Fotós 100 parancsolat némi kommenttel – 2. rész

2. rész – Eric Kim utcai fotográfus összeírt 100 szabályt, amit minden fotósnak szerinte tudnia kell. Nagyrészével egyetértek, de azért hozzáfűztem némi kommentet, hogy szaftosabb legyen.

34. Gondolkozz mielőtt exponálsz. (ettől lesznek igazán jó képeid)

35. Egy jó fotó nem kiált magyarázatért, habár a háttérsztori sokszor hozzátesz (nincs mit mondanom T. Bíróság)

36. A részegen fotózás nem működik. (a részegen gépcipelés se, ld. 15. pont előző cikk)

37. Meríts inspirációt mások munkáiból, de ez ne forduljon át imádattá. (de ne másolj, hanem gondold tovább)

38. A szemcsés kép gyönyörű. (a zajos meg nem feltétlenül, és mivel a digitális gép jobbára zajt produkál szemcse helyett, ezért csak okosan)

39. Kukázd a fotós hátizsákot és szerezz be egy oldaltáskát, hidd el könnyebb lesz. (relatív…ha kevesebbet pakolsz bele biztos könnyebb lesz, ha ugyanannyit pakolsz bele használni könnyebb lesz, de garantált gerincferdülés. Ha egész nap hurcolnod kell és ritkán tudod letenni, akkor inkább hátizsák)

40. A kulcs az egyszerűség. (a kevesebb több, a fiatalság bolondság, a medve meg nem játék)

41. A fotográfia definíciója valahogy így hangzik: „festés a fénnyel”. Fordítsd a fényt előnyödre. (sokszor ezen múlik minden)

42. Találd meg a stílusodat és tarts ki mellette. (nehéz ügy, de azt mondják magától jön)

43. Képszerkesztéshez, utómunkához szerezz be egy második monitort. (vagy inkább egyet, de az IPS paneles legyen és kalibráltasd…előrébb leszel már ettől is)

44. A Silver EFEX pro a legjobb fekete-fehér konverter. (amen, próbáljátok ki!)

45. Vidd magaddal a géped mindenhova. Mindenhova! (csak buliba ne :D ld. 15. pont)

46. Ne hagyd, hogy a fotózás az élet élvezetének útjába álljon. (konkrét példa: ismerős esküvőjén ne fotózz, inkább bulizzál)

47. Ne sajnáld a gépedet. Használd (ki)!

48. Készítsd magától értetődő, egyszerű fotókat. (ld. 35. pont)

49. Fotózz önbizalommal. (súlyos téma, ebbe most nem mennék bele. Egy biztos, nagyképű azért ne legyél)

50. Egy fotó tökéletes eszköz a kontrasztok érzékeltetéséhez. (a fókuszrendszer is azt találja meg először…na jó viccet félre téve valóban, minden fotóban benne van a fotós véleménye, szemléletmódja)

51. Nyomtasd ki fotóidat nagyban. Jó lesz! (azám! és pont van ilyen akciónk Poszter a faladon! :) )

52. Ajándékozz fotóidból barátaidnak. (ld. 51. pont)

53. Adjál belőlük idegeneknek. (WTF? azért pénzt kérj érte :D)

54. Ne felejtsd el bekeretezni őket. (egy jó 20 centis, faragott barokkos keret…mmm nincs is annál jobb. Már ha kastélyban laksz. Ha nem akkor paszpartu és csíptetős üveg)

55. A Costcoban (amerikai nagyáruház) készült nyomatok nagyszerűek és olcsón készülnek. (hát bizonyára. De ha drága a repjegy odáig, akkor gyere be hozzánk, hisz ez a mi laborunkra is igaz)

56. Fotózz haverokkal. (jaja, az a jó ha húzzátok egymást)

57. Csatlakozz egy fotó klubhoz vagy indítsd egyet magad.

58. A fotó remek ajándék. (ld. 52. és 51. pont)

59. A fotózás idegenekkel is izgalmas. (idegen jó csajokkal még izgalmasabb. Csak aztán nehogy a szívroham vigyen el)

60. Inkább menj az elkapott pillanatokra, mintsem beállított képekre. (ööö, azért ha reklámfotós vagy, ezzel csínján bánj, ha tárgyfotós, akkor meg veszett fejsze nyele)

61. A természetes fény nyújtja a legjobb megvilágítást. (bizony, de nem mindig ott van ahol lennie kell…néha kompromisszumokat kötünk)

62. Céltalan lövöldözéshez legjobb a 35 mm-es fókusztávolság (céltalanul nem lövöldözünk, még megsérül valaki)

63. Ne félj feltolni az ISO-t, amikor szükséges.

64. Nem kell állandóan állványt cipelned magaddal. (hiszen nem félsz feltolni az ISO-t)

65. Inkább alulexponálás, mintsem felülexponálás. (várjá’ ez már volt, picit csalt a szerző hogy meglegyen a kerek száz)

66. „Művészi” képek érdekében hajléktalanokat fotózni nem szép dolog, kihasználás. (mégis sajtófotót meg world press díjat nyernek vele. Plusz ha viszel nekik valami adományt és leülsz meghallgatni a történetüket, már nem is kihasználás, hanem korrekt emberi hozzáállás)

A harmadik rész itt olvasható!

(Forrás: PTO.hu és Eric Kim blogja)

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Gezuard

    Szia!

    Nekem is volna kérdésem,biztos Tudsz segíteni(az más kérdés,hogy megértem-e!)
    Nekem az ISO-val van problémám…!
    63.pont.
    A kérdés pedig a következő.
    Úgy tudom,a legjobb minőségű fotókat ISO 100 és 80 tartományban lehet készíteni.
    Egyáltalán mért tesznek gyárilag akkor a fényképezőkbe akkora őrült ISO értékeket.(az enyémben pl 3200 a max,viszont a legkisebb csak 200!???)
    Kérdésem másik része,hogy hol lehetne erre valami táblázatot,vagy mint a gyengeelméjűeknek(Nekem) ábrákkal (vagy fotókkal )jelzett útmutatást találni.Gondolok itt arra,hol milyen értéket használjunk.Pl:Egy tengeri akváriumban,ahol viszonylag sötét van,és vakuzni nem igazán lehet,(mert nem örülnek neki),
    vagy esetleg éjszakai városképnél mi a megfelelő érték.stb.Az addig rendben van,hogy stúdióban a fénymérő használata nagy segítség,mert az megmondja,mikor mit használjak(már ha van fénymérő!)
    Köszönöm szépen előre is,remélem nem kérdeztem nagy hülyeségeket!
    tisztelettel:G

    • Szia Gezuard,

      az expozíciót ugye a “nagy szentháromság” befolyásolja: a záridő, a rekeszérték és az érzékenység vagyis az ISO érték. Az tény és való, hogy a legjobb minőségű képet alacsony ISO értékeken lehet készíteni (Canonnál ISO100 az alap, Nikonnál ISO200, sok gépnél lehet ennél lejjebb menni, de az csak ISO kiterjesztés, nem valódi ISO érték…ez hosszú sztori, nem mennék most bele, a lényeg ennyi). Viszont nem mindig tehetjük meg, hogy alacsonyan tartsuk az ISO értéket. Ha a rekesznyílás teljesen nyitva van, értelemszerűen jobban kinyitni nem lehet, tehát a maximális fénymennyiséget engedjük be az objektíven, többet nem tudunk. Ha ez nem elég a jó expozícióhoz, hosszabbra állítjuk a záridőt, hogy a bejutó fény hosszabb ideig érje az érzékelőt. Ha statikus témánk van és van állványunk akkor ezt szinte a végtelenségig nyújthatjuk, a gép akár exponálhat percekig is (ld. éjszakai tájkép). Viszont ha témánk mozog, vagy épp nincs állványunk, akkor a záridőt is csak egy darabig “hosszíthatjuk”, ha egy bizonyos időnél hosszabbra állítjuk, szabad kézből nem tudunk fotózni mert be fogjuk rázni a fényképezőgépet. Erre van egy általános szabály, az ún. reciprok-szabály, vagyis amilyen gyújtótávolságú objektívet használunk, annak a reciproka az alap záridő, amit kézből ki lehet tartani, ennél csak gyorsabbat szabad beálíltani, különben berázzuk a képet. Tehát ha 50mm-en van az objektív akkor 1/50s a maximális záridőhossz, ha 200mm-es objektívünk van, akkor 1/200s kell vagy gyorsabb (tehát 1/400s, 1/800s…és így tovább). Itt el is érkeztünk a problémához, hogy mi van ha már nem tudunk több fényt beengedni a rekesznyíláson mert teljesen nyitva van, és már nem tudjuk tovább növelni a záridőt, mert különben beráznánk a képet, de a képünk még mindig sötét. Ilyenkor muszáj emelni az érzékenységen, vagyis az ISO értéken. És hogy miért vannak ezek az őrült ISO értékek? Azért mert például egy rendezvényen, egy esküvőn a templomban, vagy egy lagziban, ahol gyengén világított környezet van, ott nem ritka, hogy a gépet ISO1600-on, 3200-on kell használni, és ha teleobjektívvel fotózunk, néha még ez is kevés (ne feledjünk teleobjektív esetén gyors záridő kell, hogy ne rázzuk be). Itt van például az új 5D Mark III, ahol 25600-ig lehet tolni az ISO-t. Ez már olyan érték, hogy gyakorlatilag gyertyafénynél vagy holdfénynél fotózhatunk kézből, ami nagyon kibővíti a lehetőségeket. Persze az ilyen magas ISO-n készült képek nem lesznek olyan szép tiszták, mint az ISO 100-200-on készültek, de valamit valamiért. Inkább egy zajos kép de éles kép, mint egy zajnélküli bemozdult (berázott). Persze erre találták fel a vakut, hogy ha nincs fény akkor világítsunk, de ez rendszerint elnyomja a hely hangulatát. Ha rávakuzunk a képre, akkor már nem adja vissza a fénykép azt a hangulatot, amit a helyszínen láttunk, ezért sokan inkább feltolják az érzékenységet, mintsem vakut használjanak.

      A kérdésed második felére válaszolva nincs ilyen táblázat, nincsenek általános értékek, mivel nincs két egyforma helyszín nincs két egyforma fényviszony. Egy éjszakai tájkép totál más beállítást igényel egy erdőszéli tisztáson vagy épp Budapest központjában, ahol millióegy lámpa világít.

      Ami pedig a fénymérőt illeti, fénymérő a gépedben is van. Ez alapján tudja a gép automatikája, hogy mire kell állítani a fent említett három értéket (vagy ha egyet-kettőt manuálisan állítasz, akkor a többit a gép hozzá igazítja). A stúdió fénymérő inkább a vakufény méréséhez való, ami csak egy gyors villanás, ezt a gép nem tudja mérni.