Fotós 100 parancsolat némi kommenttel – 1.rész

Eric Kim utcai fotográfus összeírt 100 szabályt, amit minden fotósnak szerinte tudnia kell. Nagyrészével egyetértek, de azért hozzáfűztem némi kommentet, hogy szaftosabb legyen. :)

Íme Eric Kim 100 parancsolatából az első 33. A többit két következő cikkben teszem közzé…tudom, hogy nem szerettek olvasni! ;)

1. Egy drága fényképezőgép önmagában nem tesz valakit jó fotóssá. (viszont elindíthatja a függőséget, ami akár jó fotóssá is tehet)

2. Mindig RAW-ban fotózz. Mindig. (kivéve amikor nem, de olyan rendszerint nem fordul elő)

3. A fix objektívek segítenek jobb fotóssá válni. (és a gyalogzoom is egészséges)

4. A képszerkesztés, utómunka maga is művészet. (ez így van, csak ne ez legyen a prioritás)

5. Az aranymetszés, az egyharmados szabály az esetek 99%-ban működik. (olyannyira, hogy egy idő után rááll az agyad és alapból így fogsz komponálni…na akkor fog előkerülni a maradék 1%)

6. A makro fotózás nem való mindenkinek. (bogárseggeket mindenki tud fotózni, igazán szép, bevilágított makrót már jóval kevesebben)

7. Egy UV szűrő működik olyan jól, mint egy objektívsapka. (persze, de ha nem akarsz dupla becsillanást ellenfényben, akkor hanyagold az UV szűrőt és inkább vigyázz az objektívedre. Ha mindenképpen UV szűrőt akarsz, akkor vegyél minőségit – drágát -, mert egy olcsóval hazavágod a komplett optikai rendszert, amit éveken át fejlesztettek nagytudású mérnökök, amit drága gépek gyártottak le, amit hozzáértők minőségellenőriztek, és amiért kifizettél egy valag pénzt, hogy aztán a sárga csekkek húzzák a rövidebbet abban a hónapban és a következőben)

8. Menj a szabadba fotózni, ahelyett hogy fotós fórumokon töltöd az időd. 

9. Örökítsd meg a világ szépségeit, és nyertes fotód lesz. (értsd ezalatt minden szépséget! Plusz ne feledd a mondást: “ez annyira ronda, hogy már szép!”)

10. A filmes nem jobb mint a digitális. 

11. A digitális nem jobb mint a filmes. 

12. Nincs bűvös kamera vagy objektív. (mindig az a legjobb, ami nálad van…ki is mondta ezt…?)

13. Egy jobb objektív nem garancia a jobb fotóra. (viszont garancia az átmeneti anyagi csődhelyzetre :) )

14. Foglalkozz kevesebbet mások munkáival, és tölts több időt fotózással. (ld. 8. pont)

15. Tükörreflexest ne vigyél buliba. (tanúsíthatom!, ld. tesztünk bevezetőjét)

16. A csajok tapadnak a fotósokra. (migiri-migiri úgyám! de csak addig míg rá nem jönnek, hogy időnk 80%-át a számítógépet buzerálva töltjük. Onnantól már nem is vagyunk olyan érdekesek, és áttérnek az egyenruhásokra. PS: egyáltalán nem tapadnak)

17. Attól, hogy fekete-fehérre állítasz egy fotót még nem lesz automatikusan „művészi.” 

18. Az emberek mindig le fogják nézni a munkádat, ha azt mondod Photoshoppal javítasz a képeiden. Inkább mond azt, hogy a digitális sötétszobában hívod őket elő, máris jobban hangzik. (jah, és mondd azt is hogy pixelsűrűsített redukálószert használsz a híváshoz, LZW-tömörítéssel gyártott tiffet a fixáláshoz, és nagykapacitású, mobil-tárolóeszközt a szárításhoz)

19. Nem kell mindent lefotózni. 

20. Legyen legalább 2 mentésed minden fotódról. Ahogy a háborúban: két fegyver egy fegyver, egy fegyver nem fegyver. (de a két vinyó mellett azért tarts egy fegyvert is, ki tudja mikor lesz itt háború megin’. “Tú iz ván, ván is nán” ahogy a művelt amerikai katona mondja.) 

21. Kukázd a nyakpántot és szerezz be egy csuklópántot (én kukáztam a csuklópántot is, semmi nincs a gépemen. Fogd erősen inkább. Esetleg egy csúszóbilincses vállszíj, ami még jól jöhet.)

22. Menj közelebb, amikor fotózol. Hidd el jobb lesz. (viszont, ha túl közel mész, használj UV szűrőt…és már ellent is mondtam magamnak…bár ez a szerzővel is néha előfordul)

23. Legyél a történet része, ne egy kívülálló kíváncsiskodó. (bezony, ld előző pont)

24. A guggolva készített fotó sokszor érdekesebb. (fekve meg még érdekesebb…ahogy a párom szokta volt mondani: “Él még aki kimossa.”)

