Nem csak az AF-ben fog szerepet kapni a Dual-Pixel

Eljöhet az, amire a Dual-Pixel technológia megjelenése óta vártunk: az expozícióban, pontosabban az árnyalatterjedelemben is szerepet játszhat a Canon innovációja.

A Dual Pixel technológia a Canon 70D-ben debütált, melyben az érzékelő pixeleinek 80%-a ketté van osztva, így a gép az automatikus fókuszálás javítására is fel tudja őket használni, nem csak a képalkotásra, így javul a LiveView és a videófelfétel során tapasztalható fókuszálás. Így ugyanis a gép nem csak kontraszt alapon tud fókuszálni, hanem fáziskülönbség alapon is miközben élőképet használunk. Már ekkor felmerült jónéhány szakemberben, és jómagam is írtam már róla itt a blogon, amikor a Canon gépek dinamikatartományáról (helyesen magyarul árnyalatterjedelméről – köszi, Boros Mester! :) ) elmélkedtem, hogy adott kb dupla annyi pixel (tehát egy 20MP-es gép szenzorán valójában 40millió pixel található), akkor azt nem csak autofókuszálásra lehet felhasználni, hanem kettős expozícióra is, más-más érzékenységgel kiolvasva az egyes pixeleket.

Ez annyira kézenfekvő, hogy nem is érteni, miért nem csinálta meg eddig a Canon, hiszen komoly dinamika növekedést lehet elérni vele és már évekkel ezelőtt a Magic Lantern csapata is kísérletezett hasonlóval.

A kiszivárgott Canon 5D Mark IV specifikációk között volt egy sor, amit én le sem közöltem, mert értelmetlen volt a mondat, de azt lehetett látni, hogy a dual-pixelhez van köze. Mostanra megérkezett egy normális fordítás, mely angolul így hangzik:

The way Dual Pixel works, 30MP DP sensor means a 60MP dual pixel raw file with a new RRGGGGBB pattern (vs RGGB), so potentially better dynamic range, and maybe an improved debayering algorithm.

Ez annyit tesz, hogy “a Dual Pixel úgy működik, hogy a 30 megapixeles Dual Pixel szenzor valójában egy 60 megapixeles dual pixel raw fájlt produkál egy új RRGGGGBB mintával (a korábbi RGGB) helyett, így potenciálisan jobb dinamikatartományt és talán fejlettebb demozaik alogitmust tesz lehetővé”.

Magyarán a kamera egy pixelnyi “képe” nem egy vörös, egy kék és két zöld pixelből fog állni, mint eddig, hanem két vörös, két kék és négy zöld pixel fog kitenni egy képpontot. Ezen pixeleket pedig valószínűleg különbözőképpen fogja kiolvasni a gép, gondoljunk csak arra, hogy mi van ha az egyik “pixelcsomagot” ISO100-on, a másikat meg ISO1600 érzékenységen dolgozza fel a gép egy időben. Máris jobban “belelát” a kamera a sötét részekbe, vagy épp kevésbé ég ki a világos részeken, így lényegesen nagyobb árnyalatterjedelmet (dinamika tartományt) tudunk elérni egyetlen expoban, vagyis HDR-multiexpo nélkül.

Dual Pixel CMOS

A Dual Pixel működése. Egy pixel alatt két fotodióda található, melyek külön kerülnek kiolvasásra. (Elméletileg. Jelenleg az egyik az AF-et segíti a fókuszálás során)

Dual Pixel

Ehhez jön még hozzá a korábban már említett, szenzorra integrált A/D konverzió (on-chip conversion), amely eleve 2 FÉ dinamika növekedést okozott már a 80D-ben és az 1DX Mark II-ben a korábbi Canonokhoz képest.

Lehet, hogy a Canon idén átveszi a vezető szerepet dinamikában és színkezelésben a Nikon/Sony párostól? Meglátjuk, de azt nem mondom, hogy hamarosan, ugyanis időbe telik míg a gép megjelenik a piacon és letesztelik a népszerű laborok (DxO, DPReview, Luminous Landscape, stb.). Szerintem ezt legkorábban november-decemberben lesz lehetőségünk megtudni, de attól is függ, mikor lesz fogható a gép a boltokban. Ha már szeptemberben, akkor talán október-november. Ha a Mark IV csak októberben kerül a boltokba, akkor minimum november-december, mire az első komoly tesztek megjelennek.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Ez elég jól hangzik, kicsit túl szép is,hogy igaz legyen… :-)

  • B K

    Ja, Boros Mester beszólhat?

    • Boros Ferenc, egykori tanítóm írt egy szuper cikket a vaku.hu-n a fénymérők használatáról (bár kissé szerencsétlenül tesztnek nevezi, és hát tesztnek ugyan nem jó, de oktató cikknek remek). Abban írta, hogy “Az árnyalatterjedelem az, amit “dinamika tartomány” néven ismersz, ha olyan forrásokból művelődsz, akik angol szövegeket fordítanak, de nincsenek jóban az anyanyelvükkel.” – nem biztos, hogy nekem szánta, de magamra vettem. (Tudom, hogy olvassa a blogomat)
      Feri egyébként nem az a beszólós típus :)

  • B K

    Ha meg beválik a cég fejlesztése, akkor majd azt olvashatjuk a Nikon hirdetős oldalakon: “Canonra váltás miatt eladó…”. Igazad volt az előző cikkben, némelyeknek ma már semmi sem elég jó!

  • Anulu

    Talán ez lesz a nagy dobás amit vizionáltam ? Kiváncsi vok hogy a dual pixel így működik-e majd, és a gyakorlatban ez majd mit jelent.

  • Steve850

    Szép az elképzelés, de azért azt is vegyük figyelembe, hogy arra a fotodiódára fele mennyiségű fény esik, és így már nem olyan szép a dolog!!!? Így lehet, hogy az a 60Mpixel mégis csak 30Mpixel? Vagy rosszul közelítem meg a kérdést?

  • Betyár Bence

    Klassz cikk! Én is már a másodperceket számolom a bejelentésig….
    csak egy apróság >> nem szeretnék trollkodni, offolni, de talán egy érdekes szemantikai kérdés és fogalomtisztázás (lásd jelen cikk első bekezdés)

    A dinamikatartomány -ha ennél is jobban le akarjuk fordítani- akkor az “árnyalat terjedelem” helytelen fordítás. A “kontraszt átfogás” (én így fordítanám) nem arra vonatkozik, hogy a megjeleníthető árnyalatoknak milyen e terjedelme (ez inkább a színmélység) hanem hogy egy egész speciális kérdésre : mi a még éppen nem kiégett és bebukott képpont közötti -általában fényértékben számolt- különbség.
    Az angol dinamic range helyett szerintem tökéletes a dinamika tartomány, kontraszt átfogás megnevezés! (A még nem kiégett és bebukott képpont között megjeleníthető árnyalatok száma az “árnyalat terjedelem”)
    Bocs ha nagyon off voltam :-)

    • Érdekes kérdés. Az árnyalatok számát (szürkeárnyalatról beszélünk a fehértől a középszürkén át a feketéig) az szabja meg, hogy hány bites a RAW fájlunk. A DSLR-eké 14 bites, így kevesebb az árnyalat, nagyobb lépcsőkben ugrik a szürkeárnyalat, mint egy 16bites középformátumú gépnél (az 1 bitesnél ugye csak fekete és fehér árnyalat van). A színmélység szerintem megint más tészta, ott a tesztekben 22-24biteket írnak, az valami más adat, de ennyire nem vágom. A kérdés az, hogy mit jelent a terjedelem? A lépcsők számát a szürkeskálán? Nem hinném. Szerintem inább a két szélsőérték közötti “távolságot”. Hogy milyen terjedelmet tud megjeleníteni a szenzor a fehértől a feketéig. Ez viszont a dinamika tartomány. Szóval szerintem létezik árnyalat terjedelem (dinamika, “távolság” a fehér és a fekete között) és létezik az árnyalatok száma (bitmélység, avagy mekkora ugrás van az egyes árnyalatok között, mellyira lesz finom vagy épp lépcsőzetes az átmenet egy tónusátmenet esetében).
      De én is csak találgatni tudok ez ügyben :)

      Ami azt illeti a cikkk már egyébként elavult, időközben kiderült hogy a Dual-Pixel nem fog szerepet játszani a dinamika tartományban.

      • Betyár Bence

        hopp egy picit önellentmondásosra sikerült a komment :-)
        De asszem ugyan azt mondjuk…. a két szélső árnyalat közötti különbség a dinamika tartomány, az ezen belüli fokozatok száma meg az árnyalat terjedelem(=színmélység) (a színmélységet is ugyan így bitekben mérik és pont a lépcsők számára utal ahogy Te is írod! :-(
        Béka!
        Bence

        • Mindegy engedjük el, sztem mindkettőnknek jo lesz a jo öreg(?) dinamika tartomány kifejezés :D