Kifutott termék lett az 5D Mark II, a DSLR világ egyik legmeghatározóbb szereplője.
A Canon hivatalosan is “discontinued” pecséttel látta el az 5D Mark II vázat, ami azt jelenti, hogy kivonták a forgalomból, ha úgy tetszik nyugdíjazták. Az utód 5D Mark III 2012 tavaszi indulásakor azt mondták, hogy a Mark II is forgalomban marad még. Ez persze csak azért kellett, mert a Mark III kétszer annyiba kerül(t), és nem lett volna mellette olcsóbb fullframe alternatíva, ha egyből kivonják a forgalomból.
A Canon 6D “belépőszintű” fullframe gép szeptemberi bejelentésével azonban okafogyottá vált a régi öreg piacon tartása, így kisebb árcsökkentés révén kiszórták a készleteket, és levették a palettáról. “Készletek” alatt azonban csak a Canon raktárait kell érteni, a nagykereskedőknél, viszonteladóknál természetesen még jócskán fellelhetünk példányokat, de ezek száma immáron véges. Ez azért is fontos a Canon számára – csak hogy egy kicsit túlmagyarázzam a dolgot -, mert sok potenciális vásárló jelen pillanatban őrlődik, hogy 5D Mark II-t vegyen vagy 6D-t. Az áruk hellyel-közzel ugyanaz, tudásban némileg különböznek, hasonló a helyzet, mint mikor kettévált az xxD széria, és a középkategóriát jelentő 50D után lett egy kicsit butább de bizonyos dolgokban jobb 60D, mint alsó-középkategória, és egy fejlettebb, de jóval drágább 7D, mint felső-középkategória. Nem történt ez másképpen a fullframe szekcióban sem, az 5D Mark II-höz képest bizonyos dolgokban egyszerűsített 6D lett az alsó-középkategóriás fullframe gépváz, az 5D Mark III pedig a felső-középkategóriás fullframe. A top kategória értelemszerűen az 1Dx.
Ha minden jól megy, lesz egy 6D – 5D Mark II tesztünk, a fenti őrlődő vásárlók megsegítésére sietvén. :)
Pár érdekes szót, afféle rekviemként az 5D Mark II-ről, csak azért, mert nem túlzás azt állítani, hogy a digitális fotózás egyik legmeghatározóbb szereplője volt. Az előd, kissé lassú, kissé korszerűtlen 5D megjelenése után 3 évvel mutatták be a Mark II-t, ami komoly fejlődést jelentett, és még ma, 2013 derekán is megállja a helyét. Mind képminőségben, mind felbontásban, mind LCD ügyileg, de ami a legnagyobb szám volt, az a FullHD videó szolgáltatás megjelenése, ami elsőként a világon ebben a vázban debütált (a Nikon D90-be tettek először videót, de az csak HD volt). Nincs róla statisztikám, de hogy az 5D Mark II a legnagyobb darabszámban eladott fullframe gép a világon, abban biztos vagyok. Az addig megszokotthoz képest kivételes képminőséget produkált, dinamikatartományban és képzajban egyaránt. Talán még a felsőkategóriás, 2007-ben bemutatott 1Ds Mark III-nak is konkurenciát jelentett, mivel ugyanazt a képminőséget nyújtotta töredék áron.
Ahhoz képest, hogy ez volt az első olyan tükörreflexes fényképezőgép, amellyel FullHD videót lehet készíteni, elég nagyot villantott a Canon. Olyan jól sikerült ez a szolgáltatás, hogy ezt követően hiába jöttek ki sorban a videózásra képes DSLR-ek mindenféle márka kínálatában, nem igazán tudták megközelíteni az 5D Mark II videó minőségét (egyesek szerint a mai napig sem sikerült, hozzánk is hoztak már vissza Nikon D600-at azzal, hogy videózásra nem alkalmas). Ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy számos reklámfilm, videoklipp, de még tévéfilmek is készültek ezzel a géppel. Az egyik ilyen legendás eset a Dr. House befejező epizódja volt, amit szintén 5D Mark II-vel forgattak. Persze azért voltak hiányosságai e téren a gépnek, így ha hollywoodi nagyjátékfilmet nem is forgattak vele, de amatőr és középszintű felhasználásra teljesen alkalmas volt, és a fullframe szenzor kis mélységélességének, valamint a jó minőségű objektíveknek köszönhetően egyedi képi világot teremthettek az operatőrök a komoly filmes kamerák árának töredékéért. Ebből következőleg az 5D Mark II és társai egy új kategóriát alkottak a filmes világban, mivel a DSLR-rel forgató videósok jó része a fotósok közül került ki.
A piac akkora lett, hogy túlnőtt a Canonon, és megjelent egy csipet-csapat, akik rájöttek, hogy sokkal több lehetőség rejlik az 5D Mark II-ben, mint amit a gyári menüből ki lehet hozni, így saját firmware-t fejlesztettek a gépre Magic Lantern néven. Ezzel a kis szoftverrel, ami a memóriakártyáról bootol és nem bántja a gyári alapszoftvert, ki tudták aknázni a Mark II videós képességeinek legmélyebb bugyrait is. A fejlesztés nem állt meg, a mai napig készülnek az újabb és újabb verziók a Canon gépekre.
A Mark II-t 2008-tól máig előszeretettel használják a fotózás szinte minden területén. Joggal hívhatjuk hát öreg barátnak, akitől most búcsúzunk. De szomorkodásra semmi ok, van itt egy 6D hasonló árban, ami igazán szép reményekkel kecsegtet a sikersztori folytatását illetően. Majd meglátjátok!