25. Kevesebbet aggódj a technikán és foglalkozz többet a kompozícióval. (és az emberekkel, ha embereket fotózol, az állatokkal/növényekkel, ha természetfotós vagy, az időjárással, ha tájképeket készítesz, a stílusirányzatokkal, ha épületeket fotózol és így tovább)

26. Ragassz le minden logót a kamerádon fekete szigetelőszalaggal, legyen a gép minél kevésbé figyelemfelkeltő. (az a baj, hogy ha egy 70-200-as tele, plusz markolat van a gépen, akkor a fekete matrica halottnak a csók)

27. Nagy fényben mindig exponálj alul 2/3-dal. (mélyebbek lesznek a színek. Ha filmet használsz, akkor viszont exponálj minimum helyesen, fedettebb lesz a negatív, több részlet lesz benne)

28. Minél több fotót készítesz annál jobb leszel. 

29. Ne félj több fotót lőni ugyanarról a témáról különböző beállításokkal, expozícióval, szögből. (ez már elcsépelt, de biztos van még aki nem tudja)

30. Csak a legjobb fotóidat mutogasd. (és mond hogy digitális sötétkamrában hívtad elő őket)

31. A kompakt kamerák is fényképezőgépek. (billegő asztal lába alá zseniális…na jó nem. De akkor már inkább egy jófajta okostelefon, csak hogy ne kelljen annyi vackot cipelni)

32. Csatlakozz egy online fotós fórumhoz. (nem arról volt szó feljebb, hogy fotózz és ne fórumozz? Egyébként támogatom, de csak mértékkel)

33. Értékeld, szólj hozzá mások munkáihoz. (csak ne okoskodj és ne sértődj meg ha a tiédhez is hozzászólnak)

A második rész itt olvasható!

(Forrás: PTO.HU és Eric Kim blogja)

Szerző: Korecz Márk

Főként reklámfotózásban és esküvői fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog alapító szerzője, a FotóSarok Oktatóközpont "kreatív kisvakus világítás" oktatója.

Oszd meg ezt a posztot
  • gigabi

    Szia.
    Kérdezni szeretnék valamit, ha nem bánod.
    Többször is említed az UV szűrőt.
    Miért jó az UV szűrő? Én CPL-t használok UV szűrőm nincs is. A kérdésem komoly. Szeretném megtanulni a fotózás csínját-bínját de nincs kitől megkérdeznem.
    Szóval miért jó az UV szűrő? Jobb e mint a CPL? Mikor kell, érdemes ezt vagy azt használni?
    Előre is köszönöm a választ.
    Üdvözlettel Gábor

    • Szia, ne haragudj a megkésett válaszért, de külföldön voltam, a cikkek automatikusan jelentek meg pár napig. Szóval a kérdésedre a válasz, az UV szűrő hivatalosan kiszűri az UV fényt, és az esetleges kékes elszíneződést (amit az egyébként láthatatlan UV fény okozhat a fotón) eltünteti. Gyakorlatilag a jobb objektívek frontlencséjén gyárilag is van UV szűrő bevonat, és a fotósok a felcsavarható UV szűrőt inkább a frontlencse védelme szempontjából használják. Értsd ha egy kavics felpattan, vagy leejted az obit, akkor inkább a párezer forintos UV szűrő sérüljön, mint a sokszázezres objektív frontlencséje. Hátránya viszont, hogy egy rossz minőségű UV szűrő nem rendelkezik annyiféle fajta és számú tükröződésmentesítő bevonattal, mint maga a frontlencse, ezért rendszerint lerontja a képet. Mint ahogy írtam a cikkben is, ha egy obira rossz minőségű UV szűrőt raksz, hazavágot a komplett lencserendszer minőségét, amire oly sok figyelmet fordítanak a gyártók. Ha drága, minőségű, multi-coated vagyis többszörös bevonatú UV szűrőt teszel fel, akkor is ott van még a probléma, hogy ellenfényben, mondjuk nappal szemben, dupla becsillanás lesz az objektívben (ergo se az UV szűrő, se a frontlencse tükrözödésmentesítő bevonata nem szent, nem képes csodát produkálni, de hasznos). Speciel ha holdat fotózol éjszaka úgy hogy UV szűrő van az objektíveden, gyakorlatilag két hold lesz a képen, egy igazi és egy szellemkép. Néha viszont muszáj az UV szűrő, ha pl rally-n fotózol, és röpködnek a kavicsok, akkor nincs mese, kell az UV szűrő hogy védd az objektívet. A Canon L-es jelölésű (csúcsminőségű) objektívjeinél is azt mondja a gyártó, hogy csak akkor teljesen időjárásállóak, ha UV szűrőt tekernek rájuk.

      A CPL vagyis a polárszűrő teljesen más tészta. Az nem egy általánosan használatos szűrő, hanem végső soron effektszűrő. A feladata, hogy kiszűri a nem fémes felületek csillogását, tükröződését (pl. üveg, vízfelület, levegő). Emiatt a tükröződő üvegen be lehet látni vele, ha tengert fotózol, a vízfelületen tükröződő égbolt helyett a tengerfenék színeit, szikláit, homokpadjait fogod látni, illetve ha kék égbolt van az égen fehér felhőkkel, akkor mivel kiszűri a pára tükröződését, mélyebb kék lesz általa az ég, és jobban kiemelkednek a fehér felhők. Tudni kell viszont, hogy a polárszűrő (CPL) kb 2 fényértéket levesz a környezeti fényből, emiatt nem szokták állandóan rajta hagyni az objektíven, csak akkor teszik fel, ha tényleg szükség van rá.

      • gigabi

        Nagyon köszönöm a (megkésett :) ) választ. Kár hogy nincs a közelemben senki akitől így kérdezhetnék ha “elakadok”.
        Szép fényeket kívánok neked!
        Üdv Gábor

        • Babits Laszlo György

          Én nem vagyok profi fotós , nem tartom magam jófotósnak se, d ha kell én segítek amiben tudok! :D

  • Viko2

    Ez remek,és építő, lássam mi lessz belőle?!

  • boogee

    Like!!!;)