101 Portréfotó tipp – 4.- 5. rész

Elnézést kérek mindenkitől, de tegnap nem jutott időm írni. Cserébe ma 10 helyett 20 tippet kaptok, az improvephotography.com írásából. :)

Az eddig megjelent tippek itt.

31. Döntsd meg a horizontot a vicces portrék kedvéért.

Tájkép fotósok most biztos sírva fakadnak ezen tipp hallatán, ugyanis ők kínosan ügyelnek arra, hogy tökéletesen vízszintes legyen a horizont. Portré esetén viszont jót tehet a kompozíciónak, ha erősen megdöntjük a gépet, vicces és különleges hatást fog produkálni. Egyszer megmutattam egyetlen döntött fotót három öreg fotósnak, mindhárom a döntöttre szavazott. Ez szokott lenni az ügyfelek kedvence, még akkor is, ha egyes fotósok klisének tartják.

32. Ha csoportot fotózol, mindig a legközelebbi emberre állítsd a fókuszt.

Megbánod, ha nem teszed, mert az elől álló ember életlen lesz, akkor is ha kicsit szűkebb rekeszt használsz. Bízz bennem. (szerk.megj: a mélységélesség ideális esetben úgy alakul az objektíveknél, hogy a téma előtt 1/3, téma mögött 2/3 tartomány esik az élességi síkba, ha nem így van, akkor front-vagy backfókuszos az obid)

33. Erőltesd a modellszerződést!

Külön könyvtárat nyithatnék annak a több tucatnyi nagyszerű porténak, amit nem használhatok fel, mert nem írattam alá modellszerződést (beleegyező nyilatkozatot). Van egy fekete-fehér fotóm egy hajléktalanról, ami nagyon népszerű fotó lett, de örök életre a vinyómon fog porosodni, mert nem adhatom el. Pff…

34. Próbáld ki az elektronikus modellnyilatkozatot az egyszerűség kedvéért.

Egyszerűbb lett az életem, mióta letöltöttem egy appot az okostelefonomra, amiben megtalálható egy modellszerződés, amit a modell úgy tud aláírni, hogy az ujjával rajzol a telefonképernyőre. Ez így sokkal egyszerűbb nekem is, és azóta nincs probléma a nyilatkozat beszerzésével. Csak keress rá az Android vagy az iPhone app-store-okban a “modell release” szóra, és találni fogsz ilyet (magyarul sajnos még nincs ilyen). Persze azért papíralapú modellszerződést is tartok a fotós táskámban, mert az iStock és más microstock ügynökségek nem fogadnak el elektronikus modellszerződést.

35. Tanuld meg a híres S-pózt.

Minden élő ember, aki portréfotósnak mondja magát, ismeri az S-pózt (kontrapóz, vagy kontraposzt – a szerk.). Ez egy alapvető dolog, az összes portréfotó workshopomon tanítom. Ez gyakorlatilag úgy történik, hogy a modell vállai és csípője szöget zárnak be, vagyis az egyik lábára helyezi a testsúlyt és leereszti azt a vállát, amelyik oldali lábán van az egyensúlya. (ld. Michelangelo Dávid szobra – a szerk.)

Az alanyok fókuszon kívül vannak, a kép mégis jó

36. Helyezd fókuszon kívülre a témát.

Néha az alany csak egy része a portrénak. Ennek a technikának a használatához például fókuszálj az alanyod kalapjára, és az állítsd őt néhány lépéssel hátrébb, úgy hogy épp a kalapjáért nyúljon. Vagy ugyanezt gyerekkel és a játékával, vagy egy nővel és a magassarkújával. Érdekes és kreatív kép lesz.

37. Töltsd ki a képet.

Zoomolj bele az alanyod arcába, szemébe, vagy a kezeire. Azzal, hogy kitöltöd a képet, nagyszerű részleteket fogsz megmutatni és különb képed lesz, mint az a milliónyi pillanatfelvétel, amit a barátaid Facebook oldalain látsz.

38. Ellenőrizd a szempillák élességét.

Az LCD-n nagyon nehéz megállapítani, hogy éles-e a képed. Én úgy szoktam élességet ellenőrizni, hogy az LCD-n ránagyítok a szempillákra. Ha egyenként látod őket, akkor tudod, hogy pengeéles a fotód. Vagy a szempillák feketés pacák? Akkor bizony nem annyira éles az a fotó.

39. Szerezz be egy portrémarkolatot.

A portrémarkolatok a DSLR fényképezőgépek aljára csatlakoztathatók, és egy extra akksit tartalmaznak. Azon túl, hogy az extra akku egy jó dolog, a portrémarkolat további előnye, hogy kapsz mégegy expogombot. Ezt az extra expogombot akkor tudod nyomni, ha a kamerád portré (függőleges) állásban van, így sokkal stabilabban tudod tartani a gépet, mint amikor markolat nélkül a könyököd felfelé áll, a tested pedig félig kicsavarodva van, hogy függőlegesen tartsd a gépet. Ezáltal sokkal szívesebben fogsz portréállásban fotózni és a képeid is élesebbek lesznek. A portrémarkolatok nem olcsók, de nézz körül a neten, mert minden népszerű DSLR típushoz lehet kapni utángyártott markolatot, ami gyakorlatilag ugyanolyan jó, mint a gyári, de jóval olcsóbb. (szerk.megj: mi a Phottix termékeit ajánljuk, nem ez a legolcsóbb, de az utángyártottak közül a legmegbízhatóbb)

40. Szállj ki a modelled arcából.

Egyszer nagyon nagy hülyeséget csináltam egy elegáns céges rendezvényen. Totál elfelejtettem elvinni a 70-200-as obimat, ezért az 50-es fixet voltam kénytelen használni az ellesett pillanatokhoz a vacsora közben. Ahhoz, hogy viszonylag szűk kivágást használjak az 50mm-es objektívemmel, kénytelen voltam pár méterre állni az alanyaimtól. Na ez hiba volt. Mindenki lefagyott, és borzasztó kényelmetlenül érezték magukat, amikor az arcukba nyomtam a fényképezőgépet. Egy elkapott pillanatot sem tudtam megörökíteni, totál hazavágta a fotóimat. Személy szerint a portréim többségét 100mm-en vagy afölött készítem, ha egészalakos a kép, akkor 70mm környékén.

Derítőlapok mindenütt

41. Használd a derítőlapod megfelelő oldalát.

Az 5-az-1-ben derítőlapok olcsók és nagyon hasznosak portréfotózáskor. Ellenben a legtöbb fotós megveszi és fogalma sincs, melyik oldalát mikor használja. Erről van külön cikkünk is, de a lényeg az, hogy a féligáteresztő közepe a nap és a modell közé megy, a fehér felét stúdióban, vagy kemény napsütésben használjuk, az ezüst oldalát gyenge fényben, vagy akkor ha erős fényre van szükséged, a fekete oldal a fény elvételére, erősebb árnyék létrehozására használatos, az aranyszínű oldalát pedig melegebb hangulatú képekhez használjuk, például naplementében.

42. Ne csapd be magad: jó portrét jó világítás nélkül nem tudsz csinálni.

A fotód olyan jó lesz, amilyen jó a fényed…ha a fény középszerű, ne várj többet egy középszerű fotónál.

43. Légy önmagad, azt fotózz, amit szeretsz.

Véleményem szerint nem szerencsés, ha valaki homlokegyenest idegen dolgokat művel azért, hogy kreatív portrét készítsen. Olyat csinálj, amit szeretsz. Ha inkább komoly típus vagy, akkor fotózz tradicionális portrékat stúdióban, valószínűleg ezt fogod a legjobban csinálni. Ha őrültködős típus vagy, akkor fotózd a modelljeid egy fagyiárus boltjában, vagy trambulinon ugrálva, valószínűleg neked itt lesznek a legszebb képeid. Hagyd, hogy a fotóid tükrözzék a személyiséged, hogy megmutassák mi hoz lázba.

44. A megfelelő eszközt használd a munkához.

Softboxok, beauty dish-ek, áteresztő ernyők és visszaverő ernyők…mindegyik más minőségű fényt ad. Sok fotós megvesz egyet, mondván a lágy fény az lágy fény, de ha a megfelelő eszközt használod a fény lágyítására egy portrénál, meglehetősen nagy különbséget fogsz tapasztalni. (Nagy általánosságban az ernyők mindenfelé szórják a fényt, így nagyon lágy fényt produkálnak, nehéz hibázni velük, cserébe viszont nem lehet kontrollálni a fényüket. A softboxok ha úgy vesszük kontrollált ernyők, ugyanis lágy fényt adnak, de kontrollálható, irányítható módon. Ha akarjuk, akkor csak az alany egy részét világítjuk meg vele. A beauty dish keményebb fényt ad, sötétebb árnyékokkal, formák, textúrák (pl. karakteres arc, kidolgozott izomzat) kiemelésére használható.

Ez az arc 2 másodperc múlva eltűnik a vőlegény arcáról. Pörögjön a zár!

45. Pörögjön a zár, hogy elkapd a jó arckifejezéseket.

Soha nem lesz meg a tökéletes arckifejezés, ha pihenteted az ujjad a gépen. A jó arcokat elkapni annyit jelent, mint rengeteg fotót készíteni, és észnél lenni, amikor a megfelelő pillanat felmerül.

46. A hibáidat ne kövesd el újra.

Ez fegyelmezettséget igényel, de jobban fejleszti a portréfotós tudásodat, mint az összes többi tipp együttvéve. Minden fotózás után ülj le, és ahelyett, hogy csípőből törlöd a rossz képeket, kicsit gondolkozz el rajtuk, tanulmányozd őket. A fotósoknak van egy rossz szokásuk: csak a jó képeiket tanulmányozzák. De ha ráveszed magad, hogy a rossz képeknél is megállapítsd, hogy mitől lettek rosszak, az elősegíti, hogy legközelebb ne kövesd el újra ugyanazt a hibát.

47. A fotók nem arra valók, hogy bitekből álljanak.

Nem mindig kényelmes dolog kinyomtatni a fotóinkat, de arra jöttem rá, hogy kevés dolog motivál jobban, mint az, hogy a fotóimat nagy méretben a falamon látom. Készíttess néhány nyomatot néhány portrédról, és motiválni fog, hogy folytasd a dolgot. Szintúgy késztetni fog arra, hogy elgondolkozz a képen minden alkalommal, ha ránézel, ami által picit mindig jobbat fogsz készíteni a következő fotózáson.

48. Tartsd melegen a modelled.

Ennek leginkább télen van jelentősége, ugyanis ha a modelledet hidegben “tartod”, az minden alkalommal visszaüt. Senki sem néz ki jól lefagyott fülekkel és piros orral. És ha már a hidegről beszélünk, télen mindig legyen a nadrágzsebedben egy plusz akksi, mert a hidegben hamarabb merülnek.

49. Tanuld meg a zsargont, ha modellekkel dolgozol.

Ha modellt keresel a fotózáshoz, tanuld meg a szakzsargont. A pénz nyelvén persze folyékonyan beszélnek, ami révén könnyű lesz modellt szerezned, de a modellek olyat is mondanak, mint például a TFP, ami azt jelenti “time for prints”. Ha a modell azt mondja, hogy hajlandó TFP alapon fotózni, az annyit tesz, nem kell fizetned neki, elég ha kinyomtatott képeket kap a fotózás után. Ha azt mondja TFCD alapon is dolgozna, az ugyanaz, mint a TFP, de a modellnek digitális fotók kellenek. Ja, és néha lusták és csak annyit mondanak TF alapon dolgoznának. Ezt fordítsd úgy “ha nekem is adsz a képekből, ingyen pózolok”.

50. Ragaszd a kamerát a kezedhez.

Oké én nem csinálom. De valóban segít, ha mindenhová magaddal viszed a géped. Mindig találsz valami érdekes embert az utcán, akit le tudsz fotózni.

Folyt köv…

Az eddig megjelent tippek itt találhatók.

Szerző: Korecz Márk

Főként reklámfotózásban és esküvői fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog alapító szerzője, a FotóSarok Oktatóközpont "kreatív kisvakus világítás" oktatója.

Oszd meg ezt a posztot