Kiszivárgott a netre a Canon 5D Mark IV fotója elölről, hátulról, felülről, oldalról.
Hónapok óta felébredek hajnali 3 körül, minden áldott nap. Legutóbb, amikor nem bírtam visszaaludni, megnéztem Hosszú Katinka második aranyát. Ma pedig Magyarországon elsőként mutathatom be nektek a jövő héten bemutatásra kerülő Canon 5D Mark IV fényképezőgépet. Még összehasonlítást is csináltam a Mark III-mal. Íme:
(Dupla képeknél balra az 5DIV, jobbra az 5DIII)
A specifikációk pedig az alábbiak:
- Szenzor: 30.4MP, dual-pixel CMOS
- AF pontok: 61db
- ISO: 100-102400 (natív ISO a fenti kép alapján vélhetőleg 32.000)
- Sorozatteljesítmény: 7fps
- Videó: 4K 30fps, FullHD 60fps, HD 120fps
- 4:2:2 szín, 50Mbps MJPEG
- Por- és cseppálló
- Time-lapse + HDR mód
- 4K videóból 8 megapixeles fotó vágható ki
- 150.000-pixel RGB + IR fénymérő szenzor
- Érintőkijelző
- Anti-flicker mód
- Beépített GPS, WIFI és NFC
- Kártyaformátum: SDXC/SCHC/SD, CompactFlash Type II
- Csatlakozók: USB 3.0, HDMI
- Méret: 150.7 x 116.4 x 75.9mm
- Tömeg: 890g
Ami a méreteket illeti, egy hangyányival (1,3mm-rel) rövidebb lesz a Mark III-nál, és papírforma szerint egy picivel vékonyabb is, de az áttervezett váz miatt vastagabbnak fogjuk érezni a Mark IV-et. Cserébe viszont könnyebb közel 100grammal! Alább egy összehasonlítás az ISO-standard vakupapucshoz viszonyítva, láthatjuk, hogy vastagabb a tükörakna, hátrafelé is jobban kinyúlik az új gép, és vastagabb a markolata is:
A fotókon megfigyelhetjük még, hogy a Mark XX felirat helyét valóban átvette egy gumikupakkal fedett csatlakozó, mely minden jel szerint a távkioldó csatlakozója. A gép oldalán ugyanis a korábbi PC-szinkron, mikrofon, fejhallgató, HDMI és USB csatlakozó helyett most csak PC-szinkron, mikrofon, fejhallgató és HDMI + USB jelzés látható a kamera oldalán. (Megjegyzem mostmár igazi USB jelzéssel a régi A/V OUT DIGITAL jelzés helyett.)
Vegyük észre továbbá a kamera hátulján, a joystick alatt elhelyezkedő kis kapcsolót vagy görgőt. A fotóból egyértelműen nem derül ki, hogy mi ez és a funkciójáról sem esik szó, ámde hasonló szituban voltunk anno a 7D Mark II-vel is, igaz annak a joystick körül lett egy új kapcsolója, melyről az elején nem tudtuk micsoda. Ma már tudjuk, hogy az AF pont választást szolgálja. A Mark III-ban ugyanis gombkombinációt kellett nyomni az AF pont, kiterjesztett AF pont, AF-zóna, automata AF pont funkciók közti váltáshoz, ez mostantól külön kapcsolón lesz nagy valószínűséggel, annyi történt csak vélhetően, hogy a Canon áttervezte a 7D Mark II-höz képest. A korábbi AF-pont választó gomb + M.fn gomb + tárcsatekerés kombináció helyett azonban lényegesen jobb és gyorsabb lesz egy dedikált gomb az AF pontok kiterjesztésére, vagy épp redukálására. Esetleg még azt is el tudom képzelni, hogy ez csak egy gomb lesz, ami az érintőkijelzőt aktiválja, ahol ujjal bökve tudunk AF pontot választani.
Tekintettel arra, hogy a gép megkapja a 7D Mark II-ben és 5DS-ben lévő 150ezer pixeles fénymérő szenzort, továbbá a 7DII-ben, 1DX II-ben és az alacsonyabb kategóriás gépekben található Dual-Pixel autofókuszt is (vagyis LiveView-ban és video módban jól használható autofókuszunk lesz), ezért nagyon nagy valószínűséggel viszontlátjuk majd az 5D Mark IV-ben az iTR-t, vagyis az Intelligent Tracking and Recognition funkciót, ami a követőfókuszt segíti szín- és témafelismerés révén, továbbá olyan finomságokat biztosít a fotós számára, mint az arcfelismerő, szemérzékelő autofókusz a keresőben (vagyis egy fényerős obival portrézva könnyebb lesz eltalálni a modell szemét, abból is a kamerához közelebb esőt).
Hát egyelőre ennyi, folyt köv hamarosan. Mentem vissza aludni…
Reggeli UPDATE: ismét elindultak a reakciók netszerte, hogy “csak ennyi???” akkor én váltok Sonyra. Nem csak külföldi fórumokon, még az ismeretségi körömben is. Most komolyan, srácok? Nem akarok hisztizni, a múltkori cikkben is megszóltak emiatt, pedig nem én nyafogok, hanem az örök elégedetlenkedő kommentelők. Én egy dolgozó fotós vagyok, akinek a kamera munkaeszköz. Elismerem, hogy a Canon is jó, de nem tökéletes, a Nikon is jó de nem tökéletes, ahogy a Sony is jó de nem tökéletes. 6D-vel és 5D Mark III-mal dolgozom, remekül lehet melózni mindkettővel, ahogy a kollégáknál is látom, hogy szeretik a Nikon D810-eket, D750-eket. Az 5D Mark IV sokmindenben előrelépés lesz a Mark III-hoz képest: lényegesen jobb, érzékenyebb autofókusz lesz benne, jobb követési képeségekkel, pedig már a Mark III is meglehetősen jól teljesített a régi gépekhez képest, hatalmas előrelépés volt az 5DII-höz viszonyítva például. Gyorsabban lehet vele majd AF- pontot választani. Várhatóan 2 blendével jobb lesz a dinamikatartománya. Gyorsabban fog kártyára írni. Lesz benne 4K videó, amiből 8 megapixeles fotót lehet kivágni. 7 képet lő majd másodpercenként, ami átlag felhasználónak bőven elég kell legyen. Villódzó fényforrásnál (pl neon) kiegyenlíti az expót, egyformák lesznek a képek. Lesz benne wifi, gps, nfc. Videó és live-view módban is remek lesz az autofókusz végre. Az ISO-t alig emelik meg, de gondolom ettől függetlenül sokat fog javulni és a használható tartomány 6400-nál feljebb kerül. Ez már f/4-es optikákkal (pl 17-40L) is elegendő lesz rossz fényviszonyok között. És ami nem semmi, hogy 30 megapixelt kapunk, ami több mint elég. Már a 20-22 is elég volt, de néha azért jól jött volna egy komolyabb vágásnál, vagy 30x30cm-es fotókönyvnél a nagyobb felbontás. Hát most lesz, ráadásul nem “kezelhetetlen” 40-50 megapixelek, csak annyi, amit az otthoni géped még el fog bírni. Gondolom 30 megapixelnél már bele fog kerülni az 1.6x crop mód is, mint az 5DS-ben vagy a Nikonokban.
Szóval kérdem én, mivel nem vagytok elégedettek? Mit kéne még tudjon ez a gép? Oké azt elismerem, hogy egy kihajtható LCD jól jönne, de ezen kívül semmi olyan dolgot nem tudok mondani, ami egy átlagos fotós számára ne lenne elég ebben a gépben. High-end AF, top képminőség, gyors masina, számos a hétköznapi fotós életét könnyítő funkció. Ennek ellenére egyesek azt mondják, hogy ez semmi. “Minor upgrade”.
Redőnyzárral ne várjunk 1/200-1/250s-nál jobb vakuszinkront, ha esetleg valaki ezt emlegetné. Ne akarjunk kisebb, könnyebb vázat, mert az nem szempont a legtöbb dolgozó fotósnak, fontosabb a kényelem, a használhatóság és az ergonómia. Aki EVF-et tenne egy 5D-be az se gondolhatja komolyan. Egyelőre ez a gép van (értsd 5D, 1D, D5, D810, D750), ezekkel a gépekkel szolgálják ki az alább látható, “ipari termelést bonyolító” fotósok hadát világszerte.
Ne sürgessük az EVF-et, lesz az majd, de nem most. Az egy másik gép-széria lesz, ami majd egyszer is valamikor kiváltja az 5D-t. De először a belépő gépeket, aztán a középkategóriát és a végén csak a top kategóriát. Szerintem.
Vannak vagány megoldások a fotótechnikában, olyanok például, amiket a Phase One XF 100-ban láthatunk: gépben összefűzött mélységélesség panoráma. Hiperfokális távolság figyelembevétele tájkép fotózásnál. Szeizmográffal összekötött exponálás, mindezt automatikusan. Vagy akár a True Focus a Hasselbladtól, bár az inkább csak az egy fókuszponttal rendelkező gépeket érinti. Ezeket esetleg várhatjuk egy top DSLR-ben is, de egyelőre még csak a 10milliós középformátumban találhatók meg, a “kis DSLR-ünk” meg így is épp elég drága lesz.