Mekkora lesz az 5D Mark IV dinamikatartománya? + Első fotó a gépről!!!

Megannyi kérdés, próbálok válaszokat találni rá. Persze egyelőre még mindig csak találgatunk, de uborkaszezon van, mondhatni vihar (Photokina) előtti csend, szóval valamiről írni kell. Ettől még érdemes elolvasni, lesz benne logika. Nomeg a cikk végén ott az első, eredetinek tűnő fotó a gépről.

Az előző posztban azt írtam, hogy nagy dinamikájú szenzor. Mármint, hogy ez lesz az 5DIV-ben. Mit is jelent ez? Lássuk…

A 2012-es Canon 5D Mark III 11.7FÉ dinamikát tudott, míg a 2015-ös Canon 5DS R 12.4 FÉ-et. Eztán meglépte a Canon a Nikonnál és Sonynál már régóta alkalmazott ún. on-chip A/D konverziót, vagyis azt a technológiát, ahol az analóg-digitális jelkonverzió a szenzornál történik, és nem egy külön, a szenzortól “távoli” A/D egységben. Hogy miért csak most lépték ezt meg, nem tudom pontosan, de a lényeg, hogy meglépték, ami a Nikon/Sonyhoz hasonlóan jó hatással volt a dinamikatartományra. A már új, nagyobb dinamikájú szenzorral szerelt Canon 80D 13.2FÉ-et produkált a DXO teszten, az ugyanilyen, de fullframe szenzoros 1DX Mark II 13.5FÉ-et.

Az 5D Mark IV ezek és a múltbéli adatok alapján várhatóan 13.4-13.5FÉ-et fog tudni.

De hol helyezkedik ez el a világpiacon? A Nikon top DSLR-ek például 14-14.8FÉ-et tudnak, ebből a D810 a legjobb 14.8-cal, az APS-C szenzoros D7200 14.6-ot tud, a magasabb kategóriás és újabb D500 viszont csak 14-et. Sőt a zászlóshajó, fullframe szenzoros, 2016-ban bemutatott Nikon D5 “mindössze” 12.3-at. A Df 13.1-et.

A Sony gépek 13 és 14.2 között mozognak, az újabb típusok, mint az A7 II, vagy A7R II veszítettek a dinamikatartományból a Mark I-ről Mark II-re váltás során, 14+-ról, 14 alá kerültek valamivel, 13.3-tól 13.9-ig mozognak, ahogy az A7S is 14 alatt van.

Szóval a Canon 5D Mark IV egy 13.4-13.5 FÉ-es dinamikával teljes mértékben pariban lesz a konkurenciával, egyedül a Nikon néhány gépe tud kb. 0,5-1,3 blendével többet…egyelőre. Ám a D500, a D5 és a Sonyk visszaesése azt jelzik előre, hogy az új Sony szenzorokkal lehet, hogy a Nikon gépek is visszaesnek 14FÉ körüli szintre, vagyis elképzelhető, hogy a jövendőbeli Nikon D850 is 13.5-14FÉ dinamikájú lesz. Ez már tényleg csak puszta találgatás, de a bekezdés első, Canonra vonatkozó részében szerintem biztosak lehetünk.

Ahogy abban is, hogy az alábbi fotó eredeti, bár a Mark IV felirat elsőre elég gagyinak tűnik. Ha megfigyeljük, az EOS felirat kikerült a “jelvényből” (a mikrofon lyukai eltűntek onnan), az 5D alá pedig bekerült a Mark IV felirat. Ha eszünkbe jut, hogy a pletykák szerint a Mark XX felirat helyére kerül majd a távkioldó csatlakozója, továbbá figyelembe vesszük, hogy a gépbe Wifi és/vagy GPS fog kerülni, amit az 1DX Mark II-n a vakupapucs alatti toldással oldottak meg, ami szvsz itt is látható (bár ebben nem vagyok biztos), továbbá ha megnézzük, hogy a pentaprizma dudorán a gyári illesztések más vonalon futnak, mint a Mark III-nál (első blikkre mintha beépített vaku lenne rajta, de természetesen nem az), akkor be kell valljuk, hogy ez elég jó eséllyel nem kamu fotó. Mellesleg a DPreview fórumán jelent meg, de ez a topik sajnos jelenleg nem nyitható meg, törölték vagy akkora a forgalom (mindenki ezt lesi), hogy lehalt a DPR fórum szervere.

5dmarkiv

Összehasonlításképpen a Mark III ezen része:

Screen Shot 2016-08-10 at 20.19.47

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Wagner úr, a kékszakáll

    Közel 2 FÉ fejlődés az szuper. Sőt, az nagyon szuper. Nekem a színházi táncfotóknál egy áldás lenne, állandó harcban állok az alul/túl exponált részletekkel:)