Sony A7R III multishot, 4K, eye-AF demonstráció

Bemutatták ma a Sony új ütőkártyáját. Ebben a cikkben továbbvinném a megkezdett vonalat, hiszen jelentőségteljes gépről van szó, ettől hangos most a világsajtó is.

Eddig a Nikon D850 tartotta a lázban a világ fotósait, a Sony pedig ügyesen kivárta, amíg kicsit lecseng az őrület, és robbantotta a bombát, még magasabbra emelte a lécet a Sony A7R III-mal. A Nikonra azt mondták/mondják, hogy ez a világ jelenleg legjobb mindenes fényképezőgépe, ám nem kizárt, hogy a Sony A7R III beleszól ebbe a játékba. Majd a teszteken kiderül.

Kezdjük akkor a gép részletesebb bemutatását. Először is a váz: egy Sony fanboy az első cikkem megjelenését követő max 5 percen belül kijavított (nem csak engem, hanem a forrásomat a DPreivew-t is), hogy a Sony A7R III nem az A7R II vázát kapta meg néhány módosítással, hanem inkább az A9-ét. Lássuk…

Sony A7R II vs. A7R III a camerasize.com jóvoltából:

Screen Shot 2017-10-25 at 20.40.31 Screen Shot 2017-10-25 at 20.40.52 Screen Shot 2017-10-25 at 20.41.07

Sony A9 vs. A7R III:

Screen Shot 2017-10-25 at 20.41.34 Screen Shot 2017-10-25 at 20.41.54 Screen Shot 2017-10-25 at 20.42.13

Forrás: camerasize.com

A fenti fotókon jól látható, hogy valóban, az A7R III az A9 házát kapta annyi módosítással, hogy a tetején csak egy üzemmódválasztó tárcsa található. Minden más lényegében tökugyanaz.

A Sony által készített promófilm és animáció az új fícsörökről nagyon szépen bemutatja a gépet, vessünk rá egy pillantást:

Aztán itt van egy bővített videó a MultiShot üzemmódról, bár azt kell mondjam, hogy ennek megítéléséhez már nem árt egy jó monitor. Ezt a cikket egy 2011-es Macbook Airen írom, és hiába a FullHD videó, néhány esetben nem látom a különbséget a normál fotó és a multishot módszerrel készült fotó között. Nem minden esetben, azért a moiré eltűnése és a részlettelibb textúra durván kijön így is. Statikus témához nagyon vonzó tulajdonság lesz ez a multishot mód, kár hogy külön szoftver kell az összeállításhoz, mert a kamera ugye csak az “alapanyagot” készíti el hozzá.

Aztán van még egy videó a sorozatteljesítményről. A 10 fps mechanikus zárral nem piti dolog. Ilyet pár éve még csak a flagship DSLR-ek tudtak. Vegyük észre, hogy ez a Sony palettájában a leggyorsabb sorozattelesítmény mechanikus zár esetén, ugyanis ilyet még az A9 sem tud. Utóbbit ugyanis azzal hirdetik, hogy 20fpsre képes, de ezt csak elektronikus zárral tudja biztosítani annak minden előnyével és hátrányával, mechanikus zárral viszont csak 5fps a max. Így az A7R III az 10 fps-sel durván lealázza e téren, meg persze a DSLRek nagy többségét is. Élőben valahogy így néz ki:

Aztán kiemelték még, hogy sokat fejlesztettek a Sony A7R szemkövető autofókuszán is. Az A7R II e funkciója is remek volt, az A9-é egyenesen fenomenális (magam is próbáltam), az A7R III-ra meg elvileg azt mondják, hogy ugyanazt tudja, mint az A9. Az alábbi videón látszik, hogy erre tényleg nagy az esély.

Végezetül pedig itt egy beszélgetés a Sony egyik emberével, fókuszban az új gép és az új mindenes objektív, angolul értőknek ajánlom:

Bónuszként pedig a 4K videó mintafilm a Sonytól:

Egyelőre ennyi, de bizonyára jön még az okosság a közeljövőben.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • grgyr

    Jó cucc volna, csak kár, hogy nem tükörreflexes : )

    • Tudom meg kár hogy nem filmes…

      • Rufi

        Most, hogy a Kodak belengette, hogy esetleg újra elkezdik gyártani a Kodachrome-ot, jó lenne, ha addigra a Sony is kijönne egy komoly analóg MILC vázzal. :)

        Egyébként ez a váz tényleg ütős lett. Ha csak a vázat nézzük, valóban esélyesnek tűnik a legjobb mindenes gép címre, csak hát ahhoz objektívek is kellenének. Persze van már sok jó objektív a Sony kínálatában, ez az új 24-105-ös is nagyon ígéretes, de mindenes rendszerbe azért kéne egy-két TS-E obi is, egy hosszabb makró sem ártana és a legjobban továbbra is a nagytelék hányoznak. Oké, jön a 400mm F/2.8, ami viszont szerintem az összes szokásos nagytele közül a legkevésbé népszerű. Talán profi sportfotósok szokták használni és biztos, hogy marketing szempontból jól jönne a Sonynak, ha sporteseményekről készült fotókon feltűnne néhány Sony gép is, de lehet, hogy inkább a tehetős hobbi természetfotósokat kéne megcélozni, ők úgy veszik az 500mm F/4-et, a 600mm F/4-et, meg a 200-400mm F/4-et, mint a cukrot. Természetfotósok között már eleve viszonylag sokan vannak, akik részben áttértek a MILC-re és tájfotókhoz már Sonyt használnak, csak madarakhoz még megtartották a DSLR-jeiket. Na őket már könnyű lenne teljesen átcsábítani, de nem biztos, hogy erre ez a 400-as lesz a legalkalmasabb.

        • pergabb

          az árról nem beszélve… :D Szerintem a legtöbbeket az tart vissza :)

          • De azt ugye tudod, hogy ez csak minálunk drága? Ahol euróban meg dollárban fizetnek ott évek óta ugyanannyiba kerülnek a gépek.

          • András Belovári

            Nem tudom mennyibe fog kerülni, de sanszos hogy ugyanannyiba mint németbe, meg osztrákba. Szóval hiába fizetnek itt euróba. Persze vannak üzletek, ahol valamivel olcsóbb lehet. De az tény, hogy itt a “környéken” a legdrágább mindig. Milla feletti ára elég elrettentő sajnos, hiába lenne frankó melóra… :)

          • A gépek dollár és euro ára évek óta fix vagy alig változik. Az előző Sony A7RII is 3100 dollár volt induláskor, meg ez is annyi lesz. Az A7RII mikor megjelent, itthon 1.2mio Ft volt, most 1 millió Ft. Az USA-ban most épp le van árazva 2400 dollárra 2900-ról. Németországban jelenleg 3000 Euro, induló ára 3500 Euro volt.

            Akkor számoljunk:

            Német induló ár: 3500 euro bruttó. 1.085mio Ft. 19% német ÁFA levonva (911eFt), 27% magyar ÁFA hozzáadva, így 1.16mio Ft. itthon 1.2-ért adták ha jól emlékszem. Szóval tény, drágább itthon, de nem sokkal. Jelenleg 3000 Euro kint, ami hasonló számításokkal itthon 992.500 Ft-ra jön ki, versus itthon jelenleg 999.900 a boltokban.

            Amerikai induló ár: 3100 dollár. Most iszonyatosan alacsony a dollár árfolyam, így 800-810.000 Ft ha felszorzom. Plusz a magyar 27% áfa, az 1.023mio Ft. Viszont amikor nálunk 1.2mio volt ez a gép, akkor a dollár nem 260 Ft volt, hanem 290. Ha ezzel számolom a fenti egyenlet szerint akkor a bruttó forint ár 1.141mio Ft.
            Az USA-ban most 2400-ért árulják, ez bruttó 792.000 Ft. Na ez a szopó :D Mert amíg 2900 volt náluk addig alig volt olcsóbb áfával mint nálunk. De ott most durván levitték az árát, itthon még(?) nem.

            No a fentiekből kiindulva tehát a Sony a7R III 3100 dollár, vagyis itthon bruttó 1.023mio Ft kellene legyen. De nyilván nem ennyi lesz, mert európában szinte mindig drágábbak a kamerák. Mivel a Mark III ára nem változott a Mark II-höz képest, így vélhetően ez is 3500 Euro lesz német 19%-os áfával. Ez magyar 27%-os áfával, 310 Ft-os euroval számolva 1.157mio Ft.
            Ha tippelnem kéne, akkor itthon a Sony 1.15-1.2mio Ft lesz a boltokban.
            Mi ebből a tanulság? Igen nálunk drága. Drága mert hol 260 a dollár, hol 290, az euro 310 fölött van már hónapok óta ha nem egy éve (nem néztem utána csak érzésre). Drága mert 27% az áfánk, az USA-ban meg nincs áfa, Németországban meg 19%. Drága mert szarul keresünk a nyugati színvonalhoz képest. :D Miközben a németek évek óta 3500-at meg 3000-et fizetnek ezekért a gépekért, az amcsik meg már 2400-at. Annyit mint mi egy belépő fullframe DSLR-ért… És jellemzően egy komolyabb meló ára kint ez. Itthon meg kb 6-8 komolyabb meló ára.

          • András Belovári

            Így van. De egy biztos, hogy a gép drága! :D Most hogy Magyarban mennyi, meg hogy Németben mennyi, ez már csak játék a számokkal. Iyen gépet kevesen engedhetnek meg maguknak, bár azok is venni fogják… mert hát a váz a lényeg… :D
            Váltani szeretnék én is, de ez az árkategória horror…

          • Anulu

            Ezek a gépek pénzt termelnek, visszahozzák az árukat és még keresel is velük. Mindig azt adják a legdrágábban amivel pénzt lehet csinálni. Vegyünk akármilyen mesterembert vesz egy munkagépet iszonyat drága, de ha munkáját jelentősen megkönnyíti vagy fele annyi idő alatt végez ugyanazzal a melóval, vagy szebb és jobb minőségben tud vele dolgozni, akkor az a gép megtérül és minden pénzt megér. Vagy pl kamionok még ennél is drágábbak de a fuvarozó cégek mégis megveszik mert termeli a hasznot stb stb

          • András Belovári

            Ez is igaz. De az is igaz, hogy azok a cégek, vagy mesteremberek veszik meg a csúcstechnikát, ha nevezhetjük így, :) akiknek már azért elég jól felépített, és dübörgő vállalkozása van. Hiába lenne ugyanúgy alkalmas munkára a kezdő, akár haladó vállalkozónak is, ha nem tudja kitermelni, illetve ha a megtérülése hosszú időt vesz igénybe, és csak azután termel hasznot. Persze éppen ezért van a piacon több kategória is, de sokan vannak, akik beszorulnak, és nem tudnak váltani. Mindenesetre szuper amit a Sony csinál, és nekem is eléggé felkeltette az érdeklődésem, de speciel nekem ez a kategória egyelőre elérhetetlen, hiába munkára lenne.

          • Rufi

            Azért még világviszonylatban is elenyésző azoknak az aránya, akik pénzt keresnek a fotózással. Ha egy fotóeszközgyártó a profikból akarna megélni, akkor hamar lehúzhatnák a rolót, de szerencsére a hobbifotósok is szívesen megveszik a komoly technikát is. Ezért írtam, hogy szerintem üzleti szempontból a nagytelés sort nem biztos, hogy ezzel a 400-assal kellett volna kezdeni, mert ez pont egy olyan eszköz, amit szinte csak profi sportfotósok használnak. Ellenben az 500-assal és a 600-assal, amit nagy mennyiségben lehet eladni hobbifotósoknak is.

  • Gábor Lénárt

    Nagyon jó lett az új gép. Ha ugyanannyiba kerülne mint az A9 akkor erős dilemma lenne, hogy melyiket érdemes venni. Mert az A9-ben ott a full silent blackout nélküli mód. Cserébe viszont a régi fajta mechanikus zárja tök lassú és nagy a blackoutja.
    Az A7RIII-ban viszont ott a sok megapixel ami modellfotónál meg termékfotónál előny, esküvőnél pedig hátrány, mert oda bőven elég a 24megapixel, sőt a 42 sajnos overkill, túl sok tárhely és számítógép kapacitás igénnyel. A dinamikatartomány és valószínű a színek is jobbak. Viszont cserébe az elektronikus zár még mindig szenved a gyerekbetegségektől mert nem stacked szenzor. Nincs 60fps expó és fókusz frissítés. Nem fedték le teljesen a keresőt fókuszpontokkal.

    Viszont nálam az olcsóbb ára miatt jelenleg az A7RIII felé dől a mérleg.

    • László Ádám Szabó

      Az A7RII már szóba sem jöhet esetleg?

      • Gábor Lénárt

        Nem sajnos. Az A7RII max másodgépnek jöhetne szóba egy A7RIII vagy A9 mellett, de tartalék gépnek sztem drága az A7RII.
        Az A7RII számomra azért nem jöhet szóba mert csak egyetlen kártyafoglalata van, és mivel én munkára használom, és sok megismételhetetlen dolgot fotózok, így nekem kell a dupla kártya.
        Ezen felül az A7RII “sebessége” vagy inkább működése még eléggé lassú. Mindenes gépnek sajnos nem alkalmas.
        Jelenleg Canon 5DmkIII-am van fő gépnek, ahhoz képest sebességben és kártyafoglalatban is visszalépés lenne az A7RII, tudom mert próbáltam. Az A7RIII úgy látszik már jobb lett. Mostmár jó az akksi, van joystick, van jobb Eye-AF, lett duplakártya és elvileg a sebesség is jobb. Szóval bizakodó vagyok.
        Jelenleg a tartalék vázam egy Canon 5DmkII, azt pedig szerintem A7II-re cserélném.

        • László Ádám Szabó

          Köszönöm a választ! Akkor már csak azt nem tudom hogy mivel jobb az A9 az RIII-tól, mert most már a rengeteg info összezavar. Jól gondolom hogy az autófokusz és a szenzor az jobb a 9-ben ugye? Mert az akksi, a kereső, a kijelző ugyan az. Mechanikus zárral pedig 5fps az A9 ha jól tudom.

          • Gábor Lénárt

            Igen, mechanikus zárral az A9 csak 5fps, az A7RIII-ban a mechanikus zár 10fps. Szóval ha gyors sorozatot akarsz vakuval, akkor A7RIII.
            A szenzor is jobb az A7RIII-ban, sőt az A7RII-ben is jobb a szenzor mint az A9-ben. Nagyobb dinamika, nagyobb felbontás, jobb élesség, jobb színek, stb.
            Az A7RIII-ban jobb a touchscreen is mint az A9-ben. Például már lehet állítani a fókuszpont helyét úgy, hogy a keresőben van a szemed, és a hüvelykujjad húzod a kijelzőn.
            Az A9-ben és az A7RIII-ban ugyanaz az akksi, ugyanaz a kereső, ugyanaz a kártyafoglalat, ugyanazok a gombok minősége, viszont az A9-nek teljesen más a szenzora. Az inkább a sebességre van kitalálva. A stacked szenzor lehetővé teszi a teljesen néma fotózást és amikor nem kell vakuzni, konkrétan kompromisszum nélkül bármikor lehet használni az elektronikus zárat, amiben van 1/32000-es záridő is ráadásul.
            Szóval tök néma, gyorsabb záridőt is tud, és 20fps-t is bizonyos obikkal. És blackout sincs. És még az AF is jobb kicsit, mert több fókuszpont, és az egész keresőt lefedték.
            Az A7RIII-ban az elektronikus kereső ugyanolyan béna mint ami eddig volt, torzul a fotó mozgás közben, stb. Mert nem stacked szenzora van.
            Viszont ha nem kell a teljesen néma expó, tudsz élni egy kis blackout-tal, és megelégszel 399 fókuszponttal ami így is lefedi asszem kb 64%-át a keresőnek, akkor sztem érdemesebb az A7RIII-at venni. Ráadásul olcsóbb is az A7RIII :)