Még egy kicsit az Olympus kilépéséről

Nagyot robbant a hír, hogy az Olympus eladja a kamera üzletágát. Jogos-e a “pánik”, vagy csak simán gazdát cserélt egy márka? Egy japán srác írásából az jön le, hogy sajnos jogosan aggódik a fotós társadalom.

Még a hazai online napilapok is cikkeztek róla, hogy az Olympus kiszáll a fényképezőgép bizniszből, azaz megválik a kamera-üzletágától. A sajtóközleményben az áll, hogy a márka új tulajdonosa a JIP nevű cég lesz, az a cég, aki a VAIO márkát is megvette anno a Sonytól. A hivatalos sajtóközlemény is utalt rá, aztán tegnap a nagy hype-ra reagálásul az Olympus Magyarország is megerősítette, hogy “A tulajdonos váltás lehetőséget ad arra, hogy új lendületet kapjon az Olympus, most már maximális figyelemmel a digitális fotópiaci szegmensre. Az idénre tervezett 2 váz és 2 teleobjektív bejelentésére is számíthattok.”

Én már az előző cikkben is megpedzegettem, hogy a Sony VAIO márkájáról se nagyon hallani azóta, hogy megvette a JIP (Távol-Keleten árulnak ilyen névvel laptopokat), de talán az Olympus nem fog eltűnni a süllyesztőben.

Aztán ma megjelent egy cikk a neten, amiben egy Japánban élő, Doug Janis nevű úriember elmondja, hogy ki is ez a JIP, és mit csinálnak.

Ebből kiderül, hogy az említett JIP nevű cég főprofilja az alulteljesítő eszközök (materiális, azaz fizikai, és immateriális, vagyis szellemi eszközök) felvásárlása és kiárusítása. Az elmúlt 5 évben a JIP 14 cég eszközeit értékesítette, és egy céget sem reorganizált, egynek sem folytatta a működését. Nincs rá tőkéjük. A JIP egy 150 millió dolláros cég, ezt lehet szembeállítani azzal, hogy az Olympus Imaging 156 millió dolláros veszteséget termelt a tavalyi évben. A JIP-nek nincs kutatás-fejlesztési részlege, nincsenek mérnökei.

Ők könyvelők.

Janis szerint a JIP arra specializálódott, hogy a bajban lévő, privát tulajdonú cégeknek segítsen megkerülni a rendkívül szigorú japán munkajogi- és nyugdíjszabályokat, ugyanis Japánban nem egyszerű embereket kirúgni, vagy épp béreket csökkenteni. A JIP gyakran szervez ki teljes munkafolyamatokat Kínába, amivel rendre nagy felháborodást okoz a belső erőforrásaira és piacára büszke Japánban. Az Olympus Imagingből hónapokkal ezelőtt elkezdett kivándorolni a munkaerő. Külföldi salesesek, illetve

a legtöbb programozó, tervező és optikai fejlesztőmérnök átment már az orvosi képalkotási üzletágba.

A tengerentúli összeszerelő üzemeket szép csendben, ingatlanárban rég eladták már. Ez tehát nem egy márkaeladás, ahol a vevő fizet az eladónak a patinás márkanév tulajdonjogáért, hanem egy veszteséggel zajló értékesítés, ahol Janis szerint konkrétan az Olympus fizet a JIP-nek azért, hogy a márkával együtt átvállalja a veszteségeket is. Azt még nem tudják az Olympusnál sem, hogy mennyi az annyi, így az új termékek bemutatását vissza is tartják mindaddig, amíg ki nem derül. Addig is próbálják kifuttatni a meglévő készletet (az USA-ban speciel olyan akció van most, hogy ha három M-Zuiko objektívet veszel, tetszőleges OM-D gépet adnak ajándékba melléjük. Ezen kívül az Olympus nem vesz részt a soron következő PhotoPlus kiállításon – a szerk.). Janis szerint valószínűleg itt a vége az Olympusnak és a Zuikonak. Elmondása szerint a japán belsős hírek sokkal durvábbak, mint az óvatosan fogalmazó, angol nyelvű sajtó.

Eddig tart Doug Janis véleménye az ügyről. Az én fejemben meg az a gondolat kerekedik, hogy

a kulcsszó ezúttal is Kína lesz.

Tőkeerős kínai cégek eddig is több patinás márkát vettek már meg, és így vagy úgy, de működtettek tovább. Valószínűleg a JIP kiárulja majd az Olympus eszközeit, ebből megoldják a munkaerő leépítését meg az anyagiakat, aztán a lecsupaszított márkanevet meg eladják majd egy kínai cégnek, aki vagy továbbviszi érdemben, mint például a DJI a Hasselbladot, a Geely a Volvót (ezeket ugye nem csupaszították le), vagy valami gagyira aggatják rá a hangzatos nevet, ahogy például a Kodak is járt. Ne feledjük, hogy Kínában egyre másra jelennek meg új objektív márkák, sőt már akad kínai mirrorless kamera is. Egy olyan cég, amelyik saját gyártású, olcsó fényképezőgépet és optikát szeretne befuttatni a kontinensen, vagy akár az egész világon, epekedve várja, hogy olyan hangzatos nevet írhasson rá a termékeire, mint az Olympus, vagy a Zuiko.

És a fentieken senki ne csodálkozzon! Évek óta lehet olvasni itt a FotóSarok Blogon is, és máshol is, hogy nagy bajban van a fototechnikai ipar, óriási veszteségeket könyvelnek el évről évre, tizedére esett vissza az fotós cuccok értékesítése 10 évvel ezelőtthöz képest. Sorra dobják már be a törölközőt patinás cégek, és nem az Olympus lesz az utolsó. A Sonyalpharumors.com oldalon már szavazást indítottak, hogy 2025-re vajon mely fotós gyártók lesznek még talpon? Nem vészmadárkodni, vagy hangulatot kelteni akarok, meg azt az oldalt egyébként is többnyire Sony-júzerek olvassák, de a szavazást magasan viszi a Pentax.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot