Durva arculcsapást kaptak ma a videósok a Canon 5D Mark IV formájában. Sajnos, de ez van.
Olyan kommentek érkeznek sorra, mint
vagy…
A HDR videót meg ismeri mindenki aki tolta régen a Magic Lanternt, ez sem újítás csak egy 3-4 éves garázsfejlesztést vett át a Canon.
Sajnálom, de videó fronton egyértelmű csalódás ez a gép(…)
Neki is igaza van, bár egyesek szerint a Magic Lantern megoldása “súlyosan kőkorszaki” ehhez a HDR videóhoz képest, így nem szabad egy kalap alá venni.
Aztán van itt pár a Facebookról….
…ami valójában 1,64x-es, de igaza van…(mégiscsak 1.74x)
…és végül:
Egy szó mint száz, a videósok most ide hallom, hogy mekkorát koppantak – szegények -, ugyanis remek a HDR videó, de ezt megoldhatták volna egy S-Loggal is talán, amit meg kihagytak (most olyan dolgokról beszélek, amihez nem igazán értek, de valakinek erről is kell :D). Nem tudni, lehet hogy a HDR videó sokkal hatékonyabb, mint egy lineáris gamma, vagy a Magic Lantern egykori megoldása, majd meglátjuk.
Aztán ott van a croppos 4K, ami durva arculcsapás: nem véletlenül használnak előszeretettel fullframe DSLR-t a videósok, ha croppos látószöggel kell videózni, akkor arra ott vannak a jobbnál jobb APS-C kamerák töredék áron. Nem beszélve a FullHD-ban nem elérhető 120fps-ről, sőt a HD-ban hangnélküli 120fps-ről.
Szóval nem sikerült mindenkit elvarázsolnia a Canonnak ezúttal sem, most a fotósok szvsz nagyon jól jártak, a videósok meg kaptak egy pofont. Nem szép dolog, bár hiszem azt, hogy ezt nem kitolásként szánja a Canon.
Az egyik oka a fentieknek a technika lehet:
Olyan vélemény is érkezett már, hogy azért croppos a 4K mert így megőrizték a képélességet. Egy 30 megapixeles szenzorból ugyanis nem lehet egyszerre FullHD-t és 4K is méretezni úgy, hogy mindkettő éles legyen, ezért ezt a gépet a FullHD-ra optimalizálták, azt tudja az élességet megőrizve ideális pixelszámból leméretezni, ami azt jelenti, hogy 3,5 pixelt (ami ugye valójában 7 pixeles minta, mert egy pixel 2×2-es háló, tehát egész szám) olvas 1-nek, ha FullHD-ban rögzítünk. Ugyanez 4K-nál 1,640625 pixel lenne, ami nem egész érték, ezért lágyulna. Emiatt inkább croppolják 1.64-re 1.74-re (egyes weboldalakon 1.74x crop jelent meg, ami téves info). Ha közös nevezőt akarnának találni, olyan szenzor felbontást, amiből FullHD és 4K egyaránt egész értékkel leméretezhető, az a szenzor 2516 megapixeles kellene legyen.
Ez az indok azonban nem válasz arra, hogy akkor a konkurencia hogy oldja meg mindezt? Jóllehet azt mondják, hogy a Blackmagic is nagyobb bemeneti élesítést kíván FullHD-n, mint 4K-n, tehát lehet benne valami.
Az is magyarázat lehet, hogy nem tudják percenként 30x kiolvasni a 60 megapixelt (dual pixel miatt ugye 2×30), vagy túlságosan melegedne, ha a szenzor teljes felületén dolgozna a 4K. Ezt sajnos nem tudni, bízzunk benne, hogy a Canon képviselői egyszer majd megválaszolják ezeket a kérdéseket.
A másik ok üzleti lehet:
Személyes véleményem az, hogy a Canon ezzel is azt sugallja, hogy kezdjük el mostmár elfelejteni a fényképezőgépeket, ha videózni akarunk, mert nem arra valók, és a Cinema EOS felé szeretné terelni a videós felhasználóit, melynél a belépőszint (C100 Mark II) szintén 1.5mio Ft körül mozog, van benne Dual-Pixel AF és rámennek az EF obik, de egyelőre nincs 4K, csak a C300-ban, ami már jóval drágább, és nem fullframe, hanem Super 35 formátum. Külföldiában állítólag egész jól mennek a Cinema EOS cuccok és nem csak a filmiparban hanem a “polgári” szektorban is. Ezzel tényleg csak az a baj, amit kommenteltek az eredeti cikk alatt is, hogy közben a konkurencia meg a jobbnál jobb gépeket kínálja akár MILC formátumban is, így a Canon nem terelni fog hanem veszíteni.
Azt se feledjük, hogy a Canon épp annyira konzervatív, mint mondjuk az Apple, vagyis meglehet, hogy addig nem tesz érdemben 4K-t a gépeibe, amíg igazán el nem terjed a technológia a mindennapokban.
Valaki egy tévesen megválasztott árpolitikára fogta a vergődést, amiből nem tud kikecmeregni a Canon.
Csak találgatni tudunk, ne feledjük azonban, hogy ezeket a cégeket elég komoly szakemberek irányítják, a világ legjobbjai ülnek a fejlesztői székekben, a pénzügyi székekben és a marketinges székekben is, nem beszélve a CEO-ról és az igazgatói tanácsról. Ezek az emberek – így mindannyian egyszerre – nehezen szoktak tévedni, bár néha előfordul. Mondanám a Hasselbladot példaként a túlárazott Sony cuccokkal, de azért nem egy tészta, a Hassy egy svéd családi vállalkozás kb a multinacionális Canon-óriáshoz képest. Igaz a Canonnál is láttunk már EOS 1Dc-t ami ööö hol is van most…?