Eljöhet az, amire a Dual-Pixel technológia megjelenése óta vártunk: az expozícióban, pontosabban az árnyalatterjedelemben is szerepet játszhat a Canon innovációja.
A Dual Pixel technológia a Canon 70D-ben debütált, melyben az érzékelő pixeleinek 80%-a ketté van osztva, így a gép az automatikus fókuszálás javítására is fel tudja őket használni, nem csak a képalkotásra, így javul a LiveView és a videófelfétel során tapasztalható fókuszálás. Így ugyanis a gép nem csak kontraszt alapon tud fókuszálni, hanem fáziskülönbség alapon is miközben élőképet használunk. Már ekkor felmerült jónéhány szakemberben, és jómagam is írtam már róla itt a blogon, amikor a Canon gépek dinamikatartományáról (helyesen magyarul árnyalatterjedelméről – köszi, Boros Mester! :) ) elmélkedtem, hogy adott kb dupla annyi pixel (tehát egy 20MP-es gép szenzorán valójában 40millió pixel található), akkor azt nem csak autofókuszálásra lehet felhasználni, hanem kettős expozícióra is, más-más érzékenységgel kiolvasva az egyes pixeleket.
Ez annyira kézenfekvő, hogy nem is érteni, miért nem csinálta meg eddig a Canon, hiszen komoly dinamika növekedést lehet elérni vele és már évekkel ezelőtt a Magic Lantern csapata is kísérletezett hasonlóval.
A kiszivárgott Canon 5D Mark IV specifikációk között volt egy sor, amit én le sem közöltem, mert értelmetlen volt a mondat, de azt lehetett látni, hogy a dual-pixelhez van köze. Mostanra megérkezett egy normális fordítás, mely angolul így hangzik:
Ez annyit tesz, hogy “a Dual Pixel úgy működik, hogy a 30 megapixeles Dual Pixel szenzor valójában egy 60 megapixeles dual pixel raw fájlt produkál egy új RRGGGGBB mintával (a korábbi RGGB) helyett, így potenciálisan jobb dinamikatartományt és talán fejlettebb demozaik alogitmust tesz lehetővé”.
Magyarán a kamera egy pixelnyi “képe” nem egy vörös, egy kék és két zöld pixelből fog állni, mint eddig, hanem két vörös, két kék és négy zöld pixel fog kitenni egy képpontot. Ezen pixeleket pedig valószínűleg különbözőképpen fogja kiolvasni a gép, gondoljunk csak arra, hogy mi van ha az egyik “pixelcsomagot” ISO100-on, a másikat meg ISO1600 érzékenységen dolgozza fel a gép egy időben. Máris jobban “belelát” a kamera a sötét részekbe, vagy épp kevésbé ég ki a világos részeken, így lényegesen nagyobb árnyalatterjedelmet (dinamika tartományt) tudunk elérni egyetlen expoban, vagyis HDR-multiexpo nélkül.
Ehhez jön még hozzá a korábban már említett, szenzorra integrált A/D konverzió (on-chip conversion), amely eleve 2 FÉ dinamika növekedést okozott már a 80D-ben és az 1DX Mark II-ben a korábbi Canonokhoz képest.
Lehet, hogy a Canon idén átveszi a vezető szerepet dinamikában és színkezelésben a Nikon/Sony párostól? Meglátjuk, de azt nem mondom, hogy hamarosan, ugyanis időbe telik míg a gép megjelenik a piacon és letesztelik a népszerű laborok (DxO, DPReview, Luminous Landscape, stb.). Szerintem ezt legkorábban november-decemberben lesz lehetőségünk megtudni, de attól is függ, mikor lesz fogható a gép a boltokban. Ha már szeptemberben, akkor talán október-november. Ha a Mark IV csak októberben kerül a boltokba, akkor minimum november-december, mire az első komoly tesztek megjelennek.