Jövő héttől beindulnak a motorok a Canonnál

Bejelentések várhatók a közeljövőben, több is, melyek közül lesz pár unalmas, és lesz régóta várt is jó eséllyel és lesz egészen különleges is.

Közeledik a következő nagy iparági kiállítás, a los angelesi NAB Show, amire több gyártó is készül bejelentéssel. A Sony biztosan, erről már írtam korábban, bár még mindig nem tudni, hogy teljesen új Alpha modellt mutatnak-e be, vagy csak az A7s 3. generációját.

A Canonnak állítólag még az április 20.-tól megrendezendő NAB előtt is lesz egy bejelentése, ahol megmutatják a nagyvilágnak az egyik PowerShot bridge kamera új modelljét, illetve egy új EF-S objektívet, a Canon EF-S 35mm f/2.8 IS STM Macro-t, ami a korábbi kis makró obihoz hasonlóan beépített fényforrást kap, legalábbis a hírek szerint.

Várják még az aprócska Canon 150D-t is a közeljövőben, de nem ezért kezdtétek el olvasni ezt a cikket. Hanem azért mert a hírek szerint a Canon 5D Mark IV kap egy elég komoly firmware frissítést, aminek az egyik legfőbb funkciója, hogy 4K videó rögzítés esetén átalakítja a szenzorról történő mintavételezést, megnöveli 5632×2970 pixelre (és ezt méretezi le 4K-ra), így a korábbi – mondhatni botrányos – 1.78x-es crop faktort lecsökkenti 1.27x-esre, ami nagyjából egy régi 1D-széria-féle APS-H crop szorzó. Ez már úgy gondolom elviselhető, és az ultranagylátós objektívek látószöge sem szenved akkora csorbát, mint korábban. UHD felbontás esetén 1.29x lesz az új szorzószám, sőt az 1.78x-os crop is elérhető marad a nagytelések számára. Ehhez jön még állítólag egy teljes szenzort használó (tehát crop nélküli) 3K videó mód, ami 60fps és HDR 24fps módot fog tudni. Ennek állítólag a képminősége gyengébb lesz, mint az új 4K formátumé, de jobb, mint a mostani FullHD 1080p formátumé. A FullHD mód is egyébként ezt a “3K full-szenzor” üzemmódot fogja használni, csak a kamera leméretezi FullHD-ra, ami állítólag jobb érzékelt felbontást fog eredményezni.

A FullHD mód frame rate-jét is megemeli kissé a Canon, bár 120fps-re ne számítsunk továbbra sem, de 60 helyett 72/75fps válik majd elérhetővé. XF-AVC formátum is kerül majd a kamerába 120Mbps (4:2:0) és 200Mbps (4:2:2)-vel.

A hírek szerint az új Canon 5D Mark IV-ekben (melyeket gyárilag ezzel a firmware-rel vérteznek fel) új hőelvezetés is lesz. A régi Mark IV-eket viszont majd szervizbe kell vinni, hogy ezt az új hőelvezetést beépítsék utólag, máskülönben idő előtti melegedési problémák adódhatnak, ha az új firmware-t használjuk. Hogy ez mennyibe fog fájni a tulajoknak, azt nem tudni jelenleg.

Úgy tűnik a Canon belátta, hogy mellélőtt az 5D Mark IV videó-képességeivel, és most igyekszik helyrehozni a hibát és vonzóbbá tenni az 5D-t a filmesek számára. Talán még nem késő. Mi azért picit örülünk, hogy a mamut kapott egy pofont a világtól, mert egyre pofátlanabbul működnek. Bár sokszor meg lehet magyarázni a logikájukat, termékpolitikájukat, magam is megtettem jópárszor itt a blogon, de a nagy egészet nézve azért az látszik, hogy egy Fujifilm, meg egy Sony messze lekörözi őket, ami a vásárlói igények kielégítését illeti.

FRISSÍTÉS: hát az egyik legfontosabb kimaradt! Hogy az 5D Mark IV-ben (a Cine szériához hasonlóan) lesz C-Log gamma is videóhoz a hírek szerint. Ez egy lapos színprofil, ami a videók utólagos fényelését és color gradingelését teszi könnyebbé.

No és az utolsó hír a témában: hamarosan érkezik a Canon 6D Mark II is! Hogy pontosan mikor, egyelőre nem tudni, ellentmondó pletykák érkeznek mostanság. Egyesek állítják, hogy e hónapban bejelentik, amit az is erősít, hogy mindenféle külföldi certifikációs szerveknél kiszúrták már a két új DSLR-t és az új EF-S obit, amit a Canon bejelenteni szándékozik a közeljövőben. Szóval én azt mondom, hogy az új 6D, amit 5 évvel az eredeti 6D után mindenki nagyon vár már, várhatóan április végén érkezik. És hogy mit fog tudni? Leírtam már többször, de emlékeztetőül a legfontosabbak:

  • Új szenzor, nagy dinamikával, egyes hírek szerint 24, mások szerint 28 megapixellel
  • 1,5FÉ-kel jobb ISO
  • -5FÉ középső AF pont
  • Modernebb AF rendszer, a jelenleginél több AF ponttal (várhatóan 80D AF)
  • Dual-Pixel AF élőkép és videó módban
  • Dupla SD-kártya fogalat
  • Kihajtható, érintőképes LCD
  • Nagyobb kereső
  • Digic 7 proci
  • “valamiféle” 4K videó
  • Wifi, NFC, GPS, vezetéknélküli töltés
  • 2000 dollár alatti ár
  • Egyes merészebb pletykák szerint Andorid alapú firmware-t kap, de ez azért nekem elég meredeknek tűnik.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen hazai stúdióvilágítással foglalkozó blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • JetFly

    Ha jól értem, ez lesz az egyetlen FF gép, ami FHD-ban és az új 3K módban full sensor readout-ot használ? Már csak raw-ban mentési opció (esetleg ML firmware-rel?) hiányzik, és a végén megtérek (vissza).

  • Laci

    6D mk II 2000 dollár, tehát 2000 euro alatt? Kíváncsi leszek, szerintem közelebb lesz a 3000-hez.. Talán áprilisban bejelentik, akkor a talán szeptemberre meg is lehet venni :D.

    • 2000 dollár az bruttó 750.000 Ft. Reális szerintem. Az 5DIV 3000, ez nem lehet annyi.

      • Laci

        Én arra gondoltam, ha az USA-ban 2000 dollár, akkor nálunk 2000 euro és ugye úgy szól a szöveg, hogy 2000 dollár alatt..

        • A legpontosabb számítás mindig az hogy a dollár árat vesszük magyar netto árnak és erre jön a 27% ÁFA. Ez 99%ban bejön.

          • Laci

            Ha valóban annyi lesz, akkor várok vele, annyit nem ér. 500-600 nettó elfogadható reális ár lenne szerintem. Nikon-nál a belépő az ff világba a D610, ez kb 450. És sajna szerintem mint fényképezőgép, képminőségben, sebességben nem hinném, hogy számottevően jobb lesz a 6D II (ha egyáltalán jobb lesz), tartok tőle, hogy megint a videóér kell fizetni.. Ezzel a 6D II-vel érik el kb a Nikon D750 szintjét, de az is 600 alatt van..
            Vagy majd a sima 6D-t árulják még vagy 3 évig, hogy fent lehessen tartani az árát a 6D II-nek.. Nem tudom ki, hogy van vele, de a Canon-nak már el kéne gondolkodni az árpolitikáján..

          • Sajnos nincs igazad. A 6D most 450-490 bruttó. Pont mind a D610. Ezek 5 éves modellek kifutó áron. Mikor új volt a 6D, és a D610 700ezer forint körül voltak, 1900 dollár volt az induló ára. Szóval egy bevezető árat ne hasonlíts egy 5 éves kifutó árhoz és azt se felejtsd el hogy a dollár már szinte annyi Ft mint az euró.
            A 6D II ráadásul szintet lép felfelé, a belépő szintet várhatóan majd egy fullframe milc fogja átvenni. Ezt mutatja az pl hogy dupla kártya foglalat lesz benne szóval ne várjuk hogy egy belépő gép árában menjen. Kepminosegben nem lesz gond ezt biztos hiszen az uj Canon szenzorok már nagyon jók. A Nikon szvsz akkor tud csak jelentősen ellépni megint ha BSI szenzort rak a gepeibe.
            Ja és azt akartam még mondani hogy majd nézd meg mennyibe fog kerülni a D620 ha lesz és a D760 ha lesz. Rá fogsz jönni hogy nem a Canon ár politikájával van a baj…hanem leginkabb azzal hogy mi vagyunk csórók. Aztán meg azzal is hogy a kamera ipar hanyatlóban van ráadásul olyan károkat kellett elszenvednie mint a japán kumamotoi földrengés ami egész szenzorgyárakat döntött össze és szinte minden gyártót érintett.
            De mondom mégegyszer az uj gépek kb annyiba kerülnek mint a régiek mikor újak voltak csak azóta sokat gyengült a forint sajnos.

          • Laci

            Értem amit írsz, a baj az, hogy a kifutó Nikon jobb, mint a belépő Canon..
            Ha most kezdenék fotózni és választanom kéne, hogy 5D mkIV vagy Nikon D810, akkor az utóbbit választanám. Valószínűnek tartom, hogy sebességben, dinamikában a 6D II kb ott lesz, mint a lassan kifutó Nikon D750, vagy még ott sem.
            Legyen igazad a MILC-el.

          • Hát ha az a közel 1 FÉ dinamika különbség számít (5D4 13.6 EV vs. D750/D610 14.5/14.4 EV), akkor igazad van. Ha most kezdenék fotózni és választanom kéne, én is a D810-et választanám. De ezek nem kezdőknek szánt gépek, hanem dolgozó fotósoknak, munkára szánt gépek. A dolgozó fotósok meg jó eséllyel már évekkel ezelőtt elköteleződtek egy-egy márka mellett. A Canon csúnyán le volt maradva, de az elmúlt évben utolérték a piacot dinamika és ISO invariancia tekintetében. Nem törtek az élre de a lemaradásuk már nem akkora ami miatt a Canont használó fotósok egy egész rendszert leváltanának. 1 FÉ dinamika plusz miatt nem adsz el egy Canon rendszert egy Nikon miatt és ezt a Canonnál nagyon jól tudják. Már csak azért sem, mert a 12 FÉ dinamikával is a munkák 99%-t meg lehetett oldani. Szóval örülünk a 13-14FÉ dinamikának és biztos majd jobb lesz vele, de hogy 13.6 vagy 14.5 az nagyjából szerintem a kutyát nem érdekli csak a számokat összehasonlítgató kezdőket, akik azt hiszik hogy a 13.6FÉ dinamika jobban korlátozza őket az alkotásban, mint a 14.5 FÉ.

          • Laci

            Összességében igazad van, de sajnos még mindig nagy a különbség. Hiába a számok, 13,5 vs 14,5, a képen ez sokkal drasztikusabb. Ami tovább rontja a helyzetet, hogy Canon csak megközelítette azt, amit a Nikon 3-4 éve kiadott.. Várjuk meg az új Nikon, Sony vázakat, kíváncsi leszek.. Illetve ha most kezdenék, a Pentax K1-et is erősen fontolóra venném..

          • Ha te mondod…

          • Én 5 éve használok 6D-t, és 2 éve 5D Mark III-t a 6D mellett (előtte dupla 6D). Ha jol tudom 12.8FÉ dinamikából kell eltartsam a 4 tagú családomat :D Szerencsére az ügyfeleim nem érzik hogy drasztikusan gyengébbek lennének a képeim a nikonosoknál. ;)

          • Laci

            Témafüggő.. Én azért folyamatosan agyalok a váltáson. Szerintem a Canon azzal tudna nagyot ütni, ha többeknek elérhető árban hozna ki egy ff vázat. Annó ilyen húzás volt a 300D, valamint a 6D is.

          • Lukács

            Jelenleg a D750 és a 6D nagyjából hasonlóak ISOban. Tedd a mérlegre, hogy neked “1,5FÉ-kel jobb ISO” vagy a 0,8 FE dinamika mínusz 100 ISO-n, ami jellemzően vagy verőfényben fotózás, vagy állvány. Amerre húz a mérleg, azt válaszd.