Mit sugall az EOS R5 a Canon mirrorless terveiről?

Jó írás jelent meg a Dpreview-n, amit szabadfordításban az alábbiakban leközölnék itt is.

Ha annak idején nem lett volna világos, most már mindenki számára egyértelmű lehet, hogy az EOS R és RP modellek nem tükrözték a Canon törekvéseit a full-frame mirrorless világában. Ezek csak azért jelentek meg, mert gyorsan kellett lépni, és lecsitították kicsit a kedélyeket, amíg folytatódott az igazi munka. Most viszont, hogy a Canon elkezdte megszellőztetni a jövendő EOS R5 részleteit, egyre világosabb a teljes kép.

Ez persze nem jelenti azt, hogy lebecsülendő az első két kamera. Az RP például egy kompetens, agresszívan árazott modell volt a full-frame világába lépők számára, amit a 6D alá tettek, hogy vonzó legyen a rendszerbe lépőknek.

Az viszont egyértelmű volt, hogy az R és az RP nem jelenti a Canon RF-bajonettel kapcsolatos terveinek középpontját, és egészen mostanáig kellett várnunk arra, hogy többet lássunk a Canon hosszútávú stratégiájából. Igaz, az RF objektívek már megmutatták a játékstratégiát korábban is. Hiszen az a bizonyos F/2.8L triumvirátus minden, csak nem az R és RP júzereknek tervezett objektívcsalád. Ezt egyértelműsíti az árszínvonaluk, a teljesítményük, és az a bizonyos, széles körben megbecsült “L”-jelzés használata. Ugyanez elmondható az F/1.2-es RF objektívekről is. Ezek az objektívek tették le az alapjait egy olyan fényképezőgépnek, ami megfelel a prosumer, és a professzionális felhasználóknak egyaránt.

Canon_EOS_R5_WPPI

Az R5 egy mirrorless 5D lesz

Egy dolog már biztos, most hogy láttunk prototípus kamerákat: az 5-ös jelzés feltűnése az R5 nevében egyáltalán nem véletlen. Az 5D-széria nagyon fontos a Canon számára, mind sales, mind pedig megbecsültség szempontjából. Az 5D DSLR-ek segítenek bebetonozni a cég imidzsét, mint olyan gyártóét, aki maradéktalanul kiszolgálja a lelkes amatőröket, és megbízható kamerákkal látja el a dolgozó profikat. Ez a széria teremtette meg anno a high-end hibrid, vagyis fotó- és videokamera kategóriáját is. Nem valószínű tehát, hogy a Canon megkockáztatná a nagyrabecsült L-betű, és 5-ös széria renoméjának csorbítását azzal, hogy ezeket egy kevésbé ambíciózus termékre aggatja.

A bemutatott R5 prototípus azt sugallja, hogy ez a kamera az 5D-júzereket célozza, erre utal az is, hogy bár a külleme az EOS R-ből eredeztethető, de a kezelőszervek kétségkívül az 5D-ből származnak. Az esküvői fotósokat, és mindenki mást, aki eddig ezen aggódott, megnyugtathatunk, az R5 két kártyafoglalattal fog érkezni.

Canon_EOS_R5_rendering

A Canon eltökélt, hogy jól csinálja

A hivatalos bejelentés és a polcokra kerülés közt eltelt hosszabb idő azt sugallja, hogy van még teendő az R5 fejlesztése körül. Bár a Sony komoly előnyt halmozott fel az a7 kamerákkal a fullframe mirrorless piacon, és a Canon is szeretné mihamarabb bebiztosítani a pozícióját ebben a kulcsfontosságú szegmensben, mégsem indítottak anno ellenfelet a Sony A7R III ellen, mint ahogy a Nikon tette a Z7-tel. A Canon inkább szárazon tartotta a puskaport. Ez arra enged következtetni, hogy inkább tovább dolgoztak a technológiákon, melyek megerősítik majd az R5-öt. Míg az R és az RP modellek meglévő kamerákból kaptak szenzort (5DIV és 6DII) egy olcsóbb vázba, az már most egyértelmű, hogy az R5 számos teljesen új technológiát fog magába foglalni. Úgy tippeljük, hogy mindezt a 3500 dolláros szinten, ahol az 5D-szériát is be szokták mutatni.

A Canon számára új technológiák érkeznek

A Canon már egy évvel ezelőtt is megerősítette hivatalosan, hogy IBIS képstabilizátoron dolgoznak egy profi szintű RF kamerába. Ez lehet bizonyára az egyik terület, ahol még mindig folyik a munka.  Lehet, hogy félrefordítás csak, de a Canon kulcsfigurái arra tettek utalást, hogy az IBIS kombinálva lesz az optikai képstabilizátorral, mint a Panasonicnál és az Olympusnál, és nem úgy fog működni, mint a Sony és a Nikon verziója, ahol az IBIS megosztva működik az IS-sel, vagyis az egyik átveszi a másik szerepét működés közben.

Miközben a Canonnak több évtizednyi tapasztalata van az IS-sel, az IBIS+IS kombinációval gyakorlatilag semennyi. Egyértelmű, hogy ezt a technológiát a Canon tökélyre akarja fejleszteni, mielőtt egy 5D-szintű kamerát bemutat, ahelyett, hogy egy önálló IBIS rendszert kínálna először, azzal az ígérettel, hogy a kombinált működést majd megkapják a felhasználók, ha az R5 Mark II-re váltanak.

Tovább tolják a videó-képességeket is

Az EOS 5D II létrehozta a “DSLR videóval” koncepciót. Nem épp ez volt az első video-DSLR, de a FullHD felbontás, és a fullframe szenzor miatt ez volt az első kamera, ami a leendő videósok kezében landolt világszerte. A Mark III ezt némileg tovább csiszolta, de nagyot nem lépett előre. A mirrorlessnek viszont az az óriási előnye, hogy nincs benne tükör, amit el kellene távolítani mielőtt elindul a felvétel, ez pedig egy sokkal koherensebb állókép és videófelvétel élményét tudja adni. Ez segítség a fotósoknak, hogy könnyebben alkalmazkodjanak a mozgókép felvétel készítéshez ahelyett, hogy csak fotókat készítenének.

Az 5D-szintű mirorrless tehát egy tökéletes időzítés lenne, hogy a Canon létrehozza az 5D Mark II szellemi örökösét, ráadásul 8K felbontásról beszélnek. Azt gondolhatnád, hogy nincs szükség a 8K felbontásra, de valójában a 8K videókat az emberek 4K-ban fogják nézni, ami épp olyan előnyöket kínál majd, mint amikor 4K-ban vettünk fel, pedig a 4K kijelzők még nem voltak elterjedtek. Az egyik ilyen előny a croppolás lehetősége, ami kisebb svenkelést és zoomolást tesz lehetővé statikus felvétel esetén is, főleg az egykamerás szituációkban. Vagyis abban, amiben az R5-öt jó eséllyel majd használni fogják.

Nem neveznénk zászlóshajónak

Amit tehát a bejelentett részletekből és a RF optikákból ki tudtunk hámozni az eddig az, hogy az R5 egy “Szuper 5D” lesz, IBIS-szel és fejlett video-képességgel, vagyis a legnagyobb generációs lépés lesz az 5-ös szériában azóta, hogy bevezették a FullHD videót.

Ennek ellenére továbbra sem neveznénk zászlóshajónak. Az 5D kamerák fontosak a Canonnak, stabilan segítik a márka nyilvános megítélését, de az 1D-széria az, ami biztosítja a Canon pozícióját a sportesemények mentén az egész világon. Nagy valószínűséggel az R5 örökölni fog valamit az 1DX Mark III AI-támogatott autofókuszából, és biztosan a csúcsgép lesz az RF-bajonett rendszerében a közeljövőben. De az a nyers erő, amit az 1DX Mark III kínál, mirrorless verzióban még egy generációval odébb van.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Rufi

    Az 5-ös széria ráadásul már a filmes időben is ezt célozta meg 1992-ben. Sok kisebb pénzű profinak ez jelentette a csúcsot, de sok profi is ezt használta másodgépnek az EOS 1 mellett, csakúgy, mint mostanság a DSLR-ek esetében. Biztosan jön majd az R5 mellé is az R1 pár év múlva és MILC vonalon is “helyreáll a rend”. :)

  • Ádám Molnár

    Csak sajnos számítok egy 1.3x szorzóra :(