráadásul a Nikonon 35mm-es objektív volt, a Sonymon meg 28mm-es, így a Nikon jobban nagyította a képet, ami szintén csalóka lehet az élesség, részletgazdagság megítélésében.

De azt mondanám, hogy a Nikon EVF-je valóban egy hangyányit jobbnak tűnt, mint a Sonyé. Az LCD viszont egyértelműen jobb:

tisztább, élesebb, részletgazdagabb és nagyobb a Nikon Z-n, ami 3,2″ méretű és 2.1mio képpontos, míg a Sonyé 3″ méretű, és 1.44mio képont.

Eye-AF egyelőre nincs még a Nikonban, de állítólag nemsokára érkezik firmwarefrissítés formájában. Az AF-pontok fajtái nekem a Sonyhoz képest furának tűntek, itt valahogy a Nikon nem akart elszakadni a DSLR-es vonaltól. Sony esetében van Wide ami a teljesen automata AF-pont választást jelenti, van a Zone, ami a kép egyharmadára korlátozható, és csak ezen belül lesz automata az AF-pont választás (nekem ez a kedvencem). Ezen kívül van a mozgatható AF pont, ami lehet S, M vagy L méretű, tehát kicsi AF ponttól az egészen nagy méretű területig…illetve van a középső AF keret. Ezzel szemben a Nikonnál van az automata AF pont, olyan mint a Sony esetében a Wide, ennek látványát láthatjuk az alábbi képen. Az AF pontokból ilyenkor kevés van és meglehetősen nagyok, míg a Sony megoldása kétféle lehet, vagy sok kis pontot mutat, vagy nagy ritkán ennél nagyobb zónákat. A Nikon Z-ben ezen kívül van még Wide S és Wide L, ezek különféle méretű AF keretek, amiket aztán a joystickal vagy az ujjunkkal mozgathatunk. Az utolsó AF pont a Pin, ami egy aprócska, tűhegynyi AF pont, amit ha joystickkal akarunk tologatni, akkor beleőszülhetünk. Zóna-AF tehát nincs, de legalábbis én nem találtam a gépben. Inkább az a DSLR-féle megoldás van, hogy kis AF pont meg kiterjesztett AF pont de ugyanúgy tologatni kell mindet.

Screenshot 2019-03-24 at 16.56.02

Hatalmas AF pontok autoselect módban (Forrás: YouTube, Maarten Heilbron)

A Nikon Z-hez nem volt natív objektív, mikor próbáltam. De ez nem is baj, hiszen drága natív obival bizonyára minden gép remekül működik, Sony is, Canon is, Nikon is.

A nagy kérdés ezeknél a masináknál inkább az adaptált obi. Hogy elhisszük-e a mesét arról, hogy az adapterezett DSLR optikák ugyanolyan jók?

Mert a Sonyról tudjuk, hogy nem ugyanolyan jók. Használhatók, de közelébe sem érnek a natív obiknak, hiába használjuk a piacon kapható legdrágább, legjobb adaptereket. A Nikon FTZ adaptere ugyebár gyári, házon belül tervezték, ha valaki a létező legjobb adaptert tudja készíteni, az minden bizonnyal maga a gyártó a saját rendszeréhez, nem pedig egy külső cég reverse-engineeringgel, ráadásul egy márkájú gépet egy másik márkájú optikával összehozva. A Nikon is úgy emlegette az FTZ adaptert (amit ingyen adnak most minden Nikon Z mellé), hogy kompromisszummentes, meg hogy használhatod a Nikon F obijaidat a mirrorlessel.

Hát egy nagy ló….t!

A Z6-on egy Nikkor 35mm f/1.4G volt fent a FTZ adaperrel, és pont ugyanolyan bénácska volt, mint a Sony egy Canon objektívvel és Metabones adapterrel.

Ugyanúgy lassabb volt, ugyanúgy bizonytalankodott, néha vadászott és ugyanúgy nyekeregteti a DSLR objektívet, mint a Sony a Canonokat. Nincs ingyenebéd kéremszépen, aki mirrorlessre akar váltani, előbb-utóbb szembesül azzal, hogy muszáj natív mirrorless objektíveket vennie, ha ki akarja használni a tükörnélküli gép igazi képességeit.

Hát ennyi a történet. Ha most Nikonos lennék, akkor lehet váltanék Nikon Z-re (aztán rájönnék, hogy ugyanúgy obikat kell venni hozzá, akkor meg már inkább egy Sony, amihez több obi kapható, de akkor már nyilván késő lesz, mire rájövök). A kolléga egy D850 mellé vette, és nagyon tetszik neki az új masina, idegenkedett az EVF-től, de hamar megszokta, ámbár egy kicsit elbizonytalanodott a tekinteben, hogy nem inkább egy Z7-et kellett volna-e vennie a D850 mellé. Még gondolkozik, hogy lecseréli.

De mivel nem vagyok Nikonos, ezért továbbra is örülök a Sonymnak, elégedettségem azóta se változott, mióta a teszteket írtam tavaly.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Laci

    Mikor az EOS R-et próbáltam, valahogy zavart az adapter. Oké, most a Sony-n a Sony obik mellé kíváncsiságból vettem pár M42-es obit, azoknál elviselem, az más feeling. De azért a rendszeresen használt 85 1.8-al nem tudnám megszokni, ha adapteres lenne.

  • nemTudomMiVoltANickem

    Nem próbáltam még a Z családot, de a tesztek/review-k alapján eléggé enthusiast kategóriának tűnik, még ha bizonyos megkötések mellett alkalmas lehet prosumer felhasználásra is.
    Mirrorlessben nekem inkább a Pana S1/S1r az ami érdekes lehet, illetve… Most h a Sigmának hála rendszerszinten már nem olyan horrordrága a Leica SL, akkor ha lesz belőle újabb változat, na azt azért megnézném (a jelenlegi SL natív iso 50-je ma is egyedülálló, az EVF még mai a is legjobb amit csak kapni lehet, touchscreen és reszponszivitás is toppon, szóval az új SL csak még jobb lehet mindenben).

  • cserepfalvi

    Komolyabb megoldás, mint az RP szerintem, mondom ezt Canon tulajdonosként (volt D200-am is). Az semmiképp nem kellene, ez sokkal jobbat mutat. Szenzorstabi, záridő, sorozatsebesség, full frame 4k videó. Firmware frissítéssel lesz szem-AF és még sok minden javul majd. Ennek is van defektje, de sztem jobb választás, mint az RP. A két nagynak ezen még dolgozni kell, Sony vezet, de ott se minden happy…

    • Oké, de ne az RP-hez hasonlítsd. Az egy belépőszintű kamera 1500 dollárért, ez meg egy prosumer kétszerannyiért. Az EOS R-hez kell hasonlítani, a Sony A7III-hoz, meg a Pana S1-hez. Az RP egy olyan kamera ami másnál egyelőre nincs, a hírek szerint majd a Sony fog előrukkolni – talán – egy 1500 dollár alatti A5-tel.

      • cserepfalvi

        Egyikhez sem lehet, mert a gyártók bármilyen szegmensben szeretnek a konkurens gyártók dolgai alá/fölé pozicionálni. Az R jóval drágább ennél mindenhol, a Z7 meg az R-nél drágább, erre célzom. A Sony, Pana S1 kb. lehet hasonlítani, igen. Az RP-t meg annyira lebutították, hogy sztem az bukta lesz. A Sonynak meg nincs szüksége olcsóbbra, mert nekik ott vannak a régebbi típusok, aki megelégszik azok képességeivel, azt veszik. Én is mindig minden műszaki cikket úgy veszek, hogy kicsit várok…