Szenved a Nikon

Egy japán gazdasági elemzés szerint a Nikon épp csak próbált a korábbi rossz döntéseiből fakadó pénzügyi gödréből kilábalni, amikor beleszaladt a koronavírus miatti eladási visszaesésbe. Emiatt igencsak szenved a cég pénzügyi szempontból. Átszámolva kb. 130 milliárd forintnak megfelelő hiányt könyvelnek el épp.

Az eredeti cikk a Tokyo Keizai oldalon jelent meg, melyet a Digicame-Info weboldal szemlézett. Azt írják, a nagy presztízsű Nikon súlyos helyzetben van, annak köszönhetően, hogy a fő orientációjukat jelentő kamera üzletág helyzete romlik. A most következő pénzügyi negyedévben 40%-os visszaeséssel számolnak, ami 430 millió dollár hiányát jelenti ebből az üzletágból.

Az okostelefon iparág előretörése, és annak a fényképezőgép-eladásokra gyakorolt hatása azonban nem az egyetlen dolog, amit hibáztatni lehet – írja a Tokyo Keizai. Állítják, a Nikon félelme is szerepet játszott, mely szerint ütközik a DSLR fényképezőgép-eladásaikkal, ha elkezdenek mirrorless kamerákat gyártani, így mire beléptek a piacra, addigra a Sony már nagyon elhúzott. 2019-ben a Sony már 1.65 millió darabot gyártott, addig a Nikon csak 280.000-et. Bár a Canon is sokat várt a piacra lépéssel, de az EOS R5 erős eladásaival jobban járt, tehát a pár év kihagyás jobb mirrorless-stratégiának bizonyult utólag. A Canonnak előnye volt abból a szempontból is, hogy diverzifikáltabb a működése, megtehette, hogy vár még a mirrorless piacra lépéssel, ellentétben a Nikonnal, akinek sokkal fókuszáltabb az üzleti tevékenysége. Ráadásul, amivel még foglalkoznak a konzumer kamerákon kívül, az is épp lejtőn van: az egészségüggyel kapcsolatos üzletáguk 2017 óta deficites, a precíziós gépekkel foglalkozó üzletáguk 98%-os esést könyvelt el az előző évhez képest. Ezen kívül 2020-ig bezárólag a Nikon három egymást követő termékbukást szenvedett el: a Nikon 1 mirrorless, a KeyMission akciókamera, és a halva született Nikon DL kompaktgép vonal, mind megbukott. Szakértők szerint ezek közül a KeyMission elhasalása okozta a cég számára a legnagyobb anyagi katasztrófát.

A fentiekre tett rá egy lapáttal a koronavírus, és a fényképezőgép-eladások meredeken lefelé ívelő trendje 2020-ban. A Nikon már tavasszal 700 főt elbocsátott Dél-Kelet Ázsiában, most ősszel pedig 20%-kal vágta meg a nemzetközi munkaerőt. Minden jel arra mutat, hogy a Nikon próbálja reorganizálni magát, de az elmúlt évek döntéseinek következménye az, hogy nem lesz könnyű újra profitábilissá válnia. A Tokyo Keizai jelentése szerint a menedzsment középtávú tervei közt szerepel, hogy 2021-ben új pillérként a növekvő területekbe akarnak még többet invesztálni, és ezekből új üzleteket kreálni. Mindemellett a publikáció aggodalmát fejezte ki a stratégia miatt, és kíváncsi arra, hogy a Nikon képes lesz-e fenntartható növekedést elérni, ha a meglévő vállalkozásai elakadnak.

Forrás: petapixel.com

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot