– Chase Jarvis nemzetközileg elismert fotográfus tollából –
Íme 10 dolog, amit rögös utamon tanultam meg, és amit minden fotográfusnak, dizájnernek, kreatívnak, egyszóval minden kreatív embernek tudnia kellene.
1. A profik nem adják meg a választ
A blogok, a tanárok, a mentorok, a szemináriumok nem adnak válaszokat. Nem azért vannak, hogy pontosan megmondják mit kell tudnod. Ha ők profik, akkor azért vannak ott, hogy ötleteket, iránymutatást adjanak, vagy szabályokat, melyeket meg kell tanulni, vagy később áthágni. Ezek nem a profiról szólnak, hanem rólad. Kreatív tevékenységek esetében pedig különösképp…ami benned zajlik, abban találod meg a válaszokat. Halld meg, amit a profik mondanak, de ne mindig hallgass rájuk!
2. Az ügyfeleid nem tudják megmondani, mire van szükségük
Az ügyfelek azért bíznak meg téged, mert van egy problémájuk. Valaminek a nagyszerű vizuális bemutatását akarják, megoldást keresnek. Úgy gondolják, hogy tudják, hogyan lehetne a legjobban lefotózni azt a valamit, de ez rendszerint nem igaz. Ezért alkalmaznak téged. Vedd figyelembe a javaslataikat, mert ők ismerik a legjobban a márkájukat, terméküket, a céljaikat – esetleg készíts is pár képet az ő elképzeléseik szerint, mert az akarják látni először, de aztán vesd be a saját elképzelésed! Adj hozzá értéket. Mutass nekik valamit, amire nem számítanak. Ne legyél egyujjas majom. Ne feledd miért te vagy az, akit alkalmaztak…mert TE vagy az “istencsászár” képkészítőember. Ha elég jó vagy ahhoz, hogy téged választottak a munkára, elég jónak kell lenned, hogy irányítsd a fotográfiai elképzeléseket.
3. Ne a “jobbat” célozd meg, célozd a “különbet”
Vicces, hogy a “jobb” és a “különb” hogyan viszonyul egymáshoz. Ha a “jobbat” célzod meg, rendszerint azt jelenti, hogy egy másik ember nyomdokaiban lépkedsz. Elég gyakran lesz valaki, aki jobb nálad, valaki, aki a te nyomdokaidban lépked. De ha a célod az, hogy különb módon gondolkozz, új dolgokat hozz létre, máris kijelölöd a saját utadat. És ha kijelölöd a saját utadat és lefekteted a saját lábnyomaidat, sokkal inkább esélyes, hogy “jobbnak” érzed majd magad anélkül, hogy egyáltalán megpróbáltál volna “jobbnak” lenni. A “jobb” szinte magától jön, mert valójában csak különb vagy. Nem tűnhetsz ki a tömegből, ha egyszerűen csak jobb vagy. Különbnek kell lenned!
4. Nagy kihívások kreálják a legjobb munkákat
Ha olyan munkát kapsz, ami feszegeti az elképzeléseid és a tudásod határait, az nagyszerű. Gratula, vállald továbbra is ezeket a megbízásokat! Ha nem kapsz ilyen jellegű megbízásokat, akkor magadnak kell csinálnod, ami munkára sarkall. Adj magadnak szűk határidőket és keményebb kreatív kihívásokat. Csinálj minél jobbat, amin tisztán látszik, hogy van benne kihívás, és az a kihívás egy méterrel magasabb, mint amit úgy gondolsz, hogy kezelni tudsz.
5. Az esztétikai érzék igenis számít
Na erre varrj gombot…folyamatosan meglepődöm, hogy ezt mennyire elhanyagolják. Olvasd és hidd el: Fejlesztened kell a fogékonyságodat a designra, színekre, fényre és kompozícióra! Ha csak azt mondod, hogy “Ha szeretek egy képet akkor értem is” – ez nem vezet sehová. Tudnod kell – a saját és a majdani megbízóid érdekében is -, hogy egy kép MITŐL jó kép. MIÉRT jobb az egyik fotó, mint a másik? Ha nincs vizuális szótárad, véleményed vagy esztétikai érzéked, nem fogod tudni megmagyarázni ezeket a dolgokat. Nem fogod megkapni a munkát. Vagy ha meg is kapod a munkát, nem fogod tudni megmagyarázni, hogy a képeid miért érik meg a pénzüket, elérni, hogy újra téged alkalmazzon ugyanaz az ügyfél a következő kampány, sztori vagy videó esetén. Hidd el nekem, ez így van. Fejleszd a vizuális ízlésedet!
6. Az egyszerű jó
Szinte minden rossz fotón túl sok információ szerepel. A technikai alapokat leszámítva az első számú ok, hogy a legtöbb fotó elvérzik az, hogy nincs konkrét témája. Gyakran ez a helyzet a designnal, filmmel, divattal, bármivel. Tüntesd el a zűrzavart és figyelemelterelő dolgokat. Mondj el egy történetet, és mondd el jól.
7. Kövess el hibákat, tanulj gyorsan
Tömören: tudnod kell tanulnod a hibáidból. Nem lehet cél a hibák elkerülése! A cél az, hogy gyorsan felocsúdj a hibáidból. Ez a munkád minden területére igaz – kreatív, üzleti, víziós…tök mindegy. Ha nem vagy hajlandó hibákat elkövetni, a tétlenség megbénít. Az ördög pedig ebben lakozik. Menj és alkoss! Ha működik, csinálj belőle többet! Ha nem megy, változtass! A lényeg, hogy hamar tedd.
8. Az “Érték” nem ugyanaz, mint az “Ár”
Ne kizárólag árban versenyezz. Ez a biztos halált jelenti minden kreatív területen. Koncentrálj arra, hogy értéket teremts és eszerint árazd be magad. Ha a képeiddel értéket szállítasz – jobbat, mint várnák, és jobbat mint a konkurenciád -, és ezt több módon is képes vagy illusztrálni, akkor drágább is lehetsz. És ne feledd, az érték sokféle formában jelentkezhet!
9. Az “A” kategóriás játékosok “A” kategóriásokkal dolgoznak
Ha jó vagy abban, amit csinálsz, akkor olyan emberekkel dolgozol – vagy olyan embereket keresel a munkádhoz -, akik szintén megugorják a lécet. Ha béna vagy, akkor olyan emberekkel veszed körbe magad, akik szintén bénák, csak hogy jobban érezd magad. Ha a legjobb akarsz lenni, keresd a kiváló emberek társaságát – legyen az másik művész, asszisztens, producer, ügyfél, partner, bármi. Fotózz magas szinten. Fotózz jobbaknak, mint te magad vagy!
10. Az igazi művészek alkotnak
Csak ülsz és azon gondolkozol, hogy miket tudnál alkotni, fotózni, építeni, tervezni, de sosem készítesz el semmit? Akkor te nem vagy más, mint egy pózoló. Más megközelítés kell, hozz létre dolgokat! Lehet, hogy az, ami kikerül a stúdiódból nem tökéletes, de muszáj, hogy rendszeresen kijöjjön valami az ajtón, ami a weben, az oldaladon, a hirdetőtáblán, galériában vagy az utcán landol. Ha komolyan veszed amit csinálsz, rendszeresen ontod magadból a munkákat.
Ennyi. Ne csak olvasd, hanem biflázd is be ezt a listát!