Lassan már megszokjátok, hogy a saját dillemmáimról írok itt a blogon. :D Ha 2-3 éve kérdezett valaki erről, akkor élből azt mondtam, hogy Yongnuo. De mi van most?
Az van, hogy bár még mindig Yongnuo szettet használok, de erősen dilemmázom. Ugyanis a világítástechnikában kb azt történik, ami a fényképezőgép piacon. Most épp a Yongnuo a Canon/Nikon, és a Godox a Sony/Fuji. Bocs, hogy megint itt kötünk ki, gondolom unalmas már az állandó Sony/Fuji ajnározás, de tényleg ez van.
Pár éve még a Yongnuo volt a kispénzű fotósok megváltója. Már bocsánat a kifejezésért, de sz.rták magukból az új termékeket, megfelelő minőségben, baromi olcsó áron, és hamar eljutottak odáig, hogy többet tudtak nyújtani féláron, mint bármelyik nagy márknév. Kinyírták a Bowenst, majdnem kinyírták a PocketWizardot, és megszorongattak egy csomó nagynevű világítástechnikai gyártót. Később jött a Godox is, először csak piciben. Jöttek még rengetegen, Jinbei, Shanny, Triopo és még sorolhatnám napestig a neveket, de ezek közül igazán nagyot csak a Godox tudott alkotni. A Jinbeiről is sokat hallani, de innovációban nem járnak élen, megmaradtak tipikus kínai cégnek, sodródnak az árral, megfelelnek az aktuális követelményeknek, hozzák a kötelezőt olcsón és nagy mennyiségben. Ott van még a Pixel és a Phottix, előbbiről alig hallani, utóbbi meg ha jól tudom valamilyen úton-módon európai érdekkörbe került és próbál prémiummárka lenni, ez pedig más tészta, ez már nem a kínai/koreai vonal.
A két komoly kínai gyártó így a Yongnuo és a Godox maradt. A Yongnuonak meglehetősen komoly piaci részesedése van a világon, a Godox meg a kihívója, és pont azt csinálják, amit a fényképezőgép gyártók: a Yongnuo elkezdett lelassulni, elkezdett ülni a babérjain, megtorpant az innováció és jelenleg öntik magukból a gagyit. Mobiltelefonos vaku, gagyi objektív, szelfilámpa. Egyetlen értelmes termékük az elmúlt időszakban az akkumulátoros rendszervaku volt (ami a Godox már évekkel ezelőtt megcsinált), de még mindig ott tartunk, hogy a Yongnuo háromféle vakuvezérlési rendszert tart életben, melyek nem kompatibilisek egymással, emiatt a vevőiket teljesen összezavarják: manuális rendszer, Yongnuo-féle TTL rendszer és a Canon-klón (RT) TTL rendszer.
A Yongnuonál tehát jelenleg káosz van és nem igazán törekednek a helyzet tisztázására, a szofisztikáltabb termékskála kialakítására, a minőség és ezzel egyidejűleg az árak emelésére (nem szeretjük mi vásárlók, de lássuk be minden gyártó erre törekszik), inkább visszakapcsoltak két sebességet és csorognak.
Ezzel szemben a Godox gőzerővel fejleszt és a Yongnuotól eltérően a kezdetektől fogva ésszel és tudatosan. Mára meglehetősen komoly termékskálájuk alakult ki, nincsenek benne olyan lyukak, mint a Yongnuoéban (pl. a Yongnuonak máig nincs saját fejlesztésű /622-kompatibilis/ TTL Master vakuja, máig nincs akkumulátoros stúdióvakuja, stb). A Godoxnál egyfajta rádiós kioldási rendszer van (Canon, Nikon, Sony, Fuji és m4/3 kompatibilitással!), és bár náluk is természetesen elkülönül a TTL és a manuál, de a kettő kompatibilis egymással és mindkettő támogatja a HS gyorsszinkront. TTL vaku kommunikál a manuál vakuval, és fordítva, rendszervakut vegyíthetünk stúdióvakuval és még a manuális rendszerekben is találhatunk olyan kioldót, amiben van AF segédfény. Mindemellett a Godox folyamatosan innovál. Most épp egy olyan segédfényt+rádiós kioldót adtak ki, aminek segítségével a Godox X-systembe tartozó vakukat tudjuk mobiltelefon kamerával használni! Mobillal tudunk vakuzni.
A Godox tehát úgy viselkedik most, mint a kamera piacon a kis gyártók. Gőzerővel innoválnak, fejlesztenek és ontják magukból az újabbnál újabb és jobbnál jobb termékeket, hogy meg tudják szorongatni a piacvezető(ke)t.
Egy hazai kereskedő képviselőjével beszélgetve arra jutottunk, hogy pár éven belül az ún. “sallang”-gyártók ki fognak hullani, és a csak az erős innovációval rendelkező cégek maradnak fent a világítástechnikai piacon. Ez jelen esetben olyan cégeket jelent, mint a Profoto és a Godox. A nem innováló, babérjaikon ücsörgő nagynevű cégek, mint a Broncolor, a Hensel, a Yongnuo vagy épp az Elinchrom, menni fognak a levesbe. Nézzük csak meg a Bowens hogy járt. Semmit nem csináltak. Amikor észbe kaptak és gyorsan próbálták menteni a menthetőt, akkor is olyan termékkel rukkoltak elő, ami épp csak megütötte az alsó küszöböt. Mindezt jó drágán. Be is zárták a bazárt.
Nem pont ugyanezt csinálja a Canon jelenleg…urambocsá’…?
És hogy miért saját dilemma ez az egész? A saját világítástechnikai rendszerem egy akkumulátoros stúdióvakuból áll, illetve van 3db manuális Yongnuo vakum, a hozzájuk tartozó vezérlőm és egy kompatibilis kioldópárosom, amivel a stúdióvakut be tudom vonni a Yongnuo rendszerbe…pontosabban csak kioldani a Yongnuo rendszerrel egyidejűleg. Azzal még együttélek valahogy, hogy nincs TTL, hogy nincs gyorsszinkron és hogy a stúdióvakut macerás bevonni a rendszerbe. De sajnos kezd elhasználódni a rendszer, egyre többször tapasztalok hibákat a működésben, kihagynak a vakuk vagy nem villannak szinkronban, a kioldók zsinórjai kontakthibásak, az akkumulátoros stúdióvaku akksija váratlanul megadta magát stb. Szóval megérett a rendszer cseréje. Ámde a fentieket figyelembe véve vajon érdemes várni az eddig jól megszokott Yongnuora? Vagy inkább a teljesen új és egyúttal drágább Godox?
Ugyanez a dilemma gyötör ma egy csomó fotóst a világon. Érdemes várni az eddig jól megszokokott Canonra, ne adj Isten Nikonra? Vagy inkább a teljesen új, és egyúttal drágább Sony (vagy középformátumú Fuji)?
Akárki akármit mond, a fototechnikai piac elég komoly átalakuláson megy keresztül manapság.