Számos újdonságot hozott az új Creative Cloud

Frissült a Photoshop CC, a Lightroom, a Camera RAW és új szoftver is érkezett az Adobe-tól a tegnapi bejelentés nyomán.

Tegnap bemutatta az Adobe az új Creative Cloudot, mely révén szinte az összes szoftverük frissítést kapott. E cikkben bemutatjuk a fotósokat érintő változásokat.

Elöljáróban annyit, hogy ismét bejelentették a Photoshop + Lightroom akciós csomagot, jóllehet eddig is elérhető volt 9.99 dolláros havidíj (és egy éves hűségszerződés) mellett. Az ár ezúttal sem változott, a különbség annyi, hogy már csak 2Gb felhőtárhelyet kínálnak hozzá a korábbi 20Gb helyett. Továbbra is él azonban a “downgrade” lehetőség, vagyis bármilyen CC előfizetésről, akár drágábbról is át lehet rá váltani büntetés nélkül, hűségnyilatkozat alatt is (jómagam is megtettem anno a singe-app PS előfizuról és tényleg nem volt gond, igaz emlékeim szerint az egy éves hűségnyilatkozat újraindult ezáltal). Fontos tudni még, hogy ez a szoftvercsomag immáron véglegessé vált, tehát nem időleges akcióról beszélünk, mint eddig, hanem állandó Creative Cloud temérkről.

Photoshop CC

Elsőként a PS újdonságait vegyük sorra. Egy korábbi cikkben már bemutattam a Focus Mask szolgáltatást, mely arra ad lehetőséget, hogy egy képen kijelöljük az élességi síkban lévő témát, külön kezelve ezzel az elmosódott hátteret. Íme a videó róla még egyszer:

Új Motion Blur effektek kerültek a programba, vagyis utómunkában tudunk mozgás okozta elmosódást imitálni. A mozgás (és ezáltal az elmosódás) irányát az eddigieknél tágabb keretek között adhatjuk meg, nem csak lineárisan, hanem íves, vagy akár körkörös mozgást imitálva. Utóbbival például egy autó kerekeit tudjuk elforgatni, mitöbb a szoftver lehetőséget ad arra is, hogy a mozgást egyben meg is fagyasszuk, épp úgy, mintha a hosszú záridőbe belevillantanánk vakuval, így bemozdult és éles képrészeket is kapunk. Az Adobe szerint a képeinken olyan bemozdulási effekteket kreálhatunk, amit fényképezőgéppel nem is lehetne létrehozni. Javítottak az algoritmuson is, mely azt ígéri, hogy mindez a korábbiaknál gyorsabban lesz kivitelezhető a programmal, kevesebb “gondolkodási időre” számíthatunk. Még a sima lineáris bemozdulás irányát is a képen adhatjuk meg vonalakat húzva (igen, akár többet is húzhatunk, ezáltal még élethűbb lesz a bemozdulás, továbbá lokalizálhatjuk is a képen azt), mely így sokkal könnyebben és precízebben használható, mint a régi megoldás, ahol egy aprócska körön kellett bejelölni az elmozdulás irányát.

Javult a Content Aware Fill és Move vagyis a tartalomérzékeny kitöltés és mozgatás algoritumusa is, a szolgáltatás használatakor egy pipával bejelölhetjük, hogy a program vegye figyelembe a kitöltendő terület környezetének színinformációit is, így precízebb lesz a tartalomkitöltés, a színátemenetek nem bomlanak meg.

Bekerült a programba néhány grafikusoknak szánt újítás is, ebből kettőt emelnék ki, ami fotósoknak is hasznos lehet. Az egyik, hogy a betűtípusok immáron előnézeti képet kaptak, ahogy húzzuk az egeret a típusokon, a képen lévő szövegünk úgy változik, így valós időben láthatjuk az egyes betűtípusok kinézeteit. A másik grafikai szoltáltatás a Smart Guidesot, vagyis az okos segédvonalakat érinti, állítólag az InDesign-ban korábban is így működött a rendszer, mindenesetre mostmár a Photoshopban is segíteni fog a program az egyes képelemeket egyenlő távolságra helyezni egymástól. Montázsok, fotókönyvek készítésekor ez nagy segítség lehet, nem kell előre televonalzózni a lapunkat a precíz képelhelyezéshez, mert a Photoshop automatikusan felismeri az elemeket és segít szimmetrikusan vagy egyenlő távolságra elhelyezni azokat egymástól.

Új funkció került a Photoshopba a Smart Objecteket illetően is, utólag átválthatunk Embeddedről Linkedre, továbbá a Linked Smart Objecteket csomagba is pakolhatjuk. Én speciel ezt sosem használtam, így nem igazán tudom miről van itt szó, aki használja annak biztos többet mond a lenti videó kb 1:00 perctől.

Az alábbi videóban bemutatják az eddig leírt szolgáltatásokat:

 

UPDATE: három új, apró, de hasznos funkciót találtam még a feature-ök között. Az egyik a Brush History, vagyis a Photoshop megjegyzi a használt ecsettípusokat egy listában, így gyorsabban visszaválthatunk egy korábban használt ecsetformára. A második a Liquify-t érinti, a Pin Edges opciót bepipálva a szoftver rögzíti a kép oldalsó éleit, így ha az élek környékén tologatjuk a pixeleket Liquify-ban, nem fordulhat elő, hogy a kép egyenes szélét is behúzzuk. A harmadik azoknak hasznos, akik több helyen használnak Photoshopot, vagy épp egyik gépről költöznek egy másikra új Photoshopot telepítve. A Preferencesben ugyanis mostantól elmenthetjük és a Cloudba feltölthetjük egy pár kilobájtos fájlban a Photoshop beállításainkat (megadhatjuk, hogy melyeket), és egy új, szűz Photoshop telepítése után letölthetjük és aktiválhatjuk azokat. Így szűz telepítéskor nem kell annyit bajlódni a PS testreszabásával, csak három gombnyomás az egész.

Lightroom 5.5 és Camera RAW 8.5

Frissült a két RAW konverter is, de semmi extra, csupán a legújabb digitgépek támogatása és néhány objektívprofil került bele a két szoftverbe.

Lightroom Mobile for iPhone

Immáron nem csak iPadre, de iPhone-ra is elérhető a Lightroom mobil platformra szánt verziója. Ezt bárki letöltheti, de csak a Creative Cloud előfizetők aktiválhatják. A Lightroom Mobile-ról szóló tesztünket itt olvashatjátok. Hogy ez mennnyire hasznos egy kb 4″-es kijelzőn nem tudom, mindenesetre a hírek szerint ősszel jön a “péklapát” iPhone, azon biztosan használhatóbb lesz.

Photoshop Mix for iPad

Az Adobe bemutatta a Photoshop Mix nevű applikációját is iPad készülékekre, mely egy új organizációs és manipulációs szoftver, ami az asztali gépünk Photoshop CC-jével és a Lightroom Mobile appal egyaránt szinkronizálható az Adobe Creative Cloudján keresztül.

A Photoshop Mix lehetőséget ad arra, hogy az asztali gépen lévő fájlokat elérjük az iPaddel, illetve az Adobe felhőtárhelyében és a közösségi médiában (pl Facebook) lévő képeinket importáljuk. Ezeken a képeken aztán alkalmazhatunk különféle előre beállított filtereket, melyeket személyre is szabhatunk, továbbá a képekinket megvághatjuk és szerkeszthetjük érintéssel vezérelt kijelöléssel és maszkolással. A program segítségével kivághatunk képelemeket egy képről, és azokat egy másikra helyezhetjük, még a Conent-Aware Fill, vagyis a tartalomeltüntető funkicó is megtalálható benne.

A Photoshop Mix hasonló motorral rendelkezik, mint a Lightroom és a Photoshop, támogatja a rétegeket, és a rajta szerkesztett fájlokat szinkronizálja a Creative Clouddal, így a módosításokat az asztali gépünkön megnyitott Photoshop CC-ben, illetve a Lightroom Mobile-ban is láthatjuk – oda és vissza egyaránt. Ez összetett feladatok esetén lehet hasznos, amkor a munkát elkezdhetjük a maszk és réteg eszközökkel az iPad-en, majd finomhangoljuk precízebb eszközökkel a Photoshop CC-ben.

A szoftver már letölthető az AppStore-ból, ingyenes, de a funkcióinak teljes körű kihasználásához szükségünk lesz egy Adobe CC előfizetésre.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot