Jövőre az IKEA katalógus 25%-a már CGI…

…de a képek 12%-a idén is már poligonokból áll össze. Az IKEA költségcsökkentésre és egyszerűsítésre hivatkozik.

Korábban írtam már arról, hogy jó eséllyel a komputergrafika szépen lassan átveszi a stafétát a fotográfiától, legalábbis bizonyos területeken. Az elméletem igazolódni látszik, az Fstoppers.com már egyenesen azt állítja, hogy az enteriőrfotósok napjai meg vannak számlálva.

A Wall Street Journal cikke szerint az IKEA ugyanis arról beszélt, hogy költségcsökkentés és hatékonyságnövelés céljából egyre nagyobb szerepet kap a világszinten 208 millió példányban készülő katalógusaikban a digitális illusztráció a fotográfia kárára. Idén a több mint 300 oldalas, világszerte 62 féle verzióban megjelenő prospektusban a képek 12%-a sosem látott fényképezőgépet vagy fotóst, jövőre ez a szám az IKEA szerint 25% lesz. Anneli Sjogren az IKEA vezető fotósa elmondta, hogy ez egy logikus lépés a spórolás irányába, mert többek közt így nem kell kidobni a konyhát a kukába, miután lefotózták.

Az IKEA marketing költségvetésének kétharmadát fotózásokra költi már évtizedek óta, saját stúdiójuk a maga kb 8700 négyzetméterével az egyik legnagyobb Európában. Itt állítják össze katalógusról katalógusra a kis kabinokat, melyek hol hangulatos nappalit, hol napfényes konyhát, hol pedig meghitt hálószobát, vagy gyerekszobát formálnak meg. Ez 285 főállású dolgozó (fotósok, asszisztensek, asztalosok, lakberendezők) átlag 10 havi munkáját jelenti per katalógus, ráadásul a tempó annyira feszített, hogy óramű pontossággal kell dolgozniuk, hogy a végére érjenek. A legfőbb problémát így is a hely- és időhiány okozza, a négy fal lekorlátozza a lehetőségeket, továbbá az egyik leggyakoribb probléma, hogy ugyanaz a set-up az USA-ban sötét színekkel adható el, Japánban vagy a skandináv országokban világos színnel. Míg fotózás esetén ilyenkor át kell építeni a bútorokat, 3D grafika esetén jóval egyszerűbb lecserélni azok színét. Nem szárad el a virág, nem romlik meg a konyhába kitett ételdekoráció, és még sorolhatnánk. Egy konyhát egy-két hétig tart megépíteni a fotózáshoz, majd ugyanennyi időbe telik lebontani és átépíteni hálószobává.

Az egész 3D komputergrafika koncepciót két gyakornok indította el az IKEA-nál 2005-ben, akik egy széket próbáltak meg digitális illusztrációval ábrázolni élethűen a készülő szakdolgozatukhoz. A dolog annyira jól sikerült, hogy az IKEA vezetői felfigyeltek a dologra, és mára már elkezdték átképezni szakembereiket a CGI használatára. A grafikusokat asztalosok és lakberendezők segítik, hogy a képeken látható tárgyak ne legyenek túl sterilek, így arra is figyelmet fordíthatnak, hogy kisebb kopások, ujjlenyomatok, textilgyűrődések, újrafestett hatású ajtók tovább fokozzák a képek élethűségét. Az emberek, ételek, textilek ábrázolása azért még továbbra is nehéz dolog, de azt hiszem ez csak idő kérdése.

Hát ez van, az alábbi IKEA fotók valójában nem fotók, hanem egytől-egyig 3D digitális illusztrációk:

Így készül például egy konyha:

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot