9 napja nem volt poszt, meghalt a blog?

Deeehoogyiiiis! :) Csak a bloggazda távol volt, olyan helyen, ahol vödörben hozzák a wifit. Napsütötte Toszkána, esküvőfotózás…és eszembe jutott egy régebbi cikk. Érdekel?

Szerencsés flótás voltam/vagyok. Egy gyerekkori barátom hívott a nyár közepén, hogy szeptember elején lesz az esküvője a toszkánai San Gimignanoban, és szeretnék, ha én fotóznám. Hát ilyen felkérés nem mindennap érkezik…középkori városka, dimbes-dombos szőlőületvények és olajfa ligetek, cédrusok és rakétatuják, ameddig a szem ellát. Hát…jó volt… :) De hogy Jesolotól Toszkánáig  kb vödörben hordják az internetet a megfizethető szállásokon, az kriminális, és többek között ez is volt az oka annak, hogy időközben nem frissült a blog.

A képek persze még feldolgozásra várnak, de egy montázst már kapott a pár mutatóba :)

 A másik ok pedig az volt, hogy nem igazán történt említésre méltó dolog a fotográfia világában az elmúlt héten, annak ellenére, hogy mindjárt itt a Photokina. Se a Canon, se a Nikon, se a Sony, se a Fuji, senki nem mutatott be egyelőre új gépet, objektívet, technológiát, egészen e hét elejéig, de erre egy külön posztban térnék ki.

Az utazás alatt azonban eszembe jutott egy régi poszt a blogon, Turisták DSLR-rel címmel, amely épp egy éve íródott. Úgy tűnik azóta sem változott semmi. Elképesztő, hogy az emberek, a turisták még mindig hatalmas DSLR gépekkel és objektívekkel a vállukon, nyakukban róják a köröket Velencében, Firenzében, Pisaban, San Gimignanoban és persze a tavalyi cikk apropóját adó Horvátországban, meg gondolom mindenhol a világon. A japán turistáknál olyat is láttam, hogy 5D Mark III + 24-70/2.8 + zsinóros távkioldó, egy másik lányka pedig 5D Mark II + markolat + 70-200/2.8-cal a kezében sétálgatott a barátjával. Hozzáteszem kb 2 kilogramm az a szett! A többségnél persze belépőszintű gép, régi vagy új, egy vagy két objektívvel. Ha apa objektívet akar cserélni, akkor anyának segítenie kell mert egyedül nem megy, az egyik üveget anya megfogja, amíg apa a másikat leveszi és takarosan elteszi a riportertáskában. Komolyan mondom agyrém. Olyan párt is láttam, ahol a pasi és a nőci nyakában is lógott egy-egy DSLR. Furcsálnám, ha ebből a rengeteg emberből mindenki hobbista fotóművész lenne, pláne hogy a gépek jellemzően automata módra vannak állítva (a Canonokon legalábbis jól látszik). Nálam egy 1D Mk III és egy 6D volt, 5 fixobjektívvel, 3 vakuval és kétfajta rádiós kioldó szettel egy gurulós bőröndben, de ezek csak az esküvőn dolgoztak, a hét többi napján csak a Fuji X-E1 + 18-55 volt a vállamon és szinte mindent le tudtam fotózni vele, amit szerettem volna, olyan minőségben, ami egy utazós-nyaralós témához több, mint elegendő. Egyedül a firenzei dóm nem fért bele sehogyan a 18mm-be, még panoráma módban sem. A fenéért építették úgy körbe…

Mindezek ellenére azért már jópár MILC gépet véltem felfedezni, sok embernél láttam fehér Samsungot és Nikon 1-et, és retrós Olympust és Fujit is, azt viszont érdekes volt látni, hogy a DSLR-ek között egyértelmű Canon uralom volt. A DSLR-rel rohangászók nyakában megkockáztatom 70-80%-ban fekete-piros-fehér Canon pánt virított.

Egyébként iszonyatos para egy ilyen szettel utazni, mint ami nálam volt. Személy szerint mindenhol azon aggódtam, hogy a felszerelésem majd hiánytalanul hazajusson velünk, mert utasbiztosítást köttem ugyan, de abból a legjobb is – amit találtam – lopás vagy kár esetén csak 300ezer Ft-ig térít, és csak azon eszközök esetében, amiket egy évben belül újonnan vettem és számlával igazolni tudom. Namármost a fenti felszerelés jó része használtan lett véve, ha meg újonnan, az egy éven túli történet, és hát a táska összértékéhez képest a 300ezer Ft elég bagatell összeg. Már itthon beparáztattak, hogy az olaszoknál gyakori a lopás és vigyázzunk a cuccainkra, ezért nem voltam igazán nyugodt a pár nap alatt.

Megyünk hát tovább, figyeljetek! :)

Szerző: Korecz Márk

Főként reklámfotózásban és esküvői fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog alapító szerzője, a FotóSarok Oktatóközpont "kreatív kisvakus világítás" oktatója.

Oszd meg ezt a posztot
  • FrenkyPub

    En azt vettem eszre, hogy a legtobb ilyen DSLR-el maszkalo ember foleg a fiatal csajok szeretnek a youtubeon vlogolni. Altalaban ezert a DSLR es abbol is a Canont reszesitik elonybe. Hogy miert azt passzolom, de lehet jobbak a videos kepessegeik mint a Nikonnak. Ha utazok vhova en is egy 6Dt vonszolok magammal meg allvanyt oldaltaskat… Lehet akkor en is beillek a trendi turistak korebe. :) Kozvetlen penzkeresesre nem hasznalom a felszerelesem inkabb a munkam kiegeszitese szokott lenni es termeszetesen hobby.

    Az meg szerintem Magyarorszagon egyenesen felhaborito, hogy nem lehet a felszerelest biztositani. En is hamarosan utazni fogok kulfoldre, de 300K a fotofelszerelesre valjuk be egyszeruen vicc. Hisz mar 1-1 objektivnek is nagyobb az erteke a vazrol mar ne is beszeljunk. Egyik fotosboltnal az ujonnan ott vasarolt dolgokra mar lehet biztositast vasarolni ez mar legalabb elore lepes. Egy fotos boltnak/bolthalozatnak kene szerintem egy biztositasi ceggel szerzodni, hogy ertekesithessenek kulon biztositast fotofelszerelesre. Ugy erzem nagy sikere lenne.

    Ha nem valtozik a helyzet akkor kulfoldon kotok egyet ra. Jobb otletem nincs. Nehezebb ugyan ervenyesiteni, ha gond tortenik, de legalabb latok belole viszont vmit.

    • Ajtay Zoltan

      Lopas ellen a laptopot es a fotos cucc kocsiban marado reszet en egy kemeny muanyag kofferben (ertsd Peli vagy Explorer case) hagyom, ami normal lakattal zarhato es ugyanazzal a lakattal az autohoz lancolom (nagyobb autoval, mikrobusszal utazok elonyben). Abbol indulok ki ugyanis, hogy az autofeltorok “gyorsban” dolgoznak, s feltehetoleg nincsen naluk epp flex (ami hangos lenne, es konnektor is kell hozza) vagy atteteles erovago, es belteruleten nem fognak percekig matatni egy feltort es riasztotol vijjogo autoban. Persze nagyon elhagyatott helyen, kulteruleten valoszinuleg ez sem segit.De ettol fuggetlenul nem art az otthagyott holmit ha lehet, nem lathato helyen hagyni, vagy valamivel alcazni, letakarni.

  • scarbantia

    Korábban szidtad a 6D AF rendszerét. Kicsit most nekem is elegem lett, és nézegettem az 1D szériát. Lehet tudni, hogy mik a tapasztalatok vele? Főleg AF terén, de egyébként is.

    • Mára már kikristályosodott a helyzet. A 6D középső AF pontja világbajnok, ésszerű keretek között nincs olyan sötét környezet, ahol ne találna egy jobb obival élességet. Kolléga D810-ével tapasztaltam hasonlót egyébként, de azt keveset próbáltam. A 6D szélső pontjai felejthetők, szinte sosem használom, sötétben elvérzik. A 6D követő fókusz módban lényegesen jobb, mint a régebbi 5D-k voltak, de nem tökéletes, főleg ha a szélső pontok is részt vesznek a fókuszkövetésben. Az 1D mark III fókusza normál módban lényegesen gyengébb a 6D középső pontjánál, sötét környezetben nagyon hamar elvérzik (az 1DX persze hibátlan), téveszt vagy vadászik. Jó fényviszonyok között viszont villámgyors. A követő fókuszát nem próbáltam még érdemben, de ez a gép sportra, riportra lett kihegyezve, így követőben vélehtőleg lazán leveri a 6D-t. Az 1D-ben ugye van több AF pont is, amik jóformán egyenértékűek a középsővel, de én egyszerűen nem tudtam rászokni a több AF pont használatára, nekem idegesítően lassítja a munkát, hogy kapáslövés előtt még joystickozzam az AF pontok között, mert épp a kijelző túloldalán maradt az előző képről és most fotózás előtt átt kell vándorolnom vele a kijelző másik oldalára. Felemeled a gépet, élesítesz, rájössz, hogy rossz helyen van az AF az 5 perccel ezelőtt lőtt kép után, mondjuk kint a kép szélén. Vagy sietsz, élesítesz a szélsővel és átkomponálsz, de a középső pont használatához képest immáron jóval nagyobb mértékben, ezzel jó eséllyel átvered a fénymérőt. Vagy elkezded rángatni a joystickot, és odavándorolsz az új AF pontra, ami épp kell. Van hogy nem épp oda ugrik, mert mondjuk a bal felsőből nem fog lemenni a bal legszélsőbe, előtte le kell ugrani a bal középsőre és onnan a bal szélsőre. Ezt leírni is sok volt és átélni is sok, ennyi idő alatt már biztosan tovaszáll a pillanat.

      Egyéb tapasztalatok az 1D-vel: ISO3200 ugye a max natív ISO, ami elég karcsú, de használható képminőséget produkál. Kiterjesztve 6400, riportra még ez is elfogadható, de a 6D mellett, amivel 25 meg 52ezerig is fotóz néha az ember azért így is karcsú és hiányzik a magas ISO. Időközben beszereztem néhány fényerősebb fixet, amivel javult a helyzet, nincs szükség nagyon magas ISO-ra, de a gyengébb AF miatt sötét környezetben AF segédfényt kell raknom rá (általában a Yongnuo 622 kioldót használom erre a célra). Az LCD-je sem olyan penge, mint az újabb gépeké, méretben ugyanaz, de felbontásban elmarad, nálam a használhatóság határát súrolja mai szemmel nézve, de még használható. Ugyanakkor nem olyan érzékeny a háttérvilágításra, mint az újabb LCD-k, egy hibásan megválasztott háttérvilágítás nem veri át úgy az embert a kép expozícióját tekintve, mint mondjuk a 6D-nél. Utóbbinál ha világosra állítva marad sötét környezetben, vagy épp gyenge megvilágítású marad véletlenül világos környezetben, az ember hajlamos csúnyán túl- illetve alulexponálni a képet, amit csak otthon vesz észre és ez elég idegesítő. Ennél nagyon hiányzik az 5D-ben megszokott automata háttérvilágítás. Az 1D-vel nincs ilyen gond.
      Jellemző még az 1D-re hogy brutálgyors a reakcióideje, meg úgy az egész gép, és annyira masszív, hogy az ember nem félti, mert az elnyűhetetlenséget érzi rajta. Emiatt viszont nagyon nagy és nehéz, az AF-On gombot én pl alig érem el a hüvelykujjammal, és pár óra fotózás után lazán megfájdul tőle ha hátam, görcsbe állnak az ujjaim a szorítástól. Előbbin egy Spider Holsterrel szándékozom most enyhíteni, de még nem jött meg az öv, utóbbin meg lehet egy markolat pánt segítene.

      • scarbantia

        Köszönöm a részletes választ! Hát nem sikerült meggyőzni magam. A masszív építést, és a sebességet át tudom élni, az 1V-m is elképesztő, pedig nem mai darab. Sokkal kisebb expókéslekedés, kisebb keresősötétedés, és ott van, hogy a fókuszt is gyorsabban tekeri. Az LCD a Canon vázak közül a legrosszabb, ami az 1D III-ba került. A hangos expó sem hangzik valami jól. Az AF segédfényes sztori nekem is megvan, nagy fényerejű fixek, jól betervezem, hogy majd vakukkal de jól bevilágítom a táncteret, csak éppen olyan sötét volt, hogy képtelenség volt élesíteni, és persze a King Pro-n nincs AF segédfény… Szóval lőttek a dolognak, maradt a sima indirekt vaku AF segédfénnyel, azt kapjad el a pillanatot…

        Az AF-nél még egy kérdés, igazából a pontosságra vagyok kíváncsi. Az 5D-ből már nagyon elegem van, és nagyon jól jönne, ha pontos lenne az AF. Nem téveszt, ha a szemre állítom, a szem éles, stb. Az 1D jobb ilyen szempontból? Nem zavaró a nagyobb AF keret?

        Az APS-H mennyire érezhető visszalépésnek?

        • Alapvetően pontos, de néha azért ez is téveszt. A 6D is és az 1D is. Az 1D-nél pl azt látom, hogy nem szereti az ugyanazon ponton történő többszöri újrafókuszálást. Az első jó lesz, aztán elmászik, ugrál sokszor. Én már beletörődtem ebbe, abba is hogy ezek tévesztenek, olykor pontatlanok. Élhető mindkettő, már rég ráállt a kezem arra hogy egy jelenetről többet lövök, mozogva, többször fókuszálva, így biztos lesz jó képem. Ha nem lett, az általában azért van mert elfeletjettem többször élesíteni a kattintgatás hevében, és pechem volt mert az első fókuszálás épp mellé ment és rontott fókusszal lőttem a többit is.

          • scarbantia

            Köszi, ez érdekes. Az 5D-nél pont akkor jó, ha többször nyomom félig a gombot, és pontosít, az 1V meg egyszer rááll és kész, utána nem igazgatja az AF motort másodszorra.
            Nyilván én is többet lövök, de az egyik nagy célom, hogy ahogy lehet, csökkentsem a hibaszázalékot. Képfeldolgozásnál ez sokat könnyít.

  • gege

    Most mégis, szerinted mit kéne vinni nyaraláshoz fényképezőgépet?!?
    Vegyek egy második, harmadik, ennedig vackot és a drága pénzért vett dslr-t meg pihentessem otthon?Miért?Hát hülye vagyok én?Akkor mi a faxnak van a dslr, ha pont a byaralásra nem viszem, ami egy kiemelt hely, és időpont az egész évben, ahol talán kiszabadul az ember egy kicsit új környezetbe, kipróbálni új lehetőségeket.
    miért akarod megmondani másoknak, hogy mivel fotózzanak?

    gege

    • Szerintem leírtam a cikkben, meg az előző, ebben a cikkben linkelt posztban is. A DSLR nagy és nehéz, munkára való. A MILC gépek az átlag DSLR-ekhez képest pont ugyanolyan képminőséget és szolgáltatásokat adnak, de kicsik, könnyűek, épp arra valók, amire a turisták többsége a DSLR-t viszi. Amit aztán automata módra állítanak. “Furcsálnám, ha ebből a rengeteg emberből mindenki hobbista fotóművész lenne, pláne hogy a gépek jellemzően automata módra vannak állítva (a Canonokon legalábbis jól látszik).” – említettem a cikkben is. Aki rendszeresen dolgozik a DSLR-rel az örül, ha nem kell cipelni. Aki nem melózik vele, az meg jobban teszi, ha MILC-et vesz. Nekem ez a véleményem. Ez a blog meg – többek közt – azért van, hogy leírjam a véleményemet. Szóval kérdésedre válaszolva (miért akarod megmondani másoknak…?), azért mert ez ilyen megmondó blog, aztán a kommentekben lehet vitatkozni :)

      • gege

        Oké, épp most nézegettem néhány tesztet, normálisabb milc-gépekről, amik talán télleg elérik egy dslr gép képminőségét: 300-350 ezer forint…Bakker, most télleg vennem kéne egy ilyet még pluszban, mert neked nem tetszik, hogy nyaralásra is azt viszi valaki magával?Kifizeted?Mert akkor szívesen.És akkor még nem beszéltünk néhány fontosabb obiról, amik még kellhetnek.A dslr-em nem volt 200 ezer se (és baxxa meg, még ezt is rohadtul sokallom, mi a bánat kerül ezeken ennyibe).Azon kívül meg nem látom olyan nagyon értelmét sem.Oké, kicsit kisebb, meg könnyebb, de ezn kívül lényeges különbség mi van?A paraszvakító fícsöröket nem számítva.Objektív is erősen kevéske van hozzá.Hát nem, szorri, de én továbbra is a tükröst viszem magammal, természetesen nem automata módba állítva…Esetleg, ha ezt ellopják (ne akarják…) vagy odaverem és tönkremegy, elhagyom, stb, akkor majd helyette elgondolkodom.De addig mindenkinek nézegetnie kell a nyakamban. gege

  • Wagner úr, a kékszakáll

    Kár ezen fanyalogni, hogy az emberek miért vesznek DSLR-t maguknak, pedig kezelni sem tudják. És őszintén szólva egy kicsit azt is gondolom, hogy nevetséges. Képzeld el azt a szituációt, amikor a raliversenyző azon sápítozik, hogy a sok hülye miért vesz olyan autót, ami 250-nel tud menni, amikor még a tolatva parkolás is gondot okoz nekik. Vagy képzelj el egy asztalost, aki kiröhögi az ügyfelét, mert vett a barkácsboltban egy Bosch csavarbehajtót, elvégre minek az neki, amikor nem tudja megkülönböztetni a facsavart a lemezcsavartól. Vagy a kerékpárversenyzőt, aki azon fanyalog, hogy a sok hülye félmilliós versenygéppel jár a városban, de a dombra nem tud feltekerni, leszáll és tolja.

    Az a helyzet, hogy ilyen a fogyasztói társadalom. Az egyes termékek, technológiák akkor tudnak fejlődni, ha sokat eladnak belőlük. Ezért azonnal kommercializálják a legfejlettebb technológiát is, a marketing pedig megmagyarázza Pista bácsinak, hogy neki is kell egy DSLR. Pista bácsi meg elhiszi és vesz is egyet az unokának. Nézd a jó oldalát, és akkor még örülhetsz is, két okból:

    1) Ha Pista bácsi nem venne DSLR-t, akkor a Canonnak soha nem lenne elég pénze arra, hogy kifejlessze és elérhető áron adja azt a csillói pixeles FF szenzort, meg 200/1,2-es objektívet, amire igazán vágysz és profiként ki is használsz.
    2) Milyen jókat lehet kuncogni Pista bácsin, amikor telibevakuzza a panorámát?

    Minden szakmai elitje kénytelen tudomásul venni, hogy Pista bácsi szinte bármit meg tud venni, őt pedig, az elérhetetlen profit már nem a látványos külsőségek (azaz pl. a nyakában lógó nehezék típusa) különbözteti meg Pista bácsitól, hanem a csendes kuncogás.