Eközben a Canon pénzt kér a firmware-ért

A világ épp a Sony a9-től van elájulva, míg pár hónappal ezelőtt a Fujifilm GFX-től volt. Mindeközben a Canon egyre inkább nevetségessé teszi magát.

Most épp kijöttek a pletykákban megszellőztetett 5D Mark IV firmware frissítéssel, ami lehetővé teszi a C-Log gammát videófelvétel közben, amit csak a Cinema EOS tudott ezidáig. Ez mind szép és jó, bár sokak szerint eredendően bele kellett volna rakni a gépbe. Ami viszont nem szép és nem jó, hogy írd és mondd ezért a Canon 100 dollárt, vagyis kb nettó 30ezer forintot kér, és szervizbe kell vinni hozzá a masinát, hogy telepítsék az új firmware-t. A gyárilag C-Loggal szerelt 5D Mark IV-ek pedig 100 dollárral többe kerülnek, mint az 5DIV induló ára.

Bár nem vagyok üzleti szakember, csak üzleti főiskolát végeztem, és több-kevesebb sikerrel, de próbálok elfogultságmentesen írni itt a blogon, ám most úgy vélem, hogy ez kb olyan szitu, mint amikor az ember uborkaszezonban, vagy épp recesszió idején próbál fizetésemelést kérni a főnökétől. Vagy ha tüntetések idején hajt végre megszigorítást a kormány. Erre nincsenek szavak. A Canonnak most inkább elnézést kellene kérnie a visszatartott fejlesztésekért (Mert végső soron mi történt? Belátták, hogy a C-Logot nem szabadott volna kihagyni a gépből), és ajándékba adni a vélhetőleg hardveres átalakítással is járó firmware frissítést. Aztán az elkövetkező 2 évben kifuttatni az 5D Mark IV-et és bemutatni valami high-tech kamerát, ami elcsitítaná a kedélyeket.

De nem. A pletykákban az szerepelt, hogy nem csak C-Log gamma lesz az új firmware-ben, hanem változik a 4K crop faktor is valami élhetőbbre, továbbá a FullHD framerate-je is emelkedik, de ez nem valósult meg, ma a Canon Rumors weboldal is belátta, hogy csak egy jól felépített hoax volt az egész sajnos. Szóval csak C-Log van, ami eleve benne kellett volna legyen, és amiért most még pénzt is kérnek. A múltkori “jövő héten beindulnak a motorok a Canonnál” cikk óta bemutattak egy “világítós” EF-S objektívet és most ezt a C-Log gammát (meg egy 70-200-as Cinema objektívet szervomotorral). A 6DII-ről például továbbra sincs infó, de ha lesz, úgy gondolom, hogy a történtek után már kissé nevetségesnek fog tűnni, bármit is tudjon. Arra lesz csak jó, hogy a még vakon hívő, ámde egyre fogyó létszámú DSLR-fanok szája be legyen tömve újabb 2-3 évig.

Eközben a Sony belepakolja a legutolsó technológiát a gépeibe, amit ezzel a tempóval a Canontól majd 4-6 vagy épp 7 év múlva látunk viszont kb, eközben a Fujifilm a Kaizen filozófiát követve folyamatosan olyan ingyenes firmware frissítéseket ad ki a gépeihez, ami lényegesen fejleszti a tudásukat, és mindezt a felhasználók tapasztalatait és kéréseit figyelembe véve teszi. Eközben a Sigma és a Tamron töredékáron kínál tökéletes minőségű objektíveket. Eközben a Pentax töredékáron kínál Nikon tudást.

Hát ez van…

Az érdekesség az egészben, hogy magam is Canonos vagyok és próbálom elemezni a saját gondolkodásomat. Egyfelől dühít, hogy az egyébként szeretett márkám itt tart. Számtalanszor megfordult már a fejemben a váltás. Váltás Nikonra. Váltás Sonyra. Váltás Fujifilmre. Másfelől kivétel nélkül néhány nap után bennem is lecsillapodnak a kedélyek, amiket egy-egy új gépváz vagy objektív korbácsol fel, és rájövök, hogy az 5D Mark III-am és a 6D-m biztosítja a megélhetésemet, és hát eddig is megéltem. Eddig is tudtam dolgozni, eddig is megvették a képeimet, ezután is meg fogják, de legalábbis nem a gépeken fog múlni. Persze jó lenne a legjobb meg a legújabb, de nem adna se a 2FÉ-kel jobb dinamika, se a középformátum, se semmilyen fícsör akkora pluszt a munkámhoz, ami megérne egy milliós vagy épp többmilliós kiadást, és/vagy egy komplett rendszercserét. Egyedül egy pontosabb AF jönne jól, de enélkül is el lehet boldogulni, ugyanis egyik sem egy rossz gép, amit használok. Aztán meg az emberben mindig ott motoszkál a kisördög, hogy “mi van ha meglépem a váltást, majd fél év múlva a Canon bemutat valami olyat, ami miatt rájövök, hogy csak várnom kellett volna picit és egyszerűbben és olcsóbban megúszom az egészet és eztán csak szívok a váltás okozta kompromisszumokkal”. Aztán az is beugrik, hogy ezen évek óta gondolkodom és évek óta abban a hitben élek sokadmagammal, hogy “talán most…talán idén…de jövőre már biztosan”. Aztán – ahogy a Canon Rumors is emlékezetett rá – mindig bebizonyosodik, hogy ami extrémnek, szélsőségesnek, formabontónak, meglepőnek vagy váratlanak tűnik (pletyka) a Canon részéről, az biztos nem igaz és soha nem valósul meg. Marad a “kis lépésekben előre”, és a “csak annyit adunk amennyit nagyon muszáj” politika.

Szerző: Korecz Márk

Főként reklámfotózásban és esküvői fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog alapító szerzője, a FotóSarok Oktatóközpont "kreatív kisvakus világítás" oktatója.

Oszd meg ezt a posztot
  • baggio

    “mi van ha meglépem a váltást, majd fél év múlva a Canon bemutat valami olyat, ami miatt rájövök, hogy csak várnom kellett volna picit és egyszerűbben és olcsóbban megúszom az egészet és eztán csak szívok a váltás okozta kompromisszumokkal”. Aztán az is beugrik, hogy ezen évek óta gondolkodom és évek óta abban a hitben élek sokadmagammal, hogy “talán most…talán idén…de jövőre már biztosan”- én is pontosan ezen vivodom már egy ideje. Mikor Canon apsc-ről váltottam akkor szóba jött a Nikon d600, a d800, es ugye a Canon vonalon a 6d es 5d3. Vegül gyözött az ésszerűség és a kisebb költség es a 6d és 5d3 közötti különbségből vettem nagylatót. Már akkor se lett volna egy nagy összeg a váltás a 6d es d600 között 120 ezer volt, 5d3 es d800 között pedig 150 ezer lett volna amivel többet kellett volna kicsengetni. Utolag bánom hogy nem d800 lett ott 350 ezerrel lett volna több.
    A pentax k1 vs d810 között pedig a d810 nyerne. Hiába olcsobb az alap váz sokkal ha az optikak nem olcsok. Nekem a 15-30 es a 24-70es kellene ami tamron licensz alapjan készült a Pentaxnal. Ezt a tami objektiveket olcsobban megkapom Nikonra és igy a matek 1.5 vs 1.6 milla lenne. 100 ezerrel lenne olcsobb csak igy a Pentax. Mivel nalunk nincs nagyon elterjedve, abszolut funok veszik, kicsi lenne a piaca ha el kellene adni mikor pár év mulva vált az ember. Így ez pl a nikon mellett szólna.
    Ja én is varom mi lesz a 6d2 de tudom egy, sejtem egy 80d lesz ff lapkaval es 24 vagy 28 megas szenzor amibol nem fogjak elhagyni azt a szaros anti-aliasing szűrőt, mindez laza 750 ezer magyar forintért.
    Pár hete voltam egy hetet külföldon fotozni és hogy unokaöcsém tudja hasznalni az objektivjeimet egy fel.napot csesztünk el hogy a 70d-t össze hangoljuk az objektivekkel, mert alul out focus a masik végén back focus. Pöcs ki van ezekkel, hogy ezzel kell baszakodni 300-350 ezres objektivek esetében.
    MILCeknel nincs ilyen. A turán az esetek 75%ban fujival fotoztam. Egyre kevesebb érvet tudok felhozni hogy megtartsam a buta fapados 6d-t. Nekem nem kellene bele csillio af pont de egy ujonnan 650 ezerbe kerulo gepet szigeteljenek már le rendesen.
    Szoval fuck canon. A fujifilm gepem miota megvan azota tobbszor ujra szuletett az ingyenes vezerlo szoftver alatt, mert ugye a fujifilm ingyen adja es vissza menoleg is foglalkozik a regi gepekkel es fejleszti.

  • Korsky

    Én is gondolkodom egy ideje, hogy jól fenékbe kellene billenteni a canon-t és a nikont, mert felháborító amit művelnek.
    Az a baj, hogy sohasem a gépváz ami sokba kerül, hanem az optikák. Van otthon kb. 5 millió forintnyi optika, ami sony-ban lenne minimum 10-15 millió. A canon használt piaca messze a legjobb, töredék áron lehet hozzájutni tökéletes optikákhoz.
    Az összes hírügynükség canon-t használ és az optikák miatt (no meg mihez van hozzászokva a fotósuk) ők sem fognak válltani. Érdekes, hogy nem tudnak elég nyomást adni a canonnak, hogy szedje össze magát.

  • Péter

    WHAT?? RÖHEJ!